video thumb

تاثیر CBDC ها بر فضای ارز دیجیتال سال ۲۰۲۰ چه بود؛ در سال ۲۰۲۱ چه اتفاقی می‌افتد؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یکی از مباحث اصلی ارز دیجیتال در سال جاری است و کارشناسانی که با کوین تلگراف صحبت کردند، حرف های زیادی در این زمینه برای گفتن دارند.

دشوار است تصور کنید که فقط دو سال پیش، گفتمان عمومی پیرامون ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC، عمدتاً بر پتانسیل و امکان انتشار آنها متمرکز بود. بر اساس نظرسنجی منتشر شده توسط بانک تسویه حساب های بین المللی در ابتدای سال ۲۰۱۹ و حتی در طول سال ۲۰۱۹، سوال در مورد این بود که آیا ما به ارزهای دیجیتال دولتی نیاز داریم یا نه، چرا که فقط ۷۰٪ از بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی پتانسیل صدور CBDC بودند. اما در سال جاری، همه چیز در واقع متفاوت است.

سال ۲۰۲۰ با یک رویداد مهم در دنیای مالی آغاز شد: مجمع جهانی اقتصاد در داووس، جایی که WEF یک جعبه ابزار برای سیاست گذاران در مورد ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر کرد. و طبق گزارش اخیر بانک تسویه حساب های بین المللی، ۸۰ درصد از بانک های مرکزی جهان ارزیابی ارز دیجیتال بانک مرکزی را انجام داده اند. اخباری که بانک های مرکزی در سراسر جهان به طور فعال تحقیق، مطالعه، آزمایش و غیره را آغاز کرده اند، هر ماه ادامه می یابد: بانک های مرکزی استرالیا، برزیل، کامبوج، استونی، جامائیکا، قزاقستان، کنیا، لیتوانی، روسیه، کره جنوبی، سوئد، تایلند و امارات متحده عرب از جمله این بانک ها هستند. حتی ژاپن که دو سال پیش در میان عمده ترین منتقدان ارز دیجیتال بانک مرکزی قرار داشت، نظر خود را در این زمینه تغییر داد.

اگرچه اجتناب ناپذیری تبدیل ارز دیجیتال بانک مرکزی به یک پدیده جهانی در این سال قطعی شد، روند مهمی نیز وجود دارد که مشخص شده است: بانک های مرکزی در اقتصادهای نوظهور با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته به سمت صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت می کنند که موضع محتاطانه ای در این زمینه دارند. به عنوان مثال، بانک مرکزی اروپا در حال بحث درباره راه اندازی مرحله بررسی یورو دیجیتال در سال آینده است و راه اندازی یورو دیجیتال حداقل یک برنامه ۵ ساله است. به گفته تیموتی لین (Timothy Lane)، معاون رئیس بانک مرکزی کانادا نیز در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی با یک “سرعت خوب” است. به گفته یک مقام سابق بانک ژاپن، صدور ین دیجیتال ژاپن سال ها طول می کشد، در حالی که در فصل پاییز، باهاما یکی از اولین کشورهای جهان بود که به طور رسمی ارز دیجیتال بانک مرکزی را راه اندازی کرد. انتظار می رود که روسیه سال آینده اولین طرح های آزمایشی روبل دیجیتال خود را راه اندازی کند.

اوضاع برای اقتصادهای بزرگ دنیا یعنی ایالات متحده و چین که رقابت تکنولوژیکی آنها منجر به “یک جنگ سرد دیجیتالی” شده است کاملاً متفاوت است. پروژه یوان دیجیتال چین – که تحت عنوان پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال یا DCEP نامیده می شود – سال ها سابقه دارد و امسال این پروژه پیشرفت زیادی داشته است، اگرچه بسیاری از جزئیات همچنان مطرح نشده است. سال جاری با نگرانی در مورد صدور دلار دیجیتال پیش از یوان دیجیتال سال آغاز شد و خیلی زود با انتشار وایت پیپر پروژه دلار دیجیتال دنبال شد. مکالمه این رقابت فناوری بین دو کشور حتی به سنای آمریکا نیز کشیده شد. حتی برخی استدلال کردند که انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده، پیروزی چین در رهبری ارز دیجیتال بانک مرکزی را تائید کرد. اگرچه، این سوال که آیا اولین بودن در راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی برای کسب وضعیت ارز ذخیره جهانی کافی خواهد بود، همچنان بدون پاسخ مانده است. مهمتر از همه، چین قصد ندارد دلار آمریکا را با یوان دیجیتال جایگزین کند و تلاش های مشترک بین دو قدرت بزرگ برای توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن است در واقع بهترین گزینه برای جهان باشد.

