video thumb

۱۰ داستان برتر ارز دیجیتال و بلاک چین در سال ۲۰۲۰

شرکت ها و سرمایه گذاران نهادی که به دنبال ذخیره ارزش متناوب در بحران همه گیری هستند، ارز دیجیتال را در سال ۲۰۲۰ به قله های جدیدی رساندند. بیماری همه گیر کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ سرتیتر بسیرای از خبرها را به خود اختصاص داد و بخش های بی شماری را تحت تأثیر قرار داد از جمله بهداشت، اقتصاد، عدالت اجتماعی، سیاست و تجارت و همچنین صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین. در حالی که کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس قرنطینه شده بودند، دولت ها برای حفظ زندگی اقتصادی، اقدام به پرداخت هزینه های محرک کردند.

در صورت لزوم، این اقدامات تورم جهانی را افزایش داد. این امر به نوبه خود، بسیاری از سرمایه گذاران و موسسات سنتی را واداشت تا نگاهی جدید به ارزهای دیجیتال ، به ویژه بیت کوین (BTC)به عنوان ذخیره ارزش بیندازند. پس از افت ۱۱ مارس، بیت کوین با یک روند صعودی روبرو شد و تا پایان سال یک رکورد به ثبت رساند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ داستان برتر سال ۲۰۲۰ از دنیای ارز دیجیتال و بلاک چین را به شما ارائه دهیم.

بیت کوین برای ثبت رکورد اوج می گیرد

قدیمی ترین و رایج ترین ارز دیجیتال جهان رکورد قیمت را در سال ۲۰۲۰ شکست. اکنون، در پایان سال، ارزش بازار بیت کوین در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است – بالاتر از ویزا و Berkshire Hathaway – و قیمت آن در بازارهای اسپات تا ۳۰،۰۰۰ دلار ادامه دارد.

براندون مینتز (Brandon Mintz)، مدیرعامل Bitcoin Depot در اواسط دسامبر به کوین تلگراف گفت: “ما در این مرحله تقریباً به طور روزانه با داستان های جدیدی راجع به استفاده از ارز دیجیتال نهادی مواجه می شویم.” MicroStrategy ، Square ، Paul Tudor Jones ، Guggenheim Investors و حتی شرکت بیمه معتبر MassMutual از جمله خریداران بیت کوین در سال ۲۰۲۰ بودند. ماینرد عنوان کرد: “ما اکنون توسط شرکت ها و میلیاردرها هدایت می شویم، نه فقط خرده فروشان.”

گسترش امور مالی غیرمتمرکز

دا هونگف (Da Hongfe)، یکی از بنیان گذاران شبکه اقتصاد هوشمند در Cointelegraph op-ed اعلام کرد: “سال ۲۰۲۰ بدون شک سال امور مالی غیرمتمرکز است.” طبق گزارش DeFi Pulse ، میزان دارایی ای که در DeFi قفل شده بود در ۳۰ دسامبر به ۱۵ میلیارد دلار رسید، در حالی که این میزان در ابتدای سال فقط ۶۵۸ میلیون دلار بود.

در واقع، ییلد فارمینگ اصطلاح جدیدی بود که وارد لغت نامه ارز دیجیتال شد. در ازای دراختیار قرار دادن بیت کوین یا اتر (ETH) به عنوان وثیقه با یک شرکت DeFi ، یک کاربر ممکن است یک توکن نظارتی دریافت کند که دارنده را قادر می سازد تادر مورد تمام تغییرات پروتکل [پلتفرم] بحث و گفتگو کند، پیشنهاد کند و رای دهد.

مالکیت این توکن های نظارتی در سال ۲۰۲۰ بسیار سودآور بود. ارزش کامپوند که اولین بار در ژوئن منتشر شد، پس از راه اندازی آن در صرافی آمریکایی کوین بیس پرو از ۶۱ دلار در ۱۸ ژوئن به ۳۸۲ دلار در ۲۱ ژوئن افزایش یافت و قیمت آن در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ با ۱۴۸ دلار بسته شد.

