سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

دور زدن دیوار بزرگ: افسانه کریپتو در چین (قسمت سوم و پایانی)

در پی ممنوعیت تاریخی عرضه‌های اولیه سکه (ICO) در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و تبعید پلتفرم‌های داخلی تجارت کریپتو ، جامعه‌ای از فعالان خوش‌فکر حوزه ارزهای دیجیتال ابزارهای چندگانه جهت دور زدن قوانین سخت‌گیرانه نهادهای دولتی جین ابداع کرده‌اند.

 

ارزجو : در قسمت دوم  این گزارش خواندیم که پکن دست به تلاش‌های مضاعف جهت پاکسازی اقتصاد از ریسک‌های استنباطی زد و در این راه به نظر مصمم بود ممنوعیت معامله ارزهای کریپتو را شدت بخشد و پلتفرم‌های «بازار ساز» را نیز مشمول ممنوعیت‌ها کند. تعریف واضح و مشخصی از این بازارها ــ در بدو امر ــ ارائه نشده بود. در اوایل ماه سپتامبر، گزارشات پیشاپیش حکایت از آن داشتند که دولت می‌خواهد ممنوعیت وضع شده ضد صرافی‌های داخلی را بسط و گسترش دهد و دسترسی به سایت‌های صرافی‌های خارجی را نیز مسدود کند. قسمت سوم و پایانی این گزارش در ادامه تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

 

آگوست ـ اکتبر ۲۰۱۸: احیای تدابیر ضد کریپتو، چه آنلاین و چه آفلاین

علیرغم آنکه بانک مرکزی چین ظاهراً از موفقیت تدابیر خود سخن گفته بود، اما تابستان سال جاری تلاش‌ها جهت وارد کردن ضربه نهایی به معامله‌گران ارزهای دیجیتال در این کشور شدت گرفتند.

روز ۷ آگوست، اداره فضای مجازی چین با اعلام مقررات جدیدی صراحتاً اعلام کرد که ارائه‌دهندگان محتوا در اپلیکیشن‌های چت ملزم به رعایت «منافع ملی» و «نظم عمومی» هستند.

تأثیر این مقررات بر فضای کریپتو خیلی زود احساس شد. روز ۲۱ آگوست، اپلیکیشن وی چت متعلق به شرکت تنسنت ــ که بیش از ۱ میلیارد کاربر داشت ــ ظاهراً تعدادی از حساب‌های مرتبط با ارزهای کریپتو و بلاک چین را مسدود کرد.

یکی از مسئولان وی چت توضیح داد که برخی از حساب‌های عمومی مظنون به انتشار اخبار «جنجالی» درباره عرضه اولیه سکه و ارزهای کریپتو بودند که این امر ناقض «مفاد موقت در خصوص توسعه خدمات اطلاع‌رسانی عمومی بر روی ابزارهای پیام‌رسانی فوری» هستند ــ درست همان چیزی که در قالب قواعد جدید اداره فضای مجازی نیز ترسیم شده بودند.

دیپ چین (Deepchain)، هوبی ‌نیوز (Huobi News)، جینگس کایجینگ (JingseCaijing) متعلق به نود کاپیتال (Node Capital)، و کوین دیلی (CoinDaily) از جمله سرویس‌هایی بودند که از این مسئله متأثر گردیدند. روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) در آن زمان گزارش داد که جینگس تا قبل از وضع ممنوعیت روزانه ۳۵۰۰۰۰ بازدیدکننده داشت. این روزنامه ادعا کرد که محتوای پولی از طرف پروژه‌های مرتبط با بلاک چین از جمله منابع درآمدی عمده کانال مذکور به شمار می‌رفت. این کانال ظاهراً بیش از ۲۰۰ مقاله در روز منتشر می‌کرد و هزینه انتشار هر مقاله ۱۲ اتریوم بود که این رقم در آن مقطع برابر با ۳۵۰۰ دلار بود.

تیم سرویس هوبی در بیانیه‌ای که یک نسخه آن به دست روزنامه فوق‌الذکر رسید یک دلیل مبهم برای مسدود شدن حسابش در وی چت ارائه داده بود و این امر را به «اقدامات گسترده» مقامات «ضد رسانه‌های صنعتی» نسبت داده بود.

