video thumb

مشارکت ۱۵ بانک جهانی در آزمایش پروژه بلاک چین DTCC

شرکت سپرده گذاری (DTCC) از توسعه پروژه بلاک چین اصلی خود به فاز آزمایشی اتصال به ۱۵ بانک جهانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، بانک انگلیسی «برکلینز» نیز از جمله بانک‌های جهانی است که در این آزمایش مشارکت دارد. این درحالیست که DTCC نام ۱۴ بانک دیگر را فاش نکرده است. این ۱۵ بانک قرار است با همکاری یکدیگر چرخ‌های لجر توزیعی DTCC را تشکیل داده و پلتفرم مبتنی بر حافظه ابری این پروژه نیز قرار است از بانک اطلاعات تجاری (TIW) تامین شود.

DTCC انتظار دارد این پروژه تا پایان سال جاری میلادی راه اندازی شود. این شرکت در بیانیه رسمی خود که به همین مناسبت صادر شده تاکید کرده که دیگر فعالان تجاری و بانک‌های حاضر به مشارکت در این پروژه می‌توانند به جمع تیم حاضر بپیوندند. قرار است فاز عملیاتی این آزمایش در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی راه اندازی شود.

گفته می‌شود ساخت نخستین پلتفرم بلاک چینی مبتنی بر TIW از بزرگترین و بلند پروازانه ترین پروژه‌های تاریخ بلاک چین محسوب شده که قرار است در پروژه حاضر به آن پرداخته شود. این پروژه بخشی از زیرساخت اتصال ارزهای دیجیتال به صنعت مالی جهانی به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است TIW خدمات مربوط به حدود ۹۸ درصد از تراکنش‌های اعتباری بلاک چینی جهان را در اختیار خواهد گرفت که این تراکنش‌ها ارزشی معادل ۱۱ تریلیون دلار در بر دارند. مشتریان آینده این پروژه را عمدتا شخصیت‌های حقوقی تجاری بزرگ در زمینه تجارت بین المللی در بر خواهند گرفت که تعداد آنها به حدود ۲۵۰۰ شرکت و موسسه می رسد که این شرکت ها در بیش از ۷۰ کشور جهان مستقر هستند.

در همین راستا، «لی برایانز» از مسئولین بانک سرمایه گذاری CTO واقع در برکلیز در بیانیه‌ای رسمی گفت: ما برای کار با DTCC بسیار مشتاق هستیم. چراکه شرکا و همکاران ما می‌توانند با استفاده از این پروژه کم نظیر، لجرهای توزیعی خود را ایجاد کنند و نتیجه این اقدام ایجاد تاثیرگذاری بیشتر و کاهش هزینه‌ها و ریسک در این صنعت خواهد بود.

لازم به ذکر است DTCC با راه اندازی این پروژه در حقیقت رویکرد غیرمعمول چند – مشتری را اتخاذ کرده و از این طریق به دنبال راه اندازی تکنولوژی لجر توزیعی (DLT) برای پروژه خود می‌باشد. البته شرکت IBM نیز در این پروژه همکاری داشته و قرار است مدیریت برنامه و خدمات پیوسته مربوط به قراردادهای هوشمند این لجر را بر روی پروتکل بلاک چینی AXCore ایجاد نماید.

البته اینها همه ماجرا نیست. فاز آزمایشی مذکور در برگیرنده دیگر تامین کنندگان زیرساخت‌های مالی مانند پلتفرم سرویس تجاری IHS market نیز می‌شود که هدف آن در این بخش از فاز، ارائه خدمات تبادل ارزهای خارجی و نوسازی تطبیق اعتبار و تاییدیه‌‌ها است. این بخش نیز قرار است تا سه ماهه دوم سال آینده میلادی وارد فاز عملیاتی آزمایشی شود.

TIW رکورددار ارائه خدمات مشتقات اعتباری، انجام حوادث چرخه زندگی، محاسبات پرداخت و حل و فصل به حساب می‌آید.

این سامانه همچنین تمامی امور از آغاز یک امر تجاری تا بلوغ آن ازجمله اصلاحات، تغییرات، نرخ بازنشستگی، پایان کار و دیگر خدمات شرکتی را در قالب تکنولوژی قرارداد هوشمند Axoni را ارائه خواهد داد.