video thumb

اهمیت ادغام امور مالی سنتی و DeFi برای پذیرش گسترده

گزارش های منتشر شده نشان دهنده این مسئله است که اگر می خواهیم به پذیرش گسترده  دست پیدا کنیم باید به سمت صنعتی برویم که DeFi بتواند به موسسات مالی سنتی نیز خدمت کند.

هنگامی که بازارهای سرمایه برای اولین بار در سال جاری در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ باز شدند، تمرکز صفحه اول Financial Times کاملاً معطوف به بیت کوین (BTC) بود و این عنوان را درج کرد: “بیت کوین با رسیدن به بیش از ۳۴٫۰۰۰ دلار به رکورد شکنی ادامه می دهد. “

اینکه بیت کوین شاهد خریدهای نهدی در سطح بی سابقه ای در تاریخ خود است، مسلم است، اما این برای فضای گسترده ارز دیجیتال چه معنایی دارد؟ چگونه می توانیم از پذیرش نهادی بیت کوین یا دارایی های دیجیتالدیگر به اتصال بازارهای سنتی مالی با بازارهای غیر متمرکز دارایی و دارایی های دیجیتال برویم؟ اگر بتوانیم به این هدف والا دست یابیم، جریان سرمایه، منابع و توجهات بیشتری را نسبت به دیفای به خود جلب می کند، بنابراین این مسئله به پتانسیل بیشتری منجر می شود.

اکنون کمتر موسسه ای در موقعیتی قرار دارد که بتواند بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کند. دشواری برای رسیدن به چنین مرحله ای نباید دست کم گرفته شود و آن دسته از سرمایه هایی که در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند همچنان فراتر از آن باقی می مانند. بزرگ ترین سرمایه گذاران نهادی مانند صندوق های بازنشستگی و بیمه، به بازارهای بسیار پیچیده و نقدینگی، سوابق طولانی مدت تاریخی نیاز دارند و همچنین نیاز دارند تا بر ریسک داخلی قابل توجه و نگرانی های انطباق غلبه کنند. این موانع در هنگام استفاده از پروتکل های ارز دیجیتال چند برابر می شوند. به عنوان مثال، شرکتی که به دنبال استفاده از توکن دیجیتالی است که ارائه دهنده سهام یک شرکت در بلاک چین اتریوم است، باید به قوانین جهانی و مقررات بازار سرمایه موجود پایبند باشد. این مسئله شامل جنبه هایی از جمله شناسایی هویت مشتری و مقررات مبارزه با پولشویی می شود.

برای اینکه موسسات بتوانند از DeFi استفاده کنند، ابتدا باید اجازه دهیم آنها به روشی سازگار به آن دسترسی پیدا کنند. این بدان معنا نیست که همه DeFi باید بی جهت قانون گذاری شوند. این امر می تواند هدف یک سیستم غیرمتمرکز را شکست دهد. با این حال، امکان ارائه پروتكلی برای تسهیل استفاده سازگار از DeFi وجود دارد. جنبه های مختلفی وجود دارد که چنین سیستمی را تشکیل می دهد.

دیجیتالی کردن

در حالی که ایجاد دارایی دیجیتالی شده آسان است، اما با ایجاد انطباق مشکل ایجاد می شود. یکی از مهم ترین موضوعات مربوط به مقررات جهانی اوراق بهادار است که در آن طیف وسیعی از اقدامات مورد نیاز قبل از صدور ضمانت نامه انجام می شود، از جمله مشاوره حقوقی، اسناد، مراقبت های لازم، بازاریابی و تجارت ثانویه و اقدامات شرکتی. اینها همه هزینه های بیشتری را متحمل می شوند.

ناکارآمدی تسلیم ناپذیر در طول این فرآیند همچنین فرصتی برای DeFi ایجاد می کند. پروتکلی که بتواند این مسائل را حل کند، به میزان قابل توجهی سرمایه و هزینه منابع شرکت را کاهش می دهد و در عین حال روند را برای سرمایه گذارانی که می توانند به شیوه ای مشابه به دارایی های دیجیتال دسترسی داشته و معاملات را انجام دهند بهبود می بخشد.

بررسی های دقیق

بررسی های دقیق از جمله KYC و AML یک فرآیند پرهزینه و اجباری برای موسسات است. یک سرمایه گذار که با چندین شرکت سرمایه گذاری می کند باید بررسی های یکسانی را با هر یک از آنها انجام دهد – این یک فرآیند زمانبر برای همه طرفین است. این اقدام همچنین بدان معنی است که سرمایه گذار به چندین موسسه با داده های حساس اعتماد دارد.

