video thumb

از بین ۱۰ ارز دیجیتال معروف کدام یک برنده هستند

در بازار ارز دیجیتال هیچ بازنده‌ای وجود ندارد. توجه رسانه‌ها در کنار شایعات و نظرات متخصصان، باعث شد که ارزش بازارهای ارز دیجیتال از ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در آغاز سال ۲۰۱۷ به ۶۷۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در پایان سال برسد.

 

ارزجو : فهرست ده تا از مهمترین ارزهای دیجیتال که بسیار مورد توجه و استفاده سرمایه‌گذاران قرار گرفتند در سال ۲۰۱۷ توانستند ۵/۹۶ درصد از کل بازار ارز دیجیتال را در اختیار خود بگیرند. در پایان سال ۲۰۱۷ مقداری از این سهم کاهش یافته بود، ولی هنوز بیش از ۷۰ درصد از بازار ارز دیجیتال در اختیار این ده ارز قرار داشت.

 

سرمایه گذاران از این آمار چه استفاده‌ای می‌تواند بکنند؟

در ابتدا باید گفت که تمام ارزهای دیجیتالی که تولید شده‌اند، با هم مساوی نیستند. تعدادی از آنها از گردش خارج شده و تنها تعداد خاصی قادر به ادامه مسیر هستند. ارزهای دیجیتال احتیاج به پول نقد دارند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.

از این لحاظ بازار ارزهای دیجیتال شبیه به جنونِ داتکام (dot com) در شروع قرن جدید بود. هنگامی که حباب‌ها در بازار ترکید، کمپانی‌هایی که در آن بازار مدل تجاری قابل اعتنا و یا محصولی نداشتند از دور خارج شدند و سرمایه‌گذاران نیز به ورشکستگی افتادند. آنهایی که از این مهلکه جان سالم به در بردند مثل سایت آمازون، سرمایه خوبی در اختیار داشتند و از مدل‌های تجاری درست و مشتریان زیادی برخوردار بودند.

به همین شکل، این ۱۰ ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ آنهایی هستند که ممکن است در صورت ترکیدن حباب بازار، بتوانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. در اینجا یک تجزیه و تحلیل کلی بر روی برندگان و بازندگان سهام ارزهای دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا انتهای سال خواهیم داشت.

ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال

برندگان و برندگان بزرگ‌تر

هرچه در سال ۲۰۱۷ به پیش می‌رفتیم به تعداد ده ارز دیجیتال که بیشترین استفاده را داشتند افزوده می‌شد. دو تا از این ارزها به علت افزایش قیمت شدید، به سرعت پیش می‌رفتند.

بیت کوین کش (Bitcoin cash) که در آگوست ۲۰۱۷ به عنوان شاخه‌ای از بیت کوین در بلاک چین شروع به فعالیت کرد ارزشی معادل ۴۱/۵ میلیارد دلار در بازار داشت و مقام چهارم را در این سال از آن خود کرد.

یوتا (IOTA) سکه‌ای که در ماه ژوئن تولید شد و با همکاری کمپانی‌های Iot و اوراکل (Oracke) به راهش ادامه داد، ارزشی معادل ۹/۵ میلیارد دلار در اواخر دسامبر ۲۰۱۷ به دست آورد.

با وجود اینکه بیت کوین مورد توجه زیادی قرار دارد ولی بزرگ‌ترین دستاورد لیست ده گانه ارزهای دیجیتال از آن بیت کوین نیست. مقام اول لیست متعلق به ارز ریپل (Ripple) است که شبکه‌ای پرداختی است. با اینکه زیاد به ارز دیجیتال ریپل پرداخته نشده است، هنگامی که سال ۲۰۱۷ شروع شد این ارز سومین ارز مورد استفاده در بازار ارزهای دیجیتال بود.

در اواسط سال ۲۰۱۷ این ارز به میزان ۴۷۳۳ درصد افزایش قیمت داشت. اضافه شدن مشتریان جدید و سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذاران آسیایی باعث شد که قیمت این ارز دیجیتال در پایان سال به میزان ۳۵۲۳۳ درصد افزایش پیدا کند.

نم (NEM) که یک ارز دیجیتال بر روی شبکه بلاک چین است و به جای کلمه استخراج کنندگان از برداشت کنندگان محصول استفاده می‌کند، در شروع سال ۲۰۱۷ یازدهمین ارز دیجیتال پر استفاده در سراسر دنیا بود. البته این قبل از زمانی بود که تاجران ژاپنی پول‌هایشان را در زمینه این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنند. در آخر سال ۲۰۱۷ ارزش این ارز دیجیتال، ۳۰۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و به به هشتمین ارز دیجیتال پراستفاده تبدیل شد.

ارزهای دیجیتال دش (Dash) و لایت کوین (Litecoin) به ترتیب با ۸۸۵۴/۷ درصد و ۴۹۳۴/۳ درصد توانستند بخشی از تراکنش‌های روزانه بازار را به خود اختصاص دهند و جزو برندگان این لیست باشند. ولی ارزش گذاری بر روی این ارزهای دیجیتال با شک و شبهه‌هایی همراه بود. برخلاف ریپل که فناوری‌اش در آسیا امتحان خود را پس داده بود، دش و لایت کوین هنوز مورد آزمایش خاصی قرار نگرفته بودند.

تعدادی از ارزهای دیجیتال نیز از لیست ده گانه خارج شدند. ارز دیجیتال اسکاتلندی مید سیف‌ کوین (maidsafecoin) با اینکه ابتدای سال را با قدرت شروع کرد، فقط توانست به ۷۰ درصد از اهدافی که داشت برسد. این ارز در اول سال ۲۰۱۷ در لیست ۱۰ ارز برتر قرار داشت، ولی به خاطر افت ارزش آن در بازارهای ارزهای دیجیتال در انتهای سال به جایگاه پنجاه و هشتم سقوط کرد.

ارزهای دیجیتال دیگری که از این لیست خارج شدند، آگور (Augur) که قیمت آن به میزان ۱۶۱۵ درصد افزایش پیدا کرد، استیم (Steem) که قیمت آن به میزان ۲۵۴ درصد افزایش داشت و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) که ۲۵۶۹ افزایش قیمت داشت و مونرو (Monero) با ۲۳۸۹ درصد افزایش قیمت بودند.

 

کلام آخر

ارزهای دیجیتال توانستند در سال ۲۰۱۷ به قیمت‌های بالایی دست پیدا کنند و ۱۰ تا از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال، بیشترین سرمایه را در زمینه این بازار از آن خود کردند. با اینکه بیت کوین به عنوان مرکز توجه رسانه‌ها مطرح می‌شود، بقیه ارزهای دیجیتال نیز مورد توجه هستند و در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.