video thumb

چگونه از بیت کوین‌ خود حفاظت کنیم؟

ارزهای دیجیتال از قبیل بیت کوین در برابر سرقت آسیب‌پذیر هستند. البته خطرشان بیش از حمل پول نقد در جیبتان نیست. در اغلب موارد، می‌توانید با کمک ساده‌ترین اقدامات ایمنی که حتی نیازی هم به دانش فنی بالایی ندارند، از بیت کوین‌هایتان محافظت کنید. اگر واقعاً نگران امنیت سرمایه‌گذاری‌تان در بیت کوین هستید، می‌توانید بخش اعظم آن را در فضای آفلاین نگه دارید.

 

ارزجو: در این مقاله چندین روشی که می‌توان از ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین حفاطت کرد را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

روش اول

هشدارهای ایمنی اولیه

  1. مقادیر ناچیزی را برای کاربرد روزانه حمل کنید. کیف پول بیت کوین آنلاینتان مانند کیف پول فیزیکی‌تان در جیب یا کیف دستی‌تان است. همانطور که همه روزه وقتی بیرون می‌روید، هزاران دلار پول نقد در جیبتان نمی‌گذارید، در محیط آنلاین هم بیت کوین‌های زیادی را حمل نکنید.
  • در کل، بیش از آنچه می‌خواهید خرج کنید در کیف پولتان نگذارید، مگر آنکه بخواهید تمامشان را بلافاصله خرج یا معامله کنید.
  • به همین صورت، اگر تمام یا بیشتر بیت کوین‌هایتان را آنلاین نگه دارید، از چند سرویس مختلف استفاده کنید تا تمام بیت کوین‌ها در یک مکان نباشند. به این شکل، اگر یک بخش مورد حمله هکرها قرار گیرد، همه چیز را از دست نمی‌دهید.

  1. یک گذرواژه دشوار داشته باشید و مرتباً آن را تغییر دهید. شاید ساده‌ترین شکل امنیت، گذرواژه شما باشد که باید طولانی باشد و از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای خاص تشکیل شود، حدس زدنش دشوار اما یادآوری‌اش برایتان آسان باشد.
  • یک گزینه دیگر استفاده از یک مدیر گذرواژه (اگر در رایانه‌تان این برنامه را نداشتید، می‌توانید یکی از آنها را به طور رایگان از اینترنت دانلود کنید) برای پیشنهاد و نگهداری از گذرواژه‌ها است. این گذرواژه‌ها رمزگذاری شده و به طور خودکار وارد می‌شوند. اگر از یک مدیر گذرواژه استفاده می‌کنید، حتماً گذرواژه سختی برای رایانه‌تان داشته باشید.

  1. یک حساب ایمیل جداگانه را صرفاً برای حساب‌های آنلاین بسازید. قبل از آنکه با یک صرافی یا کیف پول مجازی کار کنید، یک ایمیل منحصربفرد بسازید. از حروف و اعداد تصادفی یا عبارتی استفاده کنید که ربطی به شما نداشته باشد.
  • اگر هکرها از سرویس به اطلاعات کاربر دست یابند، ایمیل شخصی و دیگر اطلاعاتتان محفوظ می‌مانند. در مبادلات بیت کوین تا می‌توانید گمنام بمانید.

  1. از تصدیق هویت دوعاملی با ذخیره آنلاین استفاده کنید. در شناسایی دوعاملی، قبل از دسترسی به کیف پولتان یا انجام هر تراکنشی، باید هویتتان را با یک ابزار دیگر تأیید کنید. این فرایند شامل ارسال کدی به شما از طریق سرویس کیف پول می‌شود.
  • این سرویس معمولاً کدی را در قالب یک پیامک به تلفن همراهتان ارسال می‌کند. قبل از منقضی شدن کد، چند دقیقه برای وارد کردنش فرصت دارید.
  • وقتی تصدیق هویت دوعاملی را می‌سازید، حتماً ارسال کد را برای ابزاری قرار دهید که همیشه به آن دسترسی دارید، و هیچ شخص دیگری دسترسی همیشگی به آن ندارد.

  1. امنیت خدمات آنلاین را به دقت زیر نظر بگیرید. مبادلات بیت کوین و کیف پول‌های آنلاین تا به حال دچار نقایص امنیتی بسیاری شده‌اند و هزاران بیت کوین به کاربران زیان وارد کرده‌اند. وقتی بیت کوین‌ها دزدیده می‌شوند، هیچ راهی برای باز پس گرفتنشان وجود ندارد.
  • هکرها به دنبال آسیب‌پذیری‌ها در پیکره سرویس و سوءاستفاده از آنها هستند، به ‌عنوان یک کاربر شاید نتوانید تشخیص دهید این آسیب‌پذیری‌ها کجا هستند. به هر حال، می‌توانید اعتبار و تاریخچه سایت را بررسی کنید.
  • کیف پول‌ها و صرافی‌های آنلاین بانک نیستند، و مانند آنها از پول شما محافظت نمی‌کنند. البته قوانین دولت هم در آنها اعمال نمی‌شود. وقتی برای اندوختن بیت کوین‌هایتان از آنها استفاده می‌کنید، این نکته را فراموش نکنید.

