video thumb

ادغام شرکت‌های پرداخت دیجیتال ایتالیا برای ایجاد یک گروه فین تک ۱۷٫۶ میلیارد دلاری

بزرگ ترین شرکت پرداخت ایتالیا یعنی Nexi با رقیب خود SIA، معامله ای را برای ایجاد یک بهیموت پرداخت های دیجیتال با ارزش بازار ۱۵ میلیارد یورو (۱۷٫۶ میلیارد دلار) منعقد کرده است. تخمین زده می شود که این نهاد جدید سهم بازار داخلی ۷۰ درصدی را به خود اختصاص دهد.

طبق گزارشی از رویترز، این توافقنامه تقریبا ۷۰ درصد از شرکت تازه ادغام شده را به Nexi می دهد و سهم SIA حدود ۴٫۶ میلیارد یورو (۵٫۴ میلیارد دلار) می باشد. صاحبان سهام خصوصی Nexi یعنی Advent، Bain Capital و Clessidra صاحب ۲۳ درصد از این گروه فین تک تازه ایجاد شده خواهند بود.

در آستانه نهایی شدن این معامله، فایننشال تایمز این ادغام را نویدبخش ایجاد “یکی از بزرگ ترین گروه های فین تک اروپا” توصیف کرده بود. کوین تلگراف پیش از این نیز در مورد Nexi گزارش داده است، زمانی که در سال ۲۰۱۸ در آزمایش اصلی سیستم بین بانکی مبتنی بر بلاک چین در ایتالیا شرکت داشت. Nexi بر روی بازار ایتالیا متمرکز است، در حالی که SIA یک سوم درآمد خود را در خارج از کشور ایجاد کرده است. Nexi و SIA هر دو در میلان مستقر هستند و گزارش شده است که گفتگوها در زمینه این همکاری بیش از ۱۸ ماه طول کشیده است، زیرا درگیر بلاتکلیفی طولانی درباره شرایط حاکمیت و ارزیابی ها بوده است.

پائولو برتولوزو (Paolo Bertoluzzo)، مدیرعامل Nexi در یک بیانیه رسمی عنوان کرد که این ادغام باعث ایجاد یک رهبر بزرگ شرکت فناوری پرداختی ایتالیایی در اروپا می شود.

رویترز خاطرنشان می کند، انتظار می رود که همه گیری کووید ۱۹ باعث افزایش پرداخت دیجیتال در ایتالیا شود، چرا که ایتالیا تاکنون نسبت به سایر کشورهای اروپایی در این زمینه عقب تر بوده است.

این نهاد ادغام شده، با داشتن برتولوزو (Bertoluzzo) به عنوان مدیرعامل، پرداخت های تقریبا ۲ میلیون تاجر و ۱۲۰ میلیون کارت را انجام می دهد یعنی چیزی بیش از ۲۱ میلیارد تراکنش در سال.

با توجه به شرایط خاص موجود، این ادغام قرار است تا تابستان سال ۲۰۲۱ تکمیل شود. گفتنی است که در مذاکرات صورت گرفته در این زمینه، بانک مرکزی آمریکا، Mediobanca و HSBC به عنوان مشاور Nexi عمل کردند و JPMorgan و Rothschild نماینده SIA بودند.

همانطور که در اوایل سال جاری گزارش شد، ادغام در بخش پرداخت دیجیتال تقویت شده است. در ماه فوریه، شرکت های فین تک فرانسوی Ingenico و Worldline با هم ادغام شدند و چهارمین شرکت پرداخت بزرگ جهان را ایجاد کردند.

مانند فضای گسترده فین تک، صنعت بلاک چین نیز سهم خود را از ادغام شاهد بوده است. به طوری که چندی پیش، بایننس، کوین مارکت کپ و صرافی هندی WazirX را به دست آورد، در حالی که صرافی آمریکایی کوین بیس نیز به همین ترتیب پلتفرم های کوچک تری را به دست آورده است. در زمستان ۲۰۱۹، دو شرکت استخراج بزرگ برای ایجاد آنچه که به نظر آنها بزرگ ترین شرکت استخراج در جهان است، یک توافق نامه ادغام امضا کردند.