video thumb

بانک مرکزی اروپا یک رایزنی عمومی را درباره یوروی دیجیتال آغاز کرد

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که بانک مرکزی اروپا می گوید که یوروی دیجیتال جای پول نقد را نمی گیرد بلکه مکمل آن است. بانک مرکزی اروپا یک رایزنی عمومی را درباره یوروی دیجیتال آغاز کرد.

تحولات ارز دیجیتال بانک مرکزی در منطقه یورو در میان همه گیری کووید ۱۹ سرعت بیشتری گرفته است و بانک مرکزی ادعا می کند که صدور ارز دیجیتال می تواند به کاهش اثرات حوادثی مانند بلایای طبیعی یا بیماری های همه گیر که ممکن است خدمات پرداخت سنتی دیگر کارآیی نداشته باشد، کمک کند.

در اوایل ماه جاری، گزارشی از بلومبرگ ادعا کرد که بانک مرکزی اروپا در ۲۲ سپتامبر درخواست ثبت کردن اصطلاح “یوروی دیجیتال” را صادر کرد و در اوایل ماه اکتبر یک مطالعه جدید را که به یورو دیجیتال اختصاص داده شده بود، منتشر کرد.

همانطور که در این گزارش ذکر شد، یکی دیگر از مزایای اصلی ارز دیجیتال بانک مرکزی، ارائه “خودمختاری استراتژیک” به منطقه یورو است. بانک مرکزی اروپا عنوان می کند که یوروی دیجیتال جایگزینی برای “روش پرداخت دیجیتال خارجی”، که ممکن است ثبات مالی و حاکمیت پولی در منطقه یورو را تضعیف کند، ارائه می دهد.

شهروندان، شرکت ها، سازمان های غیردولتی، اتحادیه های صنفی و سازمان های دانشگاهی همه مجاز به شرکت در نظرسنجی این هفته هستند. بانک مرکزی اروپا از کاربران می خواهد ویژگی های احتمالی ارز دیجیتال آینده را به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنند.

گذشته از رتبه بندی این مجموعه به لحاظ اهمیت، بانک مرکزی اروپا از پاسخ دهندگان دعوت می کند تا در مورد این رتبه بندی نظر دهند و چالش های خاصی را که می توانند پیش بینی کنند و از استفاده آنها از یورو دیجیتال جلوگیری کند، مشخص کنند. همچنین از پاسخ دهندگان می خواهد ویژگی های کاربری را پیشنهاد دهند که می تواند باعث افزایش شمولیت شود، به ویژه برای افرادی که حساب بانکی ندارند یا دارای معلولیت هستند.

آخرین انتخاب به پاسخ دهندگان ارائه می شود، بین یورو دیجیتال که برای پردازش هر پرداخت به بانک مرکزی یا واسطه ای احتیاج ندارد و یورو دیجیتالی که برای ثبت تراکنشها به واسطه ها احتیاج دارد.

برای گزینه اول (ارز دیجیتال بانک مرکزی بدون واسطه)، بانک مرکزی اروپا توضیح می دهد که ” استفاده از یوروی دیجیتال نزدیک ترین گزینه به پرداخت نقدی است، اما به صورت دیجیتال – شما می توانید از یوروی دیجیتال حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت استفاده کنید و در این صورت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی بهتر محافظت می شود. “

در مورد گزینه دوم (ارز دیجیتال بانک مرکزی با واسطه ها) نیز، بانک مرکزی اروپا توضیح می دهد که این مدل به صورت آنلاین عمل می کند و پتانسیل گسترده تری را برای ارائه خدمات اضافی و پشتیبانی از تراکنش ها با خدمات موجود فراهم می کند. “به عنوان مثال، این گزینه می تواند ادغام یوروی دیجیتال در خدمات و برنامه های بانکی الکترونیکی را که در حال حاضر در دسترس می باشد، آسان کند.”

این نظرسنجی همچنین دارای یک بخش اختصاصی برای دیدگاه های متخصصان امور مالی و فناوری است که از آنها می خواهد در مورد نقشی که برای بانک ها، نهادهای تجاری و موسسات پرداخت در تهیه یوروی دیجیتال برای کاربران نهایی قائل هستند، بازخورد خود را ارائه دهند. همچنین درخواست ارائه بازخورد در مورد راه حل های ضد تقلب، انعطاف پذیری فنی و زیرساخت های پشتیبان یا طراحی دستگاه را دارد که می تواند مزایایی مانند حریم خصوصی، قابلیت استفاده آفلاین و شمول مالی را به همراه داشته باشد.

مباحث دیگر برای مشاوره شامل ایجاد توازن بین محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی با الزامات مبارزه با پولشویی است. استراتژی هایی مانند محدودیت کمیت و پاداش چند لایه به منظور محافظت از سپرده های بانک تجاری و انتقال سیاست های پولی؛ پشتیبانی از پرداخت های ارزی استفاده در خارج از منطقه یورو و ادغام با سیستم های تجاری.

فارغ از اینکه نتیجه مشاوره ها، آزمایش های عملی و بحث و گفتگو با ذینفعان دولتی و خصوصی چه باشد، بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که در مورد راه اندازی یا عدم اجرای پروژه یوروی دیجیتال از اواسط سال ۲۰۲۱ تصمیم گیری خواهد کرد.