  1. تمام نرم‌افزارهایتان را بروز نگه دارید. تولیدکنندگان نرم‌افزار همیشه فایل‌های پچ و آپگریدهایی را برای محصولات کنونی‌شان به کاربران عرضه می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌هایی که می‌توانند مورد سوءاستفاده هکرها قرار گیرند را ترمیم کنند. آپدیت‌های نرم‌افزار بیت کوین و همچنین سیستم اجرای نرم‌افزار بیت کوین را در فواصل زمانی مشخص دانلود کنید.
  • فعال کردن بروزرسانی خودکار ساده‌ترین راه برای اطمینان از بروز ماندن نرم‌افزارتان است. بروزرسانی خودکار را زمانی اجرا کنید که خللی در کارتان با ابراز به وجود نیاید.

  1. استفاده از چند امضا. برخی صرافی‌ها و خدمات کیف پول این امکان را فراهم می‌کنند که کاربر چند نفر (معمولاً ۳ تا ۵ نفر) را انتخاب کند که قبل از انجام یک تراکنش باید با آنها تماس گرفته شود. وقتی کنترل تراکنش در دست بیش از یک نفر باشد، ریسک سرقت کاهش می‌یابد.
  • این تکنیک انجام یک تراکنش را برایتان دشوارتر می‌کند، چون باید با آنهایی که به حسابتان اضافه کرده‌اید، تماس گرفته و منتظرشان بمانید.

  1. از تلفن همراهتان محافظت کنید. در حالی ‌که دستورهای امنیتی اولیه در ارتباط با کیف پول و ابزارهایتان هستند، تلفن همراهتان نیز می‌تواند برای دسترسی به کیف پولتان بکار رود. هکرها می‌توانند شماره تلفنتان را به ابزاری تحت کنترلشان وصل کنند و تصدیق هویت دوعاملی‌تان را دور بزنند.
  • با اپراتور تلفن همراهتان تماس بگیرید و ببینید چه گزینه‌های امنیتی دارند، سپس تمام گزینه‌های در دسترستان را بکار بگیرید.
  • هرگز در جمع افراد غریبه مخصوصاً در رسانه‌های اجتماعی درباره بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال صحبت نکنید، و شماره تلفنتان را از طریق فضای مجازی به کسی ندهید.

روش دوم

تهیه نسخه پشتیبان و رمزگذاری

  1. کیف پول و کلیدهای خصوصی‌تان را رمزگذاری کنید. رمزگذاری کلیدهایتان را به کدی تبدیل می‌کند که صرفاً با وارد کردن گذرواژه‌تان می‌تواند رمزگشایی شود. اغلب سرویس‌های کیف پول و صرافی‌های ارز دیجیتال امکان رمزگذاری را به کاربر می‌دهند.
  • رایانه‌تان این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌ها را نیز رمزگذاری کنید. نگاهی به گزینه‌های امنیتی و پیشرفته رایانه‌تان بیندازید.

  1. تمام سیستم‌تان را رمزگذاری کنید. فراتر از رمزگذاری خود فایل‌ها، می‌توانید با رمزگذاری ابزاری که معمولاً برای تراکنش‌های بیت کوین بکار می‌برید، از بیت کوین‌هایتان بیشتر محافظت کنید. هر ابزاری که به رایانه‌تان متصل است یا می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد را رمزگذاری کنید.
  • همچنین باید شبکه بیسیمتان را رمزگذاری کنید تا کسی نتواند به داده‌های ذخیره شده در شبکه‌تان یا انتقال یافته از طریق مسیریاب شبکه‌تان دست یابد.

  1. تهیه چند نسخه بکاپ یا همان نسخه پشتیبان. باید در فواصل زمانی مشخص، از فایل‌های بیت کوینتان از جمله کلیدهایتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. یک بکاپ یا همان نسخه پشتیبان شاید کافی باشد، اما اگر به نوعی آسیب ببیند، دچار مشکل می‌شوید. با استفاده از رسانه‌های مختلف چند بکاپ یا همان نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • به ‌عنوان مثال، می‌توانید یک بکاپ یا همان نسخه پشتیبان را در سی‌دی و بکاپ یا همان نسخه پشتیبان دیگر را در فلش یواس‌بی ذخیره کنید.
  • در ضمن می‌توانید نسخه پشتیبانتان را در یک سیستم ذخیره‌سازی ابری مانند دراپ‌باکس (DropBox) ذخیره کنید. ولی به یاد داشته باشید که سیستم‌های ابری نیز کاملاً ایمن نیستند. اگر تصمیم به استفاده از سیستم‌های ابری گرفتید، حتماً فایلتان را رمزگذاری کنید.

