سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

همه چیز درباره ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین

 این روزها دیگر ارزهای دیجیتالی برای اکثر افراد دنیا شناخته شده‌ هستند و سرمایه گذاری‌های زیادی روی آنها انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتالی متفاوتی ظهور پیدا کرده‌اند که اولین معروف‌ترین آنها همان بیت کوین است. بیت کوین رازهای اسرارآمیزی را با خود دارد که کشف رموز پشت پرده موفق‌ترین ارز دیجیتالی برای خیلی‌ها هیجان انگیز است. در حقیقت کسی واقعا نمی‌داند که چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است و گمانه‌ زنی‌ها هنوز تا به امروز ادامه دارد.

بیت کوین

بیت کوین ادغامی از ایده‌هایی است که از جنبش cypherpunk  (سایفرپانک) نشات می‌گیرد. یکی از دلایلی که بیت کوین برای تازه واردان این عرصه دشوار است این است که با ایده‌هایی از پول، فناوری، فلسفه، محاسبات و سیاست در آمیخته شده است یا به قول جان اولیور، بیت کوین تمام چیزی است که شما در مورد پول و تمام آنچه که درباره کامپیوتر درک نمی‌کنید است.

 

بیت کوین از اینجا آغاز شد

در روزهای آغازین بیت کوین، ناکاموتو یک نویسنده پرکار در فضای مجازی بود. او به صورت آنلاین در مورد بیت کوین می‌نوشت و به سوالات از طریق همان لیست ایمیل پاسخ می‌داد. گفتنی است این نوشته‌ها هنوز هم هستند و نشان می‌داد که یکی از اهداف ناکاموتو، ایجاد ارز دیجیتالی و غیرمتمرکزی بوده که توسط بانک مرکزی اداره نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۱، ساتوشی ناکاموتو گفت مشکل اصلی پول‌های رایج مسئله اعتماد است. بانک مرکزی باید اعتماد کرد که ارز را کم ارزش نکند. در حقیقت تاریخچه ارزها پر از اعتمادهای از دست رفته است. می‌بایست به بانک برای نگه داری پول‌هایمان اعتماد کرد که آن را به صورت الکترونیکی انتقال می‌دهد. اما آنها پول‌ها را قرض می‌دهد و تنها بخش اندکی از آن را نزد خود نگه می‌دارند.

اختراع بلاک چین بیت کوین، دستاوردی اساسی در دنیای کامپیوتر بود. هرچند گفتنی است که ناکاموتو بنیان بیت کوین را روی تلاش افراد دیگر در این حوزه بنا کرده است اما الگوریتم اصلی خود او بوده. در واقع می‌توان گفت ساتوشی ناکاموتو در زمینه اقتصاد و برنامه نویسی جز خبرگان بوده است که مشکل پردازشی «تحمل خطای بیزانس» که باعث دو بار خرج کردن می‌شد را حل کرد.

لازم به ذکر است که بگوییم هیچ اطلاعاتی در مورد برنامه نویسی به نام ساتوشی ناکاموتو تا پیش از سال ۲۰۰۸ موجود نیست. این خود موضوعی بحث برانگیز است که چرا چنین فردی با این حجم از دانش ترجیح داده است که ناشناخته باقی بماند و حریم شخصی خود را حفظ نگه دارد.

در ماه آپریل ۲۰۱۱، ناکاموتو از پروژه بیت کوین خود احساس رضایت می‌کند و آخرین ایمیلش را برای متخصصین عرصه تکنولوژی و رمزنگاری ارسال می‌کند او خطاب به آنها گفت زین پس به سراغ چیزهای دیگر می‌روم و اکنون بیت کوین در دستان نیرومند گوین (گوین آندرسون) و تمام افراد دیگر قرار دارد. او سپس سورس کد بیت کوین در اختیار آنها گذاشت و برای همیشه ناپدید شد.

اکنون پس از ۹ سال، ارزش بلاک چین بیت کوین ۲۱۹ میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ناکاموتوی پر رمز و راز قالب جدیدی از از ارز که ۱۰۰ درصد دیجیتال است و صدها میلیارد ارزش دارد را اختراع کرده بدون اینکه بانک یا دولتی روی آن کنترل داشته باشند و بعد ناپدید شده است. اگرچه عجیب است اما حقیقت دارد.

قسمت جالب داستان اینجاست که ساتوشی خود اولین بیت کوین را در سال ۲۰۰۹ استخراج کرده است و با یک تخمین ساده می‌توان به این نتیجه رسید که او اکنون صاحب ۱ میلیون بیت کوین است. چطور ممکن است؟ همانطور که می‌دانید بلاک چین بیت کوین مانند یک دفتر حسابرسی عمومی عمل می‌کند و می‌توان تمام بیت کوین‌ها را در بلاک چین مشاهده کرد. بیت کوین‌ها ساتوشی با وجود اینکه ارزشی بیش از ۱ میلیارد دلار دارند هنوز جا به جا نشده‌اند.

دلایل احتمالی ناشناخته بودن ساتوشی ناکاموتو چیست؟

ساتوشی ناکاموتو مطمئنا این آینده‌نگری را داشته که اگر قرار است بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز رشد کند نباید هیچ رهبر یا مدیری داشته باشد. هرگونه اعلامیه یا اعمال نظر از سوی ناکاموتو به عنوان یک مشاور اقتصادی در نظر گرفته می‌شد و این خود روی قیمت تاثیر بسزایی داشت. سناریویی مشابه برای سازنده Litecoin، چارلی لی رخ داد و در نهایت تصمیم به فروش تمای هلدینگ TLC گرفت.

