video thumb

فیدلیتی: “تقریباً هیچ رابطه‌ای بین بیت کوین و سایر دارایی‌ها وجود ندارد”

در سال های اخیر، اظهاراتی درمورد ارتباط یا عدم قیمت بیت کوین با سایر دارایی های مالی مانند سهام عنوان شده است. گزارش اخیر از Fidelity Digital Assets، در این زمینه شفاف سازی می کند.

در گزارش فیدلیتی با عنوان تز سرمایه گذاری بیت کوین آمده است: نقش بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین، نه تنها عدم ارتباط بین قیمت بیت کوین و دارایی های جریان اصلی مالی را نشان می دهد، بلکه بازده بالاتری را برای سرمایه گذاران بیت کوین در یک افق طولانی مدت دارد. در این گزارش آمده است:

“همبستگی بیت کوین با دارایی های دیگر از ژانویه ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۰ به طور متوسط ۰٫۱۱ است که نشان می دهد تقریبا هیچ رابطه ای بین بازده بیت کوین و سایر دارایی ها وجود ندارد.”

همبستگی ۰٫۱۱ در مقیاس بین -۱ و ۱ وجود دارد، نمره ۱ به معنی همبستگی بی عیب و نقص و -۱ عملکرد معکوس قیمتی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، اگر بیت کوین نمره -۱ داشت، هر زمان سهام سقوط می کند، این دارایی بهای خود را افزایش می دهد. نمره ۰ به این معنی است که هیچ گونه حرکت دارایی بر قیمت بیت کوین تأثیر نمی گذارد.

در سال های اخیر، بیت کوین در برخی مواقع به طور همزمان مسیر قیمت را مطابق با بازارهای اصلی طی کرده است. طی اخبار اولیه کووید ۱۹، بیت کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ در کنار سهام کاهش یافت. با این حال، این دارایی دیجیتال با دستاوردهای نسبی بالاتر، بسیار سریعتر بهبود یافت.

اما علی رغم این تأثیرات کوتاه مدت، فیدلیتی گزارش داد که “بیت کوین دارای فاندامنتال های زیربنایی متمایزی است که تحت تأثیر وضعیت بهداشتی و اقتصادی ایجاد شده توسط کووید ۱۹ قرار نمی گیرد.”

در این گزارش، فیدلیتی خاطرنشان کرد که ماهیت غیر همبسته بیت کوین می تواند تا حدی به دلیل دوره جدیدی از علاقه خرده فروشی به سرمایه گذاری باشد که ناشی از علاقه رسانه های اجتماعی است.

در ادامه، این گزارش در مورد این واقعیت که بیت کوین روایت های مختلفی دارد که مورد توجه حوزه های مختلف سرمایه گذاری است، بحث کرد که با وجود بحث بر سر اینکه آیا بیت کوین ذخیره ارزش است یا وسیله مبادله، “یکی از چیزهای زیبا در مورد بیت کوین این است که که موفقیت آن در خدمت یک هدف واحد نیست. ”

این دارایی دیجیتال طی دهه گذشته با افزایش چشمگیر روبرو شده است و برابری با دلار آمریکا طلا و سایر معیارها را پشت سر گذاشته است، همانطور که قبلا توسط PlanB، تحلیلگر ارز دیجیتال و خالق مدل انباشت به جریان توضیح داده شده بود. همچنین گفتنی است که تصور برخی از بیت کوین از ارز معاملاتی به ذخیره ارزش تبدیل شده است.

سن بیت کوین نیز در عدم ارتباط آن با دارایی های دیگر نقش دارد. در این گزارش آمده است:

“بیت کوین یک دارایی نوپا است که تا همین اواخر از بازارهای سنتی استفاده نمی کرد.” “همانطور که در سبدهای دارایی نهادی ادغام شده است، می تواند با دارایی های دیگر نیز ارتباط فزاینده ای پیدا کند.”

گفتنی است که محصولات معاملاتی بیت کوین نیز از زمان راه اندازی محصول معاملات قراردادهای آتی بیت کوین در بورس سهام شیکاگو در سال ۲۰۱۷ به فضای ارز دیجیتال وارد شده اند. از آن زمان به بعد معاملات اختیار بیت کوین نیز به بازار اصلی ورود پیدا کردند.

با این حال، به طور کلی، فیدلیتی با اشاره به مطالعه ای از دانشگاه ییل که چندین ارز دیجیتال برتر از جمله بیت کوین و اتریوم (ETH) را مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد که قیمت دارایی های دیجیتال با سایر دارایی ها همبستگی ندارد.

در پایان لازم به ذکر است که آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano)، بنیان گذار مورگان کریک دیجیتال و متخصص صنعت ارز دیجیتال نیز بارها در مورد بیت کوین به عنوان یک دارایی غیر همبسته صحبت کرده است. در میان وضعیت نامشخص جهانی، طبق گفته MicroStrategy ، یک بازیگر بزرگ مالی که به تازگی ۴۰۰ میلیون دلار برای بیت کوین سرمایه گذاری کرده است، چنین دارایی ممکن است، یک پوشش ریسک باشد.