video thumb

چه زمانی از اتریوم استفاده کنیم تا کارمزد کمتری بپردازیم؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که اجتناب از ساعت معاملات ایالات متحده می تواند یک یا دو gwei (کوچک ترین واحد اتریوم) برای شما پس انداز کند. هر کسی که از اتریوم در سال ۲۰۲۰ استفاده کرده است، از افزایش هزینه گس خبر دارد، معیاری که نشان دهنده وزن محاسباتی یک تراکنش است. برخی اوقات افزایش قیمت گس تا ۱۰۰ تا ۲۰۰ gwei می رسد. ( واحدی معادل یک میلیاردم اتر (ETH) ).

در حالی که تنها استفاده گسترده از راه حل های مقیاس پذیر لایه دو و شاردینگ می تواند این وضعیت را سامان دهد، اما با چند ترفند می توانید در هنگام استفاده از بلاکچین، سرمایه خود را پس انداز کنید.

ساده ترین ترفند این است که به راحتی از انجام تراکنش ها در ساعات خاصی از روز اجتناب کنید. تحقیقات جدید از Flipside Crypto نشان می دهد که بلاک چین اتریوم الگوهای کاملاً مشخصی از ازدحام را نشان می دهد که یک کاربر باهوش می تواند برای پرداخت گس کمتر از آن بهره ببرد.

متوسط کارمزدهای ساعتی اتریوم از Flipside Crypto

تحلیلگران از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۰ متوسط کارمزدهای اتریوم در مورد بررسی قرار داند.

این نمودار نشان می دهد که بطور متوسط، بلاک چین اتریوم از ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت جهانی تا حدود ۶ بعد از ظهر به وقت جهانی پر ازدحام است که تقریباً مربوط به جلسه معاملات اولیه ایالات متحده بین ۸ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی و ۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی است. این مسئله احتمالاً تصادفی نیست، زیرا در این زمان اروپا و ایالات متحده کاملاً بیدار و مشغول به انجام فعالیت هستند.

در مقابل، کمترین زمان شلوغی بین ۹ شب به وقت جهانی و ۱۱ شب به وقت جهانی است. این نیز منطقی است – روز کاری ایالات متحده در حال پایان یافتن است، اروپا در حال آماده شدن برای خواب است، در حالی که در آسیا صبح خیلی زود است. علاوه بر این حجم متوسط تراکنش ها نیز در زمان عصر به وقت جهانی صورت می گیرد.

این اطلاعات برای ارسال تراکنش با یک هزینه کمتر و اطمینان از اینکه این تراکنش تا چند ساعت دیگر تأیید می شود، مفید است. این ترفند اخیر فقط برای تراکنش های با اولویت پایین مانند انتقال توکن ها مفید است، در حالی که برای برخی از پروتکل های DeFi مناسب نیست.

برخی از ترفندهای موقعیتی نیز می توانند به میزان بسیار زیادی هزینه گس را کاهش دهند. به عنوان مثال Chi Gas Token ، کل گس مصرف شده توسط یک تراکنش خاص را کاهش می دهد. این توکن به عنوان مکانیسم تخفیف عمل می کند – کاربران باید در هنگام ارزان بودن گس Chi را ضرب کرده و هنگام افزایش کارمزدها از آن استفاده کنند. Chi را می توان مانند هر توکن دیگری خریداری کرد.

بسته به نیاز کاربر، برخی راه حل ها ممکن است به طور کامل از کارمزدهای بالای گس جلوگیری کنند. چندین راه حل دو لایه مانند Zk Sync ، پلاسمای OMG یا xDai تراکنش ها را به یک دفتر حساب دیگر بارگیری می کنند که پس از هزینه راه اندازی اولیه، امکان انتقال توکن ها را به صورت رایگان فراهم می کند. برای معاملات، Loopring و DeversiFi معاملات غیر کاستدی را با بدون هیچ کارمزد گسی ارائه می دهند.

چنین پلتفرم های جایگزینی شاهد پذیرش کمتری هستند و ممکن است برای همه مناسب نباشند، اما آنها تنها مسیر واقع بینانه برای کاهش ازدحام می باشند.