video thumb

بانکداری دیجیتال: چگونه DeFi می‌تواند هزینه‌ها را برای همه کاهش دهد

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) اغلب به عنوان جنبشی شناخته می شود که می تواند بانک های سنتی را یک بار برای همیشه کنار بگذارد – واسطه ها را از بین ببرد و به آنها سطح آزادی و انتخابی را بدهد که احتمالاً به آنها عادت نکرده اند.

اما یک روایت جایگزین وجود دارد، روایتی که DeFi را در برابر بانک ها قرار نمی دهد. اگر این پروتکل های نوآورانه بتوانند به مدرن سازی مورد نیاز موسسات مالی به سبک قدیمی کمک کنند … آنها را قادر سازد خدمات بهتری را به روش بسیار مقرون به صرفه تری ارائه دهند، چه اتفاقی می افتد؟

حتی قبل از اینکه دارایی های دیجیتال به صحنه بیایند، بسیاری از بانک ها در تلاش بودند تا خود را با تغییر ناگهانی زیادی به سمت بانکداری آنلاین و تلفن همراه وفق دهند. وام دهنده هایی که صدها سال وجود داشته اند ناگهان مجبور شده اند میلیون ها دلار در وب سایت ها و برنامه های انعطاف پذیر سرمایه گذاری کنند که به مشتریان امکان می دهد به مانده حساب های بانکی دسترسی پیدا کنند. با این حال، در همان زمان، اکثر برندها خود را ملزم به حفظ شبکه گسترده شعب خود می دانستند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریان قدیمی تر یا دارای فن آوری کمتر در این زمینه عقب نخواهند ماند.

طی یک دهه گذشته، تعطیلی بانک ها سرعت گرفته است. در ایالات متحده، ارقام شرکت بیمه سپرده فدرال نشان می دهد که ۴۵۰۰ شعبه از سال ۲۰۱۰ درهای خود را برای همیشه بسته اند – تقریبا ۶ درصد از کل آنها. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹، تعطیلات بیشتری در انگلیس رخ داده است و این کشور با کاهش ۲۲ درصدی تعداد بانک ها در خیابان های بزرگ روبرو بوده است. با وجود تعداد زیادی که از بانکداری دیجیتال استقبال می کنند باز ماندن همه این مکان ها از نظر مالی به صرفه نیست.

حتی اگر مصرف کنندگان بپذیرند که مجبورند این خدمات را بدون مشاهده بک چهره دوستانه در پشت کیوسک انجام دهند، از بین رفتن بانکداری فیزیکی نیز می تواند از نظر مالی به آنها آسیب برساند. تعطیلی شعب با کاهش چشمگیر تعداد ماشین های نقدی رایگان در شهرهای جهان تشدید شده است. به خصوص در مناطق روستایی، این بدان معناست که بسیاری از افراد چاره ای جز استفاده از دستگاه های خودپرداز که خارج از شبکه بانکی آنها قرار دارد ندارند – و به طور متوسط ، این امر برای آنها در هر تراکنش در سال ۲۰۲۰ حدود ۴٫۶۴ دلار هزینه در بردارد. استثنائا پرداخت هزینه برای کسانی که فقط نیاز به برداشت ۱۰۰ دلار دارند، می تواند ممنوع باشد.

کمبود ماشین های نقدی به حدی شدید شده است که در یک قسمت از نیوزیلند، در ۴۱۸ کیلومتری که جوامع روستایی واناکا و هوکیتکا را از هم جدا می کند، تنها یک دستگاه خودپرداز وجود دارد. شانس بیاورید که بنزین خود را تمام نکنید چرا که پمپ بنزین ها کارت بانکی قبول نمی کنند. انگلیس همچنین در حال بررسی این موضوع است که آیا باید خرده فروشان را مجبور به ارائه بازپرداخت نقدی به همه مصرف کنندگان کند – صرف نظر از اینکه خریدی انجام می دهند یا خیر.

DeFi چگونه می تواند کمک کند؟

با توجه به هزینه های سرسام آور مربوط به استفاده از ماشین های نقدی خصوصی، جای تعجب نیست که DeFi بتواند برای مصرف کنندگانی که خواهان هزینه کمتری هستند، گزینه دیگری ارائه دهد. اگرچه مشکلات مقیاس پذیری اتریوم باعث شد هزینه تراکنش ها در ابتدای ماه سپتامبر تقریباً ۱۵ دلار افزایش یابد، اما مجموعه گسترده بلاک چین ها و شبکه های پرداخت در صنعت می تواند به کاهش این هزینه ها کمک کند. با وجود برخی از پلتفرم ها که اجازه می دهد نقل و انتقالات با یک سنت انجام شود، بانک ها در می یابند که آنها نیاز به رقابت بیشتری دارند.

برداشتن چند برگ از کتاب DeFi همچنین می تواند به این بخش کمک کند تا بر مشکلات اقتصادی مکرری که در عصر دیجیتال غیرقابل قبول است، غلبه کند. ظاهراً هر هفته، عناوین جدیدی از برنامه های بانکی وجود دارد که دچار خسارات گسترده ای شده اند – معمولاً در روزهای پرداخت – حساب مصرف کنندگان را مسدود می کنند و برخی از آنها در می یابند که کارت آنها در سوپرمارکت ها رد می شود، چراکه آنها موجودی ندارند. قطع بلاک چین با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن آن بسیار نادر است – و وقتی مشکلی پیش می آید، معمولاً به جای تبادل خود فناوری، به تبادل متمرکز برمی گردد. (البته قطع برق غیرممکن است. در ۱۲ نوامبر، اتریوم به دلیل بی نظمی در ارائه دهندگان زیرساخت Infura و Blockchair دچار اختلال شد.)

