video thumb

چگونگی سرمایه گذاری بر روی دیفای !

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که  اگرچه فرصت های شگفت انگیزی برای کسب در فضای دیفای وجود دارد، اما خطرات زیادی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

فضای امور مالی غیرمتمرکز طی چند ماه گذشته رشد فزاینده ای داشته است، تا جایی که بیش از ۹ میلیارد دلار دارایی دیجیتال قبل از افت قیمت ارز دیجیتال

به نظر می رسد که این رشد نمایی در چند ماه گذشته عمدتاً مربوط به یک روند ییلد فارمنیگ است که از زمانی آغاز شد که پروتکل وام دهی، توزیع توکن نظارتی COMP خود را به کاربرانی که با این پروتکل تعامل داشتند، آغاز کرد.

به بیان ساده، بهره وری یا استخراج نقدینگی به کاربران دیفای اجازه می دهد تا با تعامل با پروتکل هایی که توکن های نظارتی را توزیع می کنند، با دارایی های دیجیتال خود پاداش تولید کنند. ییلد فارمینگ به خودی خود می تواند یک کار سودآور باشد، اما توکن هایی که فارم می شوند نیز غالباً با افزایش قیمت روبرو می شوند.

یکی از مثال هایی که در این مورد وجود دارد،YFI است که توکن نظارتیYearn.finance می باشد، سایتی که به کاربران کمک می کند تا به بهترین بازده در پروتکل های دیفایدست پیدا کنند. طی ۳۰ روز گذشته، YFI بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

خطرات سودهای کوتاه مدت

ییلد فارمینگ ساده نیست و پاداش ها به ندرت در یک خط مستقیم افزایش می یابد. همچنین این روشی نیست که برای همه دارندگان ارز دیجیتال مناسب باشد زیرا به طور کلی دارندگان برای کسب پاداش بیشتر نیاز به تعهد مبالغ زیادی سرمایه دارند. علاوه بر این، در فضای امور مالی غیرمتمرکز، خطرات مختلفی وجود دارد که بلافاصله روشن نیست.

یکی از خطرات مرتبط با ییلد فارمینگ که به نظر می رسد اکثر مردم از آن غافل می شوند، ماهیت قراردادهای هوشمند است. پروتکل های محبوب دیفای توسط تیم های کوچک با منابع محدود تهیه می شوند که می تواند خطر بروز اشکالات و آسیب پذیری های قرارداد هوشمند را افزایش دهد. به طوری که حتی پروتکل های حسابرسی مشهور نیز هک شده اند.

ریسک قرارداد هوشمند بسیار واقعی است و در نهایت می تواند هزینه زیادی را برای افراد در برداشته باشد. یک مورد مشهور مربوط به پرونده Yam Finance (YAM) است، یک پروژه دیفای که قبل از اینکه یک باگ در آن کشف شود، کاربران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار دارایی ارز دیجیتال را روی آن قفل کردند.

در حالی که سازندگان Yam Finance به کاربران هشدار می دادند که قرارداد هوشمند آنها بدون حسابرسی است، اما دستیابی به سودهای کوتاه مدت باعث شد کاربران بیش از نیم میلیارد دلار در آن قفل کنند – اگر چه تا قبل از وقوع این فاجعه توکن این پروتکل در صرافی های بزرگ لیست نشده بود.

همانطور که داده ها نشان می دهد، پس از آنکه توکن YAM به بالاترین سطح خود رسید، در طی یک روز از حدود ۱۰۰ دلار به ۱ دلار سقوط کرد. و اکنون، ارزش این توکن ها ۰٫۰۲ دلار است.

سایر خطرات مربوط به نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال و اهداف کسانی هستند که در پشت پروتکل های دیفای قرار دارند. صرافی غیر متمرکز محبوب SushiSwap نمونه بارزی در این زمینه است.

