video thumb

پایان سال همه‌ گیری با یک راه‌حل cap-and-trade توکنیزه شده!

کاهش انتشار CO2 و کاهش رویکردهای متراکم کننده کربن از اهداف اساسی در زمینه تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هواست. این یک شروع با شکوه برای یک دهه جدید است، با ۱۳ درصد آتش سوزی گسترده و کنترل نشده در سراسر جهان در مقایسه با سال ۲۰۱۹٫ این پیامدهای ناگواری برای سطح CO2 دارد که باعث بدتر شدن بیماری همه گیر کووید ۱۹ شده است و به محدودیت های بی سابقه ای در سراسر جهان منجر شده و به سرعت اقتصاد را به سمت دیجیتالی شدن سوق داده است.

در نتیجه بیماری همه گیر کووید ۱۹، دولت های سراسر جهان مجبور شده اند بر روی ادغام فناوری بلاک چین در خدمات مالی خود تمرکز کنند. در هفتاد و پنجمین سالگرد مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اسکای گوو (Sky Guo)، عضو بنیان گذار مجمع رسمی موسسات پولی و مالی و بنیان گذار Cypherium – یک پلتفرم متمرکز بر شرکت که امکان همکاری بین بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC ها را تسهیل می کند – در مورد اینکه چگونه نسل بعدی رهبران سیاست خارجی می توانند از فن آوری های دیجیتال نوظهور برای حل مهم ترین چالش های جهان استفاده کنند، اظهار داشت: در حال حاضر۸۰٪ از بانک های مرکزی جهان در حال ارزیابی CBDC هستند.

تغییر در CBCD ها و زیرساخت های مالی جهانی که تا حد زیادی به فناوری بلاک چین متکی است، اگر برق مورد استفاده برای انرژی از زغال سنگ یا سایر سوخت های فسیلی تولید شود که باعث بالاترین سطح CO2 و سایر موارد می شود، می تواند تأثیر مهمی بر سطح CO2 در سراسر جهان و آلودگی گازهای گلخانه ای داشته باشد.

بر اساس مطالعه “ردپای کربن بیت کوین” که توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ و MIT انجام شده است، استخراج بیت کوین (BTC) به تنهایی هر سال بین ۲۳٫۶ تا ۲۸٫۸ مگااتن گاز CO2 تولید می کند که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. طبق گزارش اخیر منتشر شده توسط سازمان جهانی هواشناسی، سطح CO2 در جهان در سال گذشته به بالاترین سطح رسیده است، روندی که پیش بینی می کند، در سال ۲۰۲۰ قرنطینه های ناشی از ویروس کرونا که باعث کاهش سرعت صنعت جهانی شده است، تکرار شود.

در زمان همه گیری جهانی، اقتصاد به دیجیتالی شدن ادامه می دهد. بنابراین، طبق صندوق دفاع از محیط زیست، بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی، اتخاذ سیاست اقلیمی است که انتشار را محدود می کند و هزینه ای را برای آنها ایجاد می کند.

اعتبارات کربن و بازارها غالباً در تلاش های ملی و بین المللی برای کاهش غلظت افزایش یافته گازهای گلخانه ای در جو از طریق قرار دادن قیمت بر روی روی آنها متحد هستند. متخصصان اغلب درباره جوانب مثبت و منفی بحث می کنند:

مالیات کربن به طور مستقیم قیمت انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین می کند، بنابراین از شرکت ها هزینه هایی دریافت می شود که به ازای هر تن تولید گازهای گلخانه ای جمع آوری می شود.

یک سیستم تجارت و خرید و فروش / انرژی و سرمایه هر سال تعداد مشخصی از “میزان مجاز انتشار” را صادر می کند که می تواند به بالاترین پیشنهاد دهنده حراج و همچنین در بازارهای ثانویه معامله شود، در نتیجه یک قیمت کربن ایجاد می شود.

