video thumb

تحلیل قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

قیمت بیت کوین حتی با وجود اصلاحاتی که اخیرا انجام داده، همچنان در یک روند صعودی قرار دارد، اما بیشتر آلت کوین های اصلی شتاب خود را از دست داده اند و ممکن است طی چند روز آینده بدون روند باقی بمانند.

مایکل سایلور (Michael Saylor)، مدیرعامل MicroStrategy اخیراً در پستی در توییتر خود نوشت که ۲۹،۶۴۶ بیت کوین (BTC) دیگر با متوسط قیمت ۲۹،۶۴۶ دلار خریداری کرده است. با این خرید، این شرکت اطلاعات تجاری اکنون ۷۰۴۷۰ بیت کوین در اختیار دارد و همین باعث می شود پنجمین دارنده بزرگ بیت کوین باشد.

اجرای بازار گاوی کنونی بیت کوین عمدتا توسط سرمایه گذاران نهادی انجام شده است. تحلیلگران در JPMorgan Chase بر این باورند که برای ادامه روند صعودی، پول تازه موسسات باید مانند چند هفته گذشته همچنان ادامه داشته باشد، در غیر این صورت بیت کوین می تواند شاهد یک اصلاح باشد.

هر مرحله بازار گاوی شاهد چندین اصلاح دقیق است و بازار گاوی کنونی بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، هنگامی که روند اصلی افزایش یابد، سرمایه گذاران کاهش قیمت ها را به عنوان یک فرصت خرید در نظر می گیرند، زیرا یک نقطه ورود با خطر کم هستند. بنابراین، اگر بیت کوین اصلاح قیمت داشته باشد، تا زمانی که روند صعودی آن ادامه دار باشد، چندین سرمایه گذار جدید نسبت به آن علاقه نشان می دهند.

عملکرد روزانه ارزهای دیجیتال. منبع: Coin360

یکی از این نشانه ها را می توان از گفتگوی سایلور و ایلون ماسک مدیر عامل تسلا مشاهده کرد. سیلور به تسلا پیشنهاد داد ترازنامه خود را از دلار آمریکا به بیت کوین تبدیل کند. ماسک این ایده را رد نکرد اما سوال کرد که آیا چنین تراکنش بزرگی امکان پذیر است؟

در پاسخ، سیلور عنوان کرد که مایل است راهکار خود را با ماسک به اشتراک بگذارد تا ببیند چگونه این کار انجام می شود. اگر یک شرکت معروف مانند تسلا بیت کوین را مورد پذیرش قرار دهد، می تواند منجر به پذیرش بیت کوین توسط چندین شرکت دیگر نیز بشود.

بیایید به نمودارهای ۱۰ ارز دیجیتال برتر نگاهی بیندازیم تا سطوح بحرانی صعودی و نزولی هر یک را دریابیم.

بیت کوین / دلار

گاوها در تاریخ ۱۹ دسامبر و ۲۰ دسامبر قیمت بیت کوین را به بالای ۲۴۰۰۰ دلار رساندند، اما در هر یک از این روزها، خریداران نتوانستند سطوح بالاتر را حفظ کنند. این نشان می دهد که خرس ها مقاومت سختی در منطقه ۲۴۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار دارند.

نمودار روزانه BTC / USDT. منبع: TradingView

به طور معمول، معامله گران وقتی می بینند که روند صعودی متوقف شده است، پوزیشن های خود را تخلیه می کنند. به نظر می رسد امروز چنین اتفاقی افتاده است که قیمت این ارز دیجیتال را به ۲۱،۹۳۴٫۸۳ دلار کاهش داده است. با این حال، دنباله طولانی روی شمعدان امروز نشان می دهد که سرمایه گذاران به صورت تهاجمی در حال خرید در این افت قیمت هستند.

سقوط امروز باعث کاهش سطح خرید بیش از حد در شاخص مقاومت نسبی (RSI) شده است که نشانه مثبتی است. این بدان معناست که گاوها احتمالاً تلاش می کنند و روند صعودی را از سر می گیرند. در صورت موفقیت به انجام چنین کاری، رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۶۹۵۸ دلار امکان پذیر است.

با این حال، اگر قیمت این ارز دیجیتال دوباره از منطقه مقاومت کاهش یابد، جفت ارز BTC / USD ممکن است برای چند روز بدون روند باقی بماند. این جفت ارز در روند صعودی قوی باقی می ماند تا جایی که قیمت بالاتر از حمایت بحرانی ۲۰،۰۰۰ دلار باقی بماند.