SushiSwap یک صرافی است که با یک کتاب سفارش کار نمی کند بلکه با یک مدل اتوماتیک بازارساز یا AMM کار می کند. این مدل مشاهده می کند که تأمین کنندگان نقدینگی، بودجه ای را به استخرهای نقدینگی اضافه می کنند. این مدل به لطف توکن SUSHI که دارندگان را قادر به نظارت بر پروژه می کند و با بخشی از کارمزدهایی که معامله گران پرداخت می کنند، به آنها پاداش می دهد از Uniswap متفاوت است.

این صرافی توسط توسعه دهنده ای با نام مستعار Chef Nomi ایجاد شد و در مدت بیش از یک هفته کاربران بیش از ۱٫۲۷ میلیارد دلار دارایی دیجیتال را در قراردادهای Sushi قفل کردند. با این وجود Chef Nomi تصمیم گرفت سهمی از توکن های SUSHI را با بیش از ۳۸۰۰۰ اتر (ETH) نقد کند، به همین دلیل برخی معتقدند این یک کلاهبرداری خروجی است.

نتیجه این امر افت بیش از ۷۰ درصدی قیمت SUSHI بود که در کمتر از ۲۰ ساعت از بیش از ۵٫۳ دلار به ۲٫۳ دلار کاهش یافت.

مسئولیت ما در برابر رشد پایدار دیفای

Chef Nomi در پایان کلیدهای مدیر خود را به سام بانکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، سرمایه گذار Sushi ومدیرعامل FTX داد، که قبل از اینکه اعلام شود این پروتکل در حال انتقال آن به یک قالب چند امضایی است، بر روی این پروتکل کار می کرد، بنابراین هیچ نهادی واحد نمی تواند این پلتفرم را کنترل کند.

همچنین یک روش بهتر و پایدارتر برای قرار گرفتن در معرض شگفتی های دیفای وجود دارد در حالی که اطمینان حاصل می کنید که تمام پول خود را به دلیل بروز یک اشکال یا خطای انسانی از دست نخواهید داد.

تنوع یک اصل است

متنوع سازی اغلب توسط سرمایه گذاران توصیه می شود زیرا عدم قرار دادن “همه تخم مرغ ها در یک سبد” به شما اطمینان می دهد که همه دارایی خود را به دلیل کلاهبرداری، حرکت های غیر منتظره بازار یا مشکلات فنی از دست ندهید.

اجزای سبدهای دارایی دیفای به عهده هر یک از سرمایه گذاران است. قبل از سرمایه گذاری در هر دارایی دیجیتال انجام تحقیقات شخصی بسیار توصیه می شود. سبدهای دارایی که فقط در برخی از بزرگ ترین پروژه های دیفای و اتریوم سرمایه گذاری کرده اند احتمالاً تحت تأثیر فروپاشی YAM و وضعیت SushiSwap قرار گرفته اند، اما از رشد YFI نیز بهره مند خواهند شد.

برای کمک به شما در ایجاد سبدهای دارایی که به شما امکان می دهد در معرض دیفای قرار بگیرید، اوکی اکس یک توکن دیفای ایجاد کرده است که اکنون می توانید به ۳۵ توکن مختلف مربوط به پروتکل های مختلف دسترسی پیدا کنید.

کاربران همچنین می توانند انواع توکن های دیفای را بر روی پلتفرم اوکی اکس، مارجین و مبادله کنند و این امر به آنها امکان می دهد تا استراتژی هایی را به منظور به حداکثر رساندن سود خود اجرا کنند در حالی که خطرات معاملاتی خود را پوشش می دهند. همه این ابزارهای مختلف به معامله گران و سرمایه گذاران اجازه می دهد تا از مزایایی که در این فضای رو به رشد وجود دارد، استفاده کنند در حالی که اطمینان حاصل می کنند که وقوع رویدادهای غیرقابل پیش بینی باعث از بین رفتن سرمایه آنها نمی شود.