video thumb

استارتاپ بلاک چین می‌گوید دیجیتالی کردن دارایی‌ها می‌تواند دنیا را متحول کند

لیست عناوین این مطلب

به نقل از یک استارتاپ بلاک چین ، نشانه گذاری دارایی‌ها نشان دهنده معیار بزرگ بعدی فناوری بلاک چین است. این معیار به خلق یک پلتفرم مشغول است که افراد و کسب و کارها را قادر می‌سازد اقلام دنیای واقعی را دیجیتالی کنند.

به استناد IDA زیرساخت‌های این امر به حل مشکل پیش روی دنیای امروز کمک می‌کنند یعنی یک پیوند مؤثر بین اقتصادهای فیزیکی و دیجیتال برقرار می‌کنند. به گفته این شرکت، دارایی‌های دیجیتال شده می‌توانند در تقویت حقوق مالکیت کمک کنند، به افراد اجازه دنبال کردن منابع و جلوگیری از هدر رفت را می‌دهند و تراکنش‌ها را به گونه‌ای ثبت می‌کند که امکان دستکاری در آن وجود ندارد.

این شرکت در گزارشات دولتی خود دلیل مهم بودن این تحول را مطرح می‌کند. IDA ادعا می‌کند که دارایی‌های دیجیتال شده به محرک جدید رشد در اقتصاد جهانی تبدیل خواهند شد؛ به این ترتیب گردش کالاها را تسهیل می‌کند و مؤسسات اندازه کوچک و متوسط را قادر می‌سازد وجوه مورد نیازشان را دریافت کنند.

اکو سیستم مبتنی بر داده‌ی IDA چندین فناوری نوظهور را در بلاک چین دارایی دیجیتال شده‌اش گرد هم می‌آورد، فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) که کاربست‌های جدید استفاده از سنسورهای ردیابی و جمع آوری اطلاعات را از اشیاء واقعی به پیش می‌برد.

مزایا

این استارت آپ می‌گوید مزایای دیجیتالی کردن دارایی‌ها بسیار گسترده و اثرگذار هستند. برای صنایع، می‌تواند مدل‌های کسب و کار جدید را بگشاید و به واسطه اتوماتیک شدن فرآیندهای تولید به نوآوری بپردازد. عرصه حمل و نقل و خودروهای خودران نیز مانند بخش‌های علمی و آموزشی می‌توانند از آن بهره بگیرند، چرا که IDA می‌گوید “دیجیتالی کردن دارایی‌های معنوی، اثر شبکه‌ای قدرتمندی برای اشتراک گذاری دانش ایجاد کرده است”. همچنین بر میزی که برای غذا می‌چینیم نیز تأثیر مثبتی دارد چرا که دیجیتالی کردن محصولات کشاورزی – که در حال حاضر در دست انجام است – موجب ارتقای امنیت غذایی شده و به بهبود تازگی محصولاتی منجر می‌شود که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌کنیم.

IDA در تشریح علت انتخاب فناوری بلاک چین برای پرداختن به دیجیتالی کردن دارایی‌ها این گونه می‌گوید که موانع ورود برای کسب و کارها و مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد؛ یعنی بهاگان را کاهش می‌دهد و از ملایم بودن شیب منحنی یادگیری برای کاربران آن اکوسیستم اطمینان حاصل می‌کند. بلاک چین همچنین به این معنی است که شناسایی و دنبال کردن دارایی‌ها ساده‌تر است و مرزهای جغرافیایی را بر می‌دارد.

توکن‌های دو لایه

IDA از یک ساختار دو لایه برای توکن‌های اکوسیستم خود پرده برداشت. در حالی‌که توکن اولیه IDA “به عنوان ارز رایج پلتفرم عمل می‌کند و پلی به سوی دنیای واقعی است”، توکن‌های MRT ثانویه نشان دهنده دارایی دیجیتالی است که به کالاهای فیزیکی پیوند خورده است و مبادله این توکن‌ها برابر است با تغییر در مالکیت دارایی‌های ملموسی که نمایانگر آن‌ها هستند.

این استارت آپ نمایشی از توکن MRT را در عمل فراهم می‌کند. فرض کنید یک شرکت سرمایه‌گذاری مالک حق بهره‌برداری از چوب‌های یک بخش از جنگل است. این شرکت می‌تواند توکن‌های MRT را برای چوب‌ها صادر کند و سپس دریافت کنندگان این توکن‌ها نسبت به مقدار مشخصی از الوارها و چوب‌ها حق مالکیت دارند.

به مرور زمان، IDA انتظار دارد حجم و تنوع دارایی‌هایی که از طریق MRT معامله می‌شوند افزایش پیدا کنند. این شرکت مقایسه‌هایی را بین این توکن و دلار امریکا انجام داده است چرا که انتظار می‌رود هر دوی این‌ها در برابر نوسان مستقیم بازار بی تأثیر باقی بمانند – این امر آن‌ها را “به یک مأمن عالی برای دارایی‌ها و حق مالکانه تبدیل می‌کند”.

IDA می‌گوید برای جلوگیری از تقلب بررسی‌های مضاعفی را بر روی صاحبان دارایی‌هایی صورت داده است که می‌خواهند دارایی‌های‌شان را به توکن‌های MRT تبدیل کنند. حصول اطمینان از این‌که تعداد توکن‌های صادر شده بازتاب دهنده‌ی کمیت دارایی‌ها یا حق مالکانه‌ای است که دارند نیز در این بررسی‌ها گنجانده شده است. هر زمان توکن‌ها برای دارایی‌هایی که نماینده‌شان هستند جبران شوند توکن‌های MRT از بین می‌روند.

در ماه اکتبر، IDA از یک مشارکت مهم با Sigfox پرده برداشت – این مشارکت موجب شد این استارت آپ بتواند از کاربست اینترنت اشیاء بهره بگیرد چرا که “استفاده از اینترنت اشیا بسیار آسان است و پوشش جهانی دارد”. به گفته این شرکت، پشتیبانی فنی Sigfox موجب شده است IDA منحصر به فرد باشد و از دیگر پلتفرم‌های دیجیتالی کردن دارایی‌ها قدرتمندتر شود.