video thumb

معنای همه گیری کووید ۱۹ برای بلاک چین و ارز دیجیتال

بلاک چین و ارز دیجیتال بخصوص در شرایط دشوار شیوع ویروس کرونا در جهان، توانایی بالایی برای کمک به ما دارند. در ماه مارس سال ۲۰۲۰، ویروس کووید ۱۹ توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام شد. با گذشت بیش از شش ماه از آن اعلامیه، تقریباً ۳۳ میلیون مورد بیماری در سراسر جهان و تقریباً ۱ میلیون مورد مرگ رخ داده است. در حالی که بیشتر داستان های مربوط به بیماری همه گیر شامل هزینه های نجومی آن از نظر زندگی و رنج انسان است، این بیماری همچنین مشکلاتی را در زمینه زیرساخت های اقتصادی جهانی ما نشان داده است. تعداد شگفت آور این نقاط ضعف ممکن است با استفاده از فناوری بلاک چین

در نتیجه شیوع کووید ۱۹، مشاغل در سراسر جهان، از جمله در پیشرفته ترین کشورهای اقتصادی، با مشکلات عرضه ای روبرو شده اند که به سختی آماده حل آنها نبودند. آنها نمی توانند اطلاعات مهم را به سرعت جمع آوری و به آنها دسترسی پیدا کنند تا بتوانند منابع موجود را به سرعت به نقاط مورد نیاز خود برسانند.

فناوری بلاک چین و شیوع همه گیری

راه حل های مبتنی بر بلاک چین برای رفع شکاف ها و تأخیرهای اطلاعاتی در حال حاضر توسط تعدادی از بزرگ ترین شرکت های جهانی در حال انجام است. به طور مشابه، سازش پذیری و انعطاف پذیری در سمت عرضه نیز با فناوری بلاک چین بهبود می یابد. از آنجا که فناوری بلاک چین شاید به طور منحصر به فرد در تأیید اعتبار، ایمن سازی و انتقال داده ها مناسب باشد، برای حل مشکلاتی که گاهی اوقات تراکنش های چند جانبه را دچار مشکل کرده اند، به ویژه هنگامی که این ترتیبات از مرزهای ملی عبور می کنند، ایده آل است.

فقط در چین، حدود ۲۰ برنامه مبتنی بر بلاک چین که برای پرداختن به ویروس کووید ۱۹ طراحی شده بودند، در دو هفته اول فوریه ۲۰۲۰ راه اندازی شدند. این برنامه های جدید شامل غربالگری آنلاین برای مدیریت ایمن سوابق سلامت و پلتفرمی برای پشتیبانی از مدیریت و تخصیص مناسب از منابع امدادی به مناطق آسیب دیده می باشند.

بسیاری از کشورها از این فناوری برای نظارت و ردیابی فعالیت افراد آلوده و در معرض ابتلا به این ویروس استفاده کرده اند. یکی از این اقدامات، که در بارون گزارش شد، استفاده از دستبندها برای اجرای برنامه های قرنطینه برای بازدید کنندگان خارجی که به منطقه وارد می شوند، می باشد.

در ایالات متحده، روش های مختلفی وجود دارد که در آنها فناوری بلاک چین ممکن است واکنش ملی به کووید ۱۹ را بهبود بخشد و اکوسیستم اقتصادی ما را برای مدت طولانی تقویت کند. به عنوان مثال، پلتفرم های بلاک چین می توانند قابلیت اطمینان، شفافیت و امنیت داده ها را بهبود بخشند و به حل شکایات مربوط به دستکاری داده ها یا به خطر افتادن دقت آنها از راه های دیگر کمک کنند. این امر می تواند به شما کمک کند تا ویروس را ردیابی کنید، اطلاعاتی سازگار، دقیق و فوری ارائه دهید. این موضوع می تواند به ردیابی پاسخ های پزشکی موثر کمک کند. همچنین می تواند مدیریت بیمه خدمات درمانی را بهبود بخشد. هنگامی که یک واکسن برای آزمایش و توزیع در دسترس است می توان از آن برای تطبیق با الزامات ایمنی دارو استفاده کرد. همچنین این فناوری می تواند به مسائل مربوط به عرضه کمک کرد، خصوصاً از آنجا که بسیاری از کالاهایی که آمریکایی ها عادت دارند استفاده کنند، از کشورهای دیگر سرچشمه می گیرند.

ارز دیجیتال و شیوع همه گیری

دارایی های دیجیتال نیز دراین زمینه نقش دارند. همه گیری، نگرانی های فزاینده ای را در مورد میزان استفاده دولت ها و کسب و کارهای بزرگ از داده های جمع آوری شده در نتیجه حضور مجازی بیشتر افراد ایجاد کرده است.

