سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

چگونگی از بین بردن فساد با فناوری بلاک چین !

بر اساس گزارش های منتشر شده، برخی از وظایف اصلی نهادهای دولتی شامل توزیع مجدد منابع و نگهداری سوابق رسمی است. اینها دقیقاً دامنه هایی هستند که برای فناوری بلاک چین

گزارش اخیر وزارت امور خارجه دانمارک، توانایی فناوری بلاک چین را برای خدمت به عنوان ابزاری قدرتمند در مبارزه با فساد دولت برجسته می کند. با این حال، این پیشنهاد آخرین مورد از مجموعه پیشنهادهای سیاستی و گزارش های تحلیلی است که وعده بزرگی را که فناوری دفتر کل توزیع شده برای مدافعان شفافیت دولت – و همچنین محدودیت های زیادی که اجرای آن به طور حتم با آن روبرو است، مستند می کند.

راه حل های فنی برای یک مشکل چند ساله

هر دولتی گره ای عظیم از رویه ها، سوابق، تراکنش ها و بوروکرات های انسانی است که قوانین رسمی را در حدود صلاحیت خود وضع می کنند. این ساختارهای بزرگ و پیچیده سازمانی غالباً فاقد شفافیت هستند و منطقی سازی آن برای شخص خارجی دشوار و هزینه بر است، چه رسد به نظارت.

بسیاری از کارشناسان مبارزه با فساد اقتصادی به فناوری های مختلف دیجیتال امیدوارند تا به دستیابی به یک موفقیت قاطع کمک کنند. گزارش وزارت خارجه دانمارک نمای کلی از چندین راه بالقوه در مبارزه با فساد اداری و سیاسی را ارائه می دهد. یکی از این راهکارها این است که همه داده های بخش دولتی برای همه باز باشد و از این طریق با اجازه دادن به فعالان و سازمان های ناظر، حسابرسی های مستقلی را انجام داده و الگوهای مشکوک را در هزینه های عمومی تشخیص داده و شفافیت را بهبود می بخشند.

دومین رویکرد پیشنهادی، کوچک کردن دامنه فرصت های فساد از طریق گسترش دسترسی به دولت الکترونیکی و انتقال آنلاین بیشتر خدمات دولتی است.

سرانجام، نویسندگان این گزارش استفاده از راه حل های مبتنی بر بلاک چین را برای اطمینان از یکپارچگی سوابق عمومی و حقوق دیجیتال تأمین شده برای دارایی و کمک های دولتی پیشنهاد می کنند. آنها تأکید می کنند که چگونه این فناوری نه تنها می تواند یکپارچگی سوابق عمومی را تقویت کند بلکه گروه هایی را که دسترسی به خدمات بانکی نداشته یا دسترسی محدودی به خدمات دولتی دارند، قدرتمند می سازد. به عنوان مثال گروه هایی که شناسنامه ندارند.

بازیابی اعتماد

علاقه به این موارد و سایر کاربردهای ضد فساد بلاک چین چیز جدیدی نیست. در مقاله ای در سال ۲۰۱۸ تحت عنوان Stanford Social Innovation Review، کارلوس سانتیسو (Carlos Santiso)، کارشناس بانک توسعه بین آمریکایی مشاهده کرد که “حباب انتظارات” پیرامون پتانسیل این فناوری برای کاهش فساد دولت از قبل در بین مردم و جامعه فن آوری ایجاد شده است.

سانتیسو استدلال می کند که در عصر دیجیتال، فناوری در خدمت دولت، همواره شفافیت بخش دولتی را افزایش می دهد. از این منظر، فناوری بلاک چین به دلیل توانایی منحصر به فرد خود در تضمین اصالت سوابق و از بین بردن شیوه های ناکارآمد مدیریت داده بوروکراسی های سنتی، برای تولید چنین اثری بسیار مناسب است. با این کار، سیستم های مبتنی بر بلاک چین می توانند به بهبود اعتماد رو به وخامت دولت کمک کنند.

سایر ناظران ادعا می کنند که بلاک چین می تواند مکانیسم کاملاً جدیدی برای ایجاد اعتماد به مقامات، ایجاد کند. تیمی از تحلیلگران که نماینده سازمان غیرانتفاعی Transparency International  هستند، در یک یادداشت تحقیقاتی اظهار داشتند که این فناوری می تواند به ویژه در کشورهایی که مملو از فساد است و اعتماد آنها به موسسات بسیار کم است، مفید باشد.

کارشناسان موسسه تحقیقاتی U4 مستقر در نروژ، در گزارش سال ۲۰۲۰ این ارزیابی را تکرار می کنند و می گویند: “بلاک چین برای کار در محیط هایی طراحی شده است که اعتماد به داده / کد بیشتر از اعتماد به افراد یا موسسات است.”

موارد استفاده

سه استفاده اصلی از فناوری بلاک چین در مبارزه برای کاهش فساد دولت عبارتند از: احراز هویت تراکنش ها، ثبت سوابق رسمی مانند حقوق مالکیت و تأیید هویت.

انتقال تراکنش های دولتی از قبیل قراردادهای تدارکات عمومی به یک دفتر باز که در آنجا ردیابی می شود، می تواند ضربه مهمی به نوعی فساد وارد کند که مسلماً بیشترین هزینه را برای مودیان دارد. برداشتن این گام می تواند فضا را برای فعالیت سایه ای به شدت کاهش دهد.
در حوزه مدیریت هویت، شناسه های مبتنی بر بلاک چین می توانند به ویژه برای گروه های آسیب پذیر مانند پناهندگان یا افرادی که در وهله اول هرگز دارای شناسنامه دولتی نبوده اند، مفید باشند. اطمینان از هویت آنها در یک دفتر کل توزیع شده، توزیع عادلانه کمک ها و دسترسی به سایر خدمات ضروری را تضمین می کند.

به گفته تحلیلگران U4، اینکه آیا بلاک چین به ابزاری ارزشمند در مبارزه با فساد در یک محیط خاص ملی تبدیل می شود، تا حد زیادی به عوامل زمینه ای مانند “زیرساخت ها، سیستم های حقوقی و تنظیمات اجتماعی یا سیاسی” بستگی دارد.

از طرف دیگر، ممکن است بازسازی کل سیستم های مدیریت داده دولتی برای اجرای آنها در بلاک چین با مقررات مربوط به حریم خصوصی داده ها مطابقت نداشته باشد. ویژگی تغییرناپذیری سوابق وارد شده در دفتر کل با یکی از اصول قانون مقررات عمومی حفاظت از داده های اروپا مغایرت دارد – حق فراموش شدن.

نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید، ماهیت “ورودی اشتباه خروجی اشتباه ” در سیستم های بلاک چین می باشد: داده های ذخیره شده در آنها دقیقاً به اندازه ورودی است. این بدان معناست که هنوز افراد انسانی مسئول ورود اطلاعات بوده و همچنین نیاز به ممیزی داده های داخلی وجود خواهد داشت. بنابراین، با حذف کامل مشارکت انسان از چنین سیستمی، امکان باقی ماندن فضا برای فساد غیرممکن است.

همچنین لازم به ذکر است که از نظر طرفداران تمرکززدایی، بلاک چین های بخش عمومی نیز احتمالا باز و غیرمجاز هستند. اگر چه منطقی است که بیشتر داده ها برای حسابرسی خارجی در دسترس باشد، اما ساده لوحانه است که انتظار داشته باشیم دولت ها کنترل پایگاه داده های خود را به شبکه توزیع شده ای از نودها که به طور بالقوه در حوزه های قضایی خارج از کشور قرار دارند، واگذار کنند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location