سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

معرفی ارز دیجیتال Nem

بیت کوین انقلاب جدیدی را در فناوری ایجاد کرد. بیت کوین باعث شد که دنیای ارزهای دیجیتال شکل گیرد و مردم توجه زیادی به این بخش از فناوری داشته باشند. بعد از بیت کوین، شرکت‌های دیگری هم سعی کردند که ارزهای دیجیتال خود را معرفی کنند. هر کدام از این ارزها قابلیت‌های جدیدی را به دنیای دیجیتال اضافه کرده بودند و بسیاری از آنها بر اساس کدهای هسته بیت کوین ساخته شده‌اند. نم یا Nem یکی از ارزهای دیجیتال است که به طور اختصاصی توسعه یافته است. یعنی تمامی کدهای این پلتفرم توسط توسعه دهنده‌ها از اول نوشته شده است و از کدهای بیت کوین در نم استفاده نشده است.

تفاوت Nem با دیگر ارزها، استفاده از الگوریتم جدید است. ارزهای معروفی همچون بیت کوین از اثبات کار استفاده می‌کنند و بسیاری از ارزهای دیگر هم از الگوریتم اثبات سهم استفاده می‌کنند. تمامی این الگوریتم‌ها مرتبط با استخراج است اما نم از الگوریتم‌های فعلی استفاده نمی‌کند. توسعه دهنده‌های نم، الگوریتمی‌ به نام اثبات اهمیت یا PoI خلق کرده‌اند که شباهت زیادی با اثبات سهم دارد اما مفیدتر است. این الگوریتم باعث شده است که تراکنش‌ها در سیستم نم سریع‌تر انجام شود و کارمزدهای کمی ‌از کاربر دریافت شود. همچنین این الگوریتم از هدر رفتن انرژی سیستم کاربر جلوگیری می‌کند و شفافیت کاملی ایجاد کرده است.

نم به طور کامل به معنای New economy movement یا جنبش اقتصادی نوین است. توسعه دهنده‌های نم به دنبال این هستند که پلتفرم نم را به عنوان یک وسیله مبادله رایج در جهان قرار دهند و آنها می‌خواهند که بلاک چین‌های دیگر را بر روی بلاک چین اختصاصی خودشان توسعه دهند. تراکنش‌هایی که در نم ایجاد می‌شود سرعت بالایی دارند به طوری که هر تراکنش بعد از ۲۰ ثانیه تایید می‌شود و کارمزد کمی ‌را از کاربر دریافت می‌کند. طبق گفته توسعه دهنده‌های نم، پلتفرم نم می‌تواند ۳۰۰۰ تراکنش را در ثانیه ایجاد کند.

زم یا Xem نیز ارز دیجیتالی است که در پلتفرم نم وجود دارد. بسیاری از کاربرها تفاوت این دو را نمی‌دانند یا هر دو را ارزهای دیجیتال مختلف تصور می‌کنند اما باید بدانید که نم نام پلتفرمی‌است که بر روی بلاک چین ایجاد شده است و زم هم توکن‌های درون این پلتفرم است. مثلا اتریوم نام پلتفرم است و به توکن‌های آن، اتر می‌گویند.

کسی هنوز نمی‌داند که چه اشخاصی نم را توسعه می‌دهند. اولین بار ایده نم در یکی از انجمن‌های بیت کوین مطرح شد. آن شخصی که این ایده را مطرح کرد به دنبال تحقیق در مورد ارز دیجیتال Nxt بود اما در نهایت تیم کوچکی برای خود ایجاد کرد و آنها در سال ۲۰۱۵ نم را معرفی کردند. توسعه دهنده‌های این پلتفرم در سنگاپور زندگی می‌کنند و تمایلی به معرفی خود ندارند و تنها می‌توانید نام‌های مستعار آنها را در سایت مشاهده کنید.

بلاک چین بیت کوین

اثبات اهمیت

اثبات اهمیت یا Proof of Importance همان الگوریتمی ‌است که در پلتفرم نم توسعه یافته است. شما به وسیله این پلتفرم دیگر نیازی به سخت افزار‌های قوی و گران برای استخراج ارزهای نم ندارید. تنها کافی است که مقدار مورد نیاز توکن زم را خریداری کنید و آن را در پلتفرم نم نگهداری کنید. این کار علاوه بر سرمایه گذاری، باعث می‌شود که از مشارکت در تراکنش‌ها، سود مشخصی به شما برسد.

