video thumb

جایگزین شدن ارزهای دیجیتال به جای ارز ملی آمریکا تا سال ۲۰۳۰

بازار ارزهای دیجیتال که اساس کار آنها بر روی سکه های دیجیتال استوار است همواره با محیطی تلفیقی از ترس، هیجان و ابهام همراه بوده است. ارزش بیت کوین به عنوان قدرتمند ترین این ارزها پس از برداشتن خیزی ناگهانی رفته رفته طی ماه‌های اخیر با افول مواجه شد. درعوض ICOها طی این مدت با رشدی خیره کننده روبرو بوده‌اند.

به گزارش ارزجو، درحالیکه برخی از مشاورین مالی همچنان نسبت به ارزهای دیجیتال بد بین هستند، اما حقیقت این است که نمی‌توان این همه سرمایه گذاری کلان انجام شده در بازار این ارزها را نادیده گرفت. در همین خصوص گفتگویی با دو تن از کارشناسان آینده پژوه در زمینه چرایی لزوم توجه به ارزهای دیجیتال داشته ایم که حلاصه آن را در ادامه می خوانیم.

ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ جایگزین ارزهای ملی خواهند شد

«توماس فری» یکی از آینده پژوهان در زمینه ارزهای دیجیتال معتقد است ارزهای دیجیتال به پدیده ای ماندگار تبدیل خواهند شد. به اعتقاد وی ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ دستکم جایگزین ۲۵ درصد از حجم دلار به عنوان ارز ملی آمریکا خواهند شد. به گفته وی تاثیر گذاری ارزهای دیجیتال بر بازار چیزی بسیار بیشتر از تاثیر فعلی آنها خواهد شد.

فری معتقد است: مشروعیت ایجاد شده برای ارزهای دیجیتال طی دو سال گذشته منجر به ایجاد طبقه‌ای از ارزهای نوظهور در کنار اقتصاد ارزهای فیات شده است.

«جیمز کانتون»، پژوهشگر ارشد موسسه جهان آینده نیز در همین زمینه می‌گوید: به عقیده من می‌توانیم شاهد افزایش قابل توجه در زمینه سرمایه گذاری بر روی سیستم مالی ارزهای دیجیتال باشیم.

به گفته کانتون، با وجود اینکه ممکن است بخشی از سرمایه شما در بخش ارزهای دیجیتال از بین برود، اما با این حال نمی‌توان سود کلان ناشی از این سرمایه گذاری را نیز نادیده گرفت.

ارز دیجیتال مانند پول نقد نیست

واژه ارز دیجیتال از برخی مناظر شاید اصلا نام صحیحی برای لقب دادن به این دسته از ارزها نباشد. ارزهای دیجیتال درست همان رابطه با پول ملی سنتی کشورها دارند که ارزهای فیات دارند. به گفته کانتون باید این دسته از ارزها را “اقتصاد بلاک چینی” نامید. چراکه IRS این دسته از ارزها را در زمره اموال و دارایی دسته بندی میکند و نه یک ارز واقعی.

به گفته فری، بیت کوین بیشتر شبیه به یک بنگاه معاملات ملکی است. زمانی که شما مالکیت منزل خود را معامله می‌کنید، به این معناست که باید برگه مالکیت آن را به شخص دیگری بدهید – یعنی همان اتفاقی که در فضای ابری رخ می دهد. درحالیکه ویزا و سایر موسسات اعتباری شرایط بهتری برای نقل و انتقال بیت کوین ایجاد کرده‌اند، اما با این حال بیت کوین هنوز مانند یک ارز معمولی نیست که شما بتوانید آن را در بازار خرج کنید.

چرخش ارزش ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داشت

در حالیکه ارزش بیت کوین به سمت سراشیبی در حال حرکت است، اما تعداد زیادی از ارزهای دیگر در حال خیز برداشتن برای رقابت با آن هستند. اما این موضوع به این معنا نیست که کلیت ارزهای دیجیتال در حال حرکت به سمت سراشیبی هستند.

کانتون در این باره می‌گوید: من موقعیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را شبیه به ارزهای عادی در بازار سهام قرضه میبینم که وضعیتی چرخشی دارند. درحالیکه ارزهای دیجیتال در معرض فراریت بیشتری قرار گرفته‌اند، اما بازار این ارزها برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری در بخش سهام را با ملاحظه و دقت فراوان تجربه کنند، فرصتی بسیار خوب تلقی می‌شود.

ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال موجب ایجاد تغییرات وسیع در شیوه بازرگانی خواهد شد

ارز دیجیتال بازار صنعت بانکداری را به شدت تهدید می‌کند. به گفته فری، هنگامیکه برخی افراد مانند «کریستین لگارد» (مدیر صندوق جهانی پول) می گویند ارزهای دیجیتال می‌توانند بانک‌های مرکزی و بانکداری بین المللی را تغییر دهد، باید اهمیت زیادی به این سخن وی داد.

نبود دلالان و واسطه گری در ارزهای دیجیتال که بر اساس سیستم معامله مستقیم کار می‌کند، جذابیت این ارز را برای سرمایه گذاران تا حد زیادی افزایش داده و می‌تواند جریان پول‌های روان شده به جیب بانک‌ها و مشاورین مالی را قطع کند.

کانتون نیز معتقد است: آینده بازرگانی بدست زنجیره تامین ارز دیجیتال شکل خواهد گرفت. چراکه این ارزها از اصطکاک کمتری برخوردار بوده و ارزش توصیفی بیشتری میان فروشندگان و خریداران تمامی محصولات ایجاد می کنند.

دولت ها همچنان نقش خود را ایفا خواهند کرد

مالکیت بیت کوین می‌تواند حسی شبیه به تقلب داشته باشد. درحالیکه قانون مالیات باید شامل حاصل تراکنش سرمایه‌های دیجیتال نیز شود، اما بسیاری از قوانین کاری از پنهان نگهداشتن هویت معامله کنندگان سو استفاده کرده و از پرداخت مالیات مربوط به تراکنش‌های خود فرار می‌کنند. لذا این مساله باید تغییر کند.

کانتون می گوید: دولت همچنان نقش خود را در (اقتصاد) ایفا خواهد کرد. من فکر می‌کنم کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا می‌تواند قوانینی محتاطانه برای پذیرش و تشویق نوآوری در زمینه ارزهای دیجیتال تهیه و تنظیم نماید. این همان نقشی است که دولت باید در آن مشارکت داشته باشد، اما من فکر می‌کنم وضع قوانین بیش از حد نیز به مثابه دخالت در بازار خواهد بود.