با توجه به گزارش ” بلاک چین تجارت کربن برای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل” از فناوری بلاک چین می توان برای ردیابی اعتبارات کربن استفاده کرد – اصطلاحی عمومی برای هرگونه گواهینامه یا مجوز قابل فروش که نشان دهنده حق انتشار یک تن CO2 است – تا آلودگی محیط زیست و انتشار کربن را کاهش داد.

خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو

اولین توکن کربن قابل تجارت در جهان

اتحاد پروتکل جهانی (The Universal Protocol Alliance)، ائتلافی از شرکت های برجسته بلاک چین و شرکت های ارز دیجیتال، اولین توکن کربن قابل تجارت جهان را در یک بلاک چین عمومی با نام کربن جهانی (UPCO2) راه اندازی کرد. می تواند به عنوان سرمایه گذاری خریداری و نگهداری شود یا برای جبران اثر کربن فرد سوزانده شود. هر توکن نشان دهنده یك سال انتشار CO2 است كه توسط یك پروژه مجاز REDD + از نابودی یا تخریب جنگل های بارانی جلوگیری می کند. این یک واحد داوطلبانه کربن، یک گواهی دیجیتالی صادر شده توسط Verra – یک آژانس استاندارد بین المللی – پشتیبانی می شود و پروژه ها را قادر می سازد تا کاهش گازهای گلخانه ای خود را به اعتبارات کربن قابل مبادله تبدیل کنند.

همانطور که خوان پابلو تیریوت (Juan Pablo Thieriot)، یکی از بنیان گذاران UPA و مدیرعامل شرکت Uphold توضیح می دهد:

“ممکن است امسال به عنوان نقطه عطف اصلی تغییرات آب و هوایی پایان یابد. سالی که از یک موضوع دورافتاده که در توافق نامه های دور مانند کیوتو و پاریس درج شده بود، به تهدیدی که زندگی ده ها میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد تبدیل شد. در ماه های اخیر، شاهد آتش سوزی و طوفان های بسیار قوی استرالیا و کالیفرنیا بودیم، جو بایدن،رئیس جمهور منتخب ایالات متحده اعلام کرد که یک اداره آب و هوا و شرکت هایی مانند اپل، مایکروسافت و نایک داوطلبانه به خنثی سازی کربن متعهد شده اند. “

وی همچنین افزود که “مبارزه با تغییر اقلیم به احتمال زیاد به مسئله اصلی اقتصادی ۲۰ سال آینده تبدیل خواهد شد.”

توکن UPCO2 می تواند با ایجاد مکانیزم های بازار برای هدایت فرآیندهای صنعتی و تجاری در جهت انتشارهای کم یا رویکردهای کم کربن، به ایجاد یک نرخ تسویه جهانی برای اعتبارات کربن توکن منجر شود، زیرا طبق گزارش بانک جهانی، تأمین اعتبارات کربن در سال ۲۰۲۰ فقط نشان دهنده ۲۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی است.

برنامه های کلاهبرداری و تجاری از نیروهای بازار استفاده می کنند تا انتشار را به طور مقرون به صرفه کاهش دهند. این امر در تضاد با رویکردهای ” کنترل و دستوردهی” است که در آن دولت استانداردهای عملکرد یا گزینه های فناوری را برای امکانات فردی تعیین می کند. همچنین تفاوت آن با مالیات کربن این است که سطح بالایی از اطمینان در مورد انتشارات آینده را ارائه می دهد (مالیات کربن برعکس عمل می کند).

برنامه های cap-and-trade شش کشور / مناطق برتر انتشار دهنده CO2

با برنامه هایcap-and-trade ، بازار، قیمت کربن را تعیین می کند و این امر سرمایه گذاری و نوآوری در بازار را موجب می شود. این سیاست ترجیحی است که یک حوزه قضایی هدف انتشار مشخصی را تعیین کند، مانند آنچه در توافق نامه پاریس تعیین شده است. تعدادی تحقیق وجود دارد که با شناسایی برخی از موضوعات اصلی از شش کشور / منطقه برتر انتشار دهنده CO2 در جهان، موفقیت برنامه های سرمایه گذاری و تجارت را بررسی کرده است.