در شبکه نم مفهوم استخراج کننده وجود ندارد. در نم از دو مفهوم‌ هاروست و ‌هاروستر استفاده می‌شود.‌ هاروست به معنای تایید تراکنش‌ها در پلتفرم نم است. شخصی که عملیات‌های ‌هاروست را انجام می‌دهد، ‌هاروستر نام دارد که همان استخراج کننده است.

شما با خریدن ۱۰۰۰۰ توکن زم و نگهداری آن در والت رسمی ‌نم، می‌توانید ‌هاروست خود را آغاز کنید و با مشارکت خود در تراکنش‌ها، سود مشخصی از کارمزد‌های آن دریافت کنید.

حال ممکن است که کاربرها فکر کنند که قدرت تایید تراکنش‌ها از کجا تامین می‌شود؟ دلیل چنین تفکری این است که هر تراکنش نیاز به قدرت پردازش بالایی دارد که باید از سوی رایانه‌ها تامین شود. در نم گروهی از کاربرها قرار دارند که به آنها سوپر نود می‌گویند. این افراد در حقیقت قدرت پردازشی پلتفرم نم را تامین می‌کنند. شخصی که بخواهد در پلتفرم تبدیل به یک سوپر نود شود، باید یک سخت افزار قوی، ۳۰۰۰۰۰۰ توکن زن و اینترنت اختصاصی با پینگ بالا داشته باشد تا بتواند به سوپر نود تبدیل شود. البته این را هم بدانید که درآمد سوپر نودها بسیار زیاد است.

حال‌ هاروستر‌ها به کمک این دسته از کاربرها، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. سود هر‌ هاروستر به میزان دارایی آن و فعالیت آن در شبکه بستگی دارد. کاربری که فعالیت زیادی داشته باشد، شانس بیشتری در تایید تراکنش‌ها دارد.

در اثبات سهام تنها مقدار دارایی‌های فرد برای سود دهی مهم است. اما در اثبات اهمیت نیز عوامل دیگری هم وجود دارد. مثلا تراکنش‌های بالا در والت کاربر باعث می‌شود که شانس کاربر افزایش پیدا کند. یعنی اگر کاربر از طریق والت خود تراکنش‌های زیادی انجام دهد، شانس آن در تایید تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند. این عوامل باعث می‌شوند که الگوریتم نم کاربردی‌تر باشد و کاربرهای زیادی را به سوی خود جذب کند.

موزاییک و دارایی‌های هوشمند

در پلتفرم نم، نام فضا یا Namespace ‌هایی وجود دارند که منحصر به فرد هستند. یعنی اگر شخصی نام فضایی با نام Hello ایجاد کند، شخص دیگری نمی‌تواند چنین نامی ‌را برای نام فضای خود در نظر بگیرد. نام فضا را مانند دامنه سایت بدانید. موزاییک‌ها در پلتفرم نم هم مانند‌ هاست هستند که نام فضا‌ها در آن وجود دارند. هر کاربر می‌تواند برای فعالیت‌های اقتصادی یا شرکت خود، یک یا چند نام فضا بر روی موزاییک خود ایجاد کند.

زمانی که نام فضای خود را ایجاد کردید، نوبت به استفاده از موزاییک‌ها خواهد رسید. موزاییک‌ها همان دارایی‌ها یا ارزهای دیجیتال بر روی پلتفرم نم هستند. اولین موزاییک در این پلتفرم، زم نام دارد. فرض کنید که شما یک بستنی فروشی دارید. حال می‌توانید برای کسب و کار خود یک موزاییک ایجاد کنید و نام توکن خود را Icecoin بگذارید. بعد از این می‌توانید مشخص کنید که هر توکن شما چقدر ارزش دارد. مثلا می‌توانید بگویید که هر توکن Icecoin نیز به ‌اندازه ده بستنی است. مقدار ایجاد توکن در موزاییک هم بستگی به دارایی و خواست خود شما دارد.

البته موزاییک‌ها کارمزد‌های زیادی دارند و صرفا برای افرادی که کسب و کار یا شرکت‌های تجاری بزرگی دارند نیز مناسب است. پلتفرم نم هم مانند اتریوم فعالیت می‌کند. نم به کاربرها اجازه می‌دهد که برنامه‌های غیر متمرکز خود را بر روی بلاک چین نم ایجاد کنند و آنها را توسعه دهند.