روزنامه همچنین به یک مقاله منتشره در نشریه پیپلز دیلی (People’s Daily) در ماه مارس ۲۰۱۸ اشاره کرد. نشریه مذکور که «بلندگوی» حزب کمونیست به شمار می‌رود در مقاله خود اتهاماتی را ضد رسانه‌های خبری بلاک چین مطرح نموده بود:

«این “رسانه‌ها” در بحبوحه موج سفته‌بازی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال مبالغ هنگفتی به جیب زده‌اند، اما به‌ واسطه ماهیتشان، مشخص نیست رشد افسارگسیخته آنها تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند.»

درست یک روز بعد، یعنی روز ۲۲ آگوست، گزارشات محلی فاش ساختند که همه اماکن تجاری در منطقه چائویانگ پکن از میزبانی رویدادهای مرتبط با ارزهای کریپتو منع شده‌اند.

در قالب اعلامیه جدید، همه اماکن عمومی در این منطقه ــ از جمله مراکز خرید، هتل‌ها، و ساختمان‌های اداری ــ از میزبانی هرگونه فعالیت تبلیغاتی در ارتباط با ارزهای دیجیتال منع گردیده بودند. از جمله دلایلی که در این اعلامیه جهت توجیه این امر ارائه شده بود «محافظت از حقوق بیت‌المال»، «ممانعت از پولشویی»، و حفظ «امنیت و ثبات سیستم مالی» مشاهده می‌شد. اعلامیه از مردم خواسته بود تا هرگونه موارد نقض این مفاد را محکوم کنند.

همان روز، اداره ملی مقابله با ریسک فناوری‌های مالی چین ۱۲۴ پلتفرم معامله کریپتو که دارای آدرس آی‌پی خارجی بودند را شناسایی نمود و قصد داشت دسترسی به این خدمات را مسدود سازد.

همچنین تدابیر جدیدی ظاهراً در راستای تشدید روند «پاکسازی» کانال‌های پرداخت کریپتوی ثالث، از جمله کانال‌های مورد استفاده پلتفرم‌های فرابورس، و دیگر «گریزراه‌ها» که سرمایه‌گذاران از طریق آنها به عرضه اولیه سکه و ارزهای دیجیتال دسترسی داشتند، به اجرا گذاشته شده بودند. گفته می‌شد که مسئولان اداره برطرف سازی ریسک‌های مالی اینترنت چین قرار است با مؤسسات پرداخت ثالث ملاقات کنند و به آنها دستور دهند تا هرگونه معامله ارزهای کریپتو را متوقف سازند.

روز ۲۴ آگوست، یک اعلامیه هشدارآمیز جدید توسط پنج نهاد تنظیم مقررات دولت چین ــ کمیسیون مقررات بانکی چین (CRBC)، بانک مرکزی، وزارت امنیت عمومی، اداره مرکزی اطلاع‌رسانی شبکه، و اداره نظارت بر بازار ــ صادر گردید. در این اعلامیه به «مؤسسات یاغی» اشاره شده بود که تلاش دارند مبالغ مالی را «تحت عنوان “نوآوری مالی” و “بلاک چین” جمع‌آوری کنند و به اصطلاح “ارز مجازی”، “دارایی مجازی”، و “دارایی دیجیتال” توزیع کنند.»

اعلامیه در ادامه آورده بود: «اینگونه فعالیت‌ها واقعاً بر مبنای بلاک چین نیستند و بیشتر مفاهیم سفته ‌بازانه بلاک چین در راستای جذب غیرقانونی سرمایه، اجرای طرح‌های هرمی، و کلاهبرداری هستند.» اعلامیه مصرانه از عموم مردم خواسته بود تا «منطقی» باشند:

«[اینگونه طرح‌ها] به […] ابزارهای چت اینترنتی جهت معامله متکی هستند، از ابزارهای پرداخت آنلاین جهت جمع‌آوری مبالغ مالی استفاده می‌کنند، سرورهای خارجی را کرایه می‌کنند، اما در عین حال به شهروندان داخل خدمات ارائه می‌دهند […]. منابع مالی مربوط به اینگونه فعالیت‌های غیرقانونی عمدتاً در خارج از کشور قرار دارند و پایش و رهگیری آنها بسیار سخت و دشوار است.»

