video thumb

عجیب و غریب ترین کارمزدهای تراکنش ارز رمزپایه

گزارش های منتپر شده حاکی از آن است که کاربران می توانند ارزهای رمزپایه را از طریق بلاک چین هایی که مبتنی بر آنها هستند، به هر جای دنیا ارسال کنند. ارسال دارایی های دیجیتال، هزینه هایی را نیز شامل می شوند. بسته به بلاک چین های مرتبط با آنها، تراکنش ها ممکن است برای دارایی های خاص بیشتر طول بکشد. برخی از کیف پول ها و پلتفرم های ارز رمزپایه این امکان را به کاربران می دهند که کارمزد تراکنش را انتخاب کنند. کارمزدهای بالاتر معمولاً منجر به انجام تراکنش های سریعتر می شود.

با این وجود طی این سال ها، برخی از دارندگان دارایی کوین ها یا توکن خود را در زمینه های اشتباهی قرار داده اند و در نتیجه هزینه های گزافی را هرچند به صورت تصادفی پرداخت کرده اند. به عنوان مثال، ممکن است یک دارنده قصد ارسال ۱۲ بیت کوین (BTC) با کارمزد ۰٫۰۱ بیت کوین را داشته باشد، اما ممکن است به طور تصادفی ۱۲ بیت کوین را در قسمت کارمزد قرار دهد و فقط ۰٫۰۱ بیت کوین را به مقصد مورد نظر می فرستد و ۱۲ بیت کوین را برای کارمزد هزینه می کند.

تعدادی از این حوادث ناخواسته مربوط به اتر (ETH) و بیت کوین بوده است. در اینجا چند داستان دردناک در این زمینه آورده شده است.

در فوریه سال ۲۰۱۹، یک شرکت کننده در صنعت ارز رمزپایه برای انجام سه تراکنش مبتنی بر اتریوم، به اشتباه مبلغ هنگفت ۲۷۳۰ اتریومرا به عنوان کارمزد پرداخت کرد. این فرستنده هزینه های ۴۲۰ ، ۲۱۰ و ۲،۱۰۰ اتریوم را برای این تراکنش ها پرداخت کرد. با توجه به قیمت های اتریوم در زمان این گزارش در مارس ۲۰۱۹ ، کارمزدهای تراکنش چیزی در حدود ۳۶۵،۸۰۰ دلار بوده است.

خوشبختانه، این فرستنده با برخورد خوب SparkPool استخر استخراج طرف تراکنش روبرو شد. این معامله گر در پیامی “از SparkPool و ماینرهای آن به جهت کمک برای بازگرداندن ضرر خود تشکر کرد.” وی اضافه کرد: “ما مایل هستیم نیمی از ۲۱۰۰ اتریوم را با ماینرها به اشتراک بگذاریم تا از صداقت آنها قردانی کنیم.”

اتر اکنون در زمان نگارش این مطلب حدود ۱۸۵۰ دلار ارزش دارد که می توان عنوان کرد ازش این ۲۱۰۰ اتریوم در حال حاضر چیزی معادل ۵ میلیون دلار می باشد.

در تابستان سال ۲۰۲۰ ، سه تراکنش اتریوم انجام شد که هزینه کلی آنها بر اساس قیمت اتریوم در آن زمان چیزی بیش از ۵ میلیون دلار بود. شخصی در تراکنشی در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ ، ۰٫۵۵ اتریوم را به ارزش تقریبی ۱۳۴ دلار پس از آن ارسال کرد و یک اتریوم ۲٫۶ میلیون دلاری را برای کارمزد گس پرداخت کرد – گس یک اصطلاح صنعتی برای وجوه پرداختی تراکنش ها در شبکه اتریوم است.

به دنبال این پرداخت این کارمزد چند میلیون دلاری، دو تراکنش سنگین دیگر ظاهر شد. یک فرد ۲٫۶ میلیون دلار دیگر برای ارسال ۳۵۰ اتریوم پرداخت کرد. دیگری ۳،۲۲۱ اتریوم را منتقل کرد و تقریباً به همان مقدار برای گس پرداخت کرد – به طور دقیق۲۳۱۰ اتریوم. هر سه تراکنش بین ۱۰ تا ۱۱ ژوئن سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است.

با این حال، این حماسه در نتیجه چند اشتباه نبوده است. گزارش بعدی معامله سوم را نشان داد – معامله ای که برای جابجایی ۳،۲۲۱ اتریوم ۲۳۱۰ اتریوم هزینه کرده است – نتیجه یک “حمله مخرب” بوده است.