دو بلاک چین

پلتفرم نم نیز دو بلاک چین را درون خود ایجاد کرده است. اولین بلاک چین برای استفاده عمومی ‌کاربرها است. یعنی کاربر‌ها می‌توانند در آن تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی خودشان را انجام دهند اما دومین بلاک چین که میژین یا Mijin نام دارد نیز برای شرکت‌های بزرگ است. شرکت‌ها در این بلاک چین می‌توانند تراکنش‌های اختصاصی خود را ایجاد کنند و فرایندهای متعددی بر روی تراکنش انجام دهند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند تراکنش‌های مخفی ایجاد کنند تا کسی نتواند از محتویات درون تراکنش با خبر شود. حدود ۳۰۰ شرکت در بلاک چین نیز از میژین استفاده می‌کنند.

پلتفرم Nem نیازی به جلب اعتماد ندارد زیرا به طور ۱۰۰ درصد شفاف است و هسته آن متن باز است. یعنی شرکت‌ها و توسعه دهنده‌ها می‌توانند کدهای آن را مشاهده کنند یا تغییری در آن ایجاد کنند.

تراکنش‌های Nem سرعت بسیار بالایی دارند. هر تراکنش تنها در ۲۰ ثانیه تایید می‌شود و نم می‌تواند ۳۰۰۰ تراکنش را در ثانیه ایجاد کند. این در حالی است که بیت کوین و اتریوم به ‌ترتیب ۸ و ۱۴ تراکنش را می‌توانند در ثانیه ایجاد کنند که شواهد نشان می‌دهد Nem بسیار برتر است. همچنین نم یکی از کم کارمزد‌ترین ارز دیجیتال در جهان است. نم برای هر تراکنش تنها ۰٫۰۱ درصد دریافت می‌کند. یعنی اگر یک تراکنش با مبلغ ۱۰۰ دلار ایجاد شود، کارمزد آن ۰٫۰۱ دلار خواهد بود که مبلغ بسیار کمی‌ است و به چشم نمی‌آید. همین باعث شده است که حتی سرمایه گذاری‌های کم قیمت هم در این پلتفرم ارزشمند باشد.

قیمت و والت نم

توکن زم از آن ارزهایی است که در عرض یک سال می‌توانست تمام کاربرها را میلیونر کند. اگر شما در اوایل سال ۲۰۱۷ تنها ده میلیون تومان در این پلتفرم سرمایه گذاری می‌کردید، در اواسط سال ۲۰۱۷ یک سود چند هزار درصدی را تجربه می‌کردید و می‌توانستید میلیونر شوید. قیمت توکن‌های زم در طی یک اتفاق دچار افت شدیدی شد. یکی از صرافی‌های معروف دنیای دیجیتال به نام کوین چک هک شد و به وسیله این هک، میلیون‌ها دلار توکن زم به سرقت رفت که باعث شد قیمت توکن‌های زم بسیار کم شود.

دو راه برای خرید توکن‌های زم وجود دارد. شما می‌توانید توکن‌ها را از صرافی‌های آنلاین خریداری کنید و به والت خود اضافه کنید. صرافی‌های ایرانی معمولا تنها توکن بیت کوین و اتریوم را می‌فروشند. به همین دلیل شما باید ابتدا یکی از این توکن‌ها را خریداری کنید و سپس با صرافی‌های آنلاینی مانند Changelly، بیت کوین یا اتریوم خود را به توکن‌های زم تبدیل کنید.

راه دوم برای خرید توکن زم این است که فردی را پیدا کنید که توکن‌های زم را دارا است و از آن خریداری کنید. البته این راه ریسک زیادی را دارد زیرا آن فرد می‌تواند پول شما را دریافت کند اما هیچ توکنی به شما ارسال نکند و کلاهبرداری کند. به همین علت بهتر است که از فردی خرید کنید که کاملا به او اعتماد دارید.

والت‌های غیررسمی ‌زیادی برای توکن‌های زم معرفی شده‌اند اما بهترین والت برای زم، والت رسمی ‌خود پلتفرم نم است. شما می‌توانید به سایت نم بروید و این والت را مشاهده کنید و از آن برای نگهداری توکن‌های خود استفاده کنید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location