ارزهای دیجیتال

در اعلامیه آمده بود که مقامات تدابیر ضد موارد «غیرقانونی» عرضه اولیه سکه را شدت می‌بخشند.

همان روز، اپلیکیشن پرداخت موبایلی چینی علی پی ــ که توسط شرکت آنت فایننشال (Ant Financial) وابسته به شرکت علی‌بابا اداره می‌شود ــ با اتخاذ تدابیری هرگونه حساب کاربری که به زعم این شرکت از شبکه جهت معامله بیت کوین استفاده می‌کرد را محدود نمود و حتی برای همیشه مسدود کرد.

به گزارش بیجینگ نیوز (Beijing News)، شرکت علی‌بابا مشغول ایجاد یک سیستم بازرسی جهت شناسایی «وب‌سایت‌ها و حساب‌های کلیدی» بود. منابع شرکت آنت فایننشال به خبرگزاری مذکور گفتند که این شرکت یک برنامه «ممانعت از ریسک» را به اجرا خواهد گذاشت تا به کاربران درباره خطرات ناشی از «تبلیغات» کذب درباره ارزهای کریپتو آموزش دهد.

روز ۲۷ آگوست، موتور جستجوی چینی بایدو حداقل دو انجمن محبوب ارزهای کریپتو را بست و ظاهراً در قالب اعلامیه‌ای به کاربران گفته شد که این اقدام «مطابق با قوانین، مقررات، و سیاست‌های مربوطه» صورت گرفته است.

دو روز بعد، منع اماکن تجاری از میزبانی رویدادهای مرتبط با کریپتو به منطقه توسعه گوانژو نیز بسط و گسترش داده شد. منطقه مذکور یک منطقه ویژه اقتصادی در جنوب چین در نزدیکی هنگ‌کنگ است.

با این حال، پس از آنکه تب و تاب ماه آگوست فروکش کرد، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارش جدیدی نوشت که معامله‌گران ارزهای دیجیتال به گونه‌ای بازگشت‌پذیر به دور زدن محدودیت‌های دولتی ادامه می‌دهند.

این گزارش که روز ۸ سپتامبر منتشر شد آورده بود که «متوقف سازی کامل معاملات از لحاظ عملی غیرممکن» به نظر می‌رسد.

به نوشته این روزنامه، طی روزهای پس از تشدید تدابیر در اواخر ماه آگوست، حجم معاملات در هفت صرافی پرطرفدار در میان معامله‌گران چین در مجموع حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است. با این وجود، چند فعال حوزه صنعت تأکید کردند که تا وقتی که یک پلتفرم به صورت اسمی در خارج از کشور قرار داشته باشد و از معاملات میان همنوعان پشتیبانی به عمل بیاورد، نهادهای تنظیم مقرراتی در زمینه حذف کامل اینگونه معاملات به مشکل می‌خورند.

مبادله اتمی کریپتو

ترنس تسانگ (Terence Tsang) رئیس ارشد عملیاتی شرکت تایدبیت (TideBit) به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت:

«جدیدترین هشدار و افزایش احتمالی نظارت بر پلتفرم‌های خارجی مجموعه‌ای صرافی‌های کوچک را هدف گرفته‌اند که ادعا می‌شد ماهیت خارجی دارند اما در واقع در چین فعالیت می‌کنند و مدعی‌اند که عملیات‌های خود را در قالب برون‌سپاری به یک شرکت چینی محول نموده‌اند […] صرافی‌هایی که صفحه اول وب‌سایت‌شان به زبان چینی است در معرض بررسی‌های موشکافانه نهادهای تنظیم مقررات قرار گرفته‌اند.»

