سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ارزهای دیجیتال و آینده معاملات (قسمت سوم و پایانی)

سرمایکس: در قسمت دوم این مقاله به این موضوع پرداخته شد که پلتفرم‌های مبادله‌ای جدید می‌توانند بر گستره بازارهای مالی بیافزایند و توانایی انتقال پول صرفاً از طریق اتصال به اینترنت یا شبکه موبایلی و بدون نیاز به زیرساخت‌های مالی گسترده می‌تواند بازارهای مالی را بسط و گسترش دهد و معاملات و دیگر خدمات مالی را در دسترس جوامعی قرار دهد که در حال حاضر به مبادله پول نقد وابسته هستند. در قسمت آخر این مقاله به مسئله ایمنی و امنیت ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت و اینکه همچنان که اشکال گوناگون معامله از لحاظ فنی پیچیده‌تر می‌شوند، کسب اطمینان از اینکه عموم مردم از خطرات و تأثیرات اشکال مختلف معاملات دیجیتال آگاهند به یکی از ملاحظات مهم و کلیدی تبدیل می‌شود.

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

نیاز به یک دلیل روشن و آشکار جهت تغییر شیوه‌های معامله‌ای

بخش خدمات بانکداری و مالی در انگلیس به خوبی جا افتاده و از گستره خوبی برخوردار است. این بخش همچنین از یک زیرساخت دیجیتال جامع و فراگیر برخوردار است که مشتریان را قادر می‌سازد تا از طریق شبکه‌ای متشکل از شعب بانکی، دستگاه‌های خودپرداز، پلتفرم‌های دیجیتال امن، و دستگاه‌های کارتخوان به پول نقد دسترسی پیدا کنند و اقدام به مبادله ارزش کنند. با اینکه ارزهای دیجیتال شاید مزایایی را در رابطه با شفافیت و کارایی فراهم بیاورند، اما مشخص نیست آیا این ارزها با توجه به برخی کاستی‌هایشان به اندازه کافی برای کاربران مزیت به ارمغان می‌آورند که کاربر استفاده از آنها را ترجیح دهد ــ افراد شاید مجبور باشند مسئولیت امنیت اینگونه ارزها را خودشان بر عهده بگیرند و کسب‌وکارها شاید مجبور شوند فرآیندهای تجاری موجود را بازنگری یا سازگارسازی کنند.

فقدان زیرساخت‌های حاکمیتی و اختیارات مرکزی واضح و شفاف

پلتفرم‌های جدید مبادله‌ای و ارزهای رمزپایه غالباً در یک محیط تنظیم مقرراتی مبهم فعالیت می‌کنند که این امر موجب بی‌ثباتی و دگرگون‌پذیری قیمت‌ها و فقدان شفافیت حقوقی می‌شود. نبود کنترل مرکزی بر کمیت و قیمت ارزهای رمزپایه (یا تضمین‌های معادل برای سپرده‌ها) به معنای آن است که این موارد اصولاً تحت حاکمیت تکاپوی بازاری قرار دارند؛ قیمت بیت‌کوین طی سال‌های اخیر نوسانات شدیدی را تجربه نموده است و از رقم پایین ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۰ دلار در سال ۲۰۱۵ به رقم بالای بیش از ۱۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ و مجدداً در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرده است (شکل ۱).[۱] این امر شاید موجب شود تا بیت‌کوین به یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران و دلالان ارز تبدیل شود ــ اما این امر در مورد مصرف‌کنندگان معمولی مصداق ندارد. همانگونه که بانک انگلیس خاطرنشان ساخته است، محبوبیت ارزهای رمزپایه تا حدود زیادی بخاطر استفاده از آنها نه به عنوان یک ابزار مبادله بلکه بعنوان یک دارایی جهت ذخیره‌سازی و تجمیع ارزش است. این بانک توضیح داده که ارزهای مذکور از این لحاظ بیشتر به کالا می‌مانند تا واحد پولی.[۲]

بیت کوین، تتر، اتریوم، ریپل، ترون، لایت کوین، بایننس کوین، کاردانو

امنیت و ایمنی ارز رمزپایه و پلتفرم‌های دیجیتال

ذخیره‌سازی و مبادله پول به صورت آنلاین موجب می‌شود تا مسئولیت ایمن‌سازی پول از بانک به صاحب پول منتقل شود ــ صاحب پول باید بتواند به نحو امن و ایمن در محیط آنلاین به فعالیت بپردازد، تهدیدات بالقوه را بشناسد، و از وجود نرم‌افزارهای مناسب جهت محافظت در برابر ویروس‌ها، کلاهبرداری، و نفوذ اطمینان حاصل کند. در ضمن، ماهیت غیرمتمرکز ارزهای رمزپایه کنونی بدان معناست که هیچگونه نهاد مرکزی وجود ندارد که هنگام بروز اختلاف به آن مراجعه نمود یا در صورت وقوع سرقت یا خسارت نزد آن شکایت برد. بر اساس برخی برآوردها، تا ۳۰ درصد بیت‌کوین‌های موجود غیرفعال هستند که این امر احتمالاً بخاطر گم کردن رمز ورود یا مرگ صاحب بیت‌کوین است.[۳]

