video thumb

با یک میلیون دلار کجا سرمایه گذاری کنیم؟

اگر به تازگی اقدام به فروش ما یملک خود کرده‌اید و یا به دنبال سود قابل توجهی برای سرمایه خود می‌گردید و مثلا مبلغ هنگفتی مانند یک میلیون دلار سرمایه دارید، بهتر است مطلب حاضر را بخوانید تا نظر بزرگان تجارت جهان را در خصوص سرمایه گذاری بهینه با این مقدار پول بدانید. پیشنهادات مطرح شده به شما در این خصوص بسیار متفاوت از یکدیگر بوده و از فرصت‌های نهفته در جنگ تجاری بین چین و آمریکا گرفته تا خرید آپارتمان در ویتنام یا خرید چای ۳۰۰ ساله، همگی را شامل می‌شود.

البته مانند همیشه انتخاب اینکه شما کدامیک از این زمینه‌های تجاری را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید، به عهده خودتان است. اما برای آنهایی که به ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این شاخه از تجارت علاقمند هستند و یا علاقه به فعالیت در زمینه لیکور چینی هستند نیز راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد!

به هر حال در ادامه نظر بزرگان موفق جهان در زمینه تجارت را در خصوص سرمایه گذاری یک میلیون دلاری در تجارت‌های مورد پیشنهاد آنها را خواهیم خواند:

*دارین وو – مدیر گروه سرمایه گذاری «وو هون»

به خاطر پیشینه خانوادگی ما، پدر بزرگ من شرکت تجارت طلای «لی چئونگ» را در سال ۱۹۵۰ در هونگ کونگ تاسیس کرد به همین خاطر من هم طبیعتا به طلا اعتقاد دارم. من ترجیح می دهم میلیون‌ها دلار شمش طلا خریداری کرده و آن ها را زیر بالش سرم قرار دهم. شاخص طلا طی پنج سال گذشته به اندازه ۵۰۰ S&P سقوط کرده است. شاخص SPX در آن زمان به ۴۶ درصد رسید که در این میان، طلا به اندازه یک درصد در این شاخص سقوط کرد. اما طلا طی ده سال آینده یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری خواهد بود. من می‌گویم پیش از آنکه کسی طلا بخرد، شما اقدام به خرید آن کنید.

من همچنین به توکن‌های ارزهای دیجیتالی که پشتوانه طلا دارند اعتقاد دارم. اگر شما نگاهی به هزاران سال قبل بیندازید، هیچ کس به دنبال خرید سهام نبود و حتی حساب بانکی برای حق دلالی خود نداشت یا دلالی املاک نمی‌کرد. بلکه همه به دنبال ذخیره ساده و راحت ارزش اموال خود بودند. بسیاری هم به استفاده از فناوری‌های جدید و بلاک چین و استفاده از کیف پول‌های دیجیتال معتقدند. اما بر خلاف بیت کوین و اتریوم که مبادلات آنها در سطح وسیعی صورت می‌گیرد، توکن‌های دیجیتال مبتنی بر طلا، از ارزش ذاتی برخوردار بوده و با نوسان قیمت بسیار کمتری مواجه هستند.

من در دور نخست سرمایه گذاری در هولدینگ تکنولوژی های رو به ظهور در سانتا کلارا شرکت داشتم؛ شرکتی که در حال تولید نخستین توکن خود به نام G-Coin است که در حقیقت یک توکن مبتنی بر طلا بوده و در انطباق با استانداردهای شورای جهانی طلا و شورای مسئول جواهرات فعالیت خواهد کرد. میزان طلای به دست آمده از طریق استخراج نیز می‌تواند به راحتی از طریق بلاک چین مورد پیگیری قرار گیرد.

همینطور من به جمع آوری اتوموبیل‌های کلیکسیونی علاقه دارم. درست مانند سهام، اوراق قرضه نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است. این به آن معناست که تمرکز بر روی اتومبیل‌های با ارزش سرمایه گذاری کم است، اما با این حال این خودروها ارزش خود را حفظ می کنند. پس با این حساب، با یک میلیون دلار شما می‌توانید یک دستگاه مرسدس بنز ۳۰۰SL بخرید. قیمت این خودرو تنها در بازه زمانی سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ به مقدار ۱۴۰۰ دلار افزایش داشته است. اما به خاطر داشته باشید که بر خلاف سایر انواع سرمایه‌ها، هزینه نگهداری از اتومبیل‌های کلاسیک زیاد است. بنا بر این انتخاب این راه، کار مناسبی برای مقابله با تورم نیست.