DeFi فرصتی را برای تعریف مجدد نحوه تکمیل KYC فراهم می کند. به جای اینکه هر شرکت KYC خود را انجام دهد، یک سرمایه گذار می تواند پروتکل های KYC را با یک شریک تایید شده انجام دهد. این امر به سرمایه گذار امکان می دهد تا کنترل داده های خود را حفظ کند، در حالی که موسسات می توانند بار هزینه KYC را در یکدیگر تقسیم کنند. اگر موسسات، اپراتور KYC را تأیید نکنند، می توانند فرآیند KYC خود را تکمیل کنند.

داده ها

دسترسی به داده ها و کنترل آنها هر چه بیشتر بحث برانگیز شده است و به دو مسئله مهم پیش روی موسسات در مورد داده ها، امنیت و حریم خصوصی داده های کاربران به ویژه مقررات کلی محافظت از داده ها و همچنین امکان اتصال به DeFi از طریق رابط های برنامه نویسی برنامه کاربردی تبدیل شده است.

با استفاده از روش های رمزگذاری مانند اثبات دانش صفر که به کاربران امکان می دهد داده های معتبر را با شخص ثالث به اشتراک بگذارند، بدون اینکه داده ها برای شخص مذکور آشکار شود، می توان از داده های کاربر محافظت کرد. این امر به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا بدون نیاز به اثبات اینکه چه کسی یا چرا واجد شرایط هستند، ثابت کنند که واجد شرایط انجام تراکنش می باشند. این داده ها می توانند رمزگذاری شده و به صورت ایمن ذخیره شوند در حالی که همیشه در اختیار کاربر هستند.

موسسات نیز به روشی آسان برای اشتراک داده ها نیاز دارند. این را می توان از طریق رابط های برنامه کاربردی (API) محقق کرد که اتصال موسسات به پروتکل های DeFi را آسان می کند در حالی که با مقررات مانند دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا مطابقت دارد.

مقررات برون مرزی

الزامات و فرآیندها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، در حالی که جریمه های عدم رعایت آن از زمان بحران مالی افزایش چشمگیری یافته است. بار منابع برای دستیابی به این نظارت بر گسترش انطباق نیز به همین ترتیب افزایش یافته است. در عین حال، سرمایه گذاران انتظار دارند که بتوانند در سطح جهانی سرمایه گذاری کنند تا اینکه محدود به حوزه قضایی خود باشند. فناوری بلاک چین، با توانایی دیجیتالی کردن دارایی ها و تراکنش های فوری با همتایان در سطح جهان، می تواند وسیله ای برای دستیابی به این هدف را فراهم کند، اما این امر به بنگاه ها نیاز دارد تا بتوانند همان استانداردهای نظارتی را حفظ کنند.

به همین دلیل پروتکلی مورد نیاز است که بتواند تنظیمات را در سطح لایه تعبیه کند. هنگامی که قانونی ایجاد یا اصلاح شد و متعاقباً به عنوان منطق قرارداد هوشمند پذیرفته شد، شرکت ها چاره ای جز پایبندی به آن ندارند. بعلاوه، این امر می تواند با بررسی های KYC که قبلاً ذکر شد، تضمین شود تا سرمایه گذار بتواند در کالای مورد نظر خود سرمایه گذاری کند. این امر تراکنش های برون مرزی را خودکار می کند و هزینه های موسسات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

پایانه سرمایه گذاری DeFi

دقیقاً مانند ابزارهای لوریج موسسات مانند پایانه های بلومبرگ، برای دسترسی به داده های عملی و واقعی نیز به پایانه های سرمایه گذاری DeFi نیاز است. این امر می تواند اطلاعات را در بین صرافی های غیر متمرکز و بلاک چین ها با ارائه اطلاعات قدرتمند و جزئی تلفیق کند.

متصل کردن TradFi و DeFi

در بخش DeFi اغلب تمایلی به ایجاد راه حل قابل قبول برای TradFi وجود ندارد. چرا که نگرانی از این مسئله وجود دارد که فضای DeFi را خراب کند. این نگرانی غیرواقعی است. DeFi و بلا کچین به طور کلی مزایای بی شماری را به سیستم مالی ارائه می دهند که می تواند با استفاده از این مزایا، شرکت های TradFi را با مقررات پیچیده تر و فزاینده کارآمدتر و سازگارتر سازد.

با آوردن TradFi به DeFi، ما در موقعیت موثرتری برای شکل دادن به آینده امور مالی قرار داریم. این امر می تواند منابع و توجه را در مقیاسی متفاوت از آنچه در حال حاضر داریم به ارمغان بیاورد. ما قدرتی را دیدیم که فقط چند تیم می توانند در ایجاد بلاک های “Lego” ، که بقیه DeFi بر روی آنها ساخته شده است، داشته باشند. اکنون وظیفه ما این است که زیرساخت هایی ایجاد کنیم که از طریق آن TradFi نیز می تواند توسعه یابد.