ممکن است دلایل زیادی برای توسعه سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی در سراسر جهان وجود داشته باشد، اما دلیل اصلی آن بیماری همه گیر کووید ۱۹ است که توسط بانک مرکزی اروپا، بانک تسویه حساب های بین المللی و بسیاری دیگر از کارشناسان برجسته شد. ویروس کرونا ، که توسعه فناوری بشریت را حداقل ۲۰ سال به جلو سوق داده است، به چالشی جدی برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است و CBDC ها به عنوان ابزاری مناسب برای اصلاح سیستم مالی دیده می شوند.

و در حالی که برخی نگرانی های جدی درباره حفظ حریم خصوصی در مورد CBDC ها را مطرح می کنند و تأکید می کنند که گامی به سوی سیستم متمرکزتر خواهد بود، مطمئناً پتانسیل ارزهای دیجیتال ملی به واقعیت فعلی ما تبدیل می شود، نه فقط به سیستم مالی آینده. CBDC ها یک گام جدی در توسعه سیستم مالی هستند، زیرا آنها می توانند حساب های بانکی را بهبود بخشند، امور مالی سنتی را کاملا تغییر دهند، اقتصادهای جهان را تغییر دهند، برداشت ما از پول و نحوه استفاده از آن را با جایگزینی پول نقد تغییر دهند و حتی بخشی از سفارش “پول جدید” شوند.” از آنجایی که سال ۲۰۲۰ به زودی به پایان می رسد، کوین تلگراف در مورد تأثیر CBDC ها بر فضای ارز دیجیتال و فراتر از آن ، با متخصصان فضای بلاک چین و ارز دیجیتال گفتگویی را انجام داده اسن. در ادامه با ما باشید تا نظر این کارشناسان را جویا شویم.

توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی امسال چه تاثیری بر فضای ارز دیجیتال داشت و چه انتظاری می توانیم در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم؟

برایان بروکس ، مسئول نظارت بر ارز دفتر نظارت بر ارز وزارت خزانه داری ایالات متحده:

“ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از مهم ترین موضوعاتی هستند که در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته اند. سوال در این مرحله این نیست که چگونه می توان دیجیتالی شدن دلار و سایر ارزهای فیات را انجام داد؟

ایالات متحده معمولاً زمانی پیروز می شود که ما قدرت بخش خصوصی ابتکاری و پویای خود را به دست بیاوریم و دولت قوانین را به جای ساخت محصولات تعیین کند. اما به هر صورت، با توجه به تمرکز شدید سایر کشورها در این زمینه، بگذارید بگویم که به دلیل نقش مهم دلار آمریکا، ما نیاز داریم تا ایالات متحده در این زمینه گام بردارد.”

Da Hongfei، بنیان گذار Neo، بنیان گذار و مدیر عامل Onchain:

“مطمئناً این یک مزیت برای فضای بلاک چین است زیرا توسعه سریع CBDC ها بیشتر نقش برجسته بلاک چین در ساخت دنیای فردا را تأیید می کند. همانطور که نوآوری در بلاک چین تسریع می شود، من معتقدم که کشورهای جهان به طور فزاینده ای نیاز به ساختن یک آینده واقعی دیجیتالی را درک می کنند که ناکارآمدی ها و کاستی های نظم جهانی امروز را برطرف می کند. همانطور که دیجیتال سازی دارایی سرعت می گیرد، اطمینان دارم که ما به سمت اقتصاد هوشمند آینده حرکت خواهیم کرد. “

Denelle Dixon، مدیرعامل و مدیر اجرایی بنیاد توسعه Stellar:

“CBDCs می تواند و یک نوآوری بزرگ در طول زندگی ما خواهد بود ، به ویژه به عنوان ابزاری برای شمول مالی. امسال ، بیماری همه گیر کووی ۱۹ تأکید کرد که CBDC ها چگونه می توانند تأثیرگذار باشند. سیاست گذاران، دولت ها و بانک های مرکزی به طور فزاینده ای تشخیص می دهند که روش هایی برای خدمت بهتر به شهروندان و ایجاد دسترسی عادلانه تر به سیستم مالی به روشی سریعتر، ارزان تر و کارآمدتر وجود دارد.

