video thumb

همبستگی معکوس بیت کوین در مقابل دلار آمریکا

سرمایه گذاران باید رابطه معکوس و قوی بین قدرت دلار آمریکا و بیت کوین را تحت نظر داشته باشند. بحث گسترده ای بین سرمایه گذاران در مورد همبستگی بیت کوین (BTC) با سایر بازارها وجود دارد. درجه بالایی از همبستگی بین بازارهای سهام و بیت کوین خصوصاً در چند ماه گذشته وجود داشته است. در سایر دوره ها نیز به نظر می رسد که طلا و بیت کوین با هم همبستگی دارند.

با این حال، همبستگی که باید بیشتر مد نظر قرار گیرد، دلار است زیرا اقتصاد جهانی مبتنی بر قدرت یا ضعف ارز ذخیره جهانی یعنی دلار ایالات متحده است.

ضعف دلار باعث افزایش قیمت بیت کوین در سه ماهه دوم و سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ شد

نمودار ۱ روزه BTC / USD در مقابل طلا در مقابل DXY. منبع: TradingView

نمودار بالا، ارزش طلا، بیت کوین و دلار از زمان سقوط در ماه مارس را نشان می دهد. خط نارنجی، طلاست، خط آبی شاخص دلار آمریکا (DXY) است و قیمت عادی بیت کوین با خط سیاه نشان داده می شود.

تأثیر ناگهانی همه گیری جهانی، تقاضا برای دلار آمریکا را افزایش داد و در مارس به شدت افزایش یافت، همانطور که با جهش خط آبی مشاهده شد. این افزایش باعث افت بازارهای دیگر شد زیرا قیمت بیت کوین ۵۰ درصد کاهش یافت و به پایین ۳۷۰۰ دلار رسید.

با این حال، از زمان این سقوط گسترده، DXY روز به روز در حال ضعیف شدن است. این ضعف ناگهانی دلار باعث شد تا سایر دارایی های امن طی شش ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یابد. بیت کوین از زمان سقوط در ماه مارس ۱۸۵ درصد افزایش یافته است در حالی که طلا ۳۱ درصد رشد داشته است.

اما علی رغم اینکه روند نزولی عمومی هنوز دست نخورده است، در اوایل سپتامبر با ایجاد ساخت و ساز بازگشتی، دلار آمریکا شاهد یک جهش تسکین دهنده بود. یک واگرایی سرسختانه به منظور شروع الگوی بازگشتی موقت ایجاد شد، پس از آن، سطح ۹۲٫۷۵ به عنوان سطح پشتیبانی برای ادامه روند صعودی بازپس گرفته شد.

نمودار ۱ روزه شاخص ارز دلار آمریکا. منبع: TradingView

این افزایش به ۹۴٫۶۰ واحد رسید و باعث افت قابل توجه دارایی های دیگر شد. بنابراین، اگر DXY به سمت ۹۶ واحد ادامه یابد، باید انتظار ضعف بیشتری در بازار کالاها و ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد.

دلار در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باعث تقویت چرخه بیت کوین شد

نمودار ۱ هفته ای BTC / USD در مقابل DXY. منبع: TradingView

اوج های قبلی این چرخه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ برای بیت کوین به ثمر رسیده است که از طریق آن می توان داده های معتبر را از همبستگی دلار آمریکا و بیت کوین بدست آورد.

در طول سال ۲۰۱۷، دلار آمریکا ضعف قابل توجهی را نشان داد، زیرا جفت ارز EUR / USD نیز از ۱٫۰۳ به ۱٫۲۵ افزایش یافت. در طی این عدم اطمینان و بی ثباتی دلار آمریکا، قیمت بیت کوین از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

از آن زمان، شاخص DXY قدرت خود را نشان می دهد. از طریق این قدرت، بازار خرسی بیت کوین تا ماه های گذشته تقویت می شد.
یک ضعف قابل توجه در شاخص DXY باعث می شود که قیمت بیت کوین و طلا همچنان افزایش یابد. آیا تاریخ قرار است تکرار شود؟
ضعف دلار پس از حباب Dot.com منجر به افزایش ۶۰۰ درصدی طلا شد

با این حال، از آنجا که USD در سال ۲۰۰۰ ضعف نشان داد، طلا به عنوان یک پناهگاه امن، قدرت فوق العاده ای نشان می دهد، که باعث افزایش ۶۰۰ درصدی سبد سهام شما می شود.

در همان دوره، جفت ارز یورو / دلار آمریکا در سال ۲۰۰۸ از ۰٫۸۵ به ۱٫۶۰ افزایش یافت. پس از آنکه سرمایه گذاران در طول این دوره به سمت دلار به عنوان یک پوشش ریسک حرکت کردند، این مومنتوم از بین رفت.

اما در زمان عدم اطمینان فعلی با نرخ بهره منفی، افزایش سطح بدهی و تورم، بیت کوین نیز عملکرد نسبتاً خوبی دارد. البته، این افت احتمالی ۲۵ الی ۳۵ درصدی می تواند درست در ماه مارس در اولین مرحله بحران رخ دهد. اما بیت کوین و طلا پس از آن به عنوان پناهگاه های امن در برابر تضعیف دلار، به طور قابل توجهی سود می برند، این دقیقاً همان چیزی است که در دسامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، در حالی که بیت کوین به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به ۲۰ هزار دلار رسید.

دلیل ساده این امر این است که اعتماد به دولت ها در زمان عدم اطمینان اقتصادی نیز کاهش می یابد. با توجه به این عدم قطعیت و رشد بدهی نمایی، بانک مرکزی ایالات متحده یک گزینه دارد: کاهش ارزش پول که به معنای ضعف بیشتر برای دلار است.

به عبارت دیگر، اگر ضعف دلار تا سال ۲۰۲۰۱ ادامه یابد، پیش بینی قیمت های شش رقمی می تواند به واقعیت تبدیل شود.