  1. بکاپ‌ها را در محل‌های متفاوتی نگه دارید. اگر بکاپ یا همان نسخه پشتیبان در یک ابزار ذخیره فیزیکی قرار داشته باشد، شاید دچار آسیب شود. سی‌دی‌ها یا فلش‌ها شاید بشکنند یا بسوزند. آنها را در چند مکان مختلف نگه دارید، تا اگر یکی از آنها دچار آسیب شد، باز هم یک بکاپ یا همان نسخه پشتیبان داشته باشید.
  • حداقل یکی از نسخه‌های پشتیبان را در محلی دیگر در وضعیتی ایمن نگه دارید. مثلاً می‌توانید برای نگهداری یکی از آنها را از یک صندوق امانات بانکی استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید بکاپ‌تان در خانه یکی از دوستان یا اقوام به امانت بگذارید.

روش ۳

نگهداری از کیف پول در فضای آفلاین

  1. از امضای آفلاین استفاده کنید. در تراکنش‌های صورت گرفته با امضای آفلاین، بخش اعظم بیت کوین‌هایتان در رایانه‌تان که هیچ اتصالی با هیچ شبکه‌ای ندارد، باقی می‌ماند. انجام هر تراکنشی فقط با امضا از طریق این رایانه آفلاین ممکن است.
  • با استفاده از رایانه آنلاین‌تان، تراکنش جدیدی را آغاز و سپس آن را در یک مموری فلش ذخیره می‌کنید. سپس فلش را به رایانه آفلاین برده و با استفاده از آن تراکنش را امضا می‌کنید. به منظور تکمیل تراکنش، باید فلش را به رایانه آنلاین برگردانید.

  1. کیف پولتان در یک سی‌دی یا دیسک آنالوگ ذخیره کنید. تمام افراد دو رایانه ندارند و نمی‌توانند یکی از آنها را همیشه در حالت آفلاین نگه دارند. اگر امضای تراکنش آفلاین برایتان جذاب نیست، ساخت یک کیف پول صوتی را مدنظر قرار دهید.
  • در یک کیف پول صوتی، کلیدهای خصوصی‌تان درون فایل‌های صوتی رمزگذاری شده و روی یک سی‌دی یا حتی یک دیسک صوتی ذخیره می‌شوند. سپس برنامه طیف‌نما برای رمزگشایی فایل‌ها بکار می‌رود. این روش اگرچه امن است ولی گزینه دشواری برای انجام تراکنش‌های متعدد بیت کوین است.

  1. یک کیف پول سخت‌افزاری بخرید. کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تأمین امنیت بیت کوین‌ها در فضای آفلاین هستند. این ابزارهای کوچک درست کار یک کیف پول را انجام می‌دهند. آنها به یک شبکه متصل می‌شوند و هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند روی آنها نصب شود.
  • شما در عین حال می‌توانید از یک کیف پول سخت‌افزاری بکاپ یا همان نسخه پشتیبان بگیرید، تا در صورت از دست رفتن ابزار بیت کوین‌هایتان را از دست ندهید.
  • برخی کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توانند با دیگر روش‌های امنیتی مانند بازبینی چند امضایی ترکیب شوند.
  • می‌توان با استفاده از اینترنت کیف پول‌های سخت‌افزاری را سفارش داد. محبوب‌ترین برندها حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارند.

  1. یک کیف پول کاغذی را امتحان کنید. اگر قانع نشده‌اید که ذخیره فیزیکی گزینه مناسبی است، یک کیف پول کاغذی به شما امکان می‌دهد بیت کوین‌هایتان را در فضای آفلاین نگه دارید و همزمان بتوانید کمی سریع‌تر به آنها دسترسی یابید.
  • در یک کیف پول کاغذی، کلیدهایتان به شکل دو کد QR درمی‌آیند: یکی برای کلید عمومی و دیگری برای کلید خصوصی. برای افزودن بیت کوین‌ها به کیف پول نرم‌افزاری‌تان به منظور انجام تراکنش‌ها، فقط کافی است کدهای QR را اسکن کنید.
  • اگر از یک کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، یادتان باشد که کاغذهای پرینت شده را درست مانند اسکناس‌هایتان در محلی امن نگه دارید. آنها می‌توانند توسط هر شخصی که آنها را پیدا می‌کند، مورد استفاده قرار گیرند. یک گاوصندوق بخرید یا از یک صندوق امانات بانکی استفاده کنید.