video thumb

برنامه ریپل برای نقل و انتقال پول با آخرین سرعت ممکن چیست؟

ریپل فقط نمی‌خواهد به بانک‌ها کمک کند تا پرداخت‌های برون‌مرزی خود را انجام دهند، ریپل می‌خواهد نقدینگی ارزهایش را در سراسر دنیا افزایش دهد. در صورتی که ریپل به هدف خود برسد، موفقیت آن از موفقیت سوئیفت هم بیشتر خواهد بود و راهی را پیدا کرده تا با همان سرعت انتقال اطلاعات بتوان پول را هم انتقال داد.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس : هنگامی که براد گارلینگ هاوس مدیرعامل شرکت ریپل مجبور بود به مادرش که در کانزاس زندگی می‌کند، توضیح دهد که کمپانی او مشغول به چه کاری است گفت کار ما بسیار آسان است، ما به بانک‌ها نرم‌افزار می‌فروشیم.

البته کار آنها به همین سادگی نیست. بیشتر استارتاپ‌های فین‌تک به دو قسمت تقسیم می‌شوند، استارتاپ‌هایی که می‌خواهند با بانک‌ها رقابت کنند و استارتاپ‌هایی که می‌خواهند با بانک‌ها همکاری داشته باشند. ریپل یکی از استثناهایی است که می‌خواهد هر دوی این کارها را انجام دهد.

این استارتاپ سانفرانسیسکویی که سال‌ها پیش با راه‌اندازی یک ارز دیجیتال، کار خود را آغاز کرد. پس از آن توجه خود را بر روی اپلیکیشن‌هایی بر روی فناوری بلاک چین متمرکز کرده است و بیشترین پیشرفت را در مورد همین اپلیکیشن‌های بلاک چین به دست آورده است. این حقیقت که ۶۰ بانک در حال حاضر از ریپل و نرم‌افزارهای آن استفاده می‌کنند و در میان آنها بانک‌هایی مانند سانتاندر (Santander)، بانک سلطنتی کانادا و گروه مالی میتسوبیشی UFJ حضور دارند نشان می‌دهد که این کمپانی تا چه حد در کار خود موفق بوده است.

استفان توماس رئیس بخش فناوری ریپل می‌گوید:” ما قصد تخریب نداریم و از جمله افرادی نیستیم که با ورود خود می‌خواهد همه چیز را از بین ببرند. ”

در عین حال دیدگاه آنها به عنوان سومین سرمایه‌دار بزرگ در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال این است که بتواند به صورت جهانی به نقل و انتقال پول بپردازد و شاید این مسئله به بانک‌های بین‌المللی لطمه وارد کند. در این سیستم، تراکنش‌ها به طور نامحسوس از بلاک چین‌های عمومی و سیستم‌های پولی موبایلی منتقل می‌شوند و با همکاری تمام این سیستم‌ها انتقال پول از یک طرف دنیا به بخش دیگری از آن ممکن خواهد بود. در آینده‌ای نه چندان دور چنین سیستمی قادر خواهد بود هرگونه پول یا ارزی را مورد نقل و انتقال قرار دهد.

برد گارلینگ هاوس مدیر بخش فناوری کمپانی اپل می‌گوید:” این یک آزمایش علمی نیست. این یک سیستم است که ارز را به طور واقعی مورد نقل و انتقال قرار می‌دهد.”

به عبارت دیگر ریپل فقط نمی‌خواهد به بانک‌ها کمک کند تا پرداخت‌های برون مرزی خود را انجام دهند، ریپل می‌خواهد نقدینگی ارزهایش را در سراسر دنیا افزایش دهد. در صورتی که ریپل به مقصد خود برسد، موفقیت آن از موفقیت سوئیفت هم بیشتر خواهد بود و راهی را پیدا کرده تا با همان سرعت انتقال اطلاعات بتوان پول را هم انتقال داد.