مبادله اتمی کریپتو صدای ارزجو

استفن هوفر، مدیر سرمایه گذاری استراتژیک بانک LGT، هنگ کونگ

سوال اساسی که سرمایه گذاران با مقادیر سرمایه بالا امروز می‌پرسند این است که آیا باید پرونده سهام خود در آمریکا را ببندم و آیا حالا نوبت خرید سهام در چین است؟ پیش از همه ما به مشتریانمان نصیحت می‌کنیم که در آمریکا سهام بخرند و اگر جایی در آمریکا سهام زیر قیمت اصلی هم پیدا کردند، حتما آن را بخرند. دوم اینکه علیرغم افت اقتصادی چین در سال جاری میلادی، هنوز زود است در این باره نظر دهیم که آیا افول ارزش سهام بازار چین ادامه خواهد داشت یا خیر.

در ایالات متحده، داستان رشد ارزش سهام بیش از حد محکوم به نادیده گرفته شدن است: بر اساس آمار منتشر شده از سوی خزانه فدرال آمریکا، ارزش سرمایه‌های نگهداری شده در خانه‌های این کشور به بیش از ۱۰۰ تریلیون دلار می‌رسد و این به معنای به وجود آمدن استخر سرمایه در تاریخ اقتصاد بشری است. این در حالیست که پیش از رخداد بحران مالی جهان، میزان این سرمایه‌ها در سال ۲۰۰۷، تنها ۷۰ تریلیون دلار اعلام شده بود.

علاوه بر تزریق محرک‌های مالی از سوی کاخ سفید در سال ۲۰۱۹، یک احتمال دیگر این است که رکود اقتصادی دیگر آمریکا در سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. پیس بینی می‌شود رشد اقتصادی بازار برای تمامی سال حدود ۲۳ درصد باشد و این در حالیست که این رقم برای اروپا تنها حدود ۹ درصد خواهد بود.

در خصوص ارزیابی های مربوط به ۱۲ ماه آینده نیز باید گفت نرخ هزینه‌ها نیز حدود ۱۷ برابر رشد خواهد داشت؛ مساله‌ای که منجر به گران تر شدن بازار هزینه‌های مورد نیاز برای کسب درآمد در آمریکا خواهد شد. این مساله بر کسی پوشیده نیست که بازارهای سهام ارزانتری در پیش روی سرمایه گذاران در بخش های دیگر جهان وجود دارند. با این حال، ما می‌توانیم استدلال کنیم که با توجه به حرکت اقتصادی قوی، سرمایه گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که به این اصول خود پایبند بوده و چنین اشتباهی را مرتکب نخواهند شد.

در خصوص چین نیز باید گفت نمی‌توان مطمئن بود که افول فعلی بازار در این کشور تا کجا پیش خواهد رفت. چراکه اقتصاد کنونی این کشور در جهت کاهش بدهی‌ها حرکت کرده و همزمان دولت مرکزی هزینه‌های بیشتری را برای تأمین تأثیرات منازعات تجاری با آمریکا متقبل می‌شود. اما با توجه به قرار گفتگو میان ترامپ و شی جینگ پنگ در حاشیه اجلاس گروه G-20 در آرژانتین، توقع می‌رود در این زمینه بهبودهایی حاصل گردد.

در خصوص بازار سهام چین، باید گفت هنوز خیلی زود است تا در این خصوص بحث کنیم که حرکت این بازار به کدام سمت و سو خواهد بود و سیاست‌های جدید اتخاذ شده توسط دولت این کشور تا چه حد موثر خواهد افتاد. اما از طرف دیگر، تورم در بخش مواد غذایی نزدیک به صفر بوده است. همینطور، اصول اقتصادی مهم در چین به اندازه کافی قوی به نظر می‌رسد که بتواند در برابر شوک‌های مربوط به تجارت مقاومت کند. با اینحال ما فکر می‌کنیم هنوز هم زمان خرید فرا نرسیده و سرمایه گذاران باید کمی صبور باشند تا ببینیم وضع چه خواهد شد.

ادی هو – متخصص مشاوره هنری بانک خصوصی سیتی در هنگ کنگ

پیش از آنکه شما به فکر انجام سرمایه گذاری یک میلیون دلاری در نقاشی بیفتید، اول مطمئن شوید که واقعا در چه کاری سرمایه گذاری می‌کنید. با توجه به دمدمی مزاج بودن بازار فعالیتهای هنری، چند سالی در این بازار مشغول خواهید بود. پس بهتر است داخل منزل خود نشسته و به کار خود مشغول باشید و از خرید کارهای هنری که هر دو سال یکبار منتشر می‌شوند اجتناب کنید. این همان اتفاقی است که بازار هنرهای معاصر چین چند سال پیش در دام آن گرفتار شد.

در حال حاضر، کلکسیون دارها در حال سرمایه گذاری بر روی کارهای هنری هنرمندان قرن بیستمی آسیایی هستند. به عنوان مثال کارهای «گوتایی»، هنرمد ژاپنی و دیگر هنرمندان آوانگارد مانند کازوئو شیراگا و آتسوکو تاناکا بیشترین فروش و ثبات قیمت را در سالهای اخیر داشته‌اند. البته کارهای نقاشان مینیمالیست کره‌ای تحت تاثیر هنر غرب مانند لی اوفان، پارک سئو بو و چانگ سانگ هوآ نیز در حال پیشرفت قابل توجهی در بازار هستند.

اگر شما به صورت سیاه و سفید فکر می‌کنید، هنرهای معاصر دارای ارزش چندانی نیستند و بیشتر به درد تجهیز دکوراسیون می‌خورند. و به این دلیل که آنها بر سنت “ادبیات” قرنها از دانشمندان امپراطوری چینی تمرکز می‌کنند، می‌توانید حقوق پیشرفته‌ای را برای پیشرفت فرهنگی سوفسطایی کسب کنید. کارهای تاپ لی هوآیی که اهل شانگهای است اکنون ۷۰ سال قدمت دارند که می‌توانید آنها را به مبلغ ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار دلار خریداری کنید و البته کارهای لیو دن نیز هنوز به قیمت زیر ۱ میلیون دلار به فروش می‌رسند. در این میان، کارهای آرنولد چانگ از طبیعت و چشم انداز نیوجرزی و یا کارهای مایکل چرنی، عکاس آمریکایی در پکن نیز از جمله کارهای مورد علاقه من هستند.

اما بازار هنر استرالیا اکنون چشم به بیرون از مرزهای این کشور دوخته و این امر واقعا ناراحت کننده است. مثلا در این زمینه می‌توانید به کارهای برت وایتلی نگاهی بیندازید که در سال ۱۹۹۲ بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داد. کارهای وی روز بوم پارچه ای شباهت زیادی به کارهای متیس و دیگر نقاشان فائوویست دارد که در اوایل قرن بیستم زندگی می‌کردند. گرانترین کار وی به ارزش ۲٫۹ میلیون دلار به فروش رفته است. اما کارهای رنگ روغن وی هنوز ارزشی کمتر از ۱ میلیون دلار دارند. کارهای نقاشی این هنرمند واقعا چشم نواز هستند.

ارز دیجیتال

هائو هنگ – رئیس بخش تحقیقات و استراتژی هولدینگ بین المللی بوکوم

برای چینی‌ها، اکنون زمان چرخش است. درست مانند طوفان‌های فصلی مانسون و ظهور و افول سلسله‌های تاریخی. به عنوان مثال کتاب I-Ching، یک کتاب پیش گویی است که مبتنی بر همین چرخش‌ها است و اتفاقا در زمینه اقتصاد هم پیشگویی‌هایی دارد.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا و چین هر سه یا چهار سال یکبار دچار چرخش‌های دوره‌ای می‌شوند. هر چند سال یکبار، اقتصاد چین و آمریکا دچار تحولات چرخشی می‌شوند که این تحولات خود را در بازار و عرصه اجتماعی این کشورها نمایان می‌سازند. اکنون ما در آستانه ورود به فاز جدید در اقتصاد این دو کشور هستیم. یعنی افول اقتصادی آمریکا مصادف شده با ورود به فاز جدیدی از اقتصاد چین.

افول بارز بازار سهام چین که تا ماه سپتامبر حدود دو سال از آغاز آن می‌گذرد، درآمدی است بر آنچه در حال رخ دادن است. در چنین زمان پر نوسانی که در بازار خرسی قرار گرفته‌ایم، بی ثباتی و عدم تعادل بازار بیش از گذشته خود نمایی می‌کند. چین به تولید ارزانتر خود ادامه می‌دهد، اما این کشور نمی‌تواند با ادامه این روند به جایگاه پیشین خود باز گردد.

بازار سهام آمریکا نیز نمی‌تواند از این چرخش رهایی یابد. با کند شدن رشد اقتصادی چین، مابقی جهان نیز درگیر بازار پر نوسان شده‌اند. اکنون نه زمان خرید کردن است و نه زمان فروش. تنها سرمایه‌های خود را حفظ کنید تا نوسان بازار فروکش کند. با این روش می‌توانید خود را تا حدی در برابر این تحولات بیمه کنید. پس از طوفان فرصت‌های بهتری نصیب شما خواهد شد.

با این حال، خزانه آمریکا و دلار این کشور هنوز می‌توانند به عنوان سر پناهی نسبتا امن برای سرمایه‌های شما باشند. طلا نیز می‌تواند به حفظ موقعیت اقتصادی شما در شرکت‌های هولدینگ آمریکایی کمک کند. بنابراین اگر دلار افت کند، طلا قدرتمند تر خواهد شد. اگر بتوانید از پتانسیل هر دو بخش کمک بگیرید، پولتان را از دست نخواهید داد. ما پیشنهاد سرمایه گذاری زیاد را به شما نمی‌دهیم. تجارت در اموری مانند سهام در زمان بحران بسیار خطرناک است.

گود گا – رئیس شرکت شراکتی سرمایه گذاری گا

آژانس املاک و مستقلات Ho Chi Minh City. این جایی است که چین ۱۵ سال پیش در آن قرار داشت. همین حالا موج بسیاری از مهاجرت‌ها از کارخانجات تازی تاسیس در جنوب چین به مرکز کشور آغاز شده و بسیاری از آنها هم یکی کی در حال تعطیل شدن هستند. کارخانجات صادرات – محور به سختی درآمد لازم را کسب می‌کنند و بیشتر دلارها نصیب بنگاه های تجاری کوچک و متوسط چینی می‌شود. جنگ تجاری میان آمریکا و چین تنها روند این مهاجرت‌ها را تسریع خواهد کرد.

مالکان این کارخانجات می‌خواهند پول خود را در بخش املاک و مستقلات سرمایه گذاری کنند. همچنین سرمایه های مازاد نیز در خارج از مرزهای چین یعنی کشورهایی مانند ویتنام سرمایه گذاری می شوند تا منافع حاصل از آنها به چین بازگشت داشته باشد.

بسیاری از آپارتمان‌های هنگ کنگ اکنون تنها حدود ۳۰۰ دلار در هر متر مربع قیمت دارند. این در حالیست که این مقدار دستکم بین ۱۰ تا ۱۵ برابر رشد خواهد کرد.

خارجی‌ها تنها می‌توانند بنای ساختمان را بخرند و در خصوص پروژه‌های بزرگ ساختمانی نیز تنها می توانند ۳۰ درصد سهام آنها را خریداری کنند. اما شما هر زمان که بخواهید می‌توانید املاک خود را به افراد محلی فروخته و پول خود را نقد کنید.

کیف پول Guarda ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال بلاک چین Dash

ویلیام ما – رئیس بخش سرمایه گذاری هلدینگ نوآح

با تمام مسائلی که بازار را به شکل افقی درآورده مانند جنگ‌های تجاری، افزایش نرخ بهره و تورم،  پیشنهاد ما این است که تکیه کمتری به بازارهای جهانی کنید. هند که گمان می‌رود در سال ۲۰۳۰، سومین اقتصاد جهان باشد، مکان خوبی برای سرمایه گذاری است. صادرات تولیدات خالص ملی هند به خارج از مرزهای این کشور از سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ در پایین ترین سطح  ممکن قرار داشته و در عوض، مصرف داخلی به موتور محرکه این کشور در اقتصاد بدل شده است. از سوی دیگر هند درگیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین هم نیست. سینمای بالی وود خود به بهترین مکان برای تبلیغ تولیدات تجاری مختلف از مشروبات الکلی گرفته تا موتور سیکلت بدل شده که همه این موارد در کنار بازار پر رونق الکتورنیک در این کشور مانند بزرگانی همچون Flipkart، جذابیت تجاری خاصی به بازار هند بخشیده است.

ترجیح ما این است که سرمایه‌های خود را بیشتر به بخش ETF ها و سرمایه گذاری‌های مشترک سوق دهیم که یک سر آن را شرکت‌های طرف قرارداد با دولت تشکیل می‌دهند. اگرچه افت ارزش روپیه خود یک خطر بزرگ به حساب می‌آید، اما مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری هندی، ارزش ارز این کشور را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

ما همچنین شاهد رشد بی بدیل ویتنام طی سه سال گذشته بوده‌ایم. کشوری از سایه جنگ تجاری میان آمریکا و چین بیشترین بهره را برده و بسیاری از شرکت‌های چینی را به خاک خود کشانده است. ویتنام فعلی مانند چین ۱۵ سال پیش است. اما در قیاس با هند، ما بیشتر علاقمند به سرمایه گذاری در بنگاه‌های اقتصادی ویتنام هستیم. به این دلیلی که اکثر شرکت های بزرگ ویتنامی به خوبی و با موفقیت مشغول به کار هستند.