این انتقال گس چند میلیون دلاری همچنان بدون هیچ گونه توضیحی مبهم باقی مانده است، اگرچه نظریه ها شامل خطای کاربر، تلاش برای باج خواهی مربوط به هکرها و مشکوک به ضرر و زیان طرح پانزی است. با این حال، در بازار امروز ارزش این سه تراکنش بیش از ۴۳٫۶ میلیون دلار است.

DeFi با خطراتی همراه است

رونق امور مالی غیرمتمرکز سال ۲۰۲۰ با داستان های مفیدی همراه است، اما در این بین آشفتگی کارمزد نیز دیده می شد. DeFi به عنوان یکی دیگر از حباب های احتمالی صنعت ارز رمزپایه، با افزایش قیمت ها، فعالیت های مشکوک پروژه و سایر موارد دیگر به وجود آمد. بخش DeFi که عمدتا براساس بلاک چین اتریوم است، با کارمزدهای تراکنش همراه شد.

با این حال، حتی با توجه به کارمزدهای بالا، یک کاربر کارمزدزیادی را پرداخت کرد تا یکی از تراکنش های خود را از طریق Uniswap انجام دهد که یک صرافی محبوب در DeFi است. همانطور که در نوامبر سال ۲۰۲۰ گزارش شد، این معامله گر به طور تصادفی مقادیر گس خود را در مکان های اشتباه کیف پول MetaMask خود تایپ کرد و برای یک معامله ۱۲۰ دلاری کارمزد گس ۹،۵۰۰ دلاری هزینه کرد.

این معامله گر در ردیت عنوان کرد: “من فکر می کردم که این نوع اتفاقات صرفا برای دیگران رخ می دهد، اما اشتباه می کردم.”

وی توضیح داد: “Metamask در معامله قبلی من میزان” محدودیت گس “را با مقدار صحیح پر نکرد و آن تراکشن با شکست روبرو شد، بنابراین تصمیم گرفتم در تراکنش بعدی خود آن را به صورت دستی تغییر دهم.” “اما من به جای تایپ ۲۰۰۰۰۰ در قسمت ورودی” محدودیت گس”، آن را در قسمت ورودی “قیمت گس “نوشتم، بنابراین برای این تراکنش ۲۰۰۰۰۰ GWEI پرداخت کردم و زندگی ام را نابود کردم.”

تراکنش های بیت کوین معمولاً چندان گران نیستند

اگرچه چندین خطای کارمزد اتریوم بوجود آمده است، اما شرکت کنندگان ارز رمزپایه نیز دچار مشکلات کارمزد بیت کوین شده اند. یک تراکنش خاص در بلاک چین بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۲۰ پدیدار شد. این تراکنش نشان می دهد که حدود ۳٫۴۹ بیت کوین برای ارسال فقط ۰٫۰۰۰۰۵ بیت کوین پرداخت شده است.

بر اساس داده ها TradingView ، قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۹ دسامبر، روز انجام این تراکنش، تقریباً از ۲۲۷۶۵ تا ۲۴۲۰۵ دلار در نوسان بود و در نتیجه ارزش آن کارمزد حداقل ۷۹۰۰۰ دلار بود. در زمان نگارش این مطلب، ارزش چنین تراکنشی تقریباً ۱۷۰،۰۰۰ دلار است.

یک تراکنش به ظاهر مشابه در تاریخ ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ در بلاک چین بیت کوین انجام شد و نشان داد حدود ۲٫۶۶ بیت کوین برای کارمزد انتقال تقریبا ۰٫۰۱ بیت کوین هزینه شده است. بر اساس محدوده قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۸ نوامبر، این فرستنده حداقل ۴۵۰۰۰ دلار برای انتقال این مبلغ نسبتاً اندک هزینه کرده است. این کارمزد اکنون حدود ۱۳۰،۰۰۰ دلار ارزش دارد.

بسیاری از این داستان های پرداخت کارمزدهای تراکنش هنگفت احتمالاً در نتیجه اشتباه افراد رخ داده است. در ارز رمزپایه، احتیاط مهم است. عجله و حواس پرتی گاهی منجر به اشتباهات پرهزینه ای برای افراد می شود. آموزش نیز یک امر حیاتی است. کمبود دانش در مورد کیف پول های ارز رمزپایه، تراکنش ها و دارایی ها می تواند هنگام ارسال وجوه پیامدهای زیان آوری به همراه داشته باشد.