ارزهای دیجیتال بلاک چین کریپتو

غلبه کردن بر بحران احراز هویت

ریپل قبل از اینکه بتواند بر دنیا غلبه کند باید به بهینه سازی برند خود بپردازد. می‌توان گفت که ریپل تنها استارتاپ بلاک چین است که نرم افزارهای خود را به بانک‌ها می‌فروشد و در کنار آن می‌تواند هزینه‌های توسعه و گسترش برنامه‌های خود را به وسیله فروش ارزهای دیجیتال تأمین کند. ممکن است علت اینکه تا به حال توجه زیادی حتی از طرف کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال به قیمت ریپل نشده و همانند بیت کوین یا اتریوم نتوانسته شهرت کافی به دست بیاورد، کمبود اطلاعات عامه مردم در مورد این فناوری‌ها است. همچنین محورهای کاری زیادی که ریپل در حال فعالیت بر روی آنها است نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد.

جان لایت مشاور استارتاپ‌های ریپل می‌گوید: «آنها در این مورد اینکه مشتریانشان چه کسانی هستند دچار بحران احراز هویت بودند و این مشکل چیزی بود که سعی در رفع آن داشتند.»

هدف اولیه ریپل ساخت یک بیت کوین بهتر بود. پیشروان این فناوری به مشکلات بیت کوین واقف بودند. مانند قابلیت آن برای انجام ۷ تراکنش در هر ثانیه. ریپل می‌خواست کاری کند که به میزان انجام تراکنش‌هایی در حد کمپانی ویزا برسد.

آنها همچنین معتقد بودند که عقیده طرفداران بیت کوین در ارتباط با حذف سیستم بانکی و جایگزینی ارز دیجیتال به جای ارز دولتی نادرست است. برای اینکه بتوانند این حرف خود را ثابت کنند تصمیم گرفتند با بانک‌ها به همکاری بپردازند.

البته ارز دیجیتال ریپل یعنی XRP هنوز هم مشغول به فعالیت است که این موضوع اوضاع را کمی گیج کننده کرده است. میگل ویاس، رئیس بخش بازاریابی XRP به این نکته اعتراف می‌کند و می‌گوید ممکن است به نظر بسیار گیج کننده و سردرگم کننده باشد.

ویاس که مرد بسیار باتجربه‌ای است، پس از آنکه در دسامبر امسال استخدام شد به کنفرانس‌های زیادی در مورد بیت کوین رفت تا در مورد کار ریپل و ارز دیجیتال آن XRP تبلیغات خود را انجام دهد و در این کنفرانس‌ها وقتی که افراد می‌شنیدند که هنوز هم ارز دیجیتال ریپل در بازار موجود است، تعجب می‌کردند.

میگل ویاس در این باره می‌گوید:” ۱۲ بانک در زمینه ارزهای دیجیتال برای اولین بار با ما شروع به همکاری کردند، من فکر می‌کنم که این نشان دهنده اعتماد کامل آنها به ماست.”

مدتی طول خواهد کشید تا پیشنهادات و پروژه‌های ریپل به ثمر بنشیند. ریپل دارای یک شبکه بلاک چین است که ارز دیجیتال XRP نیز بر روی این شبکه فعال است (که به آن نیز ریپل گفته می‌شود). ریپل یک نرم‌افزار اقتصادی هم دارد که ربطی به ارزهای دیجیتال ندارد ولی به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند پرداخت‌های فرامرزی خود را بسیار سریع‌تر، با شفافیت بیشتر و هزینه کمتر به انجام برسانند. (ولی برای اینکه بهترین استفاده از این نرم افزار ممکن باشد، باید در هنگام انجام تراکنش هردو بانک طرف معامله از این نرم افزار استفاده کنند.) و یک پروتکل بین بانکی وجود دارد که به وسیله یک نرم افزار مالی حساب‌های بانک‌های مختلف را در یک بلاک چین عمومی به یکدیگر متصل می‌کند تا پرداخت‌های بین این بانک‌ها به انجام برسد.

ریپل به تدریج در حال توسعه دادن این محصولات و خدمات در یک راستای مشخص است. لایت می‌گوید: «ریپل در حال بررسی راه حل‌های مختلفی برای افزایش سرعت است.»

