video thumb

بلاک چینی که برای تأیید فقط به ۲۲ کیلوبایت داده نیاز دارد

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که Mina برای دستیابی به مقیاس پذیری و عدم تمرکز از zk-SNARKs برای اجماع Ouroboros کاردانو استفاده می کند.

Mina قصد دارد که کوچک ترین بلاک چین در جهان باشد، با این ادعا که پروتکل آن اندازه ثابت حدود ۲۲ کیلوبایت را حفظ می کند. این امر ظاهراً با استفاده از zk-SNARK های بازگشتی حاصل می شود – همان فناوری که توسط رمز ارز دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی زی کش (ZEC)  مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، در حالی که زی کش از این فناوری برای ایجاد حریم خصوصی بیشتر به کاربران خود استفاده می کند، Mina آن را برای مقیاس پذیری به کار می برد.

یک zk-SNARK که مخفف استدلال غیر تعامل موجز دانش صفر است، به یک طرف اجازه می دهد تا ثابت کند که اطلاعات خاصی را در اختیار دارد بدون اینکه مشخص کند این اطلاعات چه هستند. این شبیه به این است که چگونه یک تلفن هوشمند می تواند صاحب خود را بدون ذخیره اطلاعات هویت واقعی شخص شناسایی کند.

بحث زیادی در مورد استفاده از zk-SNARK برای مقیاس پذیری پروتکل های مختلف از جمله بیت کوین وجود دارد، اگرچه در حال حاضر کاربردهای عملی کمی از این فناوری وجود دارد. اوان شاپیرو (Evan Shapiro)، مدیرعامل شرکت O (1) Labs ، شرکت پشتیبان بلاک چین Mina در این خصوص عنوان کرد که اگرچه ایده زیبایی است، اما تیم او مجبور شده است بسیاری از چالش های فن آوری را حل کند تا از این مفهوم استفاده کند.

“این یک ایده بسیار زیبا در سطح عالی است. اما پس از آنکه در واقع به اجرای آن پرداختید، پیچیدگی زیادی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و آنها مدیریت کنید تا این ایده واقعاً امکان پذیر شود. “

وقتی صحبت از نودهای پروژه می شود، اندازه آنها به نیاز شبکه بستگی خواهد داشت. یک نود “نرمال” فقط به چند کیلوبایت داده نیاز دارد، در حالی که نودی که در اجماع شرکت می کند ممکن است حدود یک گیگابایت داده نیاز داشته باشد:

“اگر شما یک نود معمولی هستید که فقط به دسترسی بدون نیاز به اعتبار و بدون مجوز به چند حساب احتیاج دارید، این در محدوده کیلوبایت است زیرا شما فقط به حساب های اثبات شده و واقعی احتیاج دارید. اگر قصد انجام اجماع را دارید، پس به همه حساب ها نیاز دارید. بنابراین بیایید بگوییم یک میلیون حساب. هر یک از آنها صد بایت است شاید هم کمی بیشتر، مثلا در حد کیلوبایت، بنابراین برای ذخیره آن به یک گیگابایت داده نیاز دارید. “

در ابتدا، این پروژه با یک اجماع اثبات کار پیش بینی شده بود، اما این تیم تصمیم گرفت اوایل امسال اجماع Ouroboros کاردانو را مورد پذیرش قرار دهد. حتی در این صورت، کارهای اساسی برای انطباق این سیستم با رمزنگاری دانش صفر که Mina به کار می برد، صورت گرفت. برخلاف زی کش که صرفاً یک ارز دیجیتال است، Mina دارای یک لایه قرارداد هوشمند و نسخه اختصاصی از برنامه های غیرمتمرکز یا DApps است که Snapps نامیده می شوند.

شاپیرو اظهار داشت که وجه قابل تمایز دیگر Mina این است که قادر خواهد بود بدون نیاز به اوراکل ها، داده های خارج را به طور ایمن مصرف کند. این ترکیب داده های خارج و رمزنگاری اثبات شده با دانش صفر می تواند موارد استفاده ای را ایجاد کند. به عنوان مثال، Mina می تواند به کاربران اجازه دهد برنامه های امور مالی غیرمتمرکز را با پارامترهای تاریخ اعتبار خود بدون نیاز به فاش کردن اطلاعات واقعی ارائه دهند. این به نوبه خود می تواند منجر به کاهش خطرات ذاتی و کاهش نرخ بهره برای وام گیرندگان شود. کاربران به طور بالقوه می توانند اطلاعات مشتری شما را که توسط یک صرافی تأیید شده است بکار گیرند تا الزامات تأیید هویت ارائه دهنده خدمات ارز دیجیتال دیگر را دور بزنند.

اخیراً Mina به دلیل طرح دعوی در دادگاه کنسرسیوم R3 نام خود را از “Coda” تغییر داد، چرا که R3 معتقد بود که این نام خیلی نزدیک به “Corda” این کنسرسیوم می باشد. همچنین در پایان لازم به ذکر است که انتظار می رود شبکه اصلی مینا طی چند ماه آینده راه اندازی شود.