چین

چین فاز اولیه بازار ملی کربن را در سال ۲۰۱۷ با کمک صندوق دفاع از محیط زیست برای محدود کردن و کاهش انتشار CO2 از کارخانه ها و سایر صنایع به روشی مقرون به صرفه راه اندازی کرد. در این سال، وزارت محیط زیست و محیط زیست چین به تکمیل راه اندازی بازار نزدیک تر شد و پیش نویس قوانین – علاوه بر مقررات رجیستری و تسویه حساب – را برای سیستم تجارت ملی انرژی خود منتشر کرد.

طرح تجارت آلاینده ها یا ETS در ابتدا نیروگاه های دارای زغال سنگ و گاز را پوشش می دهد.

بر اساس تولید برق نیروگاه، مجوزها یا اجازه نامه ها را اختصاص می دهد و هر سوخت و فناوری معیارهای مختلفی دارد. انتظار می رود که ETS بزرگ ترین در جهان باشد و به هفت بخش دیگر گسترش یابد و یک هفتم انتشار CO2 در سراسر جهان از سوخت های فسیلی را پوشش دهد. گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی با عنوان “طرح تجارت آلایندگی چین: طراحی تخصیص کارآمد کمک هزینه” توصیه های سیاستی را برای ETS چین ارائه می دهد.

ایالات متحده

تلاش ها در ایالات متحده برای ایجاد یک سیستم تجارت و فروش سراسری در سال ۲۰۰۹ بی نتیجه ماند. در عوض، ۱۰ ایالت هم اکنون در طرح ابتکاری گاز گلخانه ای منطقه ای شرکت می کنند، یک برنامه cap-and-trade در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد، در حالی که کالیفرنیا از سال ۲۰۱۳ یک برنامه cap-and-trade را اجرا می کند که با برنامه ای در کبک کانادا مرتبط است.

یک مطالعه منتشر شده توسط پروژه هاروارد در زمینه توافق های اقلیمی با عنوان “مالیات کربن در برابر Cap and Trade: نظریه و عمل” استدلال می کند که یک سیستم قیمت گذاری کربن در کل اقتصاد برای هر سیاست ملی ایالات متحده که به دنبال کاهش معنی دار و مقرون به صرفه CO2 است ضروری است. آلایندگی مطالعه دیگر موسسه منابع جهانی با عنوان “قرار دادن قیمت بر روی کربن: کاهش انتشار” نشان می دهد که یک برنامه خوب مالیاتی کربن یا برنامه بازرگانی و کلاهبرداری می تواند محور تلاش های ایالات متحده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اولین و بزرگ ترین بازار بزرگ کربن در جهان را دارد. ETS آن هسته اصلی سیاست مبارزه با تغییرات آب و هوا است و یکی از مهم ترین ابزارهایی است که برای کاهش مقرون به صرفه انتشار گازهای گلخانه ای در اختیار دارد.

مطالعه ای تحت عنوان “تجارت شخصی کربن: مروری بر شواهد تحقیقاتی و تجربه واقعی یک ایده رادیکال” نشان می دهد که تجارت شخصی کربن، اصطلاح کلیدی برای سیاست های متعدد cap-and-trade پایین دست، یک روش نوآورانه برای کاهش CO2 است. این برنامه با درگیر کردن افراد در این فرآیند می تواند میزان انتشار کربن یک جامعه را محدود کند و با ترکیب مکانیسم های مختلف برای ایجاد تغییر در رفتار اجتماعی – اقتصادی و روانشناختی، می تواند بیش از ۴۰٪ از انتشار کربن ملی را پوشش دهد.

