video thumb

ضرورت بلاک چین برای اهداف توسعه پایدار

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که فناوری های نوظهور برای SDG ضروری هستند، هنگامی که اهداف توسعه پایدار یا SDG در سال ۲۰۱۲ شکل گرفت، فناوری بلاک چین در اوایل فعالیت خود قرار داشت. تعداد کمی می توانستند مسیر حرکت و پتانسیل بلاک چین

اما امروز، ما فرصت هایی را برای فناوری بلاک چین می بینیم که رویکردهای متداول توسعه پایدار را دوباره ایجاد می کند و اگر با مسئولیت پذیری استفاده شود، پیشرفت را تسریع می کند.

روندهای کلان ۲۰۲۰

امسال تعدادی از گرایش های کلان در دنیای بلاک چین و توسعه پایدار وجود دارد که زمینه را فراهم می کند. این یک سال مهم برای ایجاد زمینه برای متحول کنندگان بزرگ مانند ارز دیجیتال و هویت دیجیتال بوده و خواهد بود.

مسیر فناوری بلاک چین از جهاتی با سلف های قبلی خود مطابقت دارد. به دنبال شایعات پیرامون اهداف بلند پروازانه مانند درج مالی و مالکیت داده ها، کار محدودی برای تعریف معنی و شکل ظاهری آن انجام شده است. در حقیقت، اگر خطرات و مزایا به دقت ارزیابی نشوند، احتمال افزایش شکاف های موجود یا بهره برداری از جمعیت آسیب پذیر وجود دارد.

دیدن مومنتوم در جهت تعریف و خود تنظیمی در مورد حمایت از کاربر، مانند کد جهانی دیجیتال مالی و Presidio Principles، دلگرم کننده بوده است، اما مهم است که این مکالمات در واقعیت های حمایت از مصرف کننده، قابلیت های زیرساختی و نفوذ پایه ریزی شود. سیاست ها و مفاهیم فرهنگی برای اطمینان از اینکه این فناوری قادر است به طور معنی داری به اهداف توسعه پایدار کمک کند.

در حالی که برخی از سازمان ها مانند بنیاد حقوق بشر و صلیب سرخ آمریکا از مدت ها پیش اهدای کمک مالی به صورت ارزهای دیجیتال را پذیرفته اند، ما شاهد افزایش تعداد بازیکنانی هستیم که به ارز دیجیتال به عنوان راهی برای تأمین بودجه SDG نگاه می کنند. به عنوان مثال، صندوق رمز ارز یونیسف بزرگ ترین دور سرمایه گذاری خود را در سال جاری اعلام کرد و تعدادی از پلتفرم ها مدتی است که از نسخه ارز دیجیتال Giving Tuesday پشتیبانی می کنند.

همانطور که گفتگوها پیرامون ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و استیبل کوین ها به وجود می آید، مکالمات در مورد اینکه چگونه ممکن است که ارز دیجیتال ابزاری برای ارائه مستقیم کمک باشد نیز وجود دارد.

همچنین به طور مداوم بر هویت دیجیتال به عنوان یک عامل اصلی برای SDG تمرکز شده است. در حالی که بسیاری از این تلاش ها در مراحل اولیه هستند – مانند PayID که اخیراً راه اندازی شده و تعدادی از رهبران صنعت را گرد هم آورده است – این مسئله مطمئناً فضایی برای تماشای عنصری اساسی برای پیشرفت در آینده خواهد بود.

نگاه دقیق تر: سه حوزه تمرکز

ساخت زنجیره های تامین انعطاف پذیر و شفاف.

در هدف نهم توسعه پایدار سازمان ملل آمده است:

“ایجاد زیرساخت های انعطاف پذیر، ترویج صنعت پایدار و پرورش نوآوری.”

همانطور که به طور گسترده گزارش شده است، بیماری همه گیرکووید ۱۹ چالش ها و آسیب پذیری های موجود در زنجیره های عرضه جهانی را برجسته کرده و در خواست برای شفافیت و ردیابی را افزایش داده است. در پاسخ، ابتکارات مختلفی را در زمینه تحقیق در مورد فناوری بلاک چین – یا تسریع در تحقیقات موجود – برای تأمین این نیازها مشاهده کرده ایم.

