video thumb

اکوسیستم ارز دیجیتال استرالیا ۲۰۲۰: جرقه ای برای انفجار DeFi

اکوسیستم ارز دیجیتال استرالیا با رونق بخش DeFi، نقشه راه بلاک چین پنج ساله و استقبال از فناوری توسط بانک ها و بخش مالی، حتی با وجود همه گیری کرونا، شکوفا شده است.

برای کشوری با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، استرالیا هم از نظر اقتصادی و هم در دنیای بلاک چین خیلی بالاتر از حد خود عمل می کند. استرالیایی ها مدت هاست که مشتاق فن آوری جدید هستند، از تلفن های همراه گرفته تا خانه های هوشمند، و تعجب آور نیست که آنها از ارز دیجیتال نیز استقبال کرده اند.

چینالیسیس (Chainalysis) استرالیا را از بین ۱۵۴ کشور مورد بررسی برای شاخص پذیرش ارز دیجیتال جهانی ۲۰۲۰ (Crypto Global 2020)، در رتبه ۲۰ ام قرار داد و به مقررات مطلوب قانونی سازی این فن آوری و “رشد ثابت پذیرش” آن در این کشور اشاره کرد.

الكس ساندرز (Alex Saunders)، مربی ارز دیجیتال استرالیایی از Nuggets News عنوان کرد كه جامعه ارز دیجیتال استرالیا همه را از ماكسیمالیست های سخت بیت کوین گرفته تا اترین های معروف و پیروان بیت کوین کش و بیت کوین اس وی را در بر می گیرد.

وی توضیح داد: “در مقایسه با بیشتر كشورهایی كه به ارز دیجیتال و بلاك چین علاقه مند هستند، سرانه بسیار زیادی از افراد علاقمند در این کشور وجود دارد.”

سال گذشته شاهد شکوفایی اکوسیستم ارز دیجیتال با وجود بیماری همه گیر بوده ایم. دولت فدرال یک برنامه پنج ساله به نام National Road Blockchain Roadmap را منتشر کرد، بانک ها و بخش مالی از این فناوری استقبال کردند و پروژه های محلی نقش مهمی در رونق DeFi در اواسط سال گذشته داشتند.

بخش DeFi استرالیا

مجموعه ای از پروژه های DeFi استرالیا در سال ۲۰۲۰ مورد توجه جهانی قرار گرفت، از جمله Synthetix – که زندگی خود را به عنوان پروژه استیبل کوین Havven در بزرگ ترین ICO کشور در سال ۲۰۱۸ آغاز کر ، قبل از اینکه به یک نسخه غیرمتمرکز BitMEX با استفاده از دارایی های مصنوعی تبدیل شود.

کاین وارویک (Kain Warwick)، بنیان گذار Synthetix به دلیل محبوب کردن مفهوم ییلد فارمینگ که باعث رونق DeFi در سال ۲۰۲۰ شد، به عنوان “پدر کشاورزی مدرن” نیز شناخته می شود.

دیوید روگندیک (David Rugendyke)، بنیان گذار سرویس سهام Eth2 Rocket Pool توضیح داد: “ما پروژه های بسیار بزرگی از استرالیا داشته ایم.” وی اظهار داشت:

“من فکر می کنم Synthetix احتمالاً برجسته ترین مورد است فقط به این دلیل که آنها کارهای بسیار شگفت انگیزی را انجام می دهند. همه این موارد بسیار پیشرفته است. “

Rocket Pool مستقر در بریزبن کوئینزلند، یک سرویس غیر متمرکز Eth2 است که به کاربران امکان می دهد بدون حداقل ۳۲ ETH ، یا تمایل به استفاده از اعتبار سنج خود، توانایی سهام گذاری را داشته باشند. Ren یک روش غیرمتمرکز برای ایجاد بیت کوین توکنیزه شده و کوین های دیگر است که می توانند در DeFi استفاده شوند، در حالی که mSTABLE به کاربران امکان می دهد تا استیبل کوین های USD را بدون هیچ لغزشی مبادله کرده و بازده بالایی کسب کنند. در همین حال Thorchain (RUNE) نسخه زنجیره ای متقابل Uniswap است. هنریک آندرسون (Henrik Andersson)، مدیر ارشد سرمایه گذاری از صندوق Apollo Capital مستقر در ملبورن در این باره عنوان کرد:

“بسیاری از این پروژه ها در میان برترین های جهان قرار دارند.”

مقررات مطلوب

روگندیک گفت که مقررات عمدتا مطلوب یکی از دلایلی ایتکه پروژه های محلی می توانند پیشرفت کنند، “به روشی ساخته شوند که نیازهای نظارتی را برآورده کنند و همچنین آنچه را که می خواهند انجام دهند سرکوب نکنند.” وی در ادامه اظهار داشت:

“من فکر می کنم ما به نوعی با پرورش این نوآوری به جای اینکه از رویکرد سخت مانند SEC (ایالات متحده) استفاده کنیم، در جهت درست پیش می رویم.”

با ذکر چند مثال می توان عنوان کرد که، پلتفرم سرمایه گذاری Stax اولین IPO را در استرالیا با مجوز پذیرش ارز دیجیتال در قالب USDT برای West Coast Aquaculture Group مشتری خود راه اندازی کرد. پس از اتمام آن در ماه نوامبر، حدود ۸۹٪ از ۵ میلیون دلار جمع آوری شده به صورت Tether کمک شده بود.

و در ابتدای سال یک قاضی در نیو ساوت ولز به شاکی اجازه داد تا ارز دیجیتال را به عنوان وثیقه ای در برابر هزینه هایی که برای وی تعیین شده بود، قرار دهد ، این قاضی ارز دیجیتال را “نوعی سرمایه گذاری شناخته شده” خواند – و البته بسیار ناپایدار.

اما این خبر خوبی نیست – صرافی های استرالیایی از جمله Coinspot و Coinjar توسط ناظران مجبور شدند که در ماه آگوست کوین های مبتنی بر حفظ حریم خصوصی از جمله Monero ، Bytecoin و ZCash را حذف کنند. به نظر نمی رسد که قانون گذاران علاقه زیادی به ICO ها داشته باشند، زیرا بسیاری از قوانین موجود که آنها را تحت عنوان “برنامه های سرمایه گذاری مدیریت شده” در نظر می گیرند، به مجوز نیاز دارند.

در ماه فوریه، دکتر جما گرین (Jemma Green)، مدیرعامل Power Ledger در استرالیای غربی به کمیته انتخاب فناوری مالی و تنظیم مقررات پارلمان فدرال گفت که رفتار مالیاتی ICO ها برای این هدف مناسب نیست و به همین دلیل بوده که از ۲۶ میلیارد دلار جمع آوری شده از طریق ICO تا به امروز، تنها ۰٫۷۹٪ در استرالیا بوده است. وی عنوان کرد:

“در استرالیا، درآمد حاصل از آن به عنوان درآمد مالیات می شود و در نتیجه این امر، استرالیا پیشنهاد جذابی برای انجام یکی از این ICO ها نیست.”

پرداخت های ارز دیجیتال

یکی از زمینه هایی که استرالیا در آن عقب است، استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت های روزمره است. بررسی بانک مرکزی استرالیا در ماه مارس نشان داد که در حالی که ۸۰٪ استرالیایی ها نسبت به ارزهای دیچیتال آگاهی داشتند، اما کمتر از ۱٪ از مصرف کنندگان، از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه های خود استفاده کرده اند.

Chainalysis در گزارش پذیرش خود اشاره کرد که مردم در اقتصادهای در حال توسعه در منطقه آسیا پرداخت های ارز دیجیتال را بسیار بیشتر انجام می دهند:

“هند و ویتنام در سطح بالاتری از استرالیا قرار دارند، زیرا در شاخص ما به ترتیب در رتبه یازدهم و دهم قرار دارند.”

استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت ها در استرالیا اندکی با مشکل روبرو شده است زیرا این کشور یکی از پیشرفته ترین سیستم های پرداخت الکترونیکی در جهان را دارد. پلتفرم جدید پرداخت ها که به آن Pay ID نیز گفته می شود، استرالیایی ها را قادر می سازد تا بلافاصله و به صورت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز پول خود را فقط با استفاده از یک آدرس ایمیل یا شماره تلفن ارسال یا دریافت کنند.

ریپل در سال جاری یک سرویس مبتنی بر ارز دیجیتال بسیار مشابه به نام PayID را راه اندازی کرد و بلافاصله از پلتفرم جدید پرداخت در دادگاه فدرال به دلیل نقض حق نسخه برداری از آن شکایت شد. در ماه نوامبر، ریپل نام این پلتفرم را به “PayString” تغییر داد.

RID به عنوان یک دلیل اصلی برای عدم نیاز کشور به ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC – به رغم اینکه بانک به طور فعال در مورد یکی از آنها تحقیق می کند، توسط RBA ذکر شده است. در ماه اکتبر، تونی ریچاردز (Tony Richards)، رئیس سیاست پرداخت RBA گفت که به این زودی انتظار CBDC را نداشته باشید. وی در این خصوص عنوان کرد:

“خانوارها و کسب و کارهای استرالیایی از یک سیستم پرداخت مدرن، کارآمد و انعطاف پذیر که در سال های اخیر دستخوش نوآوری چشمگیری شده است، از جمله معرفی پلتفرم پرداخت های جدید که به صورت الکترونیکی به صورت فوری و به صورت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز خدمت ارائه می دهند، استفاده می کنند. “

ساندرز گفت این یک تصمیم کوته فکرانه است. ” ناامیدکننده است که بشنویم RBA می گوید که آنها مورد استفاده ای برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نمی بینند، در حالی که هر بانک مرکزی دیگری در این کره خاکی در مورد چگونگی آینده خود صحبت می کند و سعی در راه اندازی آنها دارد.”

علیرغم محدود بودن، RBA از آن زمان با دو بانک از چهار کشور مهم کشور (مشترک المنافع و ملی) ، به همراه توسعه دهنده اتریوم Consensys و شرکت خدمات مالی Perpetual برای کشف ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده فروشی با استفاده از دفتر کل دیجیتال مبتنی بر اتریوم همکاری کرده است.

در زمینه دیگر باید عنوان کرد که بانک ها با نگاه مطلوب تری به این صنعت نگاه می کنند، سه بانک از چهار بزرگ این کشور در ماه سپتامبر شرکتی را به نام Lygon برای دیجیتالی کردن ضمانت نامه های بانکی با استفاده از فناوری بلاک چین تشکیل دادند. هدف از راه اندازی این شرکت این بود که زمان پردازش را – عمدتا برای ضمانت اجاره تجاری – با استفاده از فناوری Hyperledger IBM از یک هفته به یک روز کاهش دهند.

دولت ۴٫۹۵ میلیون دلار در بودجه امسال برای حمایت از “دو طرح آزمایشی بلاک چین با هدف کاهش هزینه های انطباق با تجارت” اعلام کرد.

اما احتمالاً انتشار نقشه راه بلاک چین ملی در ابتدای سال یکی از اقدامات مهمی بود که توسط وزارت صنعت و علوم دولت فدرال با مشورت با گروه صنعتی Blockchain Australia تهیه شده است. این نقشه راه ۱۲ توصیه اصلی در پنج سال آینده را مشخص می کند و سه مورد امیدوار کننده استفاده از این فناوری را مشخص می کند:

این سه حوزه همچنین مورد توجه مرکز تحقیقات همکاری ۶۰ میلیون دلاری Blockchain Australia قرار دارد. CRC نیاز به کمک ۳۰ میلیون دلاری صنعت دارد که توسط دولت تأمین می شو ، اما تاکنون تعداد معدودی از سازمان ها در آن عضو شده اند.

