video thumb

کره جنوبی گذرنامه های واکسن مبتنی بر بلاک چین راه اندازی می کند

نخست وزیر کره جنوبی اعلام کرده که گواهی واکسن مبتنی بر بلاک چین از اواخر این ماه راه اندازی می شود، اما این مفهوم در سراسر جهان بحث برانگیز است. وی عنوان کرد که کره جنوبی گذرنامه های واکسن مبتنی بر بلاک چین را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند معرفی خواهد کرد.

کره جنوبی در حال پیوستن به تعدادی دیگر از کشورها برای ارائه گواهینامه های واکسن است که مسافرت های برون مرزی را همزمان امکان پذیر کرده و خطر ابتلا را کاهش می دهد.

چونگ سای کیون (Chung Sye-kyun)، نخست وزیر کره جنوبی اظهار داشت که مزایای قابل توجهی برای شهروندانی که در خانه می مانند نیز وجود دارد. وی در این خصوص اظهار داشت:

“معرفی گذرنامه واکسن یا” Green Pass “فقط به افرادی که واکسینه شده اند امکان بهبودی زندگی روزمره خود را خواهد داد.”

دولت کره این برنامه را با استفاده از فناوری بلاک چین به عنوان راهی برای تأمین امنیت در برابر احتمال سرقت هویت، توسعه داده است. چانگ خاطرنشان كرد: “[سیستم ها] در كشورهای دیگر نیز اطلاعات شخصی را ذخیره نمی كنند، در حالی كه اجازه تأیید وضعیت واكسن را می دهند.”

در حالی که تاکنون ۷۷۰۰۰ نفر در کره جنوبی در برابر ویروس کووید ۱۹ واکسینه شده اند، اما در روز چهارشنبه این کشور شاهد ابتلای ۵۵۱ مورد دیگر به این بیماری بود. دولت امیدوار است که تا ماه ژوئن ۱۲ میلیون نفر را واکسینه کند.

برزیل نیز از یک سیستم مبتنی بر بلاک چین برای ردیابی واکسیناسیون استفاده می کند، در حالی که IBM به نیویورک کمک کرده تا Excelsior Pass را توسعه دهد که از فناوری بلاک چین برای امنیت اطلاعات استفاده می کند. دولت ایالت نیویورک در مورد این اقدام گفت:

“مشاغل و اماکن می توانند گذرنامه شما را اسکن کرده و تأیید کنند تا اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون کووید ۱۹ یا شرایط ورود را دارید.”

چین یک سیستم را پیاده سازی کرده و اتحادیه اروپا قصد دارد تا ماه ژوئن این کار را انجام دهد. انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی در حال توسعه برنامه ای به نام Travel Pass است که ممکن است به استاندارد سفرهای برون مرزی تبدیل شود.

گذرنامه های واکسن خصوصاً در ایالات متحده و بخش هایی از جامعه ارز رمزپایه بسیار بحث برانگیز است. کریستی نوئم (Kristi Noem)، فرماندار جمهوری خواه داکوتای جنوبی، این مفهوم را “یکی از غیرآمریکایی ترین ایده ها در تاریخ این ملت ” خواند در حالی که ران دسانتیس (DeSantis)، فرماندار جمهوری خواه فلوریدا، در تلاش است تا گذرنامه های مجاز COVID را در این ایالت ممنوع کند.

همچنین ممکن است که ارز رمزپایه نقش کمی در خنثی کردن تلاش ها برای تحمیل گواهینامه های واکسیناسیون غیر بلاک چینی داشته باشد. بی بی سی گزارش داد که آژانس امنیت سایبری CheckPoint حدود ۱۲۰۰ تبلیغ برای واکسن و گذرنامه واکسن در دارک نت پیدا کرده است. در این گزارش آمده است:

“محققان Check Point بسیاری از فروشندگان را پیدا کردند که اسناد جعلی، از جمله اسنادی از انگلستان، با کارت واکسیناسیون ۱۵۰ دلاری را که با استفاده از ارز رمزپایه بیت کوین که برای ردیابی دشوار است را به عنوان روش پرداخت ارائه می دهند.”