video thumb

اسناد فاش شده FinCEN نشان می‌دهد که اقدامات جدید AML برای بانک‌ها، کافی نیست

بر اساس گزارش های منتشر شده، اسناد درز کرده  نشان می دهد که بسیاری از بانک ها پولشویی را امکان پذیر می سازند. اسناد درز کرده از شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) حاکی از آن است که تلاش های مجدد این آژانس برای شناسایی تراکنش های غیرقانونی و پولشویی ممکن است کافی نباشد. اما باید عنوان کرد، موسساتی که مقصر شناخته شده اند، صرافی های ارز دیجیتال نیستند، بلکه برخی از معروف ترین بانک های جهان هستند.

BuzzFeed News گزارش داد، هزاران سند را که مربوط به “گزارش فعالیت های مشکوک” یا SAR ها از بانک ها به شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده در بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۷ بوده اند، دریافت کرده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، “این گزارش ها” دیدگاهی بی سابقه از فساد مالی جهانی ارائه می دهند، بانک ها امکان فساد مالی را به وجود می آورند و نهادهای دولتی که شاهد شکوفایی آن هستند. ”

برخی از اطلاعات بحث برانگیز در SAR ها حاکی از آن است که شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده برای جلوگیری از امکان پولشویی از افراد و موسسات مشکوک، اقدامات ناچیزی انجام داده است.

قوانین جدید ضد پولشویی برای موسسات مالی

این اخبار تنها یک هفته پس از این منتشر می شوند که این نهاد قانون گذار مالی اعلام کرد که در حال اعمال تغییرات گسترده در زمینه قوانین مبارزه با پولشویی (AML) است که برای شناسایی و مبارزه با فعالیت های مالی غیرقانونی از طریق ثبت سوابق قوی و الزامات ارزیابی ریسک ایجاد شده است.

مقررات یک چیز است. اجرای قانون چیزی دیگر.. BuzzFeed News اظهار داشت که اگرچه این قانون گذار مالی در طی یک دوره ۱۷ ساله، میلیون ها SAR از بسیاری از موسسات مالی دریافت کرده است، اما همیشه قادر نیست بانکها را مجبور کند تا به طور موثر از پولشویی جلوگیری کنند.

SAR ها نشان می دهند که مسائل مربوط به پولشویی به طور گسترده در موسسات مالی نفوذ کرده است، با BuzzFeed گزارش بسیاری از بانک ها از جمله JPMorgan Chase ، HSBC ، Standard Chartered ، Deutsche Bank و Bank of New York Mellon “یک سیستم مالی سایه” را فراهم می کند که از طریق آن وجوه غیرقانونی می توانند آزادانه منتقل شوند.

به گفته کارشناسان، “در این اخبار آمده است:” برخی از بانک ها SAR ها را نوعی کارت رهایی از زندان می دانند و هشدارهایی را در مورد مجموعه بزرگی از تراکنش ها ارائه می کنند، بدون اینکه واقعاً برای متوقف کردن آنها اقدامی صورت گیرد.. “در برخی موارد، بانک ها گزارش های متعددی را درباره همان مشتریان ارائه می دهند و جزئیات جرایم مشکوک آنها را در طول سال ها توضیح می دهند در حالی که همچنان از تجارت آنها استقبال می کنند.”

وی عنوان کرد: “شبکه هایی که از طریق آنها پول های کثیف جابجا می شوند، به شریان های مهم اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. آنها یک سیستم مالی سایه را بسیار گسترده و چنان کنترل نشده فعال می کنند که از اقتصاد به اصطلاح مشروع جدا نشدنی است. بانک هایی با نام خانگی به این امر کمک کرده اند. ”

طبق TrustNodes، موسسه ای که بیشترین میزان گزارش فعالیت های مشکوک را با شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده داشته است، Mayzus Financial Services (MFS) است که گفته می شود یک واسطه فیات صرافی بیت کوین BTC-e است. گفته می شود که این صرافی در انتقال وجوه از هک مشهور صرافی ام تی گاکس شرکت داشته است که در آن سارقان ۸۵۰،۰۰۰ بیت کوین (BTC) را در سال ۲۰۱۴ به سرقت بردند. ارزش ارزهای دیجیتال به سرقت رفته امروز تقریباً ۹٫۳ میلیارد دلار است.

MFS و شرکت های تابعه آن، از جمله MoneyPolo، بیانیه های مختلفی در مورد ماهیت این رابطه صادر کرده اند، اگرچه این شرکت گفته است که BTC-e “هرگز هیچ ارتباط مستقیمی با شرکت ما نداشته است، نه از نظر ساختاری و نه از نظر شخصی”. گزارش شده است که بیش از ۲۰۰۰ سند در آخرین پرونده های درز کرده FinCEN وجود دارد.