گزارش در ادامه ترسیم نموده بود که چگونه معامله‌گران از تتر (Tether) جهت ورود و خروج به بازار ارزهای دیجیتال بهره می‌گیرند. دو معامله‌گر با استفاده از وی‌پی‌ان قادر بودند از یک پلتفرم «خارجی» به‌ عنوان یک واسطه استفاده کرده و ارز دیجیتال خود را با پول واقعی یا برعکس معامله کنند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد:

«دو فرد که هر دو فرآیند شناسایی مشتری را نزد یک صرافی پشت سر گذاشته‌اند پول واقعی را […] با تتر معامله می‌کنند. صرافی نقش ناظر چنین معامله‌ای را ایفا می‌کند و آماده است تا در صورت شکست معامله یا نقض عهد در قبال معامله نقش داور را بر عهده گیرد […] پول معمولاً از طریق حساب‌های بانکی یا شبکه‌های پرداخت آنلاین ثالث میان دو طرف مبادله می‌شود. پس از آنکه تتر دریافت شد، معامله‌گر می‌تواند معامله کریپتو با کریپتو را در هر صرافی انجام دهد که این امر با استفاده از وی‌پی‌ان انجام می‌گیرد.»

گزارش از یک منبع «نزدیک به» یکی از این صرافی‌ها نقل کرده بود که «با اینکه نهادهای تنظیم مقررات در چین از توانایی فنی جهت مسدودسازی وی‌پی‌ان‌ها برخوردارند […] اما اجماع بر سر ایجاد یک دیواره آتشین به طور سنتی مستلزم گفتگوهای چندگانه با ذینفعان مختلف است و همین امر فرآیند را طولانی می‌سازد.»

این منبع ظاهراً افزوده بود حتی با اینکه ممنوعیت‌ها در زمینه ارائه خدمات وی‌پی‌ان پابرجا هستند، اما در رابطه با استفاده خصوصی از این خدمات هیچ محدودیتی در حال حاضر وجود ندارد یا در آینده نزدیک وضع نخواهد شد.

دو روز بعد، وی چت کانال رسمی فروش بیت کوین متعلق به غول استخراج بیت کوین موسوم به بیت مین (Bitmain) را مسدود کرد ــ بدون آنکه خدمات پس از فروش یا حساب رسمی آن را مسدود سازد. با این وجود، این پلتفرم رسانه‌ای یک اعلامیه نقض قوانین منتشر کرد که در آن آمده بود:

«در پی شکایات کاربران، [وی چت] دست به بررسی زده و متوجه شده که این حساب ــ بدون کسب مجوز مربوطه ــ اقدام به انتشار و توزیع اطلاعات درباره کسب‌وکارهایی کرده که در آنها دخیل است.»

منابع وب‌سایت کوین تلگراف در چین در آن زمان برداشتشان این بود که حساب‌های کاربری متعلق به شرکت‌ها در مقایسه با حساب‌های کاربری مربوط به افراد با شدت و حدت بیشتری هدف قرار می‌گرفتند و این امر در نحوه رفتار پلتفرم مذکور با حساب کاربری «مرد دیوانه کریپتو» که با آی‌دی وی چت «shuzihuobiqushikuangren» فعالیت می‌کرد نمود پیدا کرد.

ارزهای دیجیتال

حساب کاربری رسمی این کانال ــ که در زمینه پیش‌بینی قیمت ارزهای کریپتو فعالیت می‌کرد و توسط یک فرد اداره می‌شد ــ همچنان پابرجا باقی ماند، در حالی که حساب فرعی آن ــ که توسط یک شرکت اداره می‌شد و گه کاه تبلیغات درباره ارزهای دیجیتال جایگزین جدید را شامل می‌شد ــ مسدود شده بود.

روز ۱۸ سپتامبر، دفتر بانک مرکزی چین در شانگهای بار دیگر خطرات مرتبط با عرضه اولیه سکو و معاملات کریپتو را به سرمایه‌گذاران «گوشزد» کرد و مدل‌های تأمین مالی «غیرمجاز» و «غیرقانونی» را به خاطر آنکه «نظم اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی را به طور جدی برهم می‌زنند» به باد انتقاد گرفت.