شکست و نزدیک شدن به زیر این سطح پشتیبانی اولین نشانه ای است که تقاضا در سطوح بالاتر در حال متوقف شدن است و ممکن است احساسات از خرید در کاهش قیمت ها به فروش در افزایش قیمت ها تغییر کند. در صورت رسیدن به زیر ۲۰،۰۰۰ دلار، ممکن است که قیمت جفت ارز به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۱۸۱۳۶ دلار) سقوط کند.

اتریوم / دلار

اتر (ETH) پس از شکست بالای الگوی مثلث صعودی در ۱۶ دسامبر نمی تواند شتاب بگیرد. عدم از سرگیری روند صعودی می تواند باعث ذخیره سود از سوی معامله گران کوتاه مدت شود و همین امر قیمت این ارز دیجیتال را در روز جاری به زیر سطح شکست ۶۲۲٫۸۰۷ دلار رسانده است.

نمودار ETH / USDT روزانه. منبع: TradingView

با این حال، گاوها در حال حاضر سعی در دفاع از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۵۹۹ دلار) دارند. در صورت موفقیت، جفت ارز ETH / USD تلاش می کند روند صعودی را از سر بگیرد. شکست بالای ۶۷۶٫۳۲۵ دلار ممکن است هدف الگوی ۷۶۳٫۶۱۴ دلار را به بازی بازگرداند.

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال مسطح شدن است و RSI کمی بالاتر از ۵۴ است که نشان می دهد حرکت رو به بالا در حال از دست دادن مومنتوم است. اگر خرس ها از منطقه مقاومت ۶۶۰ تا ۶۷۶٫۳۲۵ دلار دفاع کنند، این جفت ارز می تواند برای چند روز ثابت شود.

برخلاف این فرض، اگر قیمت این جفت ارز به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و خط روند مثلث صعودی سقوط کند، این مزیت می تواند به نفع خرس ها تغییر کند.

XRP/ دلار

XRP در حال حاضر بین ۰٫۴۳۵ تا ۰٫۶۷۹۴ دلار بدون روند است. این آلت کوین از مقاومت این محدوده در ۱۷ دسامبر کاهش یافت و امروز در زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰٫۵۴۳ دلار) شکسته شد.

نمودار روزانه XRP / USDT. منبع: TradingView

اکنون ممکن است که قیمت این ارز دیجیتال به سطح پشتیبانی ۰٫۴۳۵ دلار سقوط کند که ممکن است باعث ورود خریداران به بازار شود. از آنجا که این دامنه به خوبی مشخص شده است با دو روند صعودی و نزولی، معامله گران احتمالاً در نزدیکی سطح پشتیبانی خرید می کنند و در نزدیکی سطح مقاومت دارایی های خود را می فروشند.

میانگین متحرک نمایی متوسط ۲۰ روزه و RSI دقیقاً در زیر نقطه میانی، احتمال اقدامات بدون روند را برای چند روز دیگر نشان می دهد. اگر قیمت این جفت ارز به بالاتر از ۰٫۶۷۹۴ دلار برسد یا به زیر ۰٫۴۳۵ دلار برسد جفت XRP / USD می تواند یک روند رو به رشد را شروع کند.

لایت کوین / دلار

روند صعودی در لایت کوین (LTC) در تاریخ ۱۹ دسامبر با ۱۲۴٫۱۲۷۸ دلار متوقف شد و در حال حاضر قیمت این ارز دیجیتال در حال اصلاح آخرین روند صعودی است. گاوها در تلاشند که این پولبک را در سطح ۵۰٪ اصلاح فیبوناچی با ۱۰۱٫۱۸۶۸ دلار متوقف کنند.

نمودار روزانه LTC / USDT. منبع: TradingView

اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، جفت ارز LTC / USD ممکن است دوباره به ۱۲۴٫۱۲۷۸ دلار افزایش یابد. اگر گاوها بتوانند قیمت این ارز دیجیتال را از این سطح مقاومت بالاتر ببرند، این جفت ارز ممکن است روند صعودی را از سر گرفته و به هدف بعدی خود یعنی ۱۴۰ دلار برسد.

میانگین متحرک پر تحرک و RSI در منطقه مثبت نشان می دهد که این مسیر دارای کمترین مقاومت به سمت بالا است.

