video thumb

استخراج اتریوم با استفاده از کارت گرافیک‌های Nvidia سود آور نیست

استخراج اتریوم با استفاده از واحد پردازش (GPU) دیگر کار سودمندی به حساب نمی‌آید. بر اساس تحقیق انجام شده از سوی موسسه آمریکایی «سوسکوئن هانتا»، که در ماه نوامبر در وب سایت CNBC منتشر شد، رکود ممتد در بازار ارزهای دیجیتال و میزان هشینگ شبکه‌ای منجر به کاهش سود حاصل از بازار استخراج ارزهای دیجیتال شده است.

به گفته این موسسه آمریکایی، سود حاصل از استخراج اتریوم با استفاده از فرآیندهای GPU محور تا تاریخ اول نوامبر سال جاری میلادی صفر بوده است. این در حالیست که این رقم در جولای سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵۰ دلار گزارش شده بود. موسسه سوسکوئن هانتا دلیل عمده رخداد این امر را کاهش قیمت اتریوم عنوان کرده و این در حالیست که قیمت ارز دیجیتال Altcoin نیز با کاهش ۸۵ درصدی قیمت نسبت به اواسط ژانویه ۲۰۱۸ از ۱۳۵۰ دلار به ۲۰۴ دلار رسیده است.

لازم به ذکر است که بر اساس برآوردهای موسسه مذکور، سود حاصل از استخراج اتریوم از طریق GPU در تاریخ ۱۷ جولای سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴۷ دلار بوده که در آن زمان قیمت اتریوم حدود ۱۷۵ دلار بود.

موسسه سوسکوئن هانتا برای توضیح چرایی این رخداد از آنالیز یک فاکتور دوم در یافته‌های خود، یعنی نرخ هشینگ شبکه اتریوم استفاده کرده که در سال ۲۰۱۸ به شدت افت کرده است. افزایش نرخ هشینگ به سود استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال بوده و شانس آنها را برای محاسبه بلاک بعدی و توسعه اتریوم را بالا می‌برد.

«کریستوفر رولند»، محقق موسسه سوسکوئن هانتا در مصاحبه خود با CNBC در همین خصوص اعلام کرد که استفاده از کارت GPU تولید شده توسط شرکت Nvidia دیگر ابزاری سودمند برای استخراج ارزهای دیجیتال به حساب نمی‌آید. وی همچنین اعلام کرد که سود حاصل از فروش GPU های Nvidia که از آنها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شد، با افت شدیدی مواجه شده است. این کارشناس موسسه سوسکوئن هانتا همچنین پیش بینی کرد که این میزان سود Nvidia احتمالا به زودی به صفر خواهد رسید.

این در حالیست که کارشناسان موسسه تحقیقاتی Trefis در گزارش اخیر خود اعلام کرده‌اند که سود حاصل از فروش کارت گرافیک‌های Nvidia در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با افزایش مواجه خواهد شد. اما به گفته کارشناسان این موسسه نیز، سود حاصل از فروش این کارت‌های گرافیک برای استفاده در بخش استخراج ارزهای دیجیتال همچنان روندی نزولی را در پیش گرفته است.

گفته می‌شود در پی کاهش نقش کارت گرافیک های تولید شده توسط شرکت Nvidia در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال، ارزش سهام این شرکت در ماه آگوست سال جاری میلادی به شدت افت کرد.