در نتیجه گفتگوهای ما با دولت های سراسر جهان در مورد بررسی این فناوری، من فکر می کنم در سال ۲۰۲۱، بانک های مرکزی می توانند از تجربیان سال جاری بهره گیری کنند و CBDC ها را عملی کنند.

در مورد این مسئله که کدام کشورها پیش قدم می شوند، به نظر می رسد که چین شروعی اساسی داشته باشد، اما توسعه ارز دیجیتال در جوامع محدودتر، احتمالاً کندتر و پیچیده تر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از کشورها در حال بررسی امکانات CBDC هستند که انتخاب کشور اول دشوار است، اما افزایش تمرکز در سراسر جهان باعث می شود که یک رقابت هیجان انگیز دنبال شود. “

دومینیک شینر (Dominik Schiener)، یکی از بنیان گذاران بنیاد Iota:

“CBDC ها به موازات پیشرفت در فضای ارز دیجیتال توسعه خواهند یافت. در حالی که CBDC ها بسیار جالب هستند، اما آنها با یک کاربرد بسیار متفاوت از دارایی های دیجیتال آشنا مانند Bitcoin یا Iota مقابله می کنند. آنها توسط یک بانک مرکزی صادر می شوند و از آنها پشتیبانی می شود تا سرمایه خود را به میل خود چاپ کنند. همچنین لزوماً برای مصرف کنندگان یا افراد روزمره در نظر گرفته نشده است. برعکس، دارایی های دیجیتال به طور کلی توسط یک الگوریتم عمومی کنترل می شود که تأمین و توزیع آنها را مدیریت می کند.

در سال ۲۰۲۱، شاهد خواهیم بود که بانک های مرکزی آزمایشات داخلی CBDC را انجام می دهند. با این حال، آنها احتمالاً این کار را در شبکه های خصوصی یا حتی غیر بلاک چین انجام خواهند داد. آنها حتی ممکن است تصمیم بگیرند تا شبکه های شخصی خود را راه اندازی کنند. CBDC با موانع فنی روبرو نخواهد شد اما با عدم اطمینان نظارتی چرا. این کار به کارگیری CBDC ها را در دنیای واقعی گذشته از سال ۲۰۲۱ و تا سال ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۴ یا بعد از آن به دنبال خواهد داشت.

چین به وضوح پیشرو در مورد CBDC است. آنها این فناوری را جدی تر از سایر کشورها در نظر می گیرند و به نظر می رسد کنترل نظارتی کمتری برای جلوگیری از نوآوری در بلاک چین و فناوری دارایی های دیجیتال دارند. “

Emin Gün Sirer، مدیرعامل AvaLabs، استاد دانشگاه کرنل، یکی از مدیران IC3:

“لیبرا واقعاً مقامات پولی و بانک های مرکزی هوشیار کرد، زیرا تهدید وجودی شبکه فیس بوک باعث واکنش” جنگ یا گریز “شد. صرف نظر از کاتالیزور تلاش های آنها، این امر بی تردید مثبت است که دروازه بانان سیستم مالی سنتی به اهمیت ارز دیجیتال پی ببرند.

چین بدون شک تاکنون در این زمینه رهبر بوده است و در تلاش بوده تا سازمان های دولتی و خصوصی را برای کسب مزیت اولیت بودن به دست آورد و از نظر حساب ها و اطلاعات عمومی پیشرفت چشمگیری داشته است.

من می توانم به انگیزه های روشن تری برای سیاستمداران و نهادهای نظارتی ایالات متحده فکر کنم که تلاش های خود را تسریع کنند و اولین تهدید واقعی برای هژمونی دلار آمریکا را در دهه های گذشته دفع کنند. “

هیت تاربرت (Heath Tarbert)، رئیس و مدیر اجرایی کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده:

“ما مشاهده کرده ایم که بسیاری از کشورها CBDC ها را در سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دادند. انگیزه بسیاری از این کارها همه گیری کووید ۱۹بود. ما دیدیم که چگونه یک CBDC در پرداخت دولت به افرادی که به دلیل همه گیری امکان دسترسی به آنها را ندارند، کمک کرد. من می توانم تصور کنم که بسیاری از کشورهای دیگر در حال بررسی مواردی هستند که در این همه گیری آموخته اند و نحوه حرکت به جلو با CBDC خود را شناسایی می کنند.

