video thumb

چرا اتریوم در حال سبقت گرفتن از بیت کوین است؟

در حالی ‌که بیت کوین در حال حاضر نزدیک به بالاترین رکوردش معامله می‌شود، برتری‌اش از نظر نسبت سرمایه بازاری کل ارز دیجیتال به سرعت در حال افول است و این اتریوم است که عمده این سهم را از آن خود می‌کند.

 

ارزجو : ژاک دو رز (Jack du Rose) یکی از سازندگان کلونی (Colony)، سیستم عاملی بر اساس اتریوم برای سازمان‌های باز طی یادداشتی می‌نویسد: این تغییر احتمالاً ریشه در چند عامل دارد. برخلاف افزایش ارزش اخیر، بیت کوین، به ‌عنوان یک فناوری، طی سه سال اخیر راکد بوده است. درون بیت کوین، دو گروه رقیب با دیدگاه‌های شدیداً متضاد درباره آنچه باید انجام شود تا شبکه بیت کوین بتواند تراکنش‌های بیشتری را نسبت به حالا انجام دهد، شکل گرفته‌اند. در حالی ‌که وجود یک خلأ تصمیم‌گیری بیت کوین را زمین‌گیر کرده، اتریوم به ‌واسطه یک فناوری که نه تنها تمام کارهای بیت کوین را به شیوه‌ای سریع‌تر، با حجم بالاتر و هزینه کمتر انجام می‌دهد، بلکه کارآیی‌های خیلی بیشتری دارد، گوی سبقت را ربوده است.

 

هشدار سامسونگ درباره سودهای کمتر

با پیدایش یک “شاخه سخت” که به نظر می‌رسد مصمم است بیت کوین را به دو ارز جداگانه تقسیم کند و مجبور خواهد بود وارد جنگی بر سر نام بیت کوین شود، دارندگان پریشان بیت کوین رفته رفته بیت کوین‌هایشان را فروخته و با پول حاصل از فروششان به خرید اتر (ارز دیجیتال تأمین‌کننده شبکه اتریوم) روی می‌آورند.

طرف دیگر ماجرا این است که بیت کوین واقعاً فقط به ‌عنوان یک ابزار ذخیره مفید است و مزیت محدودی برای تراکنش ارزش دارد. در جهانی که مردم به تأیید آنی پرداخت‌های آنلاین عادت دارند، تراکنش‌های بیت کوین بسته به میزان مشغول بودن شبکه، می‌توانند ده‌ها دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. این تراکنش‌ها گران هم هستند؛ مخصوصاً اگر بخواهید مقادیر ناچیزی را ارسال کنید. یک تراکنش عادی در حال حاضر حدود ۵/۱ دلار هزینه دارد.

از سوی دیگر، اتریوم هرگز به ‌عنوان یک رقیب بیت کوین مطرح نبود. اتریوم به واقع پلتفرمی برای انواع جدید برنامه‌های نامتمرکز (اغلب مالی) (dApp ها) هستند که روی شبکه‌ای نظیر به نظیر از رایانه‌ها اجرا می‌شوند. این برنامه‌های نامتمرکز برای حذف واسطه‌ها در انواع روابط و تراکنش‌ها طراحی می‌شوند که به طور سنتی نیازمند نهادهایی مانند بانک‌ها، دفاتر ثبت اسناد و نظام حقوقی هستند.

ارزهای دیجیتال بلاک چین ارزهای دیجیتال

این مقوله هیجان‌انگیزی برای اهالی فناوری است و جامعه پرانرژی سازندگان نرم‌افزار استقبال گرمی از آن کرده‌اند. صدها پروژه، استارت‌آپ و شرکت‌هایی با هر اندازه از جمله اینتل، مایکروسافت و سامسونگ در حال ساخت نرم‌افزارهایی با استفاده از اتریوم هستند و آنها که می‌خواهند هر یک از این برنامه‌های نامتمرکز را در بلاک چین عمومی اتریوم استفاده کنند، باید در هر بار کارمزد ناچیزی را به اتر بپردازند.

کاربرد بسیاری از این برنامه‌های نامتمرکز بر اساس اثرات شبکه‌ای است، پس اتریوم به ‌عنوان پروتکل ضمنی شبکه‌ای است که دیگر شبکه‌ها روی آن ساخته می‌شود. بنابراین، اتریوم یک شبکه سازنده گروه است؛ و از یک اثر شبکه‌ای رو به رشدتر و انعطاف‌پذیرتر نسبت به بیت کوین بهره می‌برد.

در شبکه‌های گروه ساز، حتی اگر کارایی هر یک از گروه‌ها پایین باشد، اثر شبکه‌ای تمام اجزای در ضمن شبکه اصلی می‌تواند اقتصاد کل سیستم را بهبود بخشد. به بیان دیگر، ارزش کل سیستم بیشتر از مجموع ارزش‌های اجزایش خواهد بود. این به طور خاص در مورد اتریوم جذاب است، چرا که این ارزش در قیمت اتر اثرگذار است.

در عین حال، همه می‌دانند که بوت استرپ پلتفرمهای نیازمند اثرات شبکه‌ای دشوار است، اما اتریوم در اینجا یک برگ برنده دارد. فروش توکن یا عرضه‌های اولیه سکه (ICO ها) به پروژه‌های اتریوم امکان می‌دهند توکن خاص خود را به مردم بفروشند. توکن، رمزارزی است که دارای هدف خاصی درون برنامه نامتمرکزی که با آن سروکار دارد است. هدف و ارزش این توکن‌ها متغیر است، اما ویژگی مشترک تمامشان این است که با فروششان نه تنها اعتباراتی را برای توسعه برنامه نامتمرکز تأمین می‌کنند، بلکه جامعه‌ای را در اطراف برنامه نامتمرکز شکل می‌دهند که منافع مالی‌شان در دیدن موفقیت آن است. هرچه برنامه نامتمرکز موفق‌تر شود، تقاضا برای و در نتیجه، ارزش توکن لازم برای استفاده آن بالا می‌رود.

برتری بیت کوین در حال افول است، زیرا کارایی محدود و ضعیفی در قیاس با دیگر ارزهای دیجیتال نوپا و کمتر سیاسی‌شده دارد. بازارهای مالی میانه خوبی با تردید ندارند، و بیت کوین در حال حرکت به سمت یک طلاق جنجالی است. اتریوم هرگز به دنبال رقابت با بیت کوین نبوده، چون اساساً چیزی متفاوت است. اما ارزش اتر با کارایی شبکه گروه سازی تقویت می‌شود که وقتی جان بگیرد نوعاً رشد سریعی دارد. به همین دلیل، ارزشش رشد سریع‌تری نسبت به بیت کوین دارد، و به همین دلیل جمع کثیری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اتریوم مدت‌ها پس از پشت سر گذاشتن سرمایه بازاری بیت کوین به رشدش ادامه خواهد داد.