در ایالات متحده، کمبود سکه توجهات را به هزینه ها و ناکارآمدی ارز متعارف معطوف کرد. نگرانی در مورد میزان آلودگی ویروس در سطح سکه ها و اسکناس های معمولی، فشار به سمت تراکنش های غیرنقدی را افزایش داده است. تأخیرها و هزینه های مربوط به انتقال وجوه متعارف نیز توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. شرایط افراد بدون حساب بانکی نیز بدتر شده است. با برآورد ۱٫۷ میلیارد بزرگسال بدون حساب بانکی در جهان، در زمان مشکلات اقتصادی، این می تواند یک مسئله مهم باشد. بسیاری از این موضوعات را می توان حداقل از لحاظ تئوری با دارایی های دیجیتال برطرف کرد.

مفسران مختلف مشاهده کرده اند که همه گیری و واکنش بین المللی به آن، به طور قابل توجهی جهان را به سمت یک اکوسیستم آنلاین از جمله تراکنش های مالی دیجیتال سوق داده است.

مصرف کنندگان به طور فزاینده ای با دورکاری سازگار می شوند، هم مجبور شده اند و هم مایل به پرداخت الکترونیکی تراکنش های مالی هستند. مشاوران سرمایه گذاری و مشاوران مالی نیز در حال انطباق با “شرایط عادی جدید” هستند و پتانسیل ابزارها و منابع آنلاین، از جمله سرمایه گذاری های دیجیتالی مالی را شناسای می کنند.

بسیاری از دولت های ملی و بانک های مرکزی توجه خود را به ارزهای دیجیتالی متمرکز معطوف کرده اند. گزینه دیگری که به طور فزاینده ای ذکر شده است، شامل استیبل کوین های با پشتیبانی دلار آمریکا یا یورو است. لیبرای فیس بوک، با برنامه ریزی گسترده ای برای ارائه گزینه های مختلفی که هر یک از آنها با پول محلی فیات پشتیبانی می شود، ممکن است در موقعیتی باشد که این روند را تسریع کند.

و ممکن است بپرسید قانون گذاران ایالات متحده برای پشتیبانی از این نوع فناوری نوآورانه چه کار می کنند؟ بستگی زیادی به این دارد که کدام آژانس مورد بررسی قرار گیرد. دفتر نظارت بر ارز در ژوئیه سال ۲۰۲۰ نامه ای را منتشر کرد که در آن قوانینی را که به بانک های ملی و انجمن های پس انداز فدرال اجازه می دهد خدمات کاستدی ارز دیجیتال را به مشتریان ارائه دهند، توضیح داد. طبق گفته لائل برینارد (Lael Brainard)، رئیس هیئت مدیره سیستم فدرال رزرو، بانک فدرال به طور فعال در تلاش است تا با توجه به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در مرز تحقیق و توسعه باقی بماند.

از طرف دیگر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و وزارت دادگستری همچنان به طور فعال الزامات ثبت قوانین اوراق بهادار فدرال را در فضای ارز دیجیتال اعمال می کند. علاوه بر پیگیری پرونده های مربوط به عرضه های جعلی، مواردی مانند SEC در برابر تلگرام و SEC در مقابل Kik نشان دهنده یک ذهنیت اجرایی تهاجمی حتی در تراکنش های قانونی است که نمی تواند مطابق با الزامات بیزانسی معافیت های موجود از الزامات ثبت نام اوراق بهادار باشد.

در واقع، هستر پیرس (Hester Peirce)، کمسیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار، اقدامات این کمیسیون را در زمینه این موارد  مورد انتقاد قرار داده، زیرا احتمال دارد کارآفرینان ارز دیجیتال را به خارج از کشور سوق دهد یا مانند مورد تلگرام، یک نوآوری بالقوه قابل قبول و ارزشمند را به طور کامل تعطیل کند.

محیط متغیر و چالش برانگیزی که در آن قرار داریم، تا حدی به دلیل همه گیری که هنوز نتوانسته است تأثیر خود را در تصویر اقتصادی جهانی متوقف کند، به این معنی است که دلیلی برای تشویق راه حل های مبتنی بر بلاک چین برای بسیاری از مشکلات فعلی ما وجود دارد.

از نگرانی ها در مورد تقلب در آراء رأی دهندگان گرفته تا مشکلات عدم موفقیت در عرضه و عدم انعطاف پذیری و افزایش دسترسی به تراکنش های مالی پایدار و ایمن، می توان عنوان کرد که دارایی های دیجیتال و بلاک چین ظرفیت فوق العاده ای دارند. شاید زمان آن فرا رسیده است که قانون گذاران ما بیشتر به جای گسترش دامنه نظارتی خود، بر تشویق نوآوری مطلوب در فضا تمرکز کنند.