بانک بار دیگر موفقیت مقامات در سرکوب صنعت کریپتو، به ویژه تدابیر «به‌ موقع» و «هدفمند» اخیر توسط گروه برطرف سازی ریسک‌های مالی اینترنت را مورد تحسین قرار داد:

«سهم جهانی [چین] از معاملات داخلی ارزهای مجازی از ۹۰ درصد به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته و عملاً [اجازه داده نشد تا] حباب ارزهای مجازی که به‌ واسطه افزایش سرسام‌آور قیمت جهانی ارزهای مجازی طی نیمه دوم سال قبل شکل گرفته بود بازار مالی چین را [از خود متأثر سازد]. جامعه چنین اثرگذاری را کاملاً تشخیص داده است.»

بانک مرکزی در ادامه آورد که «کانال‌های پرداخت ثالث مربوطه بررسی شده‌اند» و این امر به مسدودسازی «حدود ۳۰۰ حساب کاربری فعال در زمینه معاملات ارزهای مجازی» انجامیده است.

در شرایطی که بانک مرکزی همچنان مشغول فخرفروشی با آمار و ارقامی بود که ظاهراً مؤید موفقیت سیاست‌هایش بودند، یک ژورنال فناوری چینی به نام «تک نود» (Technode) یک تحلیل آکادمیک درباره رواج ارزهای دیجیتال در میان قشر مشخصی از طبقه متوسط منتشر نمود: این نشریه روز ۲۶ سپتامبر مقاله‌ای با عنوان «گزارش سال ۲۰۱۸ در خصوص طبقه متوسط جدید» منتشر نمود که توسط وو شیائوبو (Wu Xiaobo) مؤلف چینی حوزه مالی و استاد دانشگاه شی‌جیانگ شانگهای تهیه شده بود.

تک نود آورده بود که این «اولین بار» است که گزارش سالانه به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به‌ عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کند. این امر در قالب تلاش‌ها جهت «رمزگشایی از طبقه متوسط چین و وضعیت خرید، سرمایه‌گذاری، شغل، خانواده، و ارزش‌های آنها» صورت گرفته بود.

گزارش ترسیم‌گر یک مشخصه دموگرافیکی «ریسک گریزانه» بود: مشخص گردیده بود که ارزهای دیجیتال از کمترین محبوبیت در میان پاسخ‌دهندگان برخوردار است ــ کمتر از ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان دارای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی بودند. وو شیائوبو در قالب تحلیل خود دریافت که تنها ۲/۹ درصد افراد مورد بررسی گفته بودند که پذیرای زیان سرمایه‌گذاری بالاتر از ۱۵ درصد هستند ــ بیش از ۹۰ درصد به وضوح تمایلی نداشتند وارد بازار به شدت پرنوسان ارزهای دیجیتال شوند.

همان روز، خبرگزاری رسمی دولتی شینهوا روایت خود را از وضعیت موجود در پی هشدار مجدد بانک مرکزی و دیگر تدابیر محدودکننده منتشر نمود: این خبرگزاری در قالب روایت یک «خبرنگار» توضیح داد که علیرغم تدابیر اتخاذ شده در تابستان، عرضه اولیه سکه همچنان انجام می‌گرفت.

نکته جالب توجه اینکه، گزارش بر این باور بود که عرضه اولیه سکه چیزی فراتر از طرح‌های کلاهبرداری به شیوه پانزی است ــ و در این راستا از یک اصطلاح چینی استفاده کرده بود که ترجمه لفظ به لفظ آن «بریدن تره‌فرنگی» است.

منابع چینی وب‌سایت کوین تلگراف در تبیین این موضوع توضیح دادند که تره‌فرنگی گیاهی است که خیلی زود مجدداً رشد می‌کند ــ مقایسه‌ای که نمایانگر ورود مداوم سرمایه‌گذاران به اینگونه طرح‌ها بود. «بریدن» ــ یا برداشت ــ به پول کلانی اشاره دارد که افراد ورای این طرح‌ها به جیب می‌زنند:

«از آنجا که سرمایه‌گذاران جدید فراوانی وجود دارند و همواره مردم بیشتری ممکن است وارد بازی شوند و اغوا گردند، در نتیجه این بازی شیادانه می‌تواند بارها و بارها تکرار شود.»