چارلی لی در توییتی نوشت هر زمانی که نوشته‌ای در مورد قیمت لاین کوین توییت می‌کنم چه خوب چه بد، به این متهم می‌شوم که در حال کنترل قیمت‌ها برای منافع شخصی هستم. از همین رو از انجایی که با گفته‌هایم چنین تاثیراتی را می‌گذارم، اشتباه است که TLC را نگه دارم و در مورد آن توییت بزنم.

احتمال دیگری که می‌توان به ناشناخته بودن ناکاموتو ربط داد این است که هر پیشنهادی در پروتکلی که از سوی او مورد حمایت قرار می‌گرفت اما کاربران بیت کوین مخالف آن بودند می‌توانست منجر به اختلاف نظر شود و نوعی جنگ داخلی در دنیای بیت کوین ایجاد کند.

از جمله دلایل دیگر ناشناس بودن ناکاموتو می‌توان به مقامات اشاره کرد. در واقع، هنگامی که ارزهای جایگزین ارزهای فیزیکی روی کار می‌آیند می‌توانند توجه مقامات و همچنین مجرمان را به سوی سازندگان آنها جلب کند. برای مثال می‌توان گفت، یکی از ساکنین هاوایی به نام برنارد وان نات‌هاوس در سال ۱۹۹۸ میلادی ارز خصوصی را ایجاد کرد و نامش را دلار آزادی گذاشت. این ارز برای مدت کوتاهی رشد کرد اما پلیس فدرال آمریکا و سرویس مخفی این کشور در اسل ۲۰۰۷ جلوی فعالیت این ارز را گرفتند و در سال ۲۰۰۹ برای همیشه از بین رفت و سازنده آن به جرم ساخت ارز خصوصی برای رقابت با ضرب سکه و ارز متهم شد.

پس از آن ارز دیجیتالی دیگری در سال ۲۰۰۷ به نام e-Gold  متهم شد زیرا اطلاعات کافی در اختیار مصرف کنندگان خود نمی‌گذاشت و صاحب آن به حبس خانگی محکوم شد. از همین رو می‌توان نتیجه گرفت یکی از دلایل نسبتا محکم ناکاموتو از مخفی نگه داشتن خود می‌توان همین دور شدن از آژانس‌های دولتی باشد.

همانطور که می‌دانید بیت کوین برای استفاده در اختیار همه قرار دارد و این خود می‌تواند منجر به فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی از این ارز شود. گفتنی است بیت کوین به یکی از روش‌های پرداختی محبوب در بازارهای دارک نت تبدیل شده و به شهرت بیشتری به دلیل استفاده گسترده آن در وب سایت غیرقانونی «جاده ابریشم – Silk Road » رسیده است.

موسس این وب سایت یعنی راس آلبریشت بخاطر مشارکت در فعالیت‌های غیرقانونی از جمله مبادله مواد مخدر به حبس ابد محکوم شد. اگر ناکاموتو هم هویت واقعی‌اش را این چنین افشا می‌کرد ممکن بود با سرنوشتی مشابه رو به رو شود.

بالاخره ساتوشی ناکاموتو کیست؟

همانطور که می‌دانید از زمان پیدایش بیت کوین گمانه‌های زیادی در طول این چند درباره صاحب آن یعنی ساتوشی ناکاموتو شده است. گفته می‌شود ساتوشی ناکاموتو ممکن است یک زن، یک مرد، شاید یک آژانس امنیتی و حتی ممکن است گروهی از سایفرپانک‌های متعهد باشد.

برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ برنامه نویسی استرالیایی به نام کرگ رایت مدعی شد که ساتوشی ناکاموتو است. او برای اثبات حرف خود مستنداتی ارائه دارد که به  دلیل عمومی بودن اطلاعات بلاک چین این مستندات ارزشی پیدا نکردند و حتی بخاطر این ادعای دروغین متهم نیز شد.

از جمله کاندیدهای دیگر می‌توان به هال فینی اشاره کرد. فینی یک سایفرپانک و رمزنگار شناخته شده است که اولین نسخه از یک سیستم اثبات کار با قابلیت استفاده مجدد را ساخت. او نخستین کسی بود که کلاینت بیت کوین را دانلود و نخستین بیت کوین فرستاده شده از سوی ناکاموتو را دریافت کرد. او نیز ادعا کرد ساتوشی ناکاموتو است اگرچه قبل از مرگش در سال ۲۰۱۴ این ادعا را رد کرد.

رمزنگاری به نام نیک زابو هم ادعا می‌کند که ساتوشی ناکاموتو است. از قبل از عرضه بیت کوین، سازنده یک ارز دیجیتالی به نام Bitgold بود هرچند که هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفت اما شباهت‌هایی با بیت کوین داشت. از همین رو تصور می‌شود که زابو همان ساتوشی ناکاموتو واقعی است اگرچه خودش بارها این ادعا را تکذیب کرده است.

آخرین کاندید فردی به نام آدام بک مدیرعامل Blockstream است. از آنجایی که بک با ناکاموتو نامه نگاری کرده و در مستندات بیت کوین به نامش اشاره شده است اما خودش این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید من ناکاموتو نیستم. برخی می‌گویند او با ناکاموتو ملاقات داشته که یک این را هم تکذیب کرده است.

به طور کلی تصور می‌شود که بهتر است هویت سازنده بیت کوین همانطور مخفی بماند. زیرا بیت کوین مانند یک طلای دیجیتال است و کسی نمی‌خواهد طلا موسس داشته باشد. از همین رو همان بهتر که ناکاموتو خود را پنهان کرده است. از آنجایی که ممکن است این هویت هیچ وقت مشخص نشود مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که فناوری ساتوشی بدون دخالت او دارد به کارش ادامه می‌دهد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location