یک سوئیفت بهتر

به گفته ویاس، ریپل در هنگام همکاری با بانک‌ها از نرم افزار مالی خود تصمیم دارد یک سوئیفت بهتر با پروتکل بین بانکی ارائه کند. نمایندگان ریپل نظرات خوبی در مورد اینکه چطور فناوری بلاک چین، می‌تواند به بانک‌ها کمک کنند تا کلیشه مرسوم بانکی شکسته شود و نیازی نباشد که بانک‌ها به وسیله واسطه به یکدیگر متصل شوند و بابت این پست‌ها هزینه‌ای متحمل شوند، دارند. البته نرم افزار کنونی ریپل هنوز هم به شبکه جهانی بانک‌های متصل به یکدیگر وابستگی دارد.

ریپل به جای از بین بردن شبکه بانکی قول انجام تراکنش‌ها با کمترین هزینه و با بالاترین سرعت را داده است.

به گفته گارلینگ هاوس بانکداری بین‌المللی امروزه دارای مشکل سرعت و هزینه و همین‌طور نرخ خطا است. پرداخت‌های فرامرزی بین بانک‌های مرتبط -فرضاً بین ۵ بانک برای یک پرداخت- باعث می‌شود که هر کدام از آنها به ازای انجام عملیات خود مقداری کارمزد دریافت کنند. بانک مبدأ معمولاً نمی‌داند که چه مدت و چه هزینه‌ای باید برای انجام این پرداخت در نظر گرفته شود.

ارتباطات سنتی بین بانک‌ها بین ۵ تا بیش از ۵۰ دلار هزینه برمی‌دارد و همچنین هزینه گمرک نیز حدود ۰/۲۵ تا ۳ درصد و هزینه ترخیص نیز معمولاً ۲۰ دلار است، نرخ خطا در هنگام انجام نقل و انتقالات مبالغ بین ۳ تا ۵ درصد است.

با اینکه سوئیفت به عنوان جامعه ارتباط مالی بین بانکی جهانی یک سرویس پیام رسان یک طرفه برای این خدمات بانکی ارائه می‌کند، ریپل پروتکل دو طرفه‌ای برای انجام این پرداخت‌ها ارائه کرده است که باعث می‌شود تراکنش‌های بانکی از شفافیت بیشتری برخوردار باشند. بانک‌ها می‌توانند اطلاعات را با یکدیگر مورد مبادله قرار دهند و از قبل، مبلغ کارمزد و نرخ گمرک خارجی را به یکدیگر اطلاع داده و علاوه بر آن تاریخ دقیق رسید مبالغ را نیز بدانند.

در صورتی که هر بخش از این اطلاعات اشتباه بوده یا موجود نباشد، هردو بانک از این مسئله قبل از پرداخت مطلع می‌شوند و همین باعث می‌شود تراکنش‌ها در بین راه دچار مشکل نشوند. هنگامی که بانک مبدأ یک تراکنش را انجام می‌دهد، ریپل با استفاده از پروتکل بین بانکی خود تراکنش را از نتیجه موفقیت‌آمیز کار مطلع می‌سازد.

گارلینگ هاوس در این مورد می‌گوید:” این یک آزمایش علمی نیست، بلکه یک سیستم واقعی برای نقل و انتقال پول است و ما تنها کسانی هستیم که در این صنعت حرفی برای گفتن داریم.”

در ماه آوریل بانک اسپانیایی BBVA یک‌سری از تراکنش‌های مالی بین‌المللی را بین اسپانیا و مکزیک با استفاده از ریپل انجام داد. این نقل و انتقالات در تنها چند ثانیه انجام شدند که قبلاً برای انجام آنها به طور معمول حدود چهار روز از طریق سیستم ترانسفر بین‌المللی زمان احتیاج بود. بعد از این آزمایش آلیشا پرتوسا رئیس بخش نقل و انتقالات دیجیتال این بانک از آن به عنوان روشی یاد کرد که پرداخت را به میزان گسترده‌ای توسط فناوری‌های در حال توسعه بهینه می‌سازد.

شاید این روش نحوه بیان سیاست‌مندانه‌تری از همان حرف‌هایی باشد که گارلینگ هاوس قبلاً گفته بود و فناوری ریپل در مقابل سیستم کنونی بانکداری را مانند یک اتومبیل مسابقه در مقابل درشکه و اسب دانسته بود.

سوئیفت در طول چهار دهه، کنسرسیوم غیرانتفاعی برای نقل و انتقالات بین بانکی محسوب می‌شده است. سوئیفت هنوز مطمئن نیست که بتواند ۱۱ هزار عضو خود را راضی کند تا از فناوری بلاک چین در پرداخت‌های فرامرزی خود استفاده کنند.

ریپل

سوئیفت به تازگی سرویسی به نام پرداخت نوآورانه بین‌المللی ارائه کرده تا بتواند برخی مشکلات سیستم بانکی را برطرف کند. این سرویس به بانک‌ها این قابلیت را می‌دهد تا وضعیت پرداخت خود را همانند بسته‌های فدکس (FedEx) یا UPS، هر زمان که بخواهند پیگیری کنند.

بسیاری از بانک‌ها از این سیستم حمایت می‌کنند و برخی از آنها حس می‌کنند که این بهبود در سیستم می‌تواند برای روش‌های قدیمی گزینه مناسبی باشد. از ماه فوریه حدود ۱۰۰ بانک در همین سیستم GPI عضو شده‌اند و برخی از آنها در صدها و هزاران پرداخته فرامرزی خود در سراسر دنیا از آن استفاده کرده‌اند.

 

هیچ چیز به سرعت در سیستم بانکی اتفاق نمی‌افتد

یکی از نقدهایی که به سیستم بانکی فعلی وارد می‌شود این است که آنها قوانین و استاندارهایی متفاوت دارند که در دنیای تراکنش‌ها جتی در سوئیفت موجب ایجاد مشکل می‌شود. ریپل نیز با این مورد موافق است. در ماه سپتامبر گذشته در کنسرسیوم بین بانکی، گروه فرماندهی پرداخت جهانی که اعضای آن شامل بانک مریل لینچ آمریکا، سانتاندر و بانک سلطنتی کانادا بودند، تشکیل شد. هدف اصلی این گروه تصویب، مقررات و حقوق مشخص برای بانک‌هایی است که از فناوری ریپل استفاده می‌کنند.

یکی از اعضای این گروه می‌گوید که گستردگی شبکه بانکی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ریپل است. ۷۵ مشتری ریپل در مقابل ۱۱۱ مشتری سوئیفت بسیار کم هستند و برای برخی از بانک‌ها پیوستن به این شبکه قابل اطمینان نیست. بانک CBW یک موسسه مالی کوچک در کانزاس است که تمایل دارد از فناوری ریپل استفاده کند ولی هنوز نیازمند کار بر روی الزامات اولیه برای استفاده از این روش است.

سورش رامامورتی رئیس بانک در این مورد می‌گوید:” در بانکداری هیچ تغییری سریعاً اتفاق نمی‌افتد. ما دارای ده‌ها هزار بانک هستیم. هیچ راه آسانی وجود ندارد که بتوانیم همه آنها را به یکدیگر متصل کنیم. برای ساختن یک شبکه جهانی وقت زیادی مورد نیاز است.”

ولی نشانه‌هایی از پیشرفت دیده می‌شود. در ماه مارس، ریپل اعلام کرد که کنسرسیوم ۴۷ مربوط به بانک‌های ژاپنی با موفقیت به مرحله ابتدایی خود رسیده و نرم افزار مالی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن زمان ۱۲ بانک دیگر به این کنسرسیوم پیوسته‌اند و تصمیم دارند از نرم افزار ریپل استفاده کنند. نرم افزار ریپل در ژاپن ۴۰ درصد از حساب‌های بانکی را در بر می‌گیرد.

