video thumb

فصل آلت کوین ها چه زمانی رخ می دهد؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که اتر (ETH)، توکن بومی بلاک چین اتریوم، از بیت کوین (BTC) عقب مانده است. از لحاظ تاریخی، هنگامی که بیت کوین افزایش می یابد، آلت کوین ها بیشتر تمایل به روند صعودی دارند.

این بار بیت کوین به ویژه در ماه دسامبر عملکرد بهتری در بازار آلت کوین ها داشته است. تسلط بازار بیت کوین اخیراً به بالاترین رقم یک ساله خود و در حدود ۷۰٪ رسیده است که بیشتر به دلیل فروش گسترده XRP در هفته گذشته است.

نمودار شمعی ۱ روزه BTC / USD در مقابل ETH / BTC (زرد) ، LTC / BTC (نارنجی) ، XRP / BTC (آبی) (Bitstamp). منبع: Tradingview

تفاوت در کشف قیمت بیت کوین

تفاوت بین روند قیمت فعلی بیت کوین و چرخه های گاوی قبلی در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این است که بیت کوین وارد کشف قیمت شده است. به بیان ساده، کشف قیمت زمانی است که قیمت یک دارایی از بالاترین قیمت قبلی خود عبور کرده و به قلمرو ثبت نشده ادامه دهد. آلت کوین ها معمولاً با ورود بیت کوین به کشف قیمت راکد می شوند، زیرا بیت کوین حجم بازار آلت کوین ها را جذب می کند.

علاوه بر این، هنگامی که بیت کوین به سرعت در حال افزایش است، مستعد عقب گردهای کوتاه مدت نیز می باشد. مشکل آلت کوین ها این است که با افزایش قیمت بیت کوی ، آنها از بیت کوین عقب می مانند و وقتی بیت کوین به عقب برمی گردد، آلت کوین ها معمولاً حتی اصلاحات بزرگتری را مشاهده می کنند.

در آینده قابل پیش بینی، بسیار مهم است که بازار آلت کوین ها مومنتوم اتر در برابر بیت کوین را به دست آورد. اگر یکی در کوتاه مدت ظاهر شود، احتمالاً فصل بعدی آلت کوین ها شروع می شودد.

در حال حاضر، اتر در برابر بیت کوین عملکرد کمتری دارد. جفت ارز ETH / BTC، در بیشتر بازه های زمانی بالا، از جمله نمودار روزانه، هنوز هیچ نشانه ای از شکست ندارد.

نمودار روزانه شمعی ETH / BTC (Binance). منبع: TradingView.com

به همین ترتیب، سناریوی ایده آل برای بازار آلت کوین ها پایین بودن قیمت جفت ارز ETH / BTC و سپس جستجوی آلت کوین ها برای مشاهده مومنتوم جدید است.

مایکل ون دو پوپه (Michael van de Poppe)، تحلیلگر بازارهای کوین تلگراف به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر معامله گران از خرید آلت کوین ها به دلیل پویایی بازار ترس دارند. وی همچنین در آخرین تحلیل فنی ETH خود تأکید کرد که جفت ارز ETH / BTC هنوز دارای ضعف می باشد.

وی اضافه کرد که نمودار هفتگی اتر یک شکست واضح زیر سطح پشتیبانی از این جفت بیت کوین را نشان می دهد که نشان دهنده این است که احتمال ضعف بیشتر برای آلت وجود دارد. پوپه متذکر شد که جفت ارز ETH / BTC برای بازیابی حرکت صعودی باید به بالاتر از ۰٫۰۲۶ بیت کوین برسد.

وی توضیح داد: “با این حال، تا زمانی که اتر بالای ۰٫۰۲۱ ساتوشی باقی بماند، همچنان می توان استدلال هایی را برای صعود بیشتر مطرح کرد، زیرا ساخت و ساز صعودی همچنان بی عیب و نقص است.” وی در ادامه افزود:

در حالت ایده آل برای ETH، احیای سطح ۰٫۰۲۶ ساتوشی نشان دهنده قدرت و تداوم بیشتر است، بنابراین معامله گران باید ابتدا این سطح را تماشا کنند. در صورت عدم موفقیت، منطقه بعدی برای تماشای منطقه ۰٫۰۲۱ ساتوشی در کنار منطقه ۴۵۰ دلار است.

پس چه وقت آلت کوین می توانند جذاب شوند؟

در واقع، یک استدلال قوی وجود دارد که ممکن است “فصل آلت کوین ها” حتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نیز ظاهر نشود.

برخی از تحلیلگران می گویند از آنجا که بیت کوین شاهد یک افزایش قیمت با هدایت سرمایه گذاران نهادی است، این بار سود بیت کوین به بازار آلت کوین ها باز نخواهد گشت.

با این حال، برخی از معامله گران انتظار دارند که آلت کوین ها با روندهای صعودی بیت کوین جذاب تر شود. یک معامله گر نام مستعار معروف به “Salsa Tekila” اظهار داشت که اگر بیت کوین به افزایش قیمت ادامه دهد، سرمایه ها به آلت کوین تبدیل می شوند، با توجه به اینکه در سه ماهه اول سال پس از اوج گرفتن بیت کوین در ماه دسامبر، از نظر تاریخی آلت کوین ها عملکرد خوبی داشته اند. وی در این رابطه نوشت:

“هرچه قیمت بیت کوین بالاتر رود، جذابیت آلت کوین ها نیز بیشتر می شود. در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین در بازار ۶٫برابر اتریوم است.”