video thumb

آیا رخنه کردن به XMR باعث کاهش ارزش این ارز دیجیتال می‌شود؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که سه شرکت تحلیلی بلاک چین توانایی ردیابی مونرو را دارند که می تواند بر قیمت XMR تأثیر بگذارد – اما آیا کسی واقعاً می تواند آن را ردیابی کند؟

اخیراً، سرویس درآمد داخلی ایالات متحده هنگامی که جایزه ای را بر سر دارایی دیجیتال مونرو که (XMR) بر ناشناس بودن متمرکز است، قرار داد، و به هر کس که می تواند این دارایی ادعا شده غیرقابل ردیابی را ردیابی کند، ۶۲۵،۰۰۰ دلار پیشنهاد داد، باعث هیاهو در جامعه ارز دیجیتال شد. از آنجایی که صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین برای ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی افراد ارزش قائل است، سوالاتی درباره نتیجه این تلاش بوجود می آید که البته به قابل قبول بودن آن اشاره ای نمی شود.

پاول کوسکوفسکی (Pawel Kuskowski)، مدیرعامل Coinfirm که یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین است، به کوین تلگراف گفت: ” در مرحله کنونی علم ارز دیجیتال، شکستن پروتکل مونرو با قطعیت لازم تقوی در ادامه اظهار داشت:ریباً غیرممکن است. “وی عنوان کرد: “با این حال، این بدان معنا نیست که ردیابی دارایی های مونرو به روشی موثر غیرممکن است.”

“برخی از ابتکارات می تواند برای بررسی جرم ارز دیجیتال برای مقامات مفید باشد، از جمله: راه اندازی یک شبکه بزرگ از نودهای مونرو خود، تجزیه و تحلیل هر گونه داده ضبط شده با قالب بندی ارائه دهندگان خدمات غیر منطبق که شامل مونرو و استفاده از نرم افزار جاسوسی و کیف پول است. گفتنی است مورد دوم برای تحقیقات بسیار مفید است.”

مونرو به عنوان یکی از شناخته شده ترین دارایی های ناشناس محور صنعت ارزدیجیتال خدمت می کند. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) همه تراکنش ها را به یک دفتر عمومی که برای همه افراد آنلاین قابل مشاهده است، ارسال می کنند. اگرچه آدرس تراکنش های بیت کوین با نام مستعار است، اما ابزارها و تلاش های مختلف می توانند تراکنش ها و آدرس ها را به هویت های شخصی مرتبط کنند. مونرو از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۴، توانایی پنهان کردن مقادیر تراکنش ها و آدرس های فرستنده را داشته است. بلاک چین این دارایی نیز تراکنش ها و مبالغ آنها را از اشخاص ثالث غیر درگیر پنهان می کند.

یک شرکت ادعا می کند که قدرت پیگیری مونرو را دارد

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین CipherTrace در تاریخ ۳۱ آگوست از فناوری ردیابی مونرو که به گفته خودش اولین فناوری در نوع خود است، تمجید کرد. دیو جوانز (Dave Jevans)، مدیرعامل شرکت CipherTrace در گفتگو با کوین تلگراف گفت: “ما اخیراً قابلیت های ردیابی مونرو را به مجموعه تحقیقاتی خود اضافه کردیم.”ویدر  افزود:

“ابزارهای ما هویت کاربران ارسال کننده یا دریافت کننده تراکنش های واحد را نشان نمی دهد. این بسته به قانون است که اطلاعات مربوط به نقشه برداری از آدرس ها، کیف پول ها، شناسه های پرداخت و غیره را پیدا کند.”

IRS وارد عمل می شود

انگیزه رمزگشایی XMR در ۱۱ سپتامبر جالب تر شد، چرا کهسازمان مالیاتی حاکم بر ایالات متحده یعنی IRS ، از تحقیقات خود برای هر کسی که قادر به نقض فن آوری پنهان کردن تراکنش های مونرو می باشد، خبر داد و ۶۲۵،۰۰۰ دلار به عنوان پاداش برای چنین اطلاعاتی در نظر گرفت. در صنعتی که ارزش حریم خصوصی را ارزیابی می کند، کمک به یک سازمان دولتی با این نوع تلاش ها از برخی جهات، در تضاد با این فضا به نظر می رسد.

جوانز توضیح داد که “سازمان امور مالیاتی این پول را برای تحقیق و توسعه ارائه می دهد که به همان اندازه که رسانه ها نشان می دهند بحث انگیز یا شگفت آور نیست. وی افزود که هدف هیئت حاکمه مشارکت تعدادی از نهادها برای این کار است و تنها یک میلیون دلار بودجه برای این تلاش در نظر گرفته شده است. بنابراین، IRS مبلغ ۵۰۰۰۰۰ دلار را از قبل پرداخت ، و ۱۲۵۰۰۰ دلار د یگر را بر اساس عملکرد و در طول هشت ماه بعد پرداخت میی کند.. جوانز از اظهارنظر درمورد اینکه CipherTrace قصد همکاری با IRS را دارد خودداری کرد.

IRS در تاریخ ۳۰ سپتامبر از دو کمپین Monker-cracking رونمایی کرد. جای تعجب است که CipherTrace یکی از این دو نبود، اگرچه رقابت برای غلبه بر حریم خصوصی ارز دیجیتال تمایل این آژانس دولتی برای شکست حریم خصوصی موجود در راه حل های بلاک چین لایه دو بود مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین رانیز شامل می شد تردید در مورد تلاش برای ردیابی Monero. Chainalysis و Integra FEC به عنوان پیروز انتخاب شدند و ۲۲ متقاضی دیگر را شکست دادند.

