video thumb

۲۰۲۰، سالی مهم برای رشد بلاک چین شرکتی و فناوری دفتر کل توزیع شده

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که اگرچه پیش بینی های خوش بینانه بلاک چین

اخیراً شرکت تحقیقاتی بازار آمریکایی Forrester پیش بینی های خود را در زمینه بلاک چین برای سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. این گزارش یافته های جالبی را آشکار می کند و خاطرنشان می کند که سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای رشد بلاک چین شرکتی و فضای فناوری دفتر کل توزیع شده است.

مارتا بنت (Martha Bennet)، تحلیلگر اصلی در فارستر و یکی از نویسندگان این گزارش به کوین تلگراف گفت که پیش بینی های بلاک چین شرکتی بیشتر براساس نکات انعطاف پذیری است که تغییرات قطعی را نشان می دهد تا ادامه روندها. به عنوان مثال، این گزارش پیش بینی می کند که ۳۰٪ از پروژه های جهانی در سال آینده نسبت به تولید آن اقدام می کنند. این اقدام تا حدودی به دلیل تأثیر همه گیری کووید ۱۹ می باشد.

به گفته بنت، بسیاری از سیستم های مبتنی بر بلاک چین که امروزه فعال هستند دارای یک عامل مشترک هستند و آن این است که زمان کمتری برای حل اختلافات صرف می شود. در برخی موارد، این مسئله حتی می تواند به صورت فوری صورت گیر. بنت خاطرنشان کرد: این عامل مشترک در موارد استفاده از زنجیره تأمین و همچنین در خدمات مالی اعمال می شود. وی در این خصوص عنوان کرد:

“این اقدام فقط مربوط به نیاز به افراد کمتر برای انجام برخی کارها نیست بلکه در مورد کوتاه کردن زمان سپری شده و آزاد کردن نقدینگی نیزمی باشد. یک نکته اساسی این است که امروزه، در چارچوب فرآیندهای موجود و مدل های عملیاتی، امکان وقوع آن وجود دارد. “

توسعه “زمان بر است”

اگرچه این اقدام امکان پذیر است، بنت اظهار داشت که پروژه های استراتژیک طولانی مدت در خدمات مالی تمایل دارند که پیرامون تغییرات بالقوه در ساختار بازار و مدل های عملیاتی باشند. بسیاری از این موارد نیز نیاز به تنظیمات نظارتی دارند. “این امر به زمان، منابع و تلاش نیاز دارد. این دلیل اصلی است که چرا نوسانات و عدم اطمینان مربوط به کووید ۱۹ باعث شده بسیاری از بانک ها فعلاً از برخی از پروژه های طولانی مدت مرتبط با دفتر کل توزیع شده عقب نشینی کنند. “

این گزارش همچنین بیان می دارد که تقریباً تمام ابتکاراتی که قرار است به مرحله تولید در سال آینده برسد، بر روی پلتفرم های بلاک چین شرکتی استفاده می شود که از ذخیره سازی ابری استفاده می کنند. اینها به احتمال زیاد شامل راه حل هایی از Alibaba ، Huawei ، IBM ، Microsoft ، OneConnect و Oracle خواهد بود.

Allistair Rennie ، مدیر کل IBM Blockchain به کوین تلگراف گفت که پیش بینی اینکه ۳۰ درصد از پروژه های بلاک چین شرکتی در سال آینده اقدام به تولید می کنند، با آنچه IBM تاکنون در مشتریان دیده است، مطابقت دارد. وی در این خصوص عنوان کرد:

“با توجه به فشارهای گسترده ای که همه گیری کووید ۱۹  در زنجیره های تأمین ایجاد کرده است، مشتریان دریافتند که نیاز شدید برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتالی وجود دارد. ما هم پروژه های بلاک چین موجود و هم پروژه های جدید را مشاهده می کنیم. موفق ترین این موارد مواردی است که مورد استفاده کسب و کارها قرار گرفته و دارای ارزش مشخصی برای افزودن به کسب و کارهاست. “

مهم ترین پیش بینی فنی: اثبات دانش صفر

از منظر فنی، بنت ذکر کرد که مهم ترین پیش بینی ذکر شده در این گزارش، افزایش نیاز به اثبات دانش صفر است. وی در این زمینه اظهار داشت: “به ZKPs به دلیل اینکه چالش های مربوط به حفظ رازداری که در حال حاضر پروژه ها را متوقف می کند، نیاز است.” این گزارش در ادامه، مساله ای را که ZKP ممکن است حل کند، شرح می دهد. در این گزارش آمده است:

“برای شرکت هایی که نمی خواهند به تکنیک های رمزگذاری شده تکیه کنند، تنها گزینه، نگه داشتن هش روی زنجیره یا استفاده از سازه هایی مانند تکثیر انتخابی یا مجموعه داده های خصوصی است. در بسیاری از موارد، تکنیک های موجود نیز مواردی را که ناشی از فراداده است، برطرف نمی کنند.”