با اینکه ریپل تا جایی که می‌تواند بانک‌ها را قانع می‌کند تا از نرم‌افزار آن استفاده کنند، مشتریان آن از جمله بزرگ‌ترین بانک ترکیه و بانک ملی ابوظبی همه پرداخت‌های خود را از طریق ریپل انجام نمی‌دهند. این به آن علت است که برخی از مشتریان این بانک‌ها علاقه‌مند به استفاده از سیستم قدیمی برای نقل و انتقال مبالغ خود هستند.

Cardano ریپل ارز دیجیتال

در اینجاست که پروتکل بین بانکی به کار می‌آید. در ماه می، ریپل آزمایشی انجام داد که در آن این کمپانی مقداری اتر (Etherr) – ارز دیجیتال شبکه اتریوم- را از طریق سیستم ریپل خود ارسال کرد و آنها را به شکل ارز دیجیتال ریپل یعنی XRP در کیف پول ریپل خود دریافت نمود. که در این مورد هم انتقال ارز و هم مبادله ارز دیجیتال صورت گرفته بود.

در مجمع بلاک چین در برلین، به تازگی ریپل پا را فراتر از این گذاشته است و یک دمو از پرداختی منتشر کرده است که ۷ سیستم مختلف در انجام آن با هم همکاری داشته‌اند و از جمله آنها اتریوم و ارز دیجیتال Zcash و دیگر شبکه‌ها را می‌توان نام برد.

گارلینگ هاوس می‌گوید: «قرار نیست که ما فقط به یک سیستم بسنده کنیم. باید بدانیم که چطور سیستم‌های مختلف را به یکدیگر ارتباط دهیم.»

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

بازگشت به ارزهای دیجیتال

یکی از این سیستم‌ها برای انجام نقل و انتقالات ارزی، XRP است. با اینکه ریپل نرم افزار بانکی خود را به بانک‌های مختلفی فروخته است، ولی هنوز هم در حال کار بر روی ارز دیجیتال خود است و می‌توان گفت به همان شکلی که ابتدا از ارزهای دیجیتال دور شد، در حال حاضر در حال بازگشت به حیطه ارزهای دیجیتال است.

ارز XRP امروزه در بازار به عنوان سومین ارز دیجیتال از لحاظ میزان سرمایه است و هفته‌های اخیر هم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. برای مدتی طولانی دو دغدغه بزرگ در مورد ارز دیجیتال XRP یکی این بوده است که این شبکه دارای سیستم متمرکز است، یعنی شبکه ریپل بر روی تمام تراکنش‌ها نظارت دارد و دیگری اینکه استارتاپ مقدار زیادی از ارز دیجیتال XRP را در اختیار دارد و عملاً بر روی کوهی از طلای مجازی قرار گرفته است و مقدار زیادی از آن را نیز در دست افراد سپرده است. علاوه بر این که حقوق کارمندانش را با XRP پرداخت می‌کند، به بازاریابان و سرمایه‌گذاران نیز این ارز دیجیتال را ارائه می‌نماید.

از یکسال و نیم گذشته ریپل به طور میانگین حدود ۳۰۰ میلیون ارز دیجیتال خود را در هر ماه به فروش رسانده است ولی دغدغه‌ها در این مورد این است که این کمپانی مقدار بسیار بیشتری از این ارز دیجیتال را در اختیار دارد و این مسئله برای سرمایه‌گذاران یک خطر محسوب می‌شود.

در اواسط می، گارلینگ هاوس یک راه حل اعلام کرد. ریپل تصمیم داشت که ۵۵ میلیارد از تقریباً ۶۲ میلیارد ارز دیجیتال خود را تا آخر سال، وارد بازار کند. از لحاظ فنی باید حدود ۵۵ قرارداد که هر کدام شامل یک میلیارد XRP می‌شدند، به انجام برسد. هر مقداری که در طول یک ماه به فروش نمی‌رفت، باید در یک مزایده جدید به فروش گذاشته می‌شد.

البته با فریز کردن بسیاری از ارزهای دیجیتال این کمپانی از نظر رمزنگاری، ریپل محدودیت‌های سختی برای تعداد ارزهای دیجیتالی که می‌توانند به بازار ارائه شوند گذاشته است.