در ایالات متحده ، CBDC های دلار آمریکا اساساً مربوط به فدرال رزرو است. ما در حال پیگیری کارهای Boston Fed و MIT در مورد بررسی طراحی و فناوری CBDC هستیم. ما همچنین از کار Innovation Hub بانک تسویه حساب های بین المللی در CBDC مورد تشویق قرار می گیریم.

اعتقاد شخصی من این است که آمریکا باید در اینجا رهبری کند. با این حال، ما نباید فقط به دنبال راه حل برای دولت خود باشیم. بخش خصوصی با سرعت بیشتری حرکت می کند. مشارکت با آن در حالی که ما یک راه حل نظارتی را تعیین می کنیم بهترین راه برای پیشبرد امور است. “

جیمز باترفیل (James Butterfill)، استراتژیست سرمایه گذاری در CoinShares:

“ما اعتقاد داریم که CBDC به دلیل تفاوت های ذاتی مانند دفتر کل توزیع شده، سیستم های همتا به همتا بسیار بعید است که جایگزین دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین شود. بیت کوین به ویژه، یک سیاست پولی از پیش تعیین شده دارد که در آن عرضه نمی تواند تغییر کند و آن را به عنوان ذخیره ارزش غیر حاکمیتی در مقایسه با CBDC که برای تکثیر ارز فیات بانک مرکزی مربوطه طراحی می شود، جذاب تر می کند.

مفهوم ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ توجه قابل توجهی از سوی بانک های مرکزی را به خود جلب کرده است. ما انتظار داریم که در سال ۲۰۲۱ با آشکار سازی جزئیات مربوط به ساختار آنها، میزان هیاهو و سردرگمی بیشتر شود. در این بین نیز چالش های قابل توجهی برای غلبه وجود دارد.

یک بانک مرکزی که CBDC صادر می کند باید از تحقق مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و همچنین الزامات سیاست های عمومی سایر رژیم های نظارتی و مالیاتی اطمینان حاصل کند.

برخی پروپوزال ها پیشنهاد داده اند که بانک های مرکزی دفتر اصلی را با رابطی برای نهادهای نظارتی مانند بانک ها بهمنظور اتصال به آن اداره کنند، اما این به سختی به سودهای کارآمد وعده داده شده ای که یک سیستم دفتر همتا به همتا باید داشته باشد، حاصل می شود.

اگر یک بانک مرکزی به یک ارائه دهنده کیف پول تبدیل شود، خطر خالی شدن پول ازحساب ها، بانک های تجاری را تهدید می کند و آنها را از یک منبع مالی ارزان و ثابت مانند سپرده های خرده فروشی محروم می کند. در دوره های بحرانی، این امر می تواند منجر به اداره بانک های ضعیف تری شود زیرا مشتریان امنیت کیف پول مورد حمایت بانک مرکزی را ترجیح می دهند.

از آنجا که این دفتر، مرکزی تر از دفتر توزیع شده خواهد بود، آیا آنها می توانند به همین اندازه ایمن و قابل اعتماد باشند؟

حل بسیاری از این مسائل دشوار و وقت گیر خواهد بود، بنابراین CBDC به این زودی ها ارائه نمی شود. بعلاوه، اگرچه احتمالاً با دستاوردهای کارآیی که ارزهای دیجیتال ارائه می دهند، همراه خواهند بود، اما به ارزهای فیات اساسی خود بسیار نزدیکتر هستند و مزایای متنوع سازی و ویژگی های ارزشمندی را که دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین ارائه می نمی شوند، ارائه نمی دهند. “

جیمز والیس (James Wallis)، معاون رئیس بانک مرکزی در ریپل:

“CBDC های ملی پیشرفت مثبتی برای فضای ارز دیجیتال بوده اند و به عنوان تأیید در بالاترین سطح آینده ارزهای دیجیتال عمل کرده اند. در سال ۲۰۲۱ ، من انتظار دارم جهانی را ببینم که ارزهای دیجیتال،استیبل کوین ها و CBDC هر کدام جای خود را با یک کاربرد مشخص تر در امور مالی و پرداخت داشته باشند، در حالی که دولت ها به آزمایش CBDC و آزمایش فناوری جدید در فضا ادامه می دهند، فکر می کنم وضوح نظارتی بیشتر در این حوزه ها از این الگو پیروی کرده و تعریف بیشتری پیدا کند. به احتمال زیاد این امر بر نهادهای نظارتی سایر کشورها که در استقبال از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین کندتر عمل می کنند، تأثیرگذار خواهد بود.