خبرگزاری شینهوا توضیح داد که حتی با اینکه معامله ارزهای کریپتو با پول واقعی و انتشار اخبار تبلیغاتی درباره عرضه اولیه سکه کاهش پیدا کرده بود، اما معاملات خارج از صرافی همچنان شیوه‌ای بود که سرمایه‌گذاران خارجی در قالب آن ارزهای دیجیتال می‌خریدند:

«به محض ورود به اوتی‌سی‌بی‌تی‌سی (OTCBTC)، کوین کولا (CoinCola)، و پلتفرم‌های دیگر، می‌توانید ببینید که پلتفرم دارای یک فضای خارج از صرافی است و اینکه از طریق علی پی، وی چت، یا انتقال بانکی می‌توانید به آسانی ارزهای دیجیتال رایج نظیر بیت کوین بخرید.»

این خبرگزاری بیان داشت که معامله‌گران سپس می‌توانند وارد فضای معامله کریپتو با کریپتو شوند و هر توکن عرضه اولیه سکه که مایلند را خریداری کنند. شینهوا به نقل از یک «فرد خودی در حوزه صنعت» که نامش فاش نشده بود معامله خارج از صرافی را با «خرید از تائوبائو» مقایسه کرده بود ــ تائوبائو (Taobao) یک پلتفرم تجاری پرطرفدار است که به شرکت علی‌بابا تعلق دارد. منبع مذکور گفته بود:

«به نظر می‌رسد در کل فرآیند معامله، این پلتفرم‌ها سیاست‌های مربوطه را نقض نمی‌کنند و اینکه معامله در خارج از صرافی عملاً یک گریزراه جهت معامله توکن‌های عرضه اولیه سکه محسوب می‌شود.»

همچنین گفته شد که آن دسته حساب‌های کاربری موجود در رسانه‌های اجتماعی که «معامله ارزهای کریپتو را تحت پوشش بلاک چین امکان‌پذیر می‌سازند» همانند قبل فعال هستند. بعلاوه، ادعا شد که صرافی‌های کریپتو و پروژه‌های عرضه اولیه سکه ــ که به‌ واسطه رسانه‌های اجتماعی تسهیل شده بودند ــ همچنان دست به دست یکدیگر می‌دهند تا طرح‌های «هرمی» را به اجرا بگذارند.

دیگر «خودی‌های صنعت» نیز صنعت پول‌ساز پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را به تصویر کشیدند. گفته می‌شد که حساب‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی در راستای تبلیغ عرضه‌های اولیه سکه اقدام به نگارش مطالب تجاری می‌کردند، نشست‌ها در این زمینه را پوشش می‌دهند، و حتی مصاحبه‌های آفلاین را ترتیب می‌دهند. خبرگزاری شینهوا مدعی شد: «برخی از بازیگران فعال در رسانه‌های اجتماعی در این راستا مبلغ ۱۰۰۰۰۰ یوان یا حداقل ۱ بیت کوین درخواست می‌کنند و برخی مصاحبه‌های ویدئویی تا ۱۰۰۰ یوان در ازای هر دقیقه هزینه در بر دارند.»

مقاله برخی موارد نقض قوانین را کشف کرده بود که علیرغم تشدید تدابیر محدودکننده همچنان اتفاق می‌افتادند. مقاله تأکید کرده بود که پلتفرم‌های معامله‌ای علیرغم آنکه به «خارج» نقل مکان کرده بودند باز هم بر ارائه خدمات به معامله‌گران داخلی متمرکز بودند.

«برای مثال، برخی از پلتفرم‌ها در مالت ثبت می‌شوند»، اما در کنار صفحه اول وب‌سایت خود که به زبان انگلیسی است دارای صفحاتی نیز به زبان چینی هستند؛ بسیاری از آنها جهت گریز از نظارت‌ها، گروه‌هایی بر روی پیام‌رسان تلگرام ایجاد می‌کنند. استفاده از وی‌پی‌ان نیز همچنان به طور گسترده مشاهده می‌شود.

مصاحبه با رهبر یک پروژه عرضه اولیه سکه در جریان یک رویداد تجاری در منطقه هایدن پکن در واقع «زیست‌بوم جدید» و مخفیانه عرضه اولیه سکه در چین را برملا نمود:

«برای دور زدن نظارت‌ها، یک بنیاد جهت صدور توکن‌های عرضه اولیه سکه تأسیس می‌شود. فرآیند جذب سرمایه‌گذاری همچنان عمدتاً سرمایه‌گذاران داخلی را هدف می‌گیرد. گزارش جامع پروژه را می‌توان بر روی پلتفرم تائوبائو به قیمت حدود ۴۰۰۰۰ یوان خریداری نمود.»

بعلاوه، مصاحبه‌شونده اظهار داشت که پروژه عرضه اولیه سکه یک «وجهه خارجی» از خود نشان می‌دهد و یک «نقش صوری ایفا می‌کند» ــ چهره اصلی ورای این پروژه «به ندرت خودش را نشان می‌دهد».

گزارش همچنین از یک مؤسسه پژوهش صنعتی ناظر بر پنج پلتفرم پرطرفدار معامله کریپتو در میان سرمایه‌گذاران چینی طی نیمه اول سال ۲۰۱۸ ــ نظیر باینانس و اوککس ــ مطالبی را نقل کرده است. از میان ۳۳۷ سکه فهرست شده، مؤسسه مذکور ۲۶۴ سکه را شناسایی نمود که عرضه اولیه را با موفقیت به پایان رسانده بودند. این رقم با تعداد «۲۶۴ توکن عرضه اولیه سکه که در خارج صادر شده بودند» همخوانی داشت. گزارش شد که این پروژه‌ها به‌ عنوان پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران چینی را هدف قرار داده‌اند شناسایی شده و از پلتفرم‌های معاملاتی حذف گردیده‌اند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که تا تاریخ ۲۱ آگوست، ارزش ۸/۹۸ درصد از ۲۶۴ آر دیجیتال سقوط کرده بود. گزارشگر در راستای هشدار به سرمایه‌گذاران با لئو پنگ (Liu Peng) از سرمایه‌گذاران ساکن شهر تیان‌جین مصاحبه کرده بود. این سرمایه‌گذار توضیح داده بود که خودش از مکانیسم‌های دورزنی جهت دسترسی به پلتفرم‌های معامله کریپتو استفاده کرده بود. ارزش سرمایه‌گذاری اولیه ۸۰۰۰۰ یوانی وی اکنون ظاهراً به کمتر از ۲۰۰۰۰ یوان کاهش یافته بود.

پنگ گفته بود که بسیاری پول قرض می‌کنند تا بر روی سکه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و برخی تا ۹۰ درصد متضرر می‌شوند.

به گفته گزارشگر، «در مواجهه با دلال‌بازی در زمینه ارزهای مجازی، صنعت کریپتو خواستار تشدید نظارت‌ها شده است.

لی هونگان (Li Honghan) پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی پولی دانشگاه رنمین چین گفته که رسانه‌های اجتماعی همچنان دست به «تبلیغات دروغین» می‌زنند و سرمایه‌گذاران را گمراه می‌سازند؛ یکی از مسئولان بخش «مربوطه» در اداره کار مالی پکن اظهار داشت که «اتخاذ تدابیر به‌ موقع» ــ نظیر بستن حساب‌های کاربری بر روی این رسانه‌ها جهت ممانعت از مشارکت آنها در تبلیغ عرضه اولیه سکه ــ لازم و ضروری است.

یو زی‌ژن (Xu Zezhen) دبیر کمیته حزبی انجمن صنایع مالی اینترنتی پکن اظهار داشت که در ارتباط با ممنوعیت عرضه اولیه سکه، بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که با بلاک چین سروکار دارند، اما در عمل مشغول انجام فعالیت‌های غیرقانونی هستند. زی‌ژن نیز معتقد بود که این پروژه‌ها «تره‌فرنگی برداشت می‌کنند».

گزارش پرزرق و برق خبرگزاری شینهوا خشم و عصبانیتی را در خود نهفته دارد که غلبه ناپذیری جامعه فعالان کریپتو در چین را بازتاب می‌دهد و بر پیش‌بینی مفسران صحه می‌گذارد مبنی بر اینکه هرگونه تلاش جهت سرکوب فعالیت‌های مرتبط با ارزهای کریپتو بسیار پرهزینه است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location