اسپنسر بوگارت رئیس بخش تحقیقات شرکت بلاک چین کاپیتال (Blockchain Capital) در این مورد می‌گوید:” با سخت‌گیری در زمینه محدودیت ورود این سکه‌ها به بازار، سطح پیش بینی درباره عرضه ارز دیجیتال ریپل برای تقاضای بازار در سطح مناسبی قرار خواهد گرفت.”

قیمت ارز دیجیتال ریپل حتی قبل از این اعلام نیز در حال افزایش بود. روز بعد این قیمت ۰/۴۲ دلار رسیده بود که یعنی ۸ برابر آن چیزی بود که در ابتدای ماه قیمت‌گذاری شده بود. (البته هنوز هم بعد از این قوانین سفت و سخت، بازار ارز دیجیتال ریپل هنوز در حدود ۱۰ میلیارد دلار است و پس از بیت کوین و اتر قرار گرفته است)

افزایش قیمت باعث شده است که بعضی از صرافی‌ها XRP را هم جزء ارزهای خود قرار دهند. به این ترتیب این صرافی‌ها و بنگاه‌ها وارد شبکه ریپل می‌شوند و کاری را انجام می‌دهند که ریپل در ابتدا مجبور بود به تنهایی آن را انجام دهد.

ویاس توضیح می‌دهد که افزایش قیمت ارزهای دیجیتال ریپل به خاطر فشارهای زیادی بوده است که این کمپانی وارد کرد. نرخ افزایشی و بازار گاوی در طول ۶ ماه نسبت به ژانویه ۲۰۱۷ باعث شده است که به طور کلی قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کند.

او ادامه داد ولی من فکر می‌کنم که این واقعیت است که ما پس از حل کردن آن اشکالات بنیادی توانستیم XRP را طوری وارد عرصه رقابت کنیم که راهی جز افزایش قیمت برای آن باقی نمی‌ماند.

 

انتقال طلا

چرا بانک‌ها به این مسئله اهمیت می‌دهند؟ زیرا ریپل تصمیم دارد از XRP برای حل مشکل نقدینگی خود استفاده کند.

بانک‌های سراسر دنیا باید میلیاردها دلار را در صندوق‌های خود ذخیره کنند و صبر کنند تا بتوانند از آنها در پرداخت‌های خود استفاده کنند. هنگامی که یک بانک احتیاج به ارسال پول به خارج از مرزها داشته باشد، از ارز مرده برای ارسال به آن موسسه خارجی-دریافت کننده نهایی یا بانک واسطه- استفاده می‌کند.

کل این فرآیند با ریسک برای طرفین و روش‌های بازرسی پرهزینه همراه است. نگهداری از ارز مرده نیز بسیار پرهزینه است زیرا بانک‌ها مجبور هستند همیشه مقداری از این ارزهای بلااستفاده را در صندوق خود داشته باشند تا قابلیت خود برای انجام تراکنش‌ها را اثبات کنند.

ایده ریپل این است که از XRP استفاده کند و هنگامی که سرمایه‌گذاران به اندازه کافی زیاد شدند و خرید و فروش افزایش کافی را پیدا کرد، به مقدار لازم نقدینگی در اختیار بانک‌ها بگذارد. در طول یک تراکنش یک ارز دیجیتال مانند دلار آمریکا به XRP تبدیل می‌شود و تقریباً به طور فوری به یک ارز فیات دیگر مانند پوند انگلستان تبدیل می‌شود‌.

ارز XRP برای این کار عالی است. زیرا هزینه تراکنش‌ها کمی بیش از ۰/۰۰۰۳ دلار است در دو یا سه ثانیه این تراکنش‌ها انجام می‌شود. سیستم ریپل می‌تواند بیش از هزار تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد. حتی این قابلیت وجود دارد که اجازه دهد دو طرف به صورت مستقیم پول را مورد نقل و انتقال قرار دهند و سرعت آن هیچ تغییری نمی‌کند و حتی محدوده نقل و انتقال شبکه را می‌توان به ۵۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه هم افزایش داد.