جوزپه آتنی (Giuseppe Ateniese)، استاد موسسه فناوری استیونس به کوین تلگراف گفت، DeFi یک “تغییر دهنده بازی” است. “با امور مالی غیرمتمرکز، هیچ انسانی در دسترس نیست، هیچ سروری، هیچ سازمانی و هیچ تعصبی وجود ندارد. ” وی توضیح داد که این مانند وام اتومبیل سنتی نیست که در صورت عدم پرداخت توسط وام گیرنده، بانک به دنبال بازپس گیری اتومبیل باشد. “با DeFi ، دارایی ها دیجیتال هستند و از طریق قراردادهای هوشمند قفل یا متعهد می شوند. اگر وام را پس ندهیم، دارایی دیجیتالی که به عنوان وثیقه از آن استفاده کردیم گرفته می شود و کاری نمی توانیم در این زمینه انجام دهیم. “

معاملات پی پال در ارز دیجیتال

۱۲ سال طول کشید تا ۱۰۰ میلیون کاربر بدست آورد. سپس، در یک ماه تعداد کارابران این شبکه به بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر رسید زیرا غول پرداخت PayPal اعلام کرد که به کاربران امکان خرید، فروش و نگهداری بیت کوین، اتر، بیت کوین کش و لایت کوین را می دهد.

Pantera Capital در ماه نوامبر اعلام کرد: “این در حال حاضر تأثیر بسیار زیادی دارد.” “در طی چهار هفته از فعال شدن، PayPal در حال حاضر تقریبا ۷۰٪ از عرضه جدید بیت کوین را خریداری کرده است.” ماه بعد، Pantera عنوان کرد: “در طی دو ماه از فعال شدن، PayPal در حال حاضر بیش از ۱۰۰٪ از عرضه جدید بیت کوین را خریداری کرده است.”

بیت کوین هر چهار سال یکبار پاداش استخراج خود را به نصف کاهش می دهد

رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین که برای محدود کردن میزان صدور بیت کوین طراحی شده است – بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است – تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد و به طور معمول با برخی از اضطراب ها همراه است. این امر مشابه شرکتی هستند که به کارگران خود می گویند انتظار کاهش ۵۰ درصدی حقوق دارند. در اینجا، این پاداش بلاکی برای اعتبارسنج های شبکه بیت کوین است که به عنوان ماینر شناخته می شوند.

رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین ماه مه ۲۰۲۰ پاداش بلاک ماینرها را از ۱۲٫۵ بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش داد و بدون هیچ پیامد منفی تمام شد و آن طور که برخی از آن ترسیده بودند، باعث خروج هیچ خروج ماینر و یا سقوط در قدرت محاسباتی شبکه (نرخ هش) نشد. هفت ماه بعد از آن رویداد، بیت کوین تقریباً به سه برابر (۸۵۶۶ دلار در ۱۱ مه) به فروش می رسد.

چین بر روی CBDC آزمایش می کند، اما باهاما اولین CBDC جهان را راه اندازی می کند

رقابت صدور اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC، با اعلام اوت چین در مورد آزمایش یوان دیجیتال خود در چهار مرکز شهری- شانگهای، پکن، گوانگژو و هنگ کنگ، یک منطقه آزمایشی با ۴۰۰ میلیون نفر، یا حدود ۲۹٪ از جمعیت کشور دنبال شد.

بسیاری پیش بینی می کردند که پروژه پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال چین (DCEP) به زودی به عرضه کامل دست یابد، اما اختلافاتی در مورد اهمیت آن به وجود آمد. اینکه آیا یوان دیجیتال، دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره جهان به چالش می کشد، همانطور که Financial Times از آن ترسیده است؟ این نشریه در ماه آگوست نوشت: “توسعه سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی در چین می تواند نظم پولی جهانی را برهم بزند.”

