video thumb

کاهش ۹ درصدی قیمت فلزات گرانبها نسبت به اوج خود در ماه آگوست

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که چند بانک مرکزی برای کاهش ضرر مالی ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹، برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ فروش طلا را آغاز کرده اند. بهای طلا با ۱۸۷۵ دلار در هر اونس، از بالاترین قیمت خود یعنی ۲۰۷۵ دلار در ۶ آگوست -۹٫۶۳ درصد کاهش یافته است.

حتی اگر طلا از نظر ارزش در مقایسه با بیت کوین

با این وجود، برخلاف بیت کوین که اخیراً با افزایش قیمت روبرو شده است، قیمت هر اونس طلا متزلزل شده است. این فلز گرانبها در تاریخ ۶ آگوست به بالاترین قیمت خود یعنی ۲،۰۷۵ دلار رسید اما -۹٫۶۳٪ کاهش یافت و در حال حاضر به قیمت ۱۸۷۵ دلار رسید. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، چند بانک مرکزی شروع به فروش طلا می کنند تا اقتصاد بحرانی ای را که توسط برنامه ریزان مرکزی و دیوان سالار اداره می شود، جبران کنند. شورای جهانی طلا متذکر می شود که تقاضای طلا از سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است.

این گزارش خاطر نشان می کند که در میان برخی از کشورها، روسیه برای اولین بار پس از ۱۳ سال ذخایر طلا را به فروش رسانده است. از کشورهای دیگری که شاهد فروش طلا توسط بانک های مرکزی در سه ماهه سوم بودند، می توان ترکیه و ازبکستان را نام برد. فروش خالص طلا در سه ماهه سوم با انتظار بیشتر از فروش ۱۲٫۱ تن شمش بود و سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ با ۱۴۹ تن خرید مواجه شد. در حقیقت، سال گذشته بانک های مرکزی در سراسر جهان بیشترین تناژ طلا را در بیش از ۵۰ سال خریداری کرده اند. در هفته اول آوریل، چند سرمایه گذار طلا تأکید کردند که از اینکه بانک های مرکزی ممکن است در طول این بحران اقتصادی باعث کاهش قیمت طلا شوند، وحشت دارند.

در صحبت از فروش اخیر طلا در بانک مرکزی، یک تحلیلگر ارشد WGC می گوید چنین مسئله ای او را متعجب نمی کند.

لوئیز استریت (Louise Street)، تحلیلگر ارشد WGC توضیح داد: “جای تعجب نیست که در این شرایط بانک ها ممکن است به دنبال ذخایر طلای خود باشند.” “تقریباً تمام فروش ها از طریق بانک هایی انجام می شود که از منابع داخلی خرید می کنند و از قیمت بالای طلا در زمانی که از نظر مالی محدود شده استفاده می کنند.”

گزارش نوشته شده توسط WGC با عنوان “روند تقاضای طلا در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰” بیشتر توضیح می دهد:

در حالیکه مصرف کنندگان و سرمایه گذاران به نبرد با اثرات همه گیر جهانی ادامه می دهند، تقاضا برای طلا به ۸۹۲٫۳ تن در سه ماهه سوم کاهش یافته است.

WGC عنوان کرد که تقاضا برای جواهرات در سه ماهه دوم سال بهبود یافته است اما در سه ماهه سوم، به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط دولت، تقاضا برای جواهرات به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

با این حال گفتنی است که بر خلاف فروش جواهرات، “تقاضا برای شمش و سکه تقویت شده و ۴۹ درصد رشد داشته و به ۲۲۲٫۱ تن افزایش پیدا کرده است.”