video thumb

چرا تأخیر کم برای صرافی های ارز دیجیتال مهم است؟

تأخیر کم به ویژه برای سیستم های آنلاین که به زمان بندی دقیق نیاز دارند، مانند بازی های رقابتی و البته معاملات، بسیار مهم است. معامله گران آنلاین می خواهند اطمینان حاصل کنند که سفارشات آنها در زمانی که روی دکمه “تأیید” کلیک می کنند به زودی ارسال می شود. تاخیر به سرعت انتقال داده اشاره دارد، که برای معامله گران آنلاین، تأثیر قابل توجهی در سرعت انجام سفارشات خرید و فروش خود دارد.

۱٫ تاخیر چیست و چگونه بر معاملات تأثیر می گذارد؟

در دنیای دیجیتال، تأخیر یک امر نسبتاً مهم است. به معنای واقعی کلمه سرعت حرکت داده ها بین سیستم های مختلف است. “تأخیر کم” به این معنی است که داده ها می توانند با سرعت بیشتری منتقل شوند و “تأخیر زیاد” به سرعت پایین تر داده اشاره دارد. البته کم و زیاد بودن اصطلاحات نسبی هستند و با پیشرفت تکنولوژی، در اکثر قسمتهای اینترنت شاهد تغییر جهت تأخیر کم و زیاد هستیم.

تأخیر کم به ویژه برای سیستم های آنلاین که به زمان بندی دقیق نیاز دارند، مانند بازی های رقابتی و البته معاملات، بسیار مهم است. معامله گران آنلاین می خواهند اطمینان حاصل کنند که سفارشات آنها در زمانی که روی دکمه “تأیید” کلیک می کنند به زودی ارسال می شود. هرچه تأخیر بیشتر شود، ممکن است قیمت دارایی مورد معامله شما بیشتر کاهش یابد. این امر می تواند بر اجرای استراتژی مورد استفاده تأثیر بگذارد، که ایده آل نیست.

برای به حداقل رساندن این تاخیر، اکثر صرافی های آنلاین سعی دارند با به کارگیری جدیدترین فناوری کمترین تأخیر ممکن را ارائه دهند. هرچند که این مورد برای مدتی در سیستم های معاملاتی قدیمی صادق بوده است، اما در دنیای جدید ارزهای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و مورد تقاضاست.

۲٫ آیا این موضوع برای صرافی های ارز دیجیتال متفاوت است؟

در دنیای ناپایدار ارزهای دیجیتال، تأخیر حتی بیش از هر زمان دیگری مهم می شود، زیرا قیمت ها می توانند در عرض چند ثانیه به سرعت جابجا شوند. علاوه بر این، تأخیر بسیار کم در آوردن پول نهادی به این پلتفرم ها ضروری است.

ماهیت دیجیتال ارز رمزنگاری شده ، بدون اشاره به هیاهو و عدم اطمینان موجود در اکثر فضا ها، می تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در بازارهای ارز دیجیتال شود. تنها چند ثانیه می تواند تفاوت چشمگیری در موفقیت یک استراتژی ایجاد کند. بیش از هر زمان دیگری ، معامله گران باید بدانند که معاملات آنها در اسرع وقت ارسال می شود.

مسئله تأخیر دیگری که کاربران در صرافی های ارزهای دیجیتال با آن روبرو می شوند ناشی از فقدان استاندارد یا یکنواختی است. یک صرافی ممکن است از زیرساخت و سرعت بالایی برخوردار باشد، در حالی که بقیه صرافی ها در این زمینه عقب هستند. این می تواند باعث گیجی شود، زیرا بسیاری از معامله گران با چندین پلتفرم ارتباط برقرار می کنن ، به ویژه معامله گران آربیتراژ که می خواهند از اختلاف قیمت ها در بازارهای مختلف سود کسب کنند. این فرصت ها طولانی نیست و تأخیر کم برای اینکه بتوانید از آنها استفاده کنید ضروری است.