یا اینکه آیا CBDC ها هچنان درگیر مشکلات حل نشده مانند پیشگیری از کلاهبرداری و حملات سایبری هستند که همانطور که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در ماه اکتبر، تلویحاً اعلام کرد، راه اندازی CBDC در حال حاضر آن هم در مقیاس گسترده غیرمسئولانه است؟

در هر صورت، چین اولین CBDC جهان را نخواهد داشت. این امتیاز متعلق به باهاما است، یک کشور جزیره ای در هند غربی که در تاریخ ۲۰ اکتبر با راه اندازی رسمی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود، به اصطلاح Sand Dollar، ساخته شده بر روی یک پلتفرم بلاک چین، تاریخ ساز شد.

MicroStrategy همه کارها را با بیت کوین انجام می دهد

سال ۲۰۲۰ میلادی سالی بود که شرکت های دولتی و سرمایه گذاران نهادی اقدام به جابجایی سوزن ارز دیجیتال کردند و هیچ شرکت لیست شده ای با اشتیاقی به اندازهMicroStrategy از ارز دیجیتال استقبال نکرد، این شرکت نه تنها تا ماه آگوست ۲۵۰ میلیون دلار بیت کوین جمع کرده بود، بلکه بیت کوین را به خزانه داری ذخیره اصلی خود تبدیل کرد.

همانطور که مایکل سایلور توضیح داد، انتظار می رود اقدامات محرکه بی سابقه دولت برای مقابله با بحران COVID-19 “یک اثر استهلاک قابل توجهی بر ارزش واقعی بلندمدت ارزهای فیات و بسیاری دیگر از دارایی های متعارف داشته باشد، از جمله آنهایی که به طور سنتی به عنوان بخشی از عملیات خزانه داری شرکت ها نگهداری می شوند. در این دنیای جدید، بیت کوین یک ذخیره ارزش قابل اعتماد است.

MicroStrategy خرید بیت کوین را در طول سال ادامه داد. از ۲۱ دسامبر ، این شرکت مجموعاً ۷۰۴۷۰ بیت کوین را در اختیار داشت که با قیمت متوسط ۱۵،۹۶۴ دلار برای هر بیت کوین خریداری شده بود. وال استریت ژورنال از تحول این شرکت متعجب شد و پرسید: “آیا این یک شرکت تجاری عمومی است یا یک صندوق پوشش ریسک ؟”

کوین بیس کاوش های IPO را انجام می دهد

به گفته پاول دوروف (Pavel Durov)، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت متن باز Telegram Group Inc تلاش کرده است تا یک پلتفرم غیر متمرکز بلاک چین برتر از بیت کوین و اتریوم را ایجاد کند – یعنی پلتفرمی که از نظر سرعت و مقیاس پذیری بسیار برتر از آنها باشد. اما تلگرام نتوانست مقاومت SEC را از بین ببرد و در ماه مه پروژه TON (شبکه باز تلگرام) را متوقف کرد. Telegram Group Inc یک شرکت خدمات پیام رسان رمزگذاری شده با حدود ۳۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان می باشد.

این شرکت مستقر در دبی پیش از این مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار برای راه اندازی توکن این پروژه یعنی گرام جمع آوری کرده بود، اما SEC کوین ها را اوراق بهادار ثبت نشده دانست و برای متوقف کردن توزیع آنها – نه تنها در ایالات متحده بلکه در هرجای دیگر جهان – اقدام کرد. دادگاه فدرال نیز از این آژانس حمایت کرد.

دوروف در یک وبلاگ نوشت: “ما هنوز در مورد امور مالی و فناوری به ایالات متحده وابسته هستیم و اضافه کرد: “این امر ممکن است در آینده تغییر کند. اما امروز، ما در یک دور باطل قرار داریم: دقیقاً به دلیل اینکه بسیار متمرکز است ، نمی توانید تعادل بیشتری را در جهانی بیش از حد متمرکز ایجاد کنید. ” تلگرام با مشارکت تعدادی از سرمایه گذاران برجسته، از جمله شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر blue-chipمانندKleiner Perkins و Sequoia Capital مشارکت داشت.

یک سرمایه گذار به نام پل تودور جونز، بیت کوین را تأیید می کند

ارائه محرک های دولتی برای مقابله با پیامدهای کرونا، بسیاری از سرمایه گذاران را در مورد تورم در سال ۲۰۲۰ نگران کرده و برخی حاضر بودند به ارز دیجیتال به عنوان ذخیره ارزش جایگزین نگاه کنند. به عنوان نمونه، پاول تودور جونز، سرمایه گذار صندوق های پوشش ریسک که در ماه مه گزارش داد که بخشی از دارایی های وی اکنون در بیت کوین سرمایه گذاری شده است.

حمایت یک سرمایه گذار مشهور مانند جونز – که سقوط بازار سهام ۱۹۸۷ را پیش بینی کرده بود – زمینه را برای ورود سرمایه گذاران اصلی و دیگران به ارز دیجیتال فراهم کرد. وال استریت ژورنال نیز در این باره اظهار نظر کرد:

“صعود [بیت کوین] شخصیت های گسترده ای را جذب کرده است، از میلیاردرهای وال استریت، پل تودور جونز و استنلی دراکن منیلر تا سرمایه گذارانی که قصد دارند دارایی های خود را بالاتر ببرند و بازارهای کمتری را از دست بدهند. مشارکت آنها به نوبه خود به خرید بیشتر ارزهای دیجیتال دامن زده است. “

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از ریپل

توکن XRP سومین ارز دیجیتال برتر بود – که از بیت کوین و اتر عقب بود. این کمیسیون با هدایت رئیس مستعفی خود جی کلایتون، علیه ریپل و دو نفر از مدیران ارشد آن اقدامات قانونی را آغاز کرد و ادعا کرد که کوین XRP ایجاد شده توسط ریپل در واقع یک یک اوراق بهادار است و این شرکت بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار از طریق عرضه اوراق بهادار دیجیتال ثبت نشده جمع آوری کرده است. طی سه روز پس از این اعلامیه، قیمت XRP حدود ۴۱ درصد سقوط کرد و مشخص نیست که آیا این شرکت به شکل کنونی باقی می ماند یا خیر.

در تاریخ ۲۷ دسامبر، کوین بیس، بزرگ ترین صرافی ایالات متحده اعلام کرد که معاملات XRP را متوقف می کند و با حذف سایر توکن ها، جو پیرامون این کوین ناپایدارتر می شود. در تاریخ ۲۹ دسامبر، Grayscale Investments، بزرگ ترین مدیر دارایی های دیجیتال جهان، بیش از ۹/۱۸ میلیون XRP خود را نقد کرد.

ریپل اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را به دلیل “حمله به کل صنعت ارز دیجیتال در ایالات متحده” محکوم کرد و برد گارلینگهاوس، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت که به پشتیبانی از مشتریان خود در ایالات متحده و در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

آیا وضوح بیشتر در سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد؟

در مجموع، شرکت ها و سرمایه گذاران نهادی که به دنبال ذخیره ارزش متناوب در میان بحران ناشی از کووید ۱۹ هستند، منجر می شوند تا ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ ، رکوردهای جدیدی را به ثبت برسانند. از سوی دیگر، نوآوری در بلاک چین در چندین جبهه ادامه یافت، از جمله امور مالی غیرمتمرکز و توسعه CBDC.

در ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با جلوگیری از گسترش توکن دیجیتال، پرونده های قضایی علیه XRP و TON تلگرام را آغاز کرد. تغییر مدیریت در واشنگتن از جمله رهبری جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، می تواند وضوح نظارتی بیشتری را در سال ۲۰۲۱ به ارمغان آورد.