شورای منشاء APAC

در حالی که سه مورد استفاده توسط ابتکارات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، ردیابی زنجیره تأمین می تواند با تخمین ۱٫۷ میلیارد دلار مواد غذایی با کیفیت پایین و تولیداتی که به عنوان “استرالیا” در خارج از کشور (بیشتر در چین) منتقل می شود، فوری ترین مزایا را داشته باشد. یک نهاد عمومی جدید به نام APAC Provenance Council ، اواسط سال توسط کسب و کارهای محلی بلاک چین و با همکاری VeChain ، Mastercard و Alipay تاسیس شد.

هدف آن، ارائه راهنمایی به صادرکنندگان در مورد ردیابی زنجیره تأمین و ارائه بودجه تجاری به آنهاست. این سازمان دارای یک سیستم نوآورانه پرداخت مبتنی بر “نقطه عطف” است که می تواند در صورت تحقق برخی شرایط در طول سفر – مانند زمانی که محموله از گمرک خارج می شود – پرداخت های جزئی را تأمین کند که با استفاده از بلاک چین تأیید شده است.

دفتر کل توزیع شده ASX خوب نیست

چیزی که مطمئناً در سال ۲۰۲۰ اتفاق نیفتاده است و به این زودی ها نیز اتفاق نخواهد افتاد، تغییر و تحولات بسیار هیجان انگیز سیستم ثبت سهام CHESS بورس اوراق بهادار استرالیاست که انتظار می رفت با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده اصلاح شود. ساندرز در این خصوص توضیح داد:

ساندرز توضیح داد: “ASX به تازگی تلاش کرده است تا استفاده از بلاک چین را برای معاملات سهام به عقب بیندازند، این سومین باری است که آنها چنین کاری را انجام می دهند.”

ASX علت جدیدترین تاخیرها را افزایش حجم در میان سقوط بازار در ماه مارس می داند که نیاز به سه برابر شدن ظرفیت سیستم دارد – اگرچه یک دلیل برای این تأخیر، احتمالاً نگرانی های ابراز شده توسط برخی از سهامداران اصلی می باشد.

گسترش شرکت های بزرگ در استرالیا

صرافی های ارز دیجیتال قبلاً در استرالیا به خوبی مورد خدمات ارائه می دادند، اما عمده این صرافی های به دنبال گسترش سهم بازار خود در سال ۲۰۲۰ بوده اند. بایننس، جمینی و Crypto.com همه خدمات فیات را به استرالیایی ها در سال جاری گسترش دادند، Crypto.com اخیراً اعلام کرده که یک شرکت استرالیایی را به منظور استفاده از مجوز خدمات مالی استرالیایی و صدور کارت اعتباری ویزا خریداری کرده است.

Kraken Australia در اواسط سال پس از به دست گرفتن صرافی محلی Bit Trade افتتاح شد. برنامه پولی مستقر در انگلستان به نام Revolut که یکی از بزرگ ترین شرکت های کارگزاری در اروپا با یک میلیون مشتری است – همچنین خدمات تجاری ارز دیجیتال را به دهها هزار استرالیایی گسترش داد.

کلام پایانی

پس از یک سال قرنطینه در طی همه گیری بیماری کرونا- همه مرزهای این ایالت به شدت بسته شدند و ویکتوریا چهار ماه قرنطینه شدیدی را تحمل کرد – جامعه ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ در انتظار بازگشت به حالت عادی است. ساندرز عنوان کرد که در بیشتر سال های سال تاسمانیا مشتاق بازگشت به رویدادهای حضوری بود تا ببیند که چگونه این چشم انداز تغییر کرده است.