video thumb

آیا قیمت بیت کوین با سایر دارایی ها همبستگی دارد؟

گزارش Fidelity مبنی بر اینکه بیت کوین یک دارایی غیر همبسته است، بحث هایی را به دنبال دارد، زیرا همه با این ارزیابی موافق نیستند. گزارش اخیر شرکت ارز دیجیتال نهادی Fidelity Digital Assets عنوان می کند که قیمت بیت کوین

Ria Bhutoria ، مدیر تحقیق در Fidelity Digital Assets، از طریق ایمیل به کوین تلگراف گفت: “بیت کوین در دوره های کوتاه تر، به ویژه در دوره های عدم اطمینان و تلاطم و حتی قبل از سال ۲۰۲۰، همبستگی مثبت بیشتری با سایر دارایی ها تجربه کرده است.”

در بحبوحه افزایش نگرانی های مربوط به کووید ۱۹ و اقدامات پیشگیری مربوط به آن که از مارس ۲۰۲۰ آغاز شد، قیمت بیت کوین به شدت پایین آمد، که این امر ظاهراً همگام با بازار سهام ایالات متحده صورت گرفته است. Bhutoria درباره افت قیمت ها در ماه مارس توضیح داد: “افزایش همبستگی بین بیت کوین و سایر دارایی ها نتیجه یک بحران نقدینگی کوتاه مدت بود که بسیاری از کلاس های دارایی را تحت تأثیر قرار داد.” اساسا ، هنگامی که اخبار همه گیری کووید ۱۹ منتشر شد ، تعداد زیادی از مردم برای فروش دارایی های مالی خود در ازای پول نقد هجوم آوردند. وی افزود:

“در نتیجه همبستگی تمام این دارایی ها در برابر یکدیگر افزایش یافت. در مورد بیت کوین باید عنوان کرد که، دلیل احتمالی دیگر می تواند همپوشانی بیشتر در زیرساخت های بازار و بین فعالان بازار در بازارهای دارایی های سنتی و دیجیتال باشد.”

Fidelity گزارشی در ماه اکتبر با عنوان “تز سرمایه گذاری بیت کوین: نقش بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین” منتشر کرد. این گزارش که توسط Bhutoria تألیف شده است، شامل بسیاری از موضوعات است. یک بخش خاص از گزارش به عدم ارتباط بیتکوین با سایر دارایی های مالی، از جمله سهام و طلا در ایالات متحده اشاره دارد. همبستگی به عنوان موضوعی مورد بحث در صنعت ارز دیجیتال مطرح است.

با استفاده از داده های ژانویه ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۰ ، گزارش Fidelity نتیجه گرفت که عملکرد بیت کوین متفاوت از دارایی های اصلی است و تقریباً هیچ رابطه ای با بازارهای دیگر برای آن دوره زمانی نشان نمی دهد. بیت کوین در بازه ای از ۱ تا ۱- امتیاز ۰٫۱۱ را کسب کرد. امتیاز ۱ به این معنی است که قیمت دارایی ها دقیقاً گام به گام با یکدیگر حرکت می کنند، در حالی که نمره -۱ دقیقاً برعکس عملکرد قیمتی است. هر دارایی که نمره ۰ داشته باشد مسیر قیمت خود را طی می کند و تحت تأثیر حرکت قیمتی سایر دارایی ها قرار نمی گیرد.

علاوه بر افت ماه مارس، چندین مورد دیگر همبستگی ظاهری بین بیت کوین و بازارهای سنتی را حداقل در برخی نقاط نشان داده اند. عامل پذیرش می تواند در این معادله نقش داشته باشد و باعث شود بیت کوین بیشتر از سالهای قبل با سایر دارایی ها همبستگی داشته باشد – جنبه ای که در گزارش Fidelity به آن اشاره شده است. در این گزارش آمده است: “بیت کوین یک دارایی جوان است که تا همین اواخر در بازارهای سنتی دخیل نبوده است.”

