video thumb

کارشناسان ارزیابی می‌کنند؛ آیا دیفای از بین رفتنی است یا اینکه هنوز آینده مالی ماست؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که مسیر فعلی اکوسیستم دیفای یادآور رونق ICO است. در حالی که اکثر توکن های مرتبط با دیفای

پروژه های با کیفیت بالا مانند Chainlink ، Aave و Synthetix از زمان اوج خود به نصف کاهش یافته اند، در حالی که برخی از پروتکل های کلون ۹۵ درصد یا بیشتر کاهش یافته اند.

همچنین نشانه هایی وجود دارد که برخی از وثیقه های ارز دیجیتال شروع به نقد شدن کرده و از پروتکل های دیفای خارج می شوند، زیرا بازده های دو رقمی شروع به کاهش می کند. بر اساس گزارش DeFi Pulse ، ارزش کل قفل شده در همه پلتفرم ها از بالاترین میزان خود در اواخر سپتامبر ۹٫۳ درصد کاهش یافته است.

Ethan Buchman، یکی از بنیان گذاران Cosmos اظهار داشت که دیفای یک گام بزرگ رو به جلو برای دموکراتیک سازی دسترسی به محصولات مالی است، اما افزود که بیشتر پروتکل ها خطر قابل توجهی دارند که همیشه واضح نیست.

قراردادهای هوشمند بدون حسابرسی در آن لیست پرخطر قرار دارند و در سال جاری چندین بهره برداری از آنها صورت گرفته است. بعلاوه حملات وام فلش و آربیتراژی نیز صورت گرفته است که منجر به از دست دادن سرمایه کاربران شده است. چندین پلتفرم دیفای از جمله bZx ، Yam Finance ، Bancor ، dForce ، Balancer و اخیراً Soft Yearn نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.

Nicholas Pelecanos، رئیس تجارت در NEM، از باگ Yam Finance و فروپاشی آن به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه دیفای هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اشاره کرد. او در ادامه اضافه کرد:

“دیفای در حال حاضر از نظر ظرفیت برای کنترل سرمایه در لبه چاقو است و می تواند به راحتی وارد یک حباب شود.”

پروژه های کلاهبردار و طرح های پامپ و دامپ، در میان هیاهوی تبلیغات DeFi نیز رایج شده اند. ییلد هاپینگ نیز جنبه دیگری است که نشان می دهد فضای در حال ظهور دیفای برای پایداری ساخته نشده است.

کنستانتین ریشتر (Konstantin Richter)، مدیرعامل Blockdaemon، رونق دیفای را به حباب ICO تشبیه کرد. وی افزود که ارقام بزرگ APY از ۱۰۰۰ درصد یا بیشتر برای ییلد فارمینگ یک رقم ناپایدار است و این بدان معنی است که بیشتر این آزمایشات به شکست منجر می شود.

در یک میزگرد در اجلاس LA Blockchain این هفته، سام بانکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل FTX پیشنهاد کرد که رونق حجم صرافی های غیر متمرکز که حتی در ماه گذشته شاهد پیشی گرفتن Uniswap از کوین بیس بودیم، پایدار نیست. وی گفت به محض اینکه انگیزه های بزرگ برای استفاده از صرافی های غیر متمرکز غیر کاستدی کاهش یابد، حجم آن نیز کاهش می یابد.

جیسون وو (Jason Wu)، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران Definer.org نیز اظهار داشت که اکنون این بازار نسبت به دوران رونق ICO از بلوغ بیشتری برخوردار است و آینده این صنعت با معرفی اتریوم ۲٫۰ و یک روش قانون گذاری شده برای رساندن دیفای به جریان اصلی تا حد زیادی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. وی در ادامه عنوان کرد:

“با هجوم سرمایه در فضای دیفای، پروژه ها برنامه های بیشتری برای نسل بعدی شبکه های مالی ایجاد می کنند. هجوم به دیفای که در حال حاضر در بازار مشاهده می کنیم، به مأموریت ما برای انتقال دنیای پول کمک می کند. “