مطالعه دیگری با عنوان “سیستم تجارت آلاینده های اتحادیه اروپا باعث کاهش انتشار CO2 با وجود قیمت پایین” اشاره می کند که قیمت های تولید شده توسط بازارهای کربن اغلب نسبت به هزینه اجتماعی مرتبط با کربن بسیار پایین در نظر گرفته می شود، اما با این وجود ETS اتحادیه اروپا منجر به ۳٫۸ ٪ کاهش کل انتشارات کل اتحادیه اروپا شد.

هند

در سال ۲۰۱۹، ایالت گجرات هند اولین سیستم تجارت آلایندگی را برای آلودگی ذرات راه اندازی کرد که به عنوان طرح اولیه برای سایر مناطق هند و همچنین جهان و وسیله ای برای کاهش آلودگی هوا و تسهیل رشد اقتصادی است. علاوه بر این، شرکت های پیشرو در هند مکانیسم های قیمت گذاری کربن خود را در یک فرآیند سه فاز ایجاد کردند. سیستم های معاملات انتشارات هند در گزارشی که توسط صندوق دفاع از محیط زیست تهیه شده با عنوان “هند: مطالعه موردی معاملات انتشارات” بررسی شد.

روسیه

در حال حاضر، هیچ مکانیسم قیمت گذاری کربن cap-and-trade در روسیه وجود ندارد. تحقیقی با عنوان “مالیات کربن یا cap-and-trade برای روسیه؟” شواهد حاصل از مدل RICE و ملاحظات دیگر “حاکی از آن است که روسیه باید به دلیل عوامل سیاسی، اقتصادی و تاریخی، مالیات کربن را نسبت به سیستم تجارت و سقف انتخاب کند، اما نتیجه می گیرد که روسیه بعید است اقدامی قاطع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در آینده ای نزدیک در این کشور انجام دهد.

ژاپن

ژاپن از سال ۲۰۱۰ برای توکیو برنامه cap-and-trade در نظر گرفته است. پژوهشی با عنوان “تأثیر طرح تجارت آلاینده های توکیو (ETS) بر ساختمان های اداری: چه عاملی در کاهش انتشار موثر است؟” ETS توکیو را ارزیابی می کند که اولین برنامه تجارت آلایندگی برای انتشار گازهای گلخانه ای از ساختمان های اداری بود.

در حالی که دولت توکیو ETS را موفقیت آمیز خواند، همه معتقد نیستند كه این موتور محرك كاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این كشور بوده است. برخی اظهار داشتند که این واقعیت به دلیل زمین لرزه بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ بوده است که منجر به افزایش قیمت برق شده است. در مطالعه فوق الذکر، محققان با استفاده از مجموعه داده های سطح تسهیلات برای ساختمان های اداری ژاپن، تجزیه و تحلیل اقتصادسنجی را انجام دادند و دریافتند که نیمی از کاهش انتشار ناشی از ETS است، در حالی که نیمی دیگر نتیجه افزایش قیمت برق است.

نتیجه گیری

همانطور که پاتریشیا اسپینوسا (Patricia Espinosa)، دبیر اجرایی کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی خاطرنشان کرد: “COVID-19 تغییرات آب و هوایی را متوقف نکرده است.”

و همانطور که الکساندر گلرت پاریس (Alexandre Gellert Paris) از UNFCCC توضیح داد:

“در حالی که کشورها، مناطق، شهرها و کسب و کارها برای اجرای سریع توافق نامه تغییرات آب و هوایی پاریس تلاش می کنند، آنها باید از تمام فن آوری های ابتکاری و پیشرفته در دسترس استفاده کنند. بلاک چین می تواند به مشارکت، شفافیت و تعامل بیشتر ذینفعان کمک کند و به ایجاد اعتماد و راه حل های نوآورانه بیشتر در مبارزه با تغییر اقلیم کمک کند و منجر به اقدامات اقلیمی شود.