زنجیره های تأمین یکی از عناصر مهم معادله توسعه پایدار در تجارت، از تجارت جهانی گرفته تا کمک رسانی است. فناوری بلاک چین برای موارد استفاده از زنجیره تامین این تنوع را منعکس کرده است. به عنوان مثال، بانک های توسعه چند ملیتی مانند بانک توسعه آسیا و بانک توسعه بین آمریکایی به ترتیب در حال بررسی استفاده از بلاک چین در آسیای جنوبی و آمریکای لاتین هستند.

StaTwig ، یک شرکت مستقر در هند و فارغ التحصیل صندوق نوآوری یونیسف، استفاده آزمایشی از فناوری بلاک چین را برای پیگیری انتقال واکسن در یک ایالت شرقی انجام داده است. Anheuser-Busch InBev ، یک شرکت نوشیدنی و تولید نوشیدنی چندملیتی این فناوری را در زامبیا به منظور تسهیل شفافیت در قیمت گذاری محصولات محلی که از گیاهانی مانند گیاهان کاساوا تهیه می شوند، به عنوان پایلوت انجام داد.

با این حال، چالش ها همچنان باقی مانده اند. بازنگری موثر در زنجیره های تأمین جهانی مستلزم همکاری بی سابقه بین فعالان صنعت و بررسی دقیق عناصری مانند قابلیت همکاری و یکپارچگی داده هاست.

  • ایجاد نهادهای عمومی قوی تر و پاسخگو

در هدف ۱۶ ام توسعه پایدار سازمان ملل آمده است:

“ترویج جوامع مسالمت آمیز و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ساختن موسسات موثر، پاسخگو و فراگیر در همه سطوح.”

تدارکات عمومی یکی از بزرگ ترین منابع هزینه های دولت و به همین ترتیب، بزرگترین منبع فساد رسمی در سراسر جهان است. پیچیدگی، کدورت نسبی و ذهنی بودن آن منجر به از دست رفتن مقدار زیادی پول شده است. برای افزایش نظارت خارجی، دولت کلمبیا اثبات مفهوم یک سیستم تدارکات مبتنی بر بلاک چین را در پیش گرفت. اگرچه این فناوری به تنهایی کافی نیست، اما می تواند در صورت مشارکت با مدل های “نظارت” مانند مدل های تاسیس شده توسط شفافیت بین الملل یا صندوق مشارکت برای شفافیت، ابزاری قدرتمند باشد.

علاوه بر این، در مورد اهداف داخلی SDG ها، اداره مالیات می تواند یک ابزار مهم یا مانع باشد. به گفته بانک جهانی، “۳۰ کشور از ۷۵ فقیرترین کشور کمتر از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را مالیات می گیرند” – این آستانه مهمی برای ارائه خدمات اساسی است. تعاونی Prosperity ، ائتلافی متشکل از چندین بازیگر بخش دولتی و خصوصی، در حال بررسی نقش فناوری های متن باز از جمله بلاک چین، در امور مالی عمومی است.

  • تحریک مسئولیت منابع و مصرف.

در هدف ۱۲ ام توسعه پایدار سازمان ملل آمده است:

“اطمینان از مصرف پایدار و الگوهای تولید.”

از آنجا که تغییرات اقلیمی و حقوق بشر در راس ذهن مصرف کنندگان قرار دارد، مصرف مسئولانه به یک حوزه مهم برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است.

در سال جاری، فناوری بلاک چین را در راس بسیاری از این مکالمات مشاهده کرده ایم. به عنوان مثال، طرح Mining and Metals Blockchain سال گذشته آغاز شد و توسط هفت صنعت بزرگ از جمله De Beers و Eurasian Resources Group گرد هم آمد تا استفاده از فناوری بلاک چین را برای ردیابی انتشار کربن و شفافیت زنجیره تأمین بررسی کند. تقریباً در همان زمان، Responsible Sourcing Blockchain Network ، بازیکنان خودرویی از جمله فورد و فولکس واگن را گرد هم آورد تا از بلاک چین برای تأمین مواد معدنی استفاده کنند.