باید عنوان کرد، مزایایی که DeFi می تواند ارائه دهد به اینجا ختم نمی شود. ارقام بانک جهانی نشان می دهد که بانک ها گرانترین مسیر برای حواله ها در کشورهای کم درآمد و متوسط هستند – قسمت های قابل توجهی از درآمد افرادی که نیاز زیادی به آن دارند، از بین می رود. همچنین باید عنوان کرد که، سیستم های سنتی معمولاً با تأخیر طولانی در پرداخت ها همراه هستند و ممکن است چند روز طول بکشد تا نقل و انتقالات بین المللی نهایی شود. این در حالی است که DeFi می تواند به کاهش این هزینه ها و حتی از بین بردن کامل آنها کمک کند و وجوه می توانند از فرد A به فرد B تنها در چند ثانیه منتقل شوند.

DeFi، حداقل در حال حاضر، در زمینه میزان علاقمندی نیز حرف اول را می زند. نرخ پس انداز ارائه شده توسط بسیاری از موسسات مالی با ضربه بزرگی مواجه شده است و در برخی از کشورها، در حال حاضر ۱٪ معامله خوبی است. ماهیت همتا به همتای این پروتکل ها همچنین دسترسی وام گیرندگان را برای دسترسی آسان به اعتبار آسان می کند.

مزایای بانک ها

اکنون ممکن است از خود بپرسید که با توجه به این کارمزدهای بالا، آیا بانک ها ترجیح نمی دهند سود خود را از بین ببرند؟

طبق گفته Cryptoenter، چنین نیست. بستر زیربنایی بلاک چین می گوید علاقه ای به رقابت با شرکت هایی که از قبل در بازار مالی وجود دارند، ندارد. در عوض، اولویت اصلی آن کمک به بانک ها برای تسهیل انتقال فیات و ارز دیجیتال به صورت فوری و پاک کردن مرزهای بین دو جهان از طریق فناوری قابل تلفیق در سیستم های موجود است. سیستم های IT با طراحی خوب و متمرکز بر فیات ممکن است فقط ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر از عملیات آجر و ملات باشد، اما در مقابل، Cryptoenter می گوید هزینه زیرساخت های آن “تقریباً ناچیز” است. با توجه به اینکه چگونه بیشتر و بیشتر بانک ها شروع به کشف بلاک چین برای اولین بار می کنند، این می تواند به حذف هزینه های بالای ورود به بازار کمک کند.

هدف این شرکت ارائه خدمات DeFi در سطح اطمینان بانکی مانند است – این امکان را به بانک ها می دهد تا بدون از دست دادن کنترل نقدینگی به ابزارهای مالی جدید دسترسی پیدا کنند. به گفته Cryptoenter، فناوری آن می تواند از طریق شبکه ای از خرده فروشی های متصل، خدمات بانکی بدون شعبه را ارائه دهد و پوشش بیشتری را در مناطق صعب العبور فراهم کند. حواله ها با هر مقداری می توانند با حداکثر کارمزد ۱ دلاری منتقل شوند و آزمایشات مربوط به زیرساخت های آن نشان می دهد که قادر به پردازش بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه است – اگر مناطق و کشورها در شبکه های بلاک چین جداگانه تقسیم شوند، این تعداد بیشتر می شود.

این پلتفرم همچنین پیشنهادات توسعه بازار را ارائه می دهد که به تشویق سرمایه گذاری در استارت آپ های ارزهای دیجیتال کمک می کند در حالی که به حامیان اطمینان می دهد محصولات به موقع عرضه می شوند. همچنین محدودیت های شدیدی در مورد چگونگی استفاده از وجوه سرمایه گذار اعمال می شود و گیرندگان موظفند به روزرسانی های منظم در مورد پیشرفت پروژه ها را به جامعه ارائه دهند.

در هسته Cryptoenter Hyperledger Fabric قرار دارد، یک بلاک چین که در حال حاضر IBM ، Intel و موسسات مالی بزرگ مانند JPMorgan ، Visa ، Swift و Bank of England را در میان اعضای خود دارد.

“بانک ها باید به چالش های مدرن پاسخ دهند و دامنه خدمات ارائه شده به مشتریان را تغییر دهند. امور غیرمتمرکز عملکرد ارائه شده به مشتریان را گسترش می دهد، در نتیجه وفاداری و کاربران نهایی افزایش می یابد. با استفاده از DeFi ، بانک ها می توانند بدون از دست دادن مشتری، وارد سطح بعدی خدمات مالی شوند. “

از آنجایی که کشورهای جهان با شدت بیشتری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را جستجو می کنند، دارایی ها از جمله ارزهای دیجیتال فقط به بخشی بزرگ از زندگی روزمره ما تبدیل می شوند. اکنون، توپ در زمین بخش بانکی است – و آنها این فرصت را دارند که با پذیرفتن زودهنگام این فن آوری، پیشروی کنند.