video thumb

سرانجام CeFi و DeFi در سال ۲۰۲۱ چگونه است؟

CeFi و DeFi راهی طولانی را باید طی کنند تا بتوانند به طور موثر با یکدیگر کار کنند، اما تلاش های مشترک آنها به پذیرش انبوه ارز دیجیتال کمک خواهد کرد. صنعت امور مالی غیرمتمرکز بدون شک پتانسیل گسترده ای دارد – ارزش قفل شده در آن با رشد شدیدی مواجه شده و در این ماه از ۱۴ میلیارد دلار فراتر رفته است. اگرچه گمانه زنی هایی در مورد اینکه آیا امور مالی غیرمتمرکز حباب دیگری است نیز در این بین وجود دارد، اما این اعتقاد وجود دارد که دیفای برای ماندن آمده است. نحوه ماندگاری، مسئله دیگری است که به نحوه رسیدگی DeFi به هک های مداوم و سایر آسیب پذیری ها و … بستگی دارد.

DeFi همه آنچه را که فضای ارز دیجیتال اساساً در انتظار آن است را در بر می گیرد: دموکراسی، قدرت برای افراد دارای حساب بانکی و افراد بدون حساب بانکی، فراملی گرایی ، یک اقتصاد جهانی و مشترک، که بسیاری از آنها مدینه فاضله مالی را در نظر می گیرند.

هنوز هیچ مدینه فاضله ای وجود ندارد و هیچ افراطی ای نمی تواند به طور پایدار به سمت هدف نهایی خود پیش رود.. باید یک معنای طلایی بین CeFi و DeFi رعایت شود و هر دو “جناح” انتظار دارند که از آن بهره مند شوند.

آنچه DeFi می تواند از CeFi بگیرد

عدم حسابرسی امن جامع و موثر در DeFi منجر به از دست رفتن میلیون ها دلار از هک شده است که به اعتبار کل این فضا آسیب می رساند . این امر، DeFi را بسیار وحشتناک کرده است و به همین دلیل – در میان اشکالات کد، حملات وام فلاش ، سوء استفاده از آسیب پذیری سیستم و مشکلات طراحی توکن که وجود دارد، بیش از ۲۰ هک DeFi عمده در سال ۲۰۲۰ با مبلغی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار وجود دارد.

خوشبختانه، طی ماه های گذشته، اهمیت حسابرسی بهتر – و به طور کلی حسابرسی – در میان بازیکنان بزرگتر DeFi و جوامع آنها افزایش یافته است. این اولین قدم در مسیر درست است.

حسابرسی برای DeFi، البته ، به همان اندازه خود صنعت نوپا است و فضای زیادی برای تغییر و بهبود – حتی شاید برای توسعه یک زیر مجموعه کاملا جدید – دارد. مدل حسابرسی امنیتی و بهترین روش را می توان مستقیماً از CeFi گرفت و برای درج مشخصات DeFi تطبیق داد.

گام بعدی حسابرسی های مالی است که آسیب پذیری های احتمالی را از منظر بازار برطرف می کند. این یک تلاش مشترک بین امور مالی سنتی و دیجیتال است و چیزی است که بازیکنان CeFi در مورد آن صحبت می کنند.

با پرداختن به این موضوعات، با چالش دیگری از DeFi مقابله می شود: جذب سرمایه گذاری نهادی برای تضمین توسعه بلندمدت. در حالی که ناشناس بودن DeFi ، به طور پیش فرض، مانع از ورود سرمایه در مقیاس بزرگ می شود، زیرا سرمایه گذاران نهادی نمی توانند با طرف مقابل ناشناس به تعهدات قراردادی بپردازند، اما امنیت بهتر رابطه بین CeFi و DeFi را در این مسیر تسهیل می کند.

یک مسئله مشابه در بخش خرده فروشی ظاهر می شو، که به همان اندازه در هدایت پذیرش مهم است. پیچیدگی اکثر پلتفرم های DeFi به دلیل داشتن دانش بالای فنی برای استفاده از آنها، آنها را از دسترس خارج می کند. این مسئله شانس گسترش پایگاه کاربری آنها را محدود می کند و امر به نوبه خود، ایجاد دستیابی به پذیرش گسترده را از بین برده و از رشد بالقوه آن جلوگیری می کند. از طرف دیگر، محصولات CeFi به دلیل کاربرپسندی و مجاورت با ابزارهای سنتی بانکداری دیجیتال، از نرخ پذیرش بسیار بالاتری برخوردار هستند. این فرمت ها را می توان به پروتکل های DeFi منتقل کرد تا کاربر را حفظ کند.

علاوه بر این، در حال حاضر روش هایی وجود دارد که DeFi با موفقیت عناصر متمرکز را پذیرش می کند و این واقعیت که مقدار قابل توجهی ثروت در پلتفرم های DeFi در استیبل کوین ها – محصولات سازمانه ای متمرکز نگهداری می شود – بهترین مورد در این زمینه است. به همین ترتیب، استیبل کوین ها به عنوان پلی بسیار ضروری بین DeFi و CeFi عمل می کنند.

آنچه DeFi می تواند به CeFi بدهد

چیزهایی که DeFi با خود آورده است بسیار قابل تحسین است، از جمله این که فرصت هایی را برای افراد غیربانکی فراهم کرده است تا به خدمات بانکی دسترسی پیدا کنند و دموکراتیزه سازی ای را ارائه می دهد که فضای ارز دیجیتال به دنبال آن است.

وام های فلش گرچه در بیشتر هک ها مورد سرزنش قرار می گیرند، اما به عنوان مثال برجسته ای از چگونگی دموکراتیزه سازی مالی به عنوان برجسته ترین ویژگی DeFi محسوب می شوند. در صورت امکان هر کسی باید بتواند مانند یک نهنگ فعالیت کند و از موقعیت های بازار استفاده کند. با امنیت و کاربرپسندی بیشتر CeFi، می توان این فرصت ها را تقویت کرد و به کل بازار کاربران بالقوه بدون حاسب بانکی ارائه داد.

همچنین نکات مثبتی وجود دارد که می تواند از برخی پروژه های DeFi که در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد، استفاده کرد. “حق شکست” بخش مهمی از فرآیند یادگیری برای صنعتی به اندازه صنعت ماست که باعث مقاومت، حتی ضد شکنندگی ما می شود. این در تضاد شدید با امور مالی سنتی است، جایی که اشتباهات بزرگ و کوچک به لطف سیاست های مداخله جویانه دولت ها و بانک های مرکزی از بین می رود. این اعتقاد وجود دارد که این نقص اساسی در سیستم مالی فعلی است. فضای ما نشان می دهد که چگونه با نیروهای واقعی بازار بازی می شوند و DeFi ، با هک های فراوان طی سال گذشته، این مسئله را به خوبی نشان داده است. من افرادی مانند Harvest ، Value DeFi و Yam را تحسین می کنم که خطاهای خود را مشخص کرده اند. این نشان می دهد که به طور کلی، کل فضای ارز دیجیتال در حال بلوغ و تقویت است.

ترکیبی از ایده آل های DeFi – سیستمی بدون مراجع قائم که در آن اقدامات به طور دموکراتیک و شفاف توسط جامعه مورد توافق قرار گرفته است – و اقدامات امنیتی و سهولت استفاده توسط CeFi تصویب انبوه ارز دیجیتال را تسهیل می کند تا در نهایت یک فضای مالی عادلانه تر حاصل شود.