تأثیرات شبکه و کشش پلتفرم‌های خاص

اینکه یک ارز یا پلتفرم معامله‌ای خاص تا چه میزان به یک مکانیزم مبادله‌ای عملی تبدیل می‌شود تا حد زیادی به تکاپوی ورای اتخاذ ارز یا پلتفرم مربوطه و قابلیت هماهنگی آن با دیگر شیوه‌های معامله بستگی دارد. اگرچه انگلیس به «نقطه اوج» رسیده و تا حد زیادی از پول نقد خالی شده است، اما ۸۵ درصد معاملات مصرفی در سطح دنیا همچنان به صورت نقدی صورت می‌گیرند که این امر تا حدودی بخاطر نبود دسترسی کافی به خدمات مالی؛ فاکتورهای اقتصاد کلان و فرهنگی نظیر اندازه اقتصاد غیررسمی؛ فقدان جذابیت نزد بازرگان بزرگ؛ و عدم دسترسی به فناوری است.[۴]

مسیر پیش رو

فناوری دیجیتال شیوه خرید کالاها و خدمات را عمیقاً دگرگون ساخته است. با اینکه پیش‌بینی‌ها حول محور قابلیت‌های دگرگون‌کننده و بارز نوآوری‌هایی نظیر ارزهای رمزپایه و فناوری‌های دفترکل توزیعی صورت گرفته‌اند، اما تأثیر پلتفرم‌های دیجیتال بر شیوهمعامله ما تا به امروز در حال افزایش بوده است. با این وجود، ارزهای رمزپایه هنوز اول راه هستند: بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چِین اولین بار در سال ۲۰۰۸ روی کار آمدند[۵]. قابلیت گسترده جهت ایجاد پیوند و ارتباط میان کسب‌وکارها و مشتریان، ایجاد بازارهای جدید، و کالاسازی فعالیت‌های جدید می‌طلبد که دربارهشیوه اثرگذاری این امر بر بازار کار سنتی و ساختارهای اجتماعی، نفوذ دولت بر اقتصاد، و درک و شناخت ما از «حوزه تجاری» تفکر و تأمل صورت گیرد. همچنان که اشکال گوناگون معامله از لحاظ فنی پیچیده‌تر می‌شوند، کسب اطمینان از اینکه عموم مردم از خطرات و تأثیرات اشکال مختلف معاملات دیجیتال آگاهند ــ و هنگام استفاده از پلتفرم‌های معامله‌ای قادرند به صورت دقیق و آگاهانه رضایت خود را از این امر اعلام کنند ــ به یکی از ملاحظات مهم و کلیدی تبدیل می‌شود.

درباره برنامه رهبری تفکر در جامعه دیجیتال در سال ۲۰۱۷

این گزارش به بررسی پیدایش پلتفرم‌ها و ابزارهای معامله‌ای جدید می‌پردازد. مؤلفین نوآوری‌های برجسته در این حوزه و مزایا و چالش‌های بالقوه مرتبط با اتخاذ و اجرای گسترده این پلتفرم‌ها و ابزارها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. این گزارش بخشی از مجموعه چهار گزارش است درباره فرصت‌ها و چالش‌هایی که فناوری‌های دیجیتال در درون جامعه به وجود آورده‌اند. این گزارشات پیشاپیش برنامه رهبری تفکر سال ۲۰۱۷ در سنت جورج هاوس واقع در ویندسور نگاشته شدند. این برنامه توسط اندیشکده رند در اروپا طراحی شده و با همکاری مؤسسه کورشام اجرایی می‌شود.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

مؤلفین

کاترین استوارت ([email protected]) دستیار پژوهشی در اندیشکده رند است که در حوزه سیاست اجتماعی و امور داخلی فعالیت می‌کند. و به ویژه به تأثیر فناوری‌های نوظهور بر بازار کار علاقمند است. پروژه‌های اخیر وی موضوعاتی از قبیل فناوری بلاک‌چِین، مداخلات کامپیوتری رفتاردرمانی شناختی، و روندهای اجتماعی و دیجیتال تأثیرگذار بر تعامل عمومی و سیاست‌گذاری را شامل شده‌اند.

سلیل گوناشکار ([email protected]) تحلیلگر ارشد در اندیشکده رند در اروپاست که در حوزه سیاست علوم و فناوری فعالیت می‌کند. وی به ویژه به فناوری‌های نوظهور و سیستم‌های پژوهشی تکاملی علاقمند است. پروژه‌های وی موضوعاتی از قبیل اینترنت اشیا و فناوری بلاک‌چِین گرفته تا تأثیر آشکار علوم و پژوهش (از جمله تحلیل آماری مطالب منتشره) را شامل می‌شوند.

کاتریونا منویل ([email protected]) رهبر تیمپژوهشی در حوزه نوآوری، بهداشت، و علوم در اندیشکده رند در اروپاست. کاتریونا از اعضای کلیدی تیم در برنامه رهبری تفکر سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بود و مؤلف اصلی خلاصه گزارش برنامه سال ۲۰۱۶ بود.

اندیشکده رند اروپا یک سازمان غیرانتفاعی است که در قالب پژوهش و تحلیل به بهبود فرآیند سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کمک می‌کند. مطالب منتشره توسط اندیشکده رند اروپا لزوماً بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های مشتریان و حامیان پژوهشی این اندیشکده نیستند.

  1. ارقام برگرفته از وب‌سایت Coinbase.
  2. مک‌لی و همکاران، ۲۰۱۴٫
  3. رت‌کلیف، ۲۰۱۴؛ لارسن، ۲۰۱۵٫
  4. توماس، ۲۰۱۳٫
  5. ناکاموتو، ۲۰۰۸٫
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location