برخلاف این فرض، اگر خرس ها قیمت این ارز دیجیتال را به زیر ۱۰۱ دلار و ۱۸۶۸ دلار برسانند، افت به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۹۱ دلار) امکان پذیر است. وقفه در زیر این سطح پشتیبانی، تغییر احتمالی در روند را نشان می دهد.

بیت کوین کش / دلار

بیت کوین کش (BCH) در تاریخ ۲۰ دسامبر به بالای ۳۵۳ دلار افزایش یافت اما گاوها نتوانستند سطوح بالاتر را حفظ کنند. امروز دوباره، این آلت کوین به بالای ۳۵۳ دلار رسیده بود اما همانطور که از فتیله بلند روی شمعدان دیده می شود، خرس ها به شدت از سطوح بالاتر دفاع می کنند.

نمودار روزانه BCH / USD. منبع: TradingView

گاوها در حال حاضر در تلاشند تا از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۹۷ دلار) دفاع کنند. اگر قیمت از این سطح پشتیبانی بازگردد، گاوها یکبار دیگر تلاش می کنند تا جفت ارز BCH / USD را به بالاتر از ۳۵۳ دلار برسانند و حفظ کنند. در صورت موفقیت به انجام چنین کاری، این جفت ارز ممکن است مسیر خود را به سمت ۵۰۰ دلار آغاز کند.

با این حال، اگر خرس ها از منطقه مقاومت ۳۳۸ تا ۳۵۳ دلار دفاع کنند، این جفت ارز می تواند به تدریج به ۲۴۰ دلار سقوط کند و ممکن است این جفت ارز قبل از شروع حرکت بعدی روند مدتی بیشتر را در یک محدوده سپری کند.

LINK/ دلار

چین لینک (LINK) از ۱۷ دسامبر تا ۱۹ دسامبر در سه روز متوالی الگوی شمعی Doji را شکل داد. این الگو عدم اطمینان و تردید در میان معامله گران برای خرید در سطوح بالاتر را نشان می داد حتی در زمانی که قیمت این ارز دیجیتال بالاتر از مقاومت ۱۳٫۲۸ دلار بود.

نمودار روزانه LINK / USDT. منبع: TradingView

عدم صعود باعث افزایش فروش شد و در ۲۰ دسامبر قیمت این ارز دیجیتال را به زیر ۱۳٫۲۸ دلار رساند. خرس ها امروز به فروش خود ادامه دادند و قیمت این جفت ارز به زیر میانگین متحرک سقوط کرد.

اگر خرس ها بتوانند قیمت این جفت ارز را به زیر سطح صعودی و سطح پشتیبانی ۱۱٫۲۹ دلار فرو ببرن ، جفت ارز LINK / USD ممکن است به ۱۰ دلار سقوط کند. برخلاف این فرض، اگر قیمت این ارز دیجیتال از خط روند صعودی خارج شود، گاوها دوباره سعی می کنند قیمت آن را به بالای ۱۳٫۲۸ دلار برسانند.

ADA/ دلار

کاردانو (ADA) طی چهار روز گذشته در محدوده ۰٫۱۶ تا ۰٫۱۷ دلار در حال ثبات بود. قیمت این ارز دیجیتال امروز به زیر سطح پشتیبانی و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰٫۱۵ دلار) سقوط کرد.

نمودار روزانه ADA / USDT. منبع: TradingView

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه مسطح شده و RSI به نقطه میانی سقوط کرده است که نشان می دهد گاوها برتری خود را از دست داده اند. اگر قیمت این ارز دیجیتال زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه باقی بماند، افت قیمت به ۰٫۱۳ دلار امکان پذیر است.

اگر قیمت این ارز دیجیتال از این سطح پشتیبانی بازگردد، جفت ارز ADA / USD می تواند برای چند روز دیگر بدون روند باقی بماند. حرکت بعدی روند می تواند پس از آن باشد که گاوها قیمت را به بالای ۰٫۱۷۵ دلار برسانند یا زمانی که خرس ها قیمت این جفت ارز را به زیر ۰٫۱۳ دلار برسانند.

