video thumb

ارزهای دیجیتال با ثبات چندان هم پرثبات نیستند!

مدتی است «سکه‌های پایدار» یا همان ارزهای با ثبات مانند Tether در فضای بازار ارزهای دیجیتال جنجال آفرین شده‌اند. اما سوال اینجاست که آیا واقعا آنطور که این سکه ها از نامشان بر می‌آید، از پایداری و ثبات برخوردار هستند؟ راه حل جلوگیری از ورشکستگی و تمرکز گرایی توکن‌های وابسته به دلار چیست؟

سکه‌های پایدار آن قدرها هم با ثبات نیستند

ممکن است سهام و یا اوراق بهادار در دست شما اخیرا رشد خوبی کرده باشد، اما امروز می‌خواهیم نگاهی به ارزهای دیجیتالی بیندازیم که اتفاقا ارزش آنها سقوط نکرده است. سکه‌های با ثبات توکن‌هایی هستند که ارزش آنها به قیمت دلار و یا دیگر ارزهای فیات بستگی دارد. این موضوع منجر به ایجاد یک راه منطقی برای حفاظت از سهام شما در بازار ارزهای دیجیتال در برابر  سقوط ارزش آن بوده تا شما مجبور به فروش ارز دیجیتال در دست خود و رهایی از دست آن نباشید.

عمده ارزهای با ثبات پشتوانه ذخایر دلار آن هم به میزان توکن‌های فروخته شده موجود در چرخه خود هستند، درست مانند یک بانک. متاسفانه بازگشت و تبدیل سکه‌های با ثبات به دلار تنها در مقام سخن آسان به نظر می‌رسد. ارز دیجیتال Tether یکی از قدیمی ترین ارزها و یا همان سکه‌های با ثبات است که تاکنون چندین بار به دلیل عدم توانایی در رسیدگی به حساب‌های بانکی خود تا مرز انحلال و سقوط کامل پیش رفته است. هرچند هنوز هم زیاد مشخص نیست که گزارش‌های رسیده تا چه حد درست باشند، اما مشکل بازگردان Tether به دلار تاکنون چندین بار منجر به افت شدید قیمت این ارز دیجیتال شده است که در آخرین مورد، قیمت آن به ۸۵ سنت رسید.

راه حل احتمالی چیست؟

در حال حاضر شاهد تلاش‌های چند شرکت تولید کننده سکه‌های با ثبات جهت ارتقاء Tether بر مبنای بلاک چین اتریوم بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های Gemini Dollars و Paxos Dollars به عنوان دو ارز با ثباتی اشاره کرد که از پشتوانه ارزهای فیات بهره برده و از سوی دلارهای موجود این دو شرکت در بانک حمایت می شوند. مسئولین این شرکت‌ها معتقدند ایجاد شفاف سازی در نظام مالی ساختار این دو ارز می‌تواند ریسک اتکا به یک شرکت تولید کننده این ارزها جهت حفظ ارزش آنها را کاهش دهد. با این حساب می‌توان مشاهده کرد که متاسفانه هنوز هم بهترین راه جلوگیری از افت نسبی ارزش ارزهای دیجیتال پناه بردن به سیستم مالی متمرکز ارزهای فیات است.

توکن‌هایی مانند Basis که در حال توسعه هستند نیز متکی به دلار بوده اما در حقیقت دلاری به عنوان پشتوانه آنها وجود ندارد. در عوض، نوعی الگوریتم جریان سکه‌ها را در دست دارد تا بتواند ارزش آنها را حفظ کند، درست مانند نقش یک بانک مرکزی در سیستم دلار. چنین ارزها یا سکه‌های دیجیتالی هنوز تحت توسعه و ساخت هستند و البته پیش بینی می‌شود بتوانند میلیون‌ها دلار سرمایه را به سمت خود جذب کنند. در حقیقت سکه‌های با ثبات تنها می‌توانند در بازار فارکس مورد مبادله و تبدیل قرار گیرند. چراکه این دسته از ارزهای دیجیتال به ارزهای سنتی فیات متکی هستند. به همین دلیل هم این سکه‌ها ممکن است برای طرفداران ارزهای دیجیتال از جذابیت چندانی برخوردار نباشند.