تمرکز CBDC ها در سال ۲۰۲۰ عمدتاً بر راه حل های داخلی بود. پتانسیل واقعی CBDC در همکاری بین CBDC ها و بین CBDC ها و سایر ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده است. این امر به همکاری بین شبکه های بانک مرکزی و بلاک چین های خصوصی نیاز دارد و موارد استفاده ابتکاری را پرورش می دهد.

چین با اتصال به پلتفرم های تجارت الکترونیکی، سرپرستی CBDC های خرده فروشی را بر عهده دارد – انتظار گسترش بیشتر، از جمله مرزهای ماکائو، هنگ کنگ و غیره را دارد. مطمئناً در سال ۲۰۲۱ شاهد آزمایش راه حل هایی خواهیم بود که امکان همکاری با شرکت های خصوصی را دارند. به همین ترتیب، من فکر می کنم CBDC های بیشتری را مشاهده خواهیم کرد که موارد استفاده خاص را نشانه می گیرند، مانند جایگزینی پول نقد همانطور که در سوئد با پروژه الکترونیکی کرونا یا اجرای Sand Dollar در باهاما مشاهده کردیم که هدف آن دسترسی گسترده به پرداخت های تنظیم شده و سایر خدمات مالی را برای جوامع محروم است.

برای همراهی با سایر پروژه های ارز دیجیتال بانک مرکزی و پرداختن به موارد مطرح شده با بیماری همه گیر کووید ۱۹، باید انتظار داشته باشیم که بانک های مرکزی بیشتری اقدامات ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را تسریع کنند، از جمله اتحادیه اروپا، آفریقای جنوبی، برزیل، انگلستان و ایالات متحده که در این زمینه عقب مانده است.

با توجه به ابتکار عمل چینی DC / EP ما انتظار داریم بسیاری از کشورها / مناطق دیگر تلاش های خود را در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی تسریع کنند. چین ممکن است در این زمینه پیشرو باشد، اما دیگران نیز به سرعت پیش می روند. اروپا فعالانه در حال بررسی امکان یوروی دیجیتال است، در حال حاضر چندین کشور عضو از جمله فرانسه در حال انجام آزمایشات هستند. در ایالات متحده، بانک فدرال برای انجام تحقیقات مرتبط با ارز دیجیتال بانک مرکزی با MIT’s Digital Currency Initiative همکاری فعال دارد. ما فکر می کنیم این پیشرفت ها مثبت هستند و منجر به طراحی بهتر و عملکرد بهتر ارز دیجیتال بانک مرکزی می شوند.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال حاضر با استفاده از برنامه های ارز دیجیتال بانک مرکزی پیشگام هستند. این یک قدم بعدی طبیعی است که این دولت ها کیف پول های دیجیتال استاندارد را برای هر شهروند ایجاد می کنند. در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده هنوز در مورد مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی بحث می کنند. بعید به نظر می رسد که در پنج یا چند سال آینده شاهد این باشیم که ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط شهروندان آن به کار گرفته شود. “

جیمی سانگ (Jimmy Song)، مدرس برنامه نویسی بلاک چین:

“من فکر نمی کنم که CBDC اینقدر روی ارز دیجیتال تأثیر بگذارد، غیر از این است که ممکن است افراد بیشتری را تحت نظارت قرار دهند. CBDC راهی است برای بانک های مرکزی برای کنترل زندگی مالی ما بیش از آنچه که در حال حاضر انجام می شود.

من گمان می کنم چین یکی از اولین کشورها باشد، زیرا بسیار اقتدارگرا است. من تصور می کنم که این باعث قطع کامل بانک ها و دادن حساب مستقیم بانکی به هر شهروند در بانک مرکزی شود.