ریپل

هنگامی که بانکی در حال آماده شدن برای ارسال پول است، می‌تواند از کارمزد بانک مقصد نیز مطلع شود. بقیه کارها خود به خود به وسیله سیستم ریپل انجام می‌شود. به گفته مسئولان شرکت ریپل این اولین قدم‌ها برای سعی در وادار کردن بانک‌ها برای استفاده از سیستم ارزهای دیجیتال است.

استفان توماس مدیر بخش فناوری ریپل می‌گوید:” ما قصد تخریب نداریم. ما کسانی نیستیم که می‌خواهند همه چیز را به ویرانه بدل کنند.”

 قیمت بیت کوین ، قیمت اتریوم ، قیمت تتر

ویتمن نایپ رئیس بخش مشاوره تراکنش‌های بانکی شرکت GBInsights در مورد برنامه ریپل برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های فرامرزی می‌گوید:” ریپل مطمئناً در فکر انجام این کار است.”

در حالی که ویاس می‌گوید که خود او شخصاً هنوز جرات آن را ندارد که قبل از آنکه XRP به نقدینگی کافی رسیده باشد با بانک‌ها وارد مذاکره در این مورد شود، توماس در حال حاضر در فکر نتیجه پایانی پروژه است. او می‌گوید که مطمئناً حتی می‌توانیم طلای موجود در بانک‌ها را بلافاصله از بانکی به بانک دیگر در سراسر جهان انتقال دهیم.

یک قدم محکم در مورد این پروژه در سال گذشته برداشته شد. هنگامی که ریپل با کنسرسیوم R3 بر روی پروژه‌ای که ۱۲ بانک از XRP برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کردند، همکاری کرد. پرداخت‌ها در محیطی آزمایشی انجام شد. ولی ویاس آن را موفقیتی برای ریپل می‌داند.

او در این مورد می‌گوید: “ما ۱۲ بانک داشتیم که یک ارز دیجیتال را برای بار اول مورد نقل و انتقال قرار می‌دادند. من فکر می‌کنم که آنها به طور کامل به ما اعتماد کردند.”

توماس می‌گوید که ریپل در حال حاضر مورد علاقه بسیاری از بانک‌ها قرار گرفته است. قدم بعدی استفاده از ارز دیجیتال XRP در یک تجربه واقعی است. با این حال توماس گفته کمپانی هنوز اعلامیه‌ای در مورد این تجربه صادر نکرده است.

هنوز چندین مشکل وجود دارد که قبل از انجام هر پروژه‌ای با مقادیر بالای پول، باید آنها را رفع کرد. قانون‌گذاران نیز باید نظر خود را در مورد هر سیستم جدیدی اعلام کنند.

ارزهای دیجیتال دارای ملزومات منحصر به فردی هستند و اگر شما بخواهید از آنها استفاده کنید باید درباره تمام ابهام‌ها و قانون‌گذاری در مورد ارزهای دیجیتال اطمینان داشته باشید.

در حال حاضر ریپل سعی می‌کند چیزی همانند شطرنج را به اجرا درآورد. از طرفی به بانک‌ها نرم‌افزار می‌فروشد و در حال کار شبانه روزی بر روی این نرم افزار است. این‌گونه رشد و توسعه و سخت‌کوشی همان چیزی است که باعث شد والستریت و سیلیکون ولی به شهرت برسند. این پروسه شامل ارائه نسخه‌ای از اپلیکیشن یا یکی از تولیدات ریپل است که در نسخه‌های بعدی بهینه‌تر و قابل استفاده‌تر شده است. روش ریپل مانند زنجیره‌ای از نوآوری‌ها به نظر می‌رسد.

ویاس می‌گوید: «در آخرین مرحله راه حل ما استفاده از ریپل، ILP و XRP در کنار هم و به طور نامحسوس است.”

