video thumb

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال چه ریسک‌هایی به همراه دارد؟

شاید در مورد این که ارزهای دیجیتال می‌تواند پتانسیل‌های مختلفی داشته باشد شنیده باشید ولی آیا این ارزها نهایتاً می‌توانند جایگزین ارزهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم باشند یا در کنار آنها مورد استفاده قرار گیرند؟ یا اینکه این ارزها خیالی بیش نیستند و به زودی جایگاه خود را از دست می‌دهند؟

 

ارزجو : اخیرا بسیاری از مقالات، وبلاگ‌ها و گزارش‌های خبری را در مورد ارزهای دیجیتال و استخراج ارز دیجیتال و فورک بیت کوین (Bitcoin Fork) شنیده‌ام. حتی یکی از دوستانم در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده بود شاید شما هم تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران در این زمینه را که به امید سود به آن پیوسته‌اند بشناسید.

شاید در مورد این که ارز دیجیتال می‌تواند پتانسیل‌های مختلفی داشته باشد شنیده باشید ولی آیا این ارزها نهایتاً می‌توانند جایگزین ارزهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم باشند یا در کنار آنها مورد استفاده قرار گیرند؟ یا اینکه این ارزها خیالی بیش نیستند و به زودی جایگاه خود را از دست می‌دهند؟

من نمی‌توانم آینده را در مورد ارزهای دیجیتال موفقیت آنها و مدت زمان دوام آوردنشان پیش بینی کنم. هیچ کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال چندین نکته قبل از سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال بهتر است مورد توجه قرار گیرد. این نکات چیزهایی است که شما باید آنها را بدانید:

 

دوره افول ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی غالباً غیرمتمرکز، بدون قانون خاص و بدون کنترل هیچ دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. می‌توان گفت که این ارزها با ارزهای فیات قابل تبادل هستند. همان‌طور که شما می‌توانید دلار را در مقابل بیت کوین و بیت کوین را در مقابل پوند استرلینگ یا ین مبادله کنید.

بزرگ‌ترین تفاوت بین ارزهای دیجیتالی با ارزهای عادی این است که ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارد. یک بیت کوین که شناخته شده‌ترین و موفق‌ترین ارز دیجیتال است را نمی‌توان در دنیای واقعی همان‌طور که می‌توان یک دلار یا یک اسکناس یورو را لمس کرد، در دست گرفت. ارزهای دیجیتال را نمی‌توانید از خودپرداز دریافت کنید یا از بانک بگیرید یا مانند اسکناس و سکه آن را در جیب خود نگهداری کنید. این ارزها فقط در فضای دیجیتال موجود هستند.

این به آن معنی است که استفاده از ارزهای دیجیتال برای خرید وسایل و استفاده از خدمات ممکن است با مشکل همراه باشد. بیت کوین بزرگ‌ترین و قابل احترام‌ترین ارز دیجیتال تنها در برخی از وب سایت‌ها قابل استفاده است استفاده از بیت کوین در دنیای واقعی نیازمند تبدیل آن به ارزهای فیات است.

فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال

از آنجا که سکه‌های دیجیتال جزو ارزهای مجازی محسوب می‌شوند، بسیاری از سرمایه گذاران علاقه‌مند هستند که آنها را به عنوان سرمایه‌ای برای آینده‌شان در نظر بگیرد. همان‌طوری که ارزش ارزهای دیجیتال بر اثر مرور زمان افزایش می‌یابد، ارزش ارزهای فیات هم به همان میزان افزایش می‌یابد و سرمایه ‌گذاران می‌توانند در کوتاه مدت یا بلند مدت از سود سرمایه گذاری خود بهره‌مند شوند.

چندین راه برای نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی وجود دارد. بهترین راه خریدن مقداری ارز دیجیتالی با استفاده از ارز فیات مانند دلار آمریکا است. پس از آن می‌توانیم امیدوار باشیم که ارزش ارزهای دیجیتالی با سرعت بیشتری افزایش یابد و سپس می‌توانید ارزهای دیجیتالی خود را دوباره به دلار آمریکا یا دیگر ارزهای فیات تبدیل کنید. تنها چندین صرافی ارز دیجیتال به صورت آنلاین در حال فعالیت هستند که به شما اجازه این کار را می‌دهند و بسیاری از این صرافی‌ها کیف‌های ارز دیجیتالی هم در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید ارزهای دیجیتالی خود را با امنیت کامل داخل آنها نگهداری کنید.

 

ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

بهتر است مراقب باشید، زیرا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کاملاً مانند قمار است. باید اطلاع کافی در مورد میزان بالای آسیب‌پذیری این ارزها داشته باشید. هکرها توانایی این که به کیف ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و بنگاه‌های آنلاین دسترسی داشته باشند را دارند. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰ میلیون دلار اتر (ETH) از سرمایه گذاران در پروژه‌ای به نامه DAO به سرقت رفت.

علاوه بر این، قیمت‌های ارزهای دیجیتالی در بازار بسیار دچار نوسان هستند. هک DAO باعث شد که قیمت ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) کاهش پیدا کند و بازار دچار آشفتگی شود. پیش بینی چنین اتفاقاتی بسیار دشوار است و این نوسانات بازار ارز دیجیتال می‌تواند هر سرمایه گذاری را دچار شک و تردید کند.

ارزهای دیجیتال

کلام آخر

خرید و فروش و سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتالی ممکن است پتانسیل سود سرشاری را داشته باشد. ولی می‌توانم از روی تجربه به شما بگویم که با وجود چنین نوساناتی، اخبار رسانه‌ها و توصیه همسایه‌هایتان برای سرمایه گذاری بر روی این ارزها نمی‌تواند دلیل کافی برای شروع سرمایه گذاری شما در زمینه ارزهای دیجیتالی باشد.

سرمایه گذاری و داد و ستد در زمینه ارزهای دیجیتال، بازار بسیار جدیدی است. باید در مورد این ارزها اطلاعات تخصصی را کسب کنید تا بتوانید به درستی در این بازار پیش بروید. رشد سریع ارزها باعث نوسانات شدید قیمت و آسیب پذیر شدن آن در برابر خطرات شده است و با این که شاید سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به نظر جذاب برسد، این بازار جدید دارای ثبات کافی نیست. مانند تمام سرمایه‌گذاری‌های دیگر، ابتدا باید ریسک‌هایی که در راه شما وجود دارد را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین تصمیم گیری‌ها را در موقعیت‌های مختلف اتخاذ نمایید.