جوزف لوبین (Joseph Lubin)، یکی از بنیان گذاران اتریوم و بنیان گذار ConsenSys:

“هنگامی که ConsenSys وایت پیپر خود را با عنوان” بانک های مرکزی و آینده پول دیجیتال “در مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه منتشر کرد، پس زمینه یک تغییر چشمگیر در مکانیک پول بود. از آن زمان، همه گیری کووید ۱۹ فقط تغییرات تکنولوژیکی را در نحوه حرکت پول تسریع کرده است. استیبل کوین های منتشر شده از ابتدای سال تقریباً دو برابر شده اند و اکنون سرمایه بازار آنها ۲۳ میلیارد دلار است.

واقعاً جالب است که چه اتفاقی در آن فضا می افتد که در واقع چندین سال است که ادامه دارد. رویکرد DC / EP چین قبلاً در چهار شهر بزرگ آزمایشاتی داشته است. در این سال، باهاما و کامبوج اولین کشوری بودند که از ارزهای دیجیتال در زیرساخت های مالی خود استفاده کردند. و در ماه نوامبر، کریستین لاگار ، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که موسسه وی می تواند ظرف چند سال ارز دیجیتال ایجاد کند و سیاست گذاران قصد دارند در اواسط سال ۲۰۲۱ تصمیم بگیرند که آیا برای یک راه اندازی احتمالی آماده شوند. ConsenSys همچنین چهار پروژه جداگانه CBDC را با اداره پول هنگ کنگ، Societe Generale – Forge ، بانک مرکزی تایلند و بانک مرکزی استرالیا در سه ماهه سوم سال جاری اعلام کرد.

در این دوره از پیشرفت سریع در نحوه حرکت پول، تشخیص این است که ما برای همکاری و تجارت با یکدیگر به سیستم هایی نیاز داریم. انگیزه های ایجاد CBDC در سراسر جهان متفاوت خواهد بود – در برخی موارد برای کنترل بیشتر و در سایر کشورها ارائه سیستم های کارآمد تر. بانک ها انحصار دارند و برای وضعیت ذخیره با یکدیگر رقابت می کنند و ما شاهد قانون گذاری استیبل کوین ها خواهیم بود. اما من کاملاً معتقدم که سیستم های مبتنی بر بلاک چین می توانند در نهایت پایه و اساس همکاری های قابل اعتماد باشند. “

مانس هارمون (Mance Harmon)، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت Hedera Hashgraph و Swirlds Inc:

“ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در اصل، اعتبار کل فضای ارز دیجیتال هستند، با توجه به این مسئله که بسیاری از مفاهیم مشابه را از ارز دیجیتال وام می گیرند. در همین راستا، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی همچنان کانون توجه صنعت ارز دیجیتال و دفتر کل توزیع شده قرار خواهند گرفت. با این حال، آنها به احتمال زیاد از یک طریق اساسی متفاوت خواهند بود – و این این است که به جای استقبال از ذات شفاف و عمومی ارزهای دیجیتال، متمرکز باقی خواهند ماند.

در سال ۲۰۲۱ ، شاهد خواهیم بود كه كشورهای كوچك اولین ارزهای دیجیتال خود را صادر می كنند – احتمالاً با استفاده از دفترهای خصوصی مجاز و همچنان شاهد پیشرفت از چین با توجه به یوان دیجیتال خواهیم بو ، جایی كه به نظر می رسد از مزیت اولین بودن نسبت به سایر دیجیتال برخوردار است.

پل برودی (Paul Brody)، رهبر اصلی و نوآوری جهانی فناوری بلاک چین در ارنست و یانگ:

“وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می شود، چین از قبل پیشتاز است و احتمالاً با استقرار این ارز توکنیزه شده در آینده ای قابل پیش بینی در این موقعیت باقی خواهد ماند. این کشور یک نقشه راه مشخص دارد، آزمایشاتی را انجام داده است و همچنین دارای اهداف سیاستی مشخصی است که در اجرای برنامه پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال محدود شده است.

