video thumb

بیت کوین بهترین دارایی است که بشریت تا کنون داشته!

همانطور که در گزاش های منتشر شده آمده است، شما می توانید در مدت ۱۰۰ سال به راحتی تا ۹۰ درصد پس انداز فیات خود را تنها به دلیل تورم از دست بدهید، اما چنین اتفاقی هرگز در صورت سرمایه گذاری بر روی بیت کوین رخ نخواهد داد.

در زمان نگارش این مطلب، حدود ۳٫۶ درصد بیت کوین (BTC) توسط سرمایه گذاران نهادی در دراز مدت نگهداری می شود. طبق داده ها، ۱۳ نهاد نزدیک به ۶۰۰،۰۰۰ بیت کوین جمع آوری کرده اند – حدود ۲٫۸۵ درصد از کل بیت کوین به ارزش تقریبی ۶٫۹ میلیارد دلار.

این لیست شامل MicroStrategy می باشد که با نزدیک به ۳۸،۲۵۰ بیت کوین

با این اوصاف، مقدار بیت کوینی که شرکت های بازرگانی عمومی به عنوان ذخیره در اختیار دارند، بخش کوچکی از خزانه داری شرکت ها در سراسر جهان است. در واقع، مقدار واقعی پول نقد نگهداری شده توسط آنها تریلیون ها دلار آمریکا استمی باشد اما این را در نظر بگیرید: ۹ شرکت در S&P 500 نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار پول نقد را سرمایه گذاری کوتاه مدت کرده اند و اگر فقط ۵ درصد (یا ۳۰ میلیارد دلار) از این مبلغ به بیت کوین تبدیل شود، قیمت این ارز دیجیتال به راحتی می تواند ۵ برابر شود.

البته، این سوال وجود دارد که کجا می توان بیت کوین را در سبد سرمایه گذاری شرکت قرار داد؟ محتمل ترین گروه “سرمایه گذاری جایگزین” است. نیاز به برقراری تعادل بین سرمایه گذاری های سنتی و جایگزین ممکن است اشتهای بازار برای ارز دیجیتال را کاهش دهد.

با این وجود، تقاضای بالقوه هنوز هم زیاد است. همانطور که در گزارش اخیر Fidelity ذکر شد، بازار سرمایه گذاری جایگزین تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۳٫۴ تریلیون دلار رشد کرد و مقدار بسیار کمی از آن بر روی بیت کوین سرمایه گذاری شده بود. برای اینکه قیمت بیت کوین سر به فلک بکشد ممکن است نیاز باشد تا ۵ درصد از این مقدار به بیت کوین تبدیل شود.

برخی از شرکت های سرمایه گذاری تصمیم گرفته اند که کاملاً هلدینگ جداگانه ای برای بیت کوین و سایر دارایی های دیجیتال ایجاد کنند. به عنوان مثال، استون ریج (Stone Ridge) گروه سرمایه گذاری دیجیتال نیویورک را راه اندازی کرد که امروز بیش از ۱ میلیارد دلار ارز دیجیتال دارد.

چه چیزی این حرکت را پیش می برد؟

برای درک بهتر این پدیده، اخیراً گفتگویی با مایکل سایلور، بنیان گذار MicroStrategy انجام داده ایم. به طور خاص، انتخاب ۱۰۰ ساله وی به عنوان یک انتخاب اساسی برای اندازه گیری موفقیت یا عدم موفقیت یک دارایی ذخیره بسیار جالب به نظر می رسید.

البته، بیشتر شرکت ها با این انتظار که مدت ها، ترجیحاً قرنها وجود خواهند داشت، تأسیس شده اند. حتی برای افراد، هنوز منطقی است که به چگونگی تغییر سرمایه گذاری در طول صد سال نگاه کنیم. همانطور که مایکل سیلور عنوان کرده است:

“یک روش عالی برای ارزیابی هر سرمایه گذاری، داشتمن ۱۰۰ میلیون دلار و انتقال آن به مدت صد سال و پرسیدن این سوال است که چه اتفاقی می افتد. اگر در سال ۱۹۰۰ در هر یک از بزرگ ترین شهرهای جهان ۱۰۰ میلیون دلار ارز داشته باشم و ۱۰۰ سال جلوتر بروم و پول را وارد بهترین بانک این شهر کنم، دو نوع خطر وجود دارد. خطرات نقطه مقابل و خطر تورم. در مورد ریسک نقطه مقابل، هر بانک بزرگ در هر شهر بزرگ در سراسر جهان در طول ۱۰۰ سال با ورشکستگی روبرو شده و به احتمال ۹۰ درصد همه چیز را از دست می دهید. “

البته بارزترین نقطه ضعف در هنگام بررسی عملکرد هر دارایی ذخیره در ۱۰۰ سال، تورم است. از بین انواع دارایی ها، ارز فیات بیشترین تورم را در طول زمان تجربه می کند. به عنوان مثال، قدرت خرید ۵ دلار در دهه ۱۹۲۰بسیار بیشتر از سال ۲۰۲۰ می تواند باشد. براساس وب سایتی که داده های دولت را به سود مردم جمع آوری و پردازش می کند، دلار آمریکا هر ساله نزدیک به ۲ درصد از قدرت خرید خود را از دست می دهد.

در مورد دارایی های دیگر چطور؟

اگرچه به نظر می رسد که املاک و مستغلات به عنوان ذخیره ای طولانی مدت به عنوان یک دارایی بزرگ محسوب می شون ، اما از دست دادن ارزش از طریق مواردی مانند مالیات حساس است. از همه مهم تر، املاک و مستغلات با خطراتی مواجه هستند که با تغییر در مقررات یا حاکمیت عمومی همراه است. در بازه ۱۰۰ ساله، این احتمال وجود دارد که دولتی که به مالکیت املاک خصوصی احترام بگذارد، با دولتی دیگر جایگزین شود. این اتفاق قبلاً در قرن گذشته چندین بار در سراسر جهان رخ داده است.

در عین حال، بازار سهام نیز با خطر مدیریت ضعیف و تغییرات در مقررات مواجه هستند. مایکل سیلور مثال هایی از تأسیسات برق و آب را ذکر کرد، صنایعی که در آنها شرکت های بسیار سودآوری ملی شده اند. ما با اطمینان نمی توانیم بگوییم که در ۱۰۰ سال آینده چه اتفاقی برای آنها رخ خواهد داد. به عنوان مثال، ارائه دهندگان خدمات اینترنت قرار نیست به خدمات عمومی تبدیل شوند.

حتی اگر بخواهیم به ۱۰۰ سال آینده طلا و سایر فلزات گرانبها نیز نگاه کنیم باید بگوییم که آنها نیز با مشکل روبرو می شوند. اگرچه ارزش آنها با گذشت زمان افزایش می یابد، اما تدارکات نگهداری آنها می تواند برای کاربران استرس زا باشد. شما می توانید از خدمات ذخیره سازی شخص ثالث مانند بانک های تجاری استفاده کنید، اما تاریخ به ما آموخته است که حتی در آنجا نیز می توان طلا را از دست داد، خصوصاً در زمان جنگ یا تحولات سیاسی مانند انقلاب. این اتفاق نیز در قرن گذشته چندین بار رخ داده است. در طول جنگ جهانی دوم، توده های زیادی از طلا توسط بازیگران دولتی و غیر دولتی به سرقت رفت. به همین ترتیب، در طول انقلاب شوروی، بسیاری از طلاهای خصوصی توسط دولت جدید تصرف شد.

در مورد بیت کوین چطور؟

در حال حاضر، بیت کوین هیچ نوع ریسکی در زمینه نقطه مقابل ندارد. به عبارت دیگر، ما نباید نگران این موضوع باشیم که اقدامات شخص ثالث منجر به کاهش قابل توجهی در ارزش این دارایی شود. همچنین از خطرات ناشی از قانون گذاری یا تغییر شدید در سیاست های دولت محافظت می شود. باید عنوان کرد که دارندگان بیت کوین همیشه کنترل کامل آن را در دست دارند.

پلتفرم بیت کوین به عنوان یک شبکه همتا به همتا، به هودل کنندگان این دارایی سطحی از کنترل را ارائه می دهد که مقررات یا استفاده از نیروی دولتی را دور می زند. در عین حال، تقریباً اطمینان داریم که ارزش آن در طی سال ها به رشد خود ادامه خواهد داد، زیرا میزان تأمین کالا مشخص شده و میزان انتشار واحدهای جدید هر چهار سال به نصف کاهش می یابد.

در پایان لازم به ذکر است که استقلال و کمیابی بیت کوین به احتمال زیاد ارزش آن را با گذشت زمان افزایش می دهد و در ۱۰۰ سال تعجب آور نیست که ببینید قیمت آن به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت امروز آن می باشد.