بیت کوین پذیرش قابل توجهی را در سال ۲۰۲۰ دیده است. یک نشانه آن این است که تعدادی از بازیگران مالی سنتی مانند MicroStrategy ، دارایی های قابل توجهی بیت کوین را جمع آوری کرده اند. پی پال نیز اخیراً از برنامه های خود برای افزودن بیت کوین به پلتفرم خود در سال ۲۰۲۰ خبر داده است و این مسئله، این دارایی را بیشتر به کانون توجهات اصلی سوق می دهد.

بهوتوریا Bhutoria: “با توجه به عوامل خطر و بازده مختلف بیت کوین در مقایسه با سایر طبقات و موارد استفاده پویا و روایت های آن، ارتباط طولانی مدت بیت کوین با سایر دارایی ها ممکن است کم باشد.”

“اگر سرمایه گذاران بلندمدت، به بیت کوین روی آورند، میزان افزایش همبستگی های کوتاه مدت بیت کوین با دارایی های دیگر در زمان عدم اطمینان نیز می تواند مهار شود. این ها حدس هایی است که با دریافت اطلاعات بیشتر و درک بهتر از رفتار بیت کوین در یک بحران طولانی مدت، آنها را به روز خواهیم کرد. “

طی سال های گذشته، سایر شرکت کنندگان در این صنعت نیز قیمت بیت کوین را مطابق با بازارهای دیگر ارزیابی کرده اند. آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano)، یکی از بنیان گذاران مورگان کریک دیجیتال از مدافعان طولانی مدت بیت کوین به عنوان یک دارایی غیر همبسته است.

پامپلیانو در نامه ای به کوین تلگراف گفت: “تمام دارایی ها به سمت همبستگی ۱ در یک بحران نقدینگی گرایش دارند.” وی در ادامه عنوان کرد:

“ما در اوایل سال جاری شاهد بحران نقدینگی بودیم، بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم در این زمان ها همبستگی افزایش یابد. در طی چند هفته گذشته شاهد یک تفکیک هستیم و حدس من این است که در ماه های آینده شاهد عدم همبستگی خواهیم بود. “

قبل از راه اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ، بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ مسائل نقدینگی مشابهی را به همراه داشت. همانطور که عموم مردم اغلب بیت کوین را با طلا مقایسه می کنند، نگاه به طلا در این بحران نیز باعث گسترش دید ما می شود. پامپلیانو نوشت: “ما در طول تابستان ۲۰۰۸ شاهد کاهش ۳۰ درصدی طلا نسبت به بحران نقدینگی بودیم، در حالی که تمام دارایی ها در همان زمان به یک همبستگی ۱ رسیدند.” این موضوع برای ما نیز یک درس عالی است.”

اریک فینمن (Erik Finman)، میلیونر بیت کوین که در سال ۲۰۱۱ و در سن ۱۲ سالگی بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کرد، در مورد عدم همبستگی بیت کوین که احتمالاً اخیراً تغییر کرده است، رویکرد تجربی تری دارد. او به کوین تلگراف گفت: “ما باید صبر کنیم و ببینیم.” وی در ادامه افزود:

“من تمایل دارم به این واقعیت متمایل شوم که بیت کوین در دراز مدت به هیچ چیز دارایی دیگری متصل نیست، زیرا ارزش آن توسط فناوری خود و ارتباط آن با جهان تعیین می شود. هرگونه همبستگی فقط کوتاه مدت بوده و توسط سرمایه گذاران ایجاد می شود. “

بر اساس هر سه پاسخ توضیح داده شده در بالا، به نظر می رسد که بیت کوین حداقل برای برخی زمان ها و درکوتاه مدت با سایر دارایی ها همبستگی داشته است. با این حال، در یک جدول زمانی و مقیاس گسترده تر، بیت کوین حداقل تاکنون، خود را به عنوان یک دارایی غیر همبسته ثابت کرده است.