video thumb

هیئت ثبات مالی: استیبل کوین‌ ها باعث افزایش شمول مالی می‌شوند

بر اساس گزارش های منتشر شده، هیئت ثبات مالی (FSB) می گوید، استیبل کوین ها پتانسیل بالابردن کارایی ارائه خدمات مالی را دارند. این نهاد می افزاید که ارزهای دیجیتال

در گزارشی، هیئت ثبات مالی می گوید که فعالیت های مرتبط با استیبل کوین های جهانی (GSA) “خطراتی را ایجاد می کند که می تواند از طریق بانک ها، پرداخت ها و رژیم های نظارتی سرمایه گذاری / اوراق بهادار، هم در حوزه های قضایی و هم در خارج از مرزها گسترش یابد.” به طور پیش بینی شده، در این گزارش آمده است که “بسته به حقایق و شرایط، ممکن است خطرات خاص پولشویی / تأمین مالی تروریسم از طریق استفاده گسترده از استیبل کوین ها پدیدار شود.

با این وجود جالب توجه است، انجمن ارتباطات بین المللی مالی بین بانکی در سراسر جهان (SWIFT) گزارش می دهد که “موارد مشخص شده از پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال در مقایسه با پول نقد با روش های سنتی نسبتاً ناچیز هستند.” به عنوان مثال، داده های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل تخمین می زند که هر ساله بین ۸۰۰ میلیارد دلار تا ۲ تریلیون دلار یا معادل ۲ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی از طریق کانال های نقدی، پولشویی می شود.

در عین حال، این گزارش سایر خطرات مرتبط با استیبل کوین ها را نیز عنوان می کند و این خطرات شامل طبیعت غیرمتمرکز تنظیمات استیبل کوین ها می شود. طبق گزارش هیئت ثبات مالی، چنین تنظیماتی “چالش های نظارتی” را ایجاد می کند. علاوه بر این، زیرساخت و فناوری مورد استفاده “برای ثبت تراکنش ها و دسترسی، انتقال و مبادله کوین ها می تواند خطرات امنیت سایبری و عملیاتی را به همراه داشته باشد.”

عرضه استیبل کوین ناچیز است

با این وجود، علیرغم افزایش نگرانی قانون گذاران، عرضه استیبل کوین ها نسبتاً ناچیز است. طبق داده های کوین متریکس، انتظار می رفت که کل عرضه استیبل کوین ها در اکتبر ۲۰۲۰ از مرز ۲۰ میلیارد دلار فراتر رود در حالی که سرمایه بازار بیت کوین در ۱۷ اکتبر حدود ۲۱۱ میلیارد دلار بود.

هنوز هم  بر اساس خطرات و چالش های شناسایی شده، هیئت ثبات مالی به دنبال پیشنهاد این نکته است که GSA ها باید “قبل از شروع به کار از تمام استانداردهای نظارتی قابل اجرا پیروی کرده و خطرات ثبات مالی را برطرف کنند.”

این گزارش همچنین به مقامات توصیه می کند که “اطمینان حاصل کنند که ترتیبات GSC دارای چارچوب های موثر مدیریت ریسک هستند، به ویژه با توجه به مدیریت ذخیره، انعطاف پذیری عملیاتی، پادمان های امنیت سایبری و اقدامات AML / CFT .

در اتها لازم به ذکر است؛ گزارش هیئت ثبات مالی که پس از انتشار سند چارچوب انتشار ارز دیجیتال توسط دولت ایالات متحده ارائه می شود، در مجموع ده توصیه دارد. در سال ۲۰۱۹، هنگامی که فیس بوک و شرکا اعلام کردند قصد راه اندازی استیبل کوین لیبرا را دارند، ناظران مالی نگران شدند. اگرچه به نظر می رسد که پروژه لیبرا در حال فروپاشی است، کشورها و نهادهای نظارتی در تلاشند تا چارچوبی را ایجاد کنند که ابزارهایی برای کنترل بازار استیبل کوین در اختیار آنها قرار دهد.