ریپل

جهش‌ها و تغییرات

ریپل هنوز کمپانی معروف و شناخته شده‌ای در جهان نیست. باید گفت که با اینکه بسیاری از بانک‌ها به فناوری بلاک چین علاقه‌مند شده‌اند، هنوز نتوانستند تصمیم بگیرند که از کدام سیستم بلاک چین و از کدام کمپانی استفاده خواهند کرد. برای مثال بانک BBVA از چندین نسخه اولیه این فناوری از شرکت‌های مختلف از جمله نسخه مربوط به R3 استفاده کرده است. همچنین از نسخه اتریوم ethereum Enterprise Alliance و هایپرلجر (Hyperledger) نیز استفاده کرده است.

یکی از نماینده‌های بانک ژاپنی MUFG گفته است که این بانک بزرگ ژاپنی هنوز با کوین بیس (Coinbase) در حال انجام یک پروژه است که نوعی استارتاپ بیت کوین است تا بتوانند از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های فرامرزی استفاده کند.

این نماینده می‌گوید: “هدف ما مقایسه یا مجبور کردن این سرویس‌ها برای رقابت با یکدیگر نیست. زیرا ما اعتقاد نداریم که تنها یک روش برای پرداخت وجود دارد. ما در حال بررسی دیگر سیستم‌های پرداخت نیز هستیم. بانک ما اعتقاد دارد که باید روش‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار دهد تا آنها بتوانند خودشان تصمیم بگیرند.”

در مورد فناوری ریپل نیز این بانک از فاز آزمایش عبور کرده و می‌خواهد در طول امسال از مراحل اولیه این فناوری استفاده کند.

حتی سوئیفت هم تصمیم دارد خودش را با محیط جدید سازگار نماید. در ماه آوریل این شرکت اعلام کرد که تصمیم دارد با استفاده از بلاک چین تراکنش‌های پرسرعت‌تر برای حساب‌های نوسترو فراهم کند تا بتوانند پرداخت‌های فرامرزی خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

بانک ولز فارگو (Wells Fargo)، بانک نیویورک ملون (bank of New York Mellon)، بانک BNP Paribas و تعدادی از مؤسسات مالی دیگر در این زمینه همکاری دارند. (برای این کار سوئیفت از شبکه فابریک (Fabric) که یک شبکه بلاک چین اپن سورس است و به وسیلهٔ هایپرلجر ایجاد شده است استفاده می‌کند)

مسئولان ریپل میگویند: «برای موفقیت ریپل باید بر روی مشکلات خود تمرکز کرده و آنها را حل کنیم، زیرا رقابت‌های زیادی در این فضا وجود دارد و شما نمی‌توانید به فکر مشکلات دیگران باشید. ما رقیب‌هایی از جمله R3، کمپانی‌های فین تک قدیمی و حتی برخی از کمپانی‌های نرم افزاری بیت کوینی داریم که باید با همه آنها به رقابت بپردازیم.

حتی در این اوضاع آشفته برخی علائم نشان می‌دهد که ریپل یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین شرکت‌ها در این زمینه است. ۷۵ موسسه مالی و اعتباری از جمله بانک‌ها در حال حاضر مشتری آن هستند. در ماه مارس، این استارتاپ توانست یکی از مشتریان سوئیفت را از چنگش در بیاورد. و هنگامی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ سانتاندر مانند چند بانک دیگر از R3 خارج شد، ریپل بود که توانست برایش چند پروژه بلاک چین را به انجام برساند. یکی از آنها گروه پرداخت جهانی (global payments steering group) بود.

روسای ریپل در گفته‌هایشان در مورد رقابت و پیشرو بودن خود در صنعت بلاک چین مطمئن بودند.

ویاس می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم بیت کوین را به کناری بزنیم و نمی‌خواهیم اتریوم را هم کنار بگذاریم. من فکر نمی‌کنم که ما به دنبال از سر راه برداشتن هیچ‌کس باشیم. همه ارزهای دیجیتال و تمام شبکه‌ها سعی در پیشرفت این فناوری‌ها دارند و من فکر می‌کنم که بهتر است مسیرمان را در این زمینه ادامه دهیم.”