با این حال، اخیراً پیشرفت زیادی در مورد ZKP ها حاصل شده است. به عنوان مثال، یک پروژه ZKP توسط شرکت بزرگ Four Ernst & Young در حال توسعه است. این نرم افزار با نام “Nightfall” شناخته می شود که تراکنش های خصوصی مبتنی بر بلاک چین را با استفاده از ZKP امکان پذیر می کند. پاول برودی (Paul Brody)، رهبر جهانی بلاک چین در Ernst & Young ، به کوین تلگراف گفت که بزرگ ترین اولویت این شرکت در سال آینده تسهیل استفاده از Nightfall و ZKP برای توسعه دهندگان است. ور در ادامه عنوان کرد:

“بزرگ ترین چالش در استفاده و پیاده سازی ZKP ها پیچیدگی آنها نسبت به رمزگذاری یک قرارداد هوشمند و بدون حریم خصوصی است. من می توانم آن را با اضافه کردن SSL و رمزگذاری به صفحات وب در روزهای ابتدایی مقایسه کنم – این چیزی نیست که در حال حاضر اکثر مردم با یادگیری توسعه Solidity آن بدانند و اجرای آن به آسانی امکان پذیر نیست. “

برودی همچنین عنوان کرد که کار پیرامون Nightfall بر افزایش سطح حریم خصوصی تراکنش ها به وسیله پنهان کردن فراداده هایی متمرکز است که ممکن است با تجزیه و تحلیل فعالیت شبکه استنباط شود. و در حالی که این محصول در حال حاضر از انتقال خصوصی و پرداخت با رعایت مقررات پشتیبانی می کند، برودی توضیح داد که این شرکت می خواهد با ایجاد ابزارهای جدید حفظ حریم خصوصی، این موضوع را گسترش دهد. وی عنوان کرد: “اگر کار خود را به درستی انجام دهیم، مردم از توسعه DApps (برنامه های غیرمتمرکز) به توسعه ZApps (برنامه های دانش صفر) تغییر جهت می دهند.”

علاوه بر این، پلتفرم بلاک چین IBM از ZKP ها برای حفظ حریم خصوصی داده ها استفاده می کند. رامش گوپینات (Ramesh Gopinath)، معاون رئیس راه حل های بلاک چین در IBM، به کوین تلگراف گفت که IBM در حال استفاده از ZKP ها و طرح های رمزنگاری مربوطه از جمله محاسبات امن چند جانبه برای تجزیه و تحلیل حفظ حریم خصوصی قابل اعتماد همراه با داده های هوش مصنوعی در بلاک چین امکان پذیر می باشد. گزارش فارستر خاطرنشان می کند که IBM یکی از پرکاربردترین پلتفرم های بلاک چین برای پروژه های آماده تولید در سال آینده خواهد بود.

Baseline Protocol یکی دیگر از پروژه های متن باز است که برای هماهنگی جریان محرمانه کار بین شرکت ها به شدت به ZKP متکی است. جان وولپرت (John Wolpert)، مدیر گروه شرکت اصلی در شرکت نرم افزاری بلاک چین ConsenSys توضیح داد که بر روی این پروتکل، ZKP ها به شرکت هایی با سیستم های مختلف ثبت سوابق، اجازه می دهد تا به طور همزمان و بدون اشتراک اطلاعات حساس همگام سازی شوند.

پیش بینی های دیفای و بلاک چین های عمومی

گزارش فارستر همچنین پیش بینی می کند که امور مالی غیرمتمرکز بر پذیرش بلاک چین عمومی تأثیر منفی خواهد گذاشت. براساس این گزارش، رهبران فناوری سازمانی اکنون در بحث درباره نقش بلاک چین های عمومی آزاد هستند. متأسفانه افزایش دیفای در سال ۲۰۲۰ باعث فعالیت مشکوک در شبکه های عمومی مانند اتریوم شده است.

کایل توماس (Kyle Thomas)، مدیرعامل Provide – یک فروشنده بلاک چین شرکتی که با SAP و Coke One آمریکای شمالی کار می کند – عنوان کرد: با توجه به اینکه “Enterprise DeFi” هر روز بیشتر به واقعیت تبدیل می شود. “

پژواک توماس، کوین فنگ، کارشناس امنیت سایبری PwC و مدیرعامل سابق شرکت بلاک چین VeChain به کوین تلگراف گفت که اگرچه فضای دیفای ممکن است شبیه عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ باشد، اما با آن متفاوت است، چرا که دیفای نشان دهنده قدرت قراردادهای هوشمند برای خدمات امور مالی است.

به همین ترتیب، فنگ اشاره کرد که فضای دیفای احتمالاً شرکت ها را در کوتاه مدت نسبت به بلاک چین های عمومی محتاط خواهد کرد، اما با بلوغ این فضا، بلاک چین های عمومی برای کاربردهای امور مالی بهتر خواهند بود: “اگر از زاویه دیگری به دیفای نگاه کنیم، این نشان می دهد که چگونه می توان از بلاک چین برای کاربردهای مالی استفاده کرد که قطعه گمشده کاربردهای بلاک چین شرکتی می باشد.”