سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تکامل دیفای و سازوکار توزیع توکن منحصر به فرد آن

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که مرحله بعدی تکامل دیفای در تمرکززدایی، امکان مقیاس پذیری واقعی، قابلیت همکاری و دسترسی به شبکه های فراتر از اتریوم است.

درست همانند اکثر حوزه های فنی، تکامل در صنعت ارز دیجیتال

در گذشته برخی پیش بینی کردند که عرضه توکن بهادار و عرضه اولیه صرافی مورد مهم بعدی خواهد بود، اما این اتفاق نیفتاد. برخی دیگر به راه حل های مقیاس پذیری لایه دو مانند پلاسما و شبکه لایتنینگ اعتقاد دارند واخیراً ثابت شده است که به دلیل ازدحام زیاد شبکه و هزینه های گس اتریوم به عنوان یک راه حل مهم روز تبدیل شده اند. متاسفانه هنوز چند سال دیگر تا ارائه این راه حل ها باقی مانده است.

از طرف دیگر، ما راه حل های لایه صفر مانند Cosmos و Polkadot نیز داریم که تقریباً در یک گروه قرار می گیرند: به آنها به این دید نگریسته می شود که امکان جریان آزاد نقدینگی بین شبکه ها را فراهم می کنند و همچنین به مشکلات ازدحام نیز رسیدگی می کنند.

و سپس ما امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را داریم. دیفای درست در زمان مناسبی به وجود آمده است تا شکاف بین ناامیدی کلی (پیشنهاد صادقانه باشد) از عرضه اولیه سکه و راه حل های صرفاً فنی L0 و L2 را که تا چند سال دیگر ارائه نمی شوند، پر کند.

دیفای یک راه حل منحصر به فرد ارائه می دهد: محصولات مصنوعی که به سرمایه گذاران محافظه کار امکان می دهد از سودهای ثابت خود بهره بگیرند و معامله گران و خوش بینان نسبت به ارز دیجیتال را قادر می سازد از موقعیت فعلی خود استفاده کنند. با این وجود، درخشش واقعی دیفای، صدور توکن های نظارتی است. این توکن ها با فراهم آوردن یک بازدهی واقعاً برجسته از وجه سرمایه گذاری شده، درست به هدف زده اند و در عین حال، به طور بنیادی دموکراتیک سازی حاکمیت پروتکل و ترویج تمرکززدایی واقعی را انجام دادند. این امر باعث شده است که دیفای به خالص ترین شکل یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز تبدیل شود که در حال حاضر آن را داریم.

دیفای در اصل دارای دو نوع بود: محصولات وام وثیقه ای / محصولات مصنوعی (مانند Compound) و زیرساخت ها برای حمایت از موارد قبلی (به عنوان مثال اوراکل ها، صرافی های غیرمتمرکز و بازارسازان خودکار مانند Balancer).

Compound یکی از معروف ترین نام ها در دیفای است. راه حل وام دهی آن یکی از اولین راه حل هایی بود (همراه با MakerDAO، اگرچه تفاوت های قابل توجهی نیز وجود دارد) که به کاربران خود توکن های نظارتی ارائه می دهد. از زمان شروع توزیع توکن های COMP به وام دهندگان و وام گیرندگان خود در اوایل ماه ژوئن، این پلتفرم با رشد زیادی مواجه شد، به طوری که نقدینگی اش شش برابر افزایش داد و به بزرگترین برنامه دیفای تبدیل شد.

در همین حال، ارزش توکن COMP از حدود ۶۶ دلار در اوایل ماه ژوئن به تقریباً ۲۲۰ دلار در اواسط ماه آگوست افزایش یافت. Compound به طور روزانه ۲۸۹۰ توکن COMP را به همه کاربرانی که نقدینگی تأمین می کنند یا از این پروتکل وام می گیرند توزیع می کند. نسبت های دقیق توزیع با توجه به علاقه مندی به هر جفت ارز تعیین می شود. در حال حاضر ثابت شده است که این مدل توکن نظارتی برای تمرکززدایی مفید است، زیرا دارندگان COMP از پیش بر روی سیاست های این پروتکل تأثیر داشته اند.

سپس Balancer (BAL) وجود دارد که با وجود اینکه توکن های BAL هنوز ضرب و توزیع نشده اند، پس از برخی نوسانات به دلیل کشف قیمت، توکن BAL از حدود ۸ دلار در اواسط ژوئیه به بیش از ۳۴ دلار در پایان آگوست افزایش یافته است.

آنچه در اینجا جالب است این است که توکن نظارتی در طرح اصلی Balancer وجود نداشته بلکه بعدها، به دنبال این روند در دارایی های دیجیتال معرفی شده است.

این پروژه ها دو چیز مشترک دارند که عبارتند از اینکه آنها از طریق بهره یا کارمزد، سود خوبی ارائه می دهند و از طریق توکن های نظارتی خود بازدهی بالایی دارند.

برای گام دوم در تکامل دیفای، ما روش دیگری داریم که راه حل های meta-DeFi نامیده می شوند. اینها پروژه ها و پروتکل هایی هستند که امکان تغییر در بازی ها را فراهم می کنند، مانند ییلد فارمینگ خودکار (مانند Yearn.finance).

Yearn.finance موردی است که اگرچه توسعه دهندگان اظهار داشته اند که یک توکن نظارتی اساساً بی ارزش است، اما ارزش آن در کمتر از یک ماه از حدود ۷۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار افزایش یافته است. حتی از آن به عنوان سریعترین داستان رشد دیفای در تاریخچه مختصر ارزهای دیجیتال یاد شده است.

در حالی که این توکن صرفاً حق رأی را به صاحبانش می دهد، توسعه دهندگان پشتیبان آن تصمیم گرفته اند که همه YFI را در جامعه توزیع کنند و هیچ کدام را برای خودشان نگه ندارند و بدین ترتیب تائید آن دسته از کاربران خود را که تمرکززدایی را ارزیابی می کنند، به دست آورند.

به هر حال، این همان چیزی است که دیفای می خواهد. عرضه اولیه ۳۰۰۰۰ YFI به طور مساوی در سه استخر مختلف با مکانیسم های مختلف توزیع شد که هر کدام هدفی متفاوت را در پیش روی خود دارند (نقدینگی، نظارت و استفاده از پروتکل). دارایی هایی که این پروتکل در حال مدیریت آنهاست، بیشترین رشد نمایی را که در ارزهای دیجیتال مشاهده شده، داشته اند و از کمتر از ۱۰ میلیون دلار در اواسط ژوئیه به تقریباً یک میلیارد دلار در پایان ماه آگوست رسیده اند.

در پایاین باید عنوان کرد که دیفای برای ماندن پدید آمده است و به سرعت در حال پیشرفت است. دیفای خالص ترین شکل DAO است که تا به امروز داریم. پروژه های اصلی پیشگام این رویکرد بوده و پلتفرم هی وام دهی اصلی وثیقه ای و زیرساخت هایی از جمله اوراکل ها و AMA را که در هسته دیفای هستند به ما داده اند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location