video thumb

یک مقام آلمانی: در نظر گرفتن CBDC به عنوان ذخیره ارزش، سیستم مالی را تهدید می کند

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که بانک مرکزی آلمان در حال بررسی گزینه های جایگزین CBDC به عنوان راه حل پرداخت دیجیتال می باشد. Burkhard Balz، سیاستمدار آلمانی و عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی این کشو ، در طول یک سخنرانی عنوان کرد که ساخت ابزارهایی برای محدود کردن نحوه استفاده از یورو دیجیتال هنگام راه اندازی بسیار مهم است.

Balz تأکید کرد که مردم فقط باید بتوانند از یوروی دیجیتال مورد حمایت بانک مرکزی به عنوان شیوه پرداخت استفاده کنند و نه به عنوان ذخیره ارزش.

اگر ارز دیجیتال بانک مرکزی همان ویژگی های پول سنتی را داشته باشد، سپرده گذاران می توانند در شرایط بحرانی وجوه خود را با تبدیل به یوروی دیجیتال برداشت کنند و این وجوه را به عنوان یک تعهد برای بانک مرکزی در نظر بگیرند. بالز هشدار داد: “این امر ممکن است منجر به انحلال ساختاری بخش بانکی شود.”

بعنوان اقدامی برای جلوگیری از اجرای بانک دیجیتال، بالز پیشنهاد کرد که بانک های مرکزی ممکن است هر زمان که بخواهند میزان یوروی دیجیتالی را که تسط کاربران نگهداری می شود، محدود کنند. یا اینکه بانک ها می توانند میزان تقاضا برای یورو دیجیتال را با معرفی مشوق هایی کنترل کنند. وی در ادامه عنوان کرد:

“من خیلی مطمئن نیستم که آیا در واقع مشوق ها می توانند مانع از راه اندازی یک بانک دیجیتال شوند یانه. بنابراین، لازم است که اجرای فنی ارز دیجیتال بانک مرکزی کاملاً مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.”

بالز همچنین اظهار داشت، اگرچه Deutsche Bundesbank به شدت درگیر بحث پیرامون ارز دیجیتال بانک مرکزی بود، اما این بانک به دنبال راه حل های جایگزین پرداخت دیجیتال نیز می باشد تا بتواند از ضرورت معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی همراه با پیامدهای نامطلوب مرتبط با آن جلوگیری کند. به همین منظور، وی عنوان کرد که بانک مرکزی همچنین در حال بررسی راه هایی است که ممکن است راه حل های مبتنی بر بلاک چین و قراردادهای هوشمند را با سیستم های پرداخت رایج مرتبط سازد.

در ماه جولای، بالز در یک جلسه پارلمان عنوان کرد که ارزهای دیجیتال در حال حاضر تهدیدی برای ثبات مالی نیستند. با این حال، وی افزود که اگر این ارزها از حیطه اختیارات ناظران خارج شوند یا در مواردی که استانداردهای بین المللی وجود ندارد، می توانند خطرناک باشند.