تردید در مورد تلاش برای ردیابی مونرو

CipherTrace ادعا می کند که از قدرت ردیابی مونرو بهره می برد و ظاهراً سازمان امور مالیاتی چیز امیدوار کننده ای را از Chainalysis و Integra FEC مشاهده کرده است، اما تأثیر و عمق چنین ردیابی هنوز جای بحث دارد. یک نماینده از Monero Outreach به کوین تلگراف گفت: “من به هر ادعایی از جانب شرکت ها که عنوان می کنند،می توانند معاملات مونرو را ردیابی کنند بسیار مشکوک هستم.” Monero Outreach به عنوان یک کارگروه مستقل، دارایی متمرکز بر حریم خصوصی را به مردم آموزش می دهد.

در حالی که ممکن است یادگیری اطلاعات کاربر از فراداده سطح شبکه که با Tor یا یک لایه شبکه حریم خصوصی مشابه پنهان نشده است، امکان پذیر باشد اما آنها به احتمال زیاد نمی توانند کیف پول یا مبالغ مربوط به هرگونه تراکنش را ردیابی کنند. Tor، یک نرم افزار رایج است که که مخفی‌ سازی هویت‌ کاربران را در فضای اینترنت امکان پذیر می کند.

اگر سه شرکت واقعاً روش هایی را برای ردیابی مونرو کشف کنند، فضای ارز دیجیتال از این اتفاق واقعاً بهره مند می شود. به گفته وی، XMR دارای تعداد زیادی از توسعه دهندگان درگیر است که در جهت پیشرفت کد تلاش می کنند در حالی که نقاط ضعفی را که با آنها روبرو می شوند، برطرف می کنند.

آیا رخنه کردن به XMR باعث کاهش ارزش این ارز دیجیتال می‌شود؟

بر اساس داده های کوین مارکت کپ، در زمان نگارش این مطلب، مونرو شانزدهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار است و قیمت هر کوین ۱۰۲٫۴۱ دلار است – اما اگر این دارایی، قابلیت های حفظ حریم خصوصی خود را از دست بدهد، چه اتفاقی برای ارزش ان می افتد؟ کوسکوفسکی دراین باره اظهار داشت:

“ما بر این باوریم که اگر جنبه ناشناس بودن XMR حذف شود، تقریباً ارزش آن به صفر می رسد زیرا در حال حاضر اکثر کسب وکارهایی که از آن استفاده می کنند یا آن را به مشتریان ارائه می دهند (به استثنای برخی از محصولات مشتق) در آستانه قانونی شدن قرار دارند.”

جوانز از CipherTrace دیدگاه دیگری دارد. ساخت مونرو کاملا از بیت کوین متفاوت است، بنابراین به احتمال زیاد، ردیابی مونرو قابل پیش بینی است. با این وجود، دستیابی به موفقیت در شناسایی تراکنش های مونرو احتمالاً باعث می شود که قیمت این ارز دیجیتال در ابتدا پایین بیاید. ” با این وجود، حتی اگر حریم خصوصی آن شکسته شود، جوانز انتظار دارد XMR با لیست شدن در سایر صرافی های ارز دیجیتال قیمت خود را دوباره افزایش دهد و به طور قابل ملاحظه ای حجم معاملات بیشتری را نشان دهد. وی افزود: “همچنین لازم به ذکر است که بیت کوین هرگز ناشناس نبوده و همیشه بسیار بالاتر از مونرو ارزیابی شده است.”

مونرو در حال حاضر در تعداد زیادی از صرافی های ارز دیجیتال مبادله می شود. علاوه بر این، مونرو به دلیل تمرکز بر حریم شخصی خود شناخته شده است که در صورت نقض حریم خصوصی آن، بی اعتبار می شود. در مقابل، حذف شدن مونرو از لیست صرافی ها نیز اخیرا به یک روند تبدیل شده است و حجم موجود را کاهش می دهد. طی دو سال گذشته تعدادی از پلتفرم ها به دلایل مختلف این دارایی را از لیست خارج کرده اند که از جمله آنها عبارتند از: هیوبی و بیت هامب.

اگرچه Chainalysis از حضور در تلاش IRS برای شکستن مونرو امتناع ورزید اما اگر حریم خصوصی آن شکسته شود، این شرکت دیدگاه خود را در مورد ارزش مونرو ارائه می دهد. مادی کندی (Maddie Kennedy)، مدیر ارشد ارتباطات Chainalysis به کوین تلگراف گفت:

“کاربران ارز دیجیتال، از جمله بازیگران بد معمولاً مجبورند بین استفاده از یک ارز دیجیتال مانند مونرو به جهت افزایش حریم خصوصی و بیت کوین به جهت راحتی، دسترسی و نقدینگی ای که ارائه می دهد، یکی را انتخاب کنند. با این حال، بیت کوین در حال حاضر معمولاً پیروز میدان است، خصوصاً با توجه به این که صرافی ها به طور فزاینده ای کوین های حریم خصوصی را از پلتفرم خود حذف می کنند. “

همچنین لازم به ذکر است که بزهکاران تنها احزابی نیستند که به فناوری های حفظ حریم خصوصی مانند مونرو (Monero) بها می دهند. گفتنی است که این کوین راهی را برای فردی فراهم می کند که بتواند حریم شخصی خود را در عصری پر از اسکناس دیجیتال و فروش داده ها پس بگیرد. دولت ها و افراد قدرتمند حریم خصوصی در هزینه های دیجیتال را به عنوان یک مفهوم خارجی در نظر می گیرند، در حالی که در حقیقت، پول نقد چاپ شده توسط دولت ناشناس ترین گزینه موجودی است که به طور روزانه برای فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد.