video thumb

دیفای ؛ یک فرصت برای رشد و سرمایه گذاری

بر اساس گزارش های منتشر شده، از آنجا که بعید به نظر می رسد قانون گذاران قوانین قدیمی را به نفع بازار در حال ظهور تغییر دهند، دیفای به دلیل تقلب و محدودیت های جدید تحت فشار قرار می گیرد.

در طول سال ها، ما روندهای زیادی مانند عرضه اولیه سکه، عرضه صرافی اولیه، عرضه توکن اوراق بهادار، سازمان های خودمختار غیرمتمرکز و بسیاری دیگر را دیده ایم، اما هیچ یک از این موارد به روند اصلی تبدیل نشده اند. مفهوم امور مالی غیرمتمرکز بدون شک محاسن خود را دارد، اما همچنانکه عواملی که پیشینیان به آنها پایبندند، باقی است، دلایلی وجود دارد که می توان نتیجه گرفت که دیفای ماندنی نخواهد بود.

در اینجا چند دلیل عنوان شده است که از جمله آنها عبارتند از: اولاً به دلیل تقلب در فضا. ثانیاً، آمادگی قانون گذاران برای “نجات” بازار از شر متخلفان با اعمال ممنوعیت هایی به سبک قدیمی و محدودیت های جدید. ثالثاً، عدم درک این نکته که شرکت های ارز دیجیتال در حال ظهور تحت مقررات دیوان سالاری سنتی بی معنی هستند، زیرا فین تک خود پاسخی به ناکارآمدی و محدودیت های آنهاست. با این حال، ایده پرورش یک روش کاملاً جدید برای خدمات مبتنی بر ارز دیجیتال

کلاهبرداران برخواهند گشت

در اوج رونق عرضه سکه در سال ۲۰۱۷، بسیاری از کارآفرینان بی وجدان سعی کردند از صنعت نوظهور برای به دست آوردن پول آسان استفاده کنند. اکنون، به نظر می رسد که آن کارآفرینان در حال بازگشت هستند. چیزی به نام “مهلت قانونی” وجود دارد که مجرمان را در صورت گرفتار نشدن از مجازات رهایی می بخشد. وقتی مدت یک جرم مشخص به پایان می رسد، دادگاه ها دیگر برای اعمال محکومیت صلاحیت ندارند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، مدت قانونی برای اعمال جرم علیه متقلبان بسته به هر ایالت حدود سه تا چهار سال است. این بدان معناست که بازیگران بدی که از زمان ارتکاب کلاهبرداری در دوره رونق ICO در سال۲۰۱۷ کاری انجام نداده اند و همچنین افرادی که فرصت خود را برای این کار از دست داده اند ممکن است برای دور دوم بازگردند. علاوه بر این، آنها به طور شهودی می فهمند که این فرصت ممکن است کوتاه باشد، بنابراین احتمالاً آنها تهاجمی رفتار کنند و از ابزارهای پیچیده تر برای فریب استفاده کنند.

قانون گذاران آمادگی بیشتری دارند

مقررات مربوط به بورس و اوراق بهادار در کشورهای مختلف، قوانین و رویه های رسمی برای بازارهای مالی و ابزارها را شامل می شود که شامل ثبت، صدور مجوز، دقت کافی، فرآیند شناسایی هویت مشتری و موارد دیگر می شود.  پس از سال ها کاوش در فن آوری های جدید و بازارهای نوظهور، نهادهای نظارتی اکنون دانش بیشتری نسبت به گذشته دارند.

فروش توکن به دلیل دو عامل از این فضا ناپدید شد: کلاهبرداری که بر صنعت در حال ظهور سایه می اندازد و نهادهای نظارتی که خواستار انطباق و جریمه ناقضین امر هستند. نهادهای نظارتی قهرمانانی هستند که جامعه را از شر تجارت بی پروا محافظت می کنند – وقتی تعداد زیادی از سرمایه گذاران کوچک و ساده لوح فریب می خورند و خواستار عدالت هستند، این روایت را خواهیم شنید.

تصعید پاسخ موثری در برابر فشار قانون گذاران نیست

ممکن است تصور شود که پیروی از قوانین و روش ها بهترین استراتژی برای بازار در حال ظهور ارز دیجیتال است. اما واقعیت این است که مقررات به سبک قدیمی صنایع در حال ظهور را محدود می کند. فین تک و به طور خاص امور مالی غیرمتمرکز، در واقع پاسخی به یک سیستم دیوان سالاری بی اثر، پیچیده و منسوخ است.

صنعت جدید توکنومیکس راه های آسان دستیابی به منابع گسترده را به عنوان جایگزینی برای صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و بازارهای مالی سنتی معرفی کرد، اما مقررات دیوانسالاری که متعاقب آن وضع شد منجر به کاهش فروش توکن شد.

در عوض، برخی از بخش های بازار سعی کردند با ابداع عرضه توکن اوراق بهادار به عنوان گزینه جایگزین ICO، به آن واکنش نشان دهند. عرضه توکن اوراق بهادار قصد داشت استارتاپ های ارز دیجیتال را در فرم ها و رویه های “مناسب” کسب و کار قرار دهد، اما به یک رویه اصلی تبدیل نشد. مردم بسیاری از ICO های موفق را به یاد می آورند – اتر (ETH) خود نتیجه فروش جمعی توکن است، اما چه کسی می داند که عرضه توکن اوراق بهادار موفق را می توان با اتریوم مقایسه کرد؟ دلیل آن واضح است: بازار نمی خواهد با بوروