video thumb

راهنمای کامل استفاده از لایت کوین برای مبتدیان

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان به حساب می‌آید که در اکتبر سال ۲۰۱۱ به عنوان شاخه‌ای از بیت کوین به بازار عرضه شد. این ارز دیجیتال تقریبا از همان خصوصیات بیت کوین برخوردار است، تنها با این تفاوت که سبک‌‌تر و سریع‌تر بوده و در نتیجه از نسل سبک‌تری از زمان بلاکی با مدت زمان حداکثر ۵/۲ دقیقه بهره می‌برد. این سیستم به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها کمک کرده و در عوض هزینه انجام تراکنش آن کمتر از بیت کوین است.

تیم محتوای لایت کوین، این ارز دیجیتال را به عنوان ارز اینترنتی با کارکرد مبادله مستقیم می‌داند که هزینه پرداخت و جا به جایی اعتبار آن در هر نقطه از جهان نزدیک به صفر می‌باشد. لایت کوین برنامه‌ای با منبع آزاد است که به لحاظ محاسبات ریاضی امن بوده و به عنوان یک شبکه جهانی جا به جایی مالی غیر متمرکز محسوب می‌شود. تیم لایت کوین همچنین به دنبال عملیاتی سازی عمکردهای اصلی سکه‌ها بوده تا بتواند از این طریق، از حمایت اساسی صنعتی، حجم تجاری قابل توجه و تبادل مالی تجاری برخوردار گردد. بدیهی است که لایت کوین از این طریق می‌تواند به یکی از ارزهای دیجیتال پر توجه در جهان مطرح شود که بر پایه بازرگانی شبکه‌ای و اینترنت کار می‌کنند. هدف لایت کوین، تسهیل در افزایش تراکنش‌های روزمره دیجیتال در جهت ایفای نقشی تکمیلی برای بیت کوین است.

ارزهای دیجیتال مبادله اتمی EtherDelta

چه کسی پشت سر لایت کوین قرار دارد؟

لایت کوین توسط «چارلی لی»، یکی از کارکنان اسبق شرکت ارز دیجیتال کوین بیس (Coindbase)  طراحی شده و در تابستان سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد. طرح اولیه در ذهن لی، ایجاد یک ارز دیجیتال بود که بتواند به عنوان مکمل بیت کوین عمل کند. با این تفاوت که سکه‌های لایت کوین به نام سکه نقره‌ای خوانده می‌شد که در حقیقت معیاری در برابر سکه‌های طلایی بیت کوین به حساب می‌آمد. نقطه جالب توجه در خصوص لی، استفاده وی از پتانسیل افکار و اندیشه‌های متخصصان دیگر ارز دیجیتال بود. وی افکار خود را به صورت موضوعات گوناگون در مجمع عمومی ارزهای دیجیتال مطرح کرده و از این طریق نظر سنجی می‌کرد.

از آنجاکه شخص لی، خود همواره به دنبال توسعه و پیشرفت در زمینه‌های کاری لایت کوین بود، خود عضوی از بنیاد لایت کوین به حساب می‌آید که یک سازمان مردم نهاد در سنگاپور بوده و در راستای توسعه این ارز دیجیتال و ارتقاء هنر تکنولوژی بلاک چین فعالیت می‌کند. این بنیاد از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • هیات مدیره: چارلی لی (در آمریکا)، ژینژی وانگ (در سنگاپور) و فرانکلین ریچاردز (در بریتانیا)
  • مدیر عامل: چارلی لی
  • مدیر عملیاتی: کیت یانگ (سنگاپور)
  • مسئول تیم توسعه دهندگان تمام وقت: آدریان گالافر (اتریش)
  • مسئول تیم توسعه دهندگان پاره وقت: لوشان تی (بریتانیا) و فان یانگ (چین)

لایت کوین همچنین از یک تیم توسعه دهنده به نام Litecoin Core تشکیل شده که شامل پروژه توسعه دهندگانی متشکل از بنیاد لایت کوین و Core است که همکاری بسیار نزدیک با هم داشته و به لحاظ فنی و مالی یکدیگر را حمایت می‌کنند.

ویژگی‌های لایت کوین:

لایت کوین یک نرم افزار منبع باز است که از سیستم احراز هویت باینری مستقل و منبع کد مشابه بهره می‌برد. لایت کوین همچنین به دنبال پیاده سازی فناوری‌های توسعه نرم افزاری خود به گونه‌ای است که بتواند این ارز دیجیتال را در جایگاه برتر خود حفظ کند. این فناوری‌ها عبارتند از:

بلاک چین:

بلاک چین لایت کوین قابلیت و گنجایش پذیرش و مدیریت حجم بالایی از تراکنش‌های مالی را در قیاس با بیت کوین دارد. با اجرای نسل‌های متناوب و گوناگون بلاک‌ها، روشن سازی و شاهدین مترفرقه (SegWit)، شبکه لایت کوین از حجم بالایی از تراکنش‌ها بدون نیاز به اطلاح نرم افزار در آینده پشنیبانی می‌کند. این مساله منجر به تاثیرگذاری بیشتر لایت کوین بر روی تجار و مشتریانی خواهد شد که سود قابل توجهی از انجام سریع تراکنش‌ها و هزینه پرداختی کمتر بابت آنها نصیبشان می‌شود.

ماینینگ:

لایت کوین از الگوریتمی به نام Scrypt بهره می‌برد که فرآیند ماینینگ را برای بدست آوردن سکه‌های جدید ممکن می‌سازد. عملیات Scrypt منجر به ایجاد درجه بالایی از پردازش شده و به صورت عمومی برای ماینرهای جدید که از سخت افزار مبتنی بر ماینینگ ASIC برای بدست آوردن کوین‌های جدید استفاده می‌کنند. این شیوه ماینینگ بر اساس الگوریتم SHA – ۱۵۶ استوار است. ماینرها در حال حاضر به ازای هر بلاک لایت کوینی، مبلغ ۲۵ لایت کوین دریافت می‌کنند. این مبلغ در پایان هر چهار سال و یا انجام هر ۸۴۰ هزار بلاک نصف خواهد شد. شبکه لایت کوین قرار است در مجموع حدود ۸۴ میلیون لاین کوین را وارد شبکه خود کند که این تعداد تقریبا ۴ برابر تعداد سکه موجود در شبکه بیت کوین به حساب می‌آید.

بلاک چین بیت کوین

یکپارچگی صنعتی:

لایت کوین در اصل، نسخه‌ای از بیت کوین بوده و هر دو ارز هنوز هم شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین لایت کوین یکی از یکپارچه ترین و جامع ترین ارزهای دیجیتال به حساب آمده که از حمایت گسترده‌ای در قیاس با کلیت صنعت ارزهای دیجیتال برخوردار است. لایت کوین همچنین در بسیاری از بخش‌های مبادلاتی مانند تبادلات ارزهای دیجیتال، ATMها، سیستم‌های بازرگانی آنلاین و آفلاین، کازینوهای شبکه‌ای و توسعه دهندگان از حمایت گسترده‌ای برخوردار است. همچنین طرفداران این ارز دیجیتال را نیز کاربرانی وفادار و متعصب بر روی لایت کوین تشکیل می‌دهند.

لایت کوین در برابر بیت کوین

بیت کوین و لایت کوین در اصل مکمل یکدیگر به حساب می آیند. البته لایت کوین به لطف اجرای برخی تغییرات و ارتقاء شبکه خود نسبت به بیت کوین پیشتاز است.

لاین کوین همواره سریعتر و موثرتر از بیت کوین عمل کرده و به همین دلیل نسبت به بیت کوین بیشتر مورد توجه تجار قرار گرفته است. علاوه بر به کارگیری نسل های مختلفی از بلاک ها، لایت کوین از سیستم شبکه شفاف سازی و شاهدان مختلف (SegWit) برای تضمین این موضوع که کاربران قادر به انجام حجم وسیعی از تراکنش های مالی خود با سرعت بالا و هزینه تبادل کم هستند، بهره می‌برد. همچنین لایت کوین به تازگی در حال به کار گیری سوآپ اتمیک بلاک چینی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را به صورت مستقیم و از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند و بدون نیاز به مداخله واسطه با یکدیگر مبادله کنند.

چنین تغییرات مثبتی دست بالا را در رقابت با بیت کوین به لایت کوین تخصیص داده است. البته نباید فراموش کرد که اساس کار و طراحی شبکه لایت کوین بر اساس بیت کوین نوشته و طراحی شده است.

علیرغم قرار گرفتن لایت کوین در بیت پنج ارز برتر دنیای ارزهای دیجیتال، این ارز دیجیتال محبوب همچنان به نام و آوازه بیت کوین شناخته می‌شود. در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ ، یعنی زمانی که قیمت هر بیت کوین بیش از ۷ هزار دلار بود، کل دارایی این شبکه عظیم دیجیتال به حدود ۱۱۷ میلیارد دلار می‌رسید و البته با در نظر گرفتن تراکنش‌های مالی در شبکه بیت کوین طی ۲۴ ساعت، میزان تبادل این ارز دیجیتال حدود چهار برابر هر ارز دیجیتال دیگری گزارش شده است. این درحالیست که در همان تاریخ، کل ارزش دارایی های لایت کوین حدود ۳ میلیارد دلار و ارزش هر کوین این ارز دیجیتال نیز ۶۰ دلار گزارش شده است.

با اینکه بیت کوین بالاترین میزان دارایی را در میان دیگر شبکه ارزهای دیجیتال در اختیار دارد، کل سکه‌های منتشر شده از سوی این شرکت حدود ۲۱ میلیون بوده است. این درحالیست که لایت کوین بیش از ۸۴ میلیون سکه در شبکه خود در اختیار دارد و قیمت پایین سکه های آن، منجر به افزایش تبادل و خرید آن در بازار شده و همین مساله منجر به کاهش فاصله میان این ارز دیجیتال با برادر بزرگتر خود یعنی بیت کوین شده است.

ارزهای دیجیتال

کیف الکترونیکی لایت کوینی

در بازار، تعداد زیادی از کیف‌های پول الکترونیکی وجود دارند که شما می‌توانید لایت کوین‌های خود را در آنها ذخیره کنید. همچنین شما می‌توانید لایت کوین‌ها را در کیف پول‌های سخت افزاری ذخیره کنید که از جمله این کیف‌ها می‌توان به Trezor اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از کیف پول‌های الکترونیکی نرم افزاری را نیز برای سیستم عامل اندروید، ویندوز و یا مک از اینترنت پیدا کرده و از آنها استفاده نمایید.

چگونه لایت کوین بخریم؟

لایت کوین جزو تنها سه ارز دیجیتال موجود در بازار به حساب می‌آید که شما می‌توانید آن را از طریق ارز فیات از Coindbase خرید کنید و این یکی از ساده ترین راه های موجود برای خرید به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز این ارز نزد تازه واردها به بازار ارزهای دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ثبت نام در Coindbase

برای آن دسته از کسانی که تازه قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال دارند، پیشنهاد می‌کنیم از لایت کوین به عنوان یکی از ساده ترین راه های ورود به این بازار استفاده کنند. البته باید بدانیم لایت کوین از نظر دولت آمریکا نیز کاملا قانونی بوده و یکی از امن ترین و مورد اعتماد ترین ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. Coinbase این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید لایت کوین های مورد نیاز خود را به سادگی خریداری کرده و این امکان از طریق کارت های اعتباری نیز فراهم شده است. البته هزینه خرید لایت کوین با استفاده از کارت های اعتباری کمی بیشتر از حالت نقدی است.

هنگام ثبت نام در پایگاه Coinbase، می‌بایست ابتدا هویت خود را احراز کنید و شیوه این کار در بخش راهنمای Coinbase به طور کامل توضیح داده شده است. جالب است بدانید به ازای خرید هر ۱۰۰ دلار ارز دیجیتال در Coinbase، این وب سایت ۱۰ دلار ارز دیجیتال به عنوان هدیه به شما پرداخت خواهد کرد.

برای شروع، روی گزینه Sign up در پایگاه Coinbase کلیک کرده و مراحل ثبت نام را با استفاده از ورود نام، ایمیل و انتخاب یک رمز عبور برای خود تکمیل کنید.

پس از طی این مرحله، Coinbase یک لینک تاییدیه به ایمیل شما ارسال خواهد کرد تا اصالت ایمیل شما تایید شود. به محض اینکه روی لینک دریافتی کلیک کنید، به سایت Coinbase منتقل خواهید شد. پس از این مرحله باید شماره تلفن خود و همچنین یک قطعه عکس خود را آپلود نمایید. همچنین باید اطلاعات پرداختی خود را وارد نمایید. در این قسمت می‌توانید اطلاعات حساب بانکی و یا کارت اعتباری خود را به سایت بدهید. پس از زمانی کوتاه، اطلاعات حساب شما از سوی Coinbase تایید شده و قادر به انجام خرید خود خواهید بود.

ارز دیجیتال

خرید لایت کوین

در سایت Coinbase، یک تب ویژه خرید به نام Buy / Sell وجود دارد که پس از کلیک بر روی آین گزینه، Litecoin را انتخاب کرده و روش پرداخت خود را انتخاب نموده و سپس مقدار لایت کوین مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید. پس از آن، سایت از شما می‌خواهد که تراکنش مورد نظر خود را تایید نمایید. اگر با کارت اعتباری خرید می‌کنید، باید مراحل مربوط به تایید هویت کاربر کارت اعتباری را نیز تایید نمایید. پس از انجام خرید پیشنهاد می‌کنیم، کلید شخصی لایت کوین ارائه شده را به کیف پول الکترونیکی خود انتقال دهید.

بازدهی بازار

برای اکثر ارزهای دیجیتالی که با قیمت های ۳ یا ۴ دلار در بازار به فروش می رسند، نمی‌توان توقع جهش پرش به ۲۰۰ میلیون دلار را داشت! قیمت لایت‌کوین در زمستان سال ۲۰۱۳، جهشی بزرگ را تجربه کرد و البته به زودی به قیمت عادی خود بازگشت. این نرخ لایت کوین برای مدت زمانی طولانی تقریبا ثابت بود و تا مارس سال ۲۰۱۷ نیز با همان قیمت ۴ دلار خرید و فروش می‌شد. هرچند لایت کوین بار دیگر پس از این تاریخ، جهشی بزرگ را تجربه کرد و قیمت هر سکه از این ارز دیجیتال در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ به ۸۰ دلار رسید. به همین دلیل نیز ارزش دارایی‌های شبکه لاین کوین به رقمی حدود ۴٫۲ میلیارد دلار رسید.

با پیشرفت ارزهای دیجیتال در کشورهایی همچون چین و ژاپن، لایت‌کوین به عنوان گزینه مناسبی جهت سرمایه گذاری به حساب می‌آید؛ هرچند محبوبیت لایت کوین میان مردم به بکارگیری سیستم‌هایی نظیر SegWit و یا شبکه شفاف سازی مالی، یعنی نوآوری‌هایی که امکان انجام تراکنش‌های مالی در تمامی بخش های شبکه و میان شبکه های دیگر ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند، در حال افزایش است. ارزش لایت کوین از سال ۲۰۱۷ به این رو به افزایش گذاشته و ارزش دارایی‌های شبکه این ارز دیجیتال بیش از ۳ میلیارد دلار است. کارشناسان حدس می‌زنند ارزش لایت کوین نیز در سالهای نزدیک با افزایشی چشم گیر روبرو خواهد شد.