DOT/ دلار

Polkadot (DOT) بین ۵٫۵۶ تا ۳٫۵۳ دلار بدون روند است. گاوها در ۱۷ دسامبر تلاش کردند قیمت این جفت ارز را به بالاتر از حد مجاز برسانند اما در انجام این کار موفق نشدند. قیمت این ارز دیجیتال در ۱۸ و ۱۹ دسامبر الگوی شمعی Doji را تشکیل داد که نشان دهنده عدم تصمیم گیری در بین گاوها و خرس ها بود.

نمودار روزانه DOT / USDT. منبع: TradingView

این عدم قطعیت در تاریخ ۲۰ دسامبر با حرکت به سمت نزولی برطرف شد و جفت ارز DOT / USD امروز شاهد فروش مجدد است. خرس ها در حال حاضر در تلاشند تا قیمت این این جفت ارز را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۴٫۹ دلار) کاهش دهند.

اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، این جفت ارز می تواند به ۴٫۵۰ دلار و سپس به ۳٫۸۰ دلار کاهش یابد. میانگین متحرک نمایی میانگین ۲۰ روزه (۵ دلار) و RSI در منطقه منفی نشان می دهد که این مزیت به نفع خرس ها تغییر می کند.

در صورت بالا رفتن قیمت این ارز دیجیتال و افزایش مقاومت در برابر ۵٫۶ دلار به ۶٫۰۰۸۵۷ دلار، این نما نامعتبر خواهد شد. چنین حرکتی نشانه شروع روند صعودی احتمالی خواهد بود.

بایننس کوین / دلار

بایننس کوین(BNB) در تاریخ ۱۹ دسامبر از محدوده ۲۵٫۶۶۵۲ تا ۳۲ دلار عبور کرد و در ۲۰ دسامبر به مقاومت در برابر ۳۵٫۴۳۳۸ دلار رسید. با این حال، این آلت کوین نمی تواند بالاتر از این سطح باشد، که همین امر منجر به ذخیره سود امروز شده است.

نمودار روزانه BNB / USDT. منبع: TradingView

در حال حاضر خرس ها در تلاشند تا قیمت این جفت ارز را به زیر سطح شکست در ۳۲ دلار قرار دهند. در صورت موفقیت به انجام این کار، قیمت این جفت ارز ممکن است دوباره وارد حالت بدون روند شود.

با این وجود، اگر قیمت این ارز دیجیتال از سطح فعلی عقب نشینی کند، نشان می دهد که معامله گران در این سطح خرید می کنند زیرا پیش بینی می کنند که این همان کف جدید باشد. گاوها ممکن است یک بار دیگر تلاش کنند تا قیمت این جفت ارز را به بالاتر از ۳۵٫۴۳۳۸ دلار برسانند.

اگر آنها قادر به انجام این کار باشند، جفت ارز BNB / USD می تواند بالاترین قیمت خود در سطح ۳۹٫۵۹۴۱ دلار را دوباره آزمایش کند. برعکس، اگر قیمت این جفت ارز دوباره از سطح ۳۵٫۴۳۳۸ دلار کاهش پیدا کند، قیمت آن احتمالاً به زیر ۳۲ دلار کاهش می یابد.

XLM/ دلار

استلار لومنز (XLM) در تاریخ ۲۰ دسامبر به زیر سطح پشتیبانی ۰٫۱۸ دلار سقوط کرد و امروز نیز به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰٫۱۷۰ دلار) کاهش یافت. در حال حاضر این آلت کوین می تواند تا سطح پشتیبانی ۰٫۱۴ دلار سقوط کند، جایی که خریداران احتمالاً وارد آن می شوند.

نمودار روزانه XLM / USDT. منبع: TradingView

میانگین متحرک نمایی متوسط ۲۰ روزه و RSI نزدیک به نقطه میانی یک اقدام بدون روند را برای چند روز نشان می دهد.

اگر قیمت این ارز دیجیتال از سطح ۰٫۱۴ دلار بازگردد، گاوها سعی می کنند قیمت آن را از مرز روند نزولی بالاتر ببرند. در صورت موفقیت به انجام چنین کاری، جفت ارز XLM / USD ممکن است مسیر خود را برای رسیدن به قیمت ۰٫۲۳۱۶۵۵ دلار آغاز کند.

با این حال، اگر قیمت این ارز دیجیتال از خط روند نزولی پایین بیاید، ممکن است این جفت ارز در معرض خطر تشکیل یک الگوی مثلث نزولی قرار داشته باشد که با شکست در زیر ۰٫۱۴ دلار کامل خواهد شد.