حتی اگر سایر کشورها فقط در حال مطالعه این مفهوم هستند، آزمایشات واقعی نیز با استفاده از استیبل کوین ها در قراردادهای هوشمند بر روی اتریوم ادامه دارد. این یک آزمایشگاه واقعی برای چگونگی استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی است، اگر در دسترس عموم قرار گیرد و من فکر می کنم تصمیم بانک مرکزی انگلیس برای ایجاد یک چارچوب نظارتی برای آنها گام خوبی برای شروع درک CBDC و مدیریت تأثیر احتمالی CBDC هاست. “

راجر ور (Roger Ver)، رئیس اجرایی Bitcoin.com:

” قسمت سرگرم کننده حضور در این اکوسیستم این است که ما نمی دانیم که چیز مهم بعدی از کجا ناشی خواهد شد. این می تواند از یک کشور-ملت در هر نقطه از جهان باشد، یک فیس بوک یا یک گرگ تنها مانند ساتوشی ناکاموتو. چیزی که ما می دانیم این است که سرعت نوآوری در حال افزایش است. “

سامسون موو (Samson Mow)، مدیر ارشد استراتژی Blockstream:

“ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با بیت کوین رقابت نمی کنند. آنها با استیبل کوین ها و بانک های تجاری رقابت می کنند.

چین قطعاً در توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی پیشگام است و من انتظار دارم كه كشورهای دیگر نیز تلاش كنند كه سریعاً این روند را دنبال كنند. ما همچنین مشاهده کرده ایم که دولت برمودا در حال آزمایش یک توکن محرک صادر شده در Liquid Network است که بسیار هیجان انگیز است. “

شیلا وارن (Sheila Warren)، رئیس بلاک چین و دفتر کل توزیع شده در مجمع جهانی اقتصاد:

“مطمئناً در سال ۲۰۲۰ توجه ویژه ای به فضای ارز دیجیتال، به ویژه از سوی قانون گذاران و اقتصاددانان دیده ام كه به آرامی ما را به سمت عادی سازی ارز دیجیتال سوق می دهد. در مقابل، هنگامی که ما CBDC Policy-Maker Toolkit خود را در ژانویه منتشر کردیم، این گفتگوها هنوز در حوزه عمومی برجسته نبودند.

در این سال، ما شاهد هستیم که همه چیز به سمت تولید حرکت می کند و نتایج آزمایشات به طور فزاینده ای روشن می شود. اقتصادهای نوظهور همچنان در آزمایش و استقرار بودند – با کارهای جالب در برمودا ، کارائیب شرقی و کامبوج – و البته، چین همچنان کشوری است که در حال نظاره است. “

تاد موراکیس (Todd Morakis)، یکی از بنیان گذاران و شریک JST Capital:

“به احتمال زیاد تعدادی از CBDC ها وجود دارند که به صورت محدود در طی یکی دو سال آینده راه اندازی می شوند. ما همچنین انتظار داریم تعداد بانک هایی که ارزهای دیجیتال خود را صادر می کنند به ویژه در مناطق در حال توسعه جهان با رشد مداوم همراه باشد.”

ما فکر می کنیم که ۲۰۲۱ سال جالبی برای پذیرش ارزهای دیجیتال و چگونگی تلاقی آن با دنیای در حال توسعه DeFi خواهد بود. “

وینی لینگهام (Vinny Lingham)، مدیرعامل شرکت Civic:

“چین پیشتاز ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خواهد بود. واضح است که می خواهد واحد حساب جهانی باشد. بنابراین، در برهه ای از آینده، دوئل چین و ایالات متحده را برای تبدیل شدن به رهبر جهان در این جبهه خواهیم دید.

از نظر تأثیرات بر فضای ارز دیجیتال، مهم است که به یاد داشته باشید که CBDC ها تفاوت اساسی با ارز دیجیتال دارند. وعده اصلی بیت کوین غیرسیاسی بودن آن است و این برای بسیاری از افرادی که از بیت کوین استفاده می کنند مهم است. آنها نمی خواهند ارز بتواند توسط دولت دستکاری شود. دولت ها، به طور ذاتی، نمی توانند غیرسیاسی باشند. بنابراین، CBDC ها و ارزهای دیجیتال ممکن است با هم وجود داشته باشند، اما هرگز یکسان نخواهند بود.

علاوه بر این، من فکر می کنم کمتر از ۱٪ احتمال دارد که هر فورک تحریم شده توسط دولت جایگزین بیت کوین شود. و اگر این اتفاق بیفتد، بیت کوین را تقویت می کند. “