این مسائل با فقط افراد را تحت تأثیر قرار نمی دهند. فضای ارزهای دیجیتال در حال حاضر توسط سرمایه گذاران نهادی در حال نفوذ است و اگر این روند ادامه یابد، باید پلتفرم هایی وجود داشته باشد که بتواند مشتریان بالارده را تأمین کند. موسسات در حال حاضر انتظار بهترین و سریعترین خدمات را دارند و تنها پلتفرم هایی که این خدمات را ارائه دهند قادر به جذب آنها خواهند بود.

این مسئله تا حدی به دلیل یک تکنیک معاملاتی است که اکنون به طور گسترده ای در جهان دارایی های دیجیتال استفاده می شود، که به عنوان تجارت الگوریتمی شناخته می شود. در اینجا ، تجارت توسط رایانه هایی انجام می شود که برای دنبال کردن استراتژی های خاص برنامه ریزی شده اند. با وجود انسان ها، سرعت برای پیشی گرفتن در این رقابت، یک امر بسیار ضروری بود، اما معاملات خودکار این امر را به اوج رسانده و باعث ایجاد معامله ای با نام تجاری با فرکانس بالا یا HFT شده است.

۳٫ تجارت با فرکانس بالا چیست؟

تجارت با فرکانس بالا اصطلاحی برای سیستم هایی است که با استفاده از الگوریتم ها معاملات خود را به صورت کاملاً خودکار انجام می دهند و در عین حال به فرصت های موجود در بازار که فقط برای چند ثانیه وجود دارد پاسخ می دهند.

روند استفاده از برنامه های رایانه ای برای معاملات خودکار نیز در ارزهای دیجیتال جدید نیست، اما به راحتی می توان فهمید که چگونه ماهیت این دارایی ها به این استراتژی وام می دهد. صرافی های ارزدیجیتال علاوه بر ناپایداری، به طور دائم و ۲۴ شبانه روز و هفت روز هفته کار می کنند، بنابراین معامله گران انگیزه قوی دارند که به ای الگوریتم ها اجازه دهند همه کارها را به طور عمده “بدون درگیری” انجام دهند. البته این یک جادو نیست و معامله گران هنوز باید اطمینان حاصل کنند که سیستم هایشان با استراتژی های مناسب برنامه ریزی شده و در صورت تغییر شرایط بازار برای انطباق تحت نظارت قرار می گیرند.

علاوه بر خودکار بودن، سیستم های معاملاتی الگوریتمی می توانند در طول یک ثانیه تراکنش های زیادی را انجام دهند، که اغلب سودهای ناچیزی را از حرکات جزئی قیمت بدست می آورند. اگر داده ها نتوانند به اندازه کافی سریع ارسال شوند، کل سیستم به خوبی کار نخواهد کرد. بدتر شدن موضوع این واقعیت است که این بازارها به شدت رقابتی شده اند. یک سیستم HFT خوب باید کمی سریعتر از اکثر سیستم های HFT باشد، درغیر اینصورت از سایر رقبا عقب می ماند. این مسئله، معامله گران را ترغیب کرده است تا به دنبال راه هایی برای دستیابی به بهترین سرعت های مطلوب باشند که بتواند آنها را از رقابت خود جلو بیندازد و در حال حاضر، بهترین راه برای انجام این کار خدماتی به نام colocation است.

Colocation به مشتریان این امکان را می دهد تا سرورهایی را که به صورت فیزیکی در محل با سیستم های خود شرکت مستقر هستند و مستقیماً به آنها وصل هستند، اجاره کنند. این اقدام همراه با پیشرفته ترین فناوری، به این بازرگانان کمترین تأخیر ممکن را ارائه می دهد و تضمین می کند که سفارشات آنها ابتدا ارسال می شود. هر صرافی نمی تواند این خدمات را ارائه دهد، اما این روند در حال تبدیل شدن به یک روند رو به رشد است، به خصوص در میان پلتفرم هایی که به دنبال جذب مشتری نهادی هستند.

۴٫ یک معامله گر در کجا می تواند کمترین تأخیر را داشته باشد؟

بیشتر صرافی ها تأخیر کافی برای معامله گران متوسط را دارند و بسیاری دیگر مشغول ارائه خدمات همسان سازی برای حرفه ای ها هستند.

برای معامله گران خرده فروشی، تأخیر در صرافی های بزرگ و مردمی باید به اندازه کافی کم باشد تا تجربه ای منطقی را برای آنها ایجاد کند. صرافی های کوچکتر ممکن است توانایی تأمین قدرتمندترین فناوری را نداشته باشند، بنابراین، این تاخیر می تواند به عملکرد صرافی آسیب برساند، اما این مسئله در هر شرکتی متفاوت خواهد بود. به طور کلی، اگر کاربران از صرافی ها صرفاً برای جمع آوری ارزهای دیجیتال استفاده کنند یا اگر معاملات نوسانی یا سایر استراتژی های طولانی مدت را انجام دهند، زمان دقیق تقریباً تا این اندازه زیاد نخواهد بود.

با این حال، برای کسانی که به صورت روزانه معامله می کنند یا به ویژه HFT را همانطور که در بالا ذکر شد انجام می دهند، آنها واقعاً باید در جستجوی بهترین پیشنهادات تأخیر باشند. غالباً، این بدان معنی است که به دنبال پلتفرم هایی باشند که خدمات colocation را ارائه می دهند و صرافی های بزرگی مانند Gemini ، Bitfinex و HitBTC می توانند این کار را انجام دهند.

آخرین نکته ای که باید بخاطر بسپارید این است که ارتباط اینترنتی یک معامله گر یک عامل محدود کننده خواهد بود. حتی اگر پلتفرم صرافی تراکنش ها را به سرعت پردازش کند، فقط می تواند سفارشات را به همان سرعتی که می تواند دریافت کند، پردازش کند، که تا حدی به سرعت نقطه دسترسی کاربر بستگی دارد. در اینجا، سرمایه گذاران خرده فروشی باید خوب باشند، اما متخصصان قطعاً باید این نکته را در نظر بگیرند، مبادا مزایای مبادله سریع آنها تا حدی از بین برود.

۵٫ تاخیر چگونه بازار ارز دیجیتال را  تغییر می دهد؟

بسیاری معتقدند که تأخیر کمتر می تواند بازارها را کارآمدتر کند، اما برخی دیگر نگران هستند که HFT به بازیکنان خاصی بیش از حد امتیاز می دهد.

تأخیر کمتر به احتمال زیاد به شکل گیری بازارهای ارزهای دیجیتال کمک می کند، اما همه نمی توانند توافق کنند که آیا این یک پیشرفت خوب است یا نه. بسیاری ادعا می کنند که سرعت های بالا فقط به کارآیی بیشتر کشف قیمت در بازار کمک می کند. از نظر تئوری، بهبود سرعت تراکنش ها و افزایش رقابت باید بازارها را با قیمت “واقعی” یک دارایی، سریعتر از هر زمان دیگری هدایت کند. درست است که این امر می تواند در کوتاه مدت منجر به نوسان شدید شود، اما اکثر آنها انتظار دارند که با ادامه رشد کل بازارها، ثبات برقرار شود.

با این حال، یک نقطه ضعف احتمالی این است که می تواند ناهمواری بیشتری را در زمین بازی ایجاد کند. هرکسی توانایی خرید سریع ترین اینترنت را ندارد و کمتر می تواند حسابی را انتخاب کند که colocation را ارائه می دهد. هر دو حساب سطح بالا و اینترنت colocation معمولاً برای افراد حرفه ای در نظر گرفته می شوند و قیمت ها احتمالاً منعکس کننده این امر است. این مسئله منجر به یک مسئله بسیار رایج در امور مالی می شود که در آن کسانی که در حال حاضر پول بیشتری دارند فرصت بیشتری برای پیشبرد به آنها داده می شود و افراد کم درآمد حتی بیشتر از این عقب می مانند.

در نهایت، باید عنوان کرد که بعید به نظر می رسد که سرعت متوسط اینترنت به این زودی ها کاهش یابد، بنابراین تأخیر کمتری باید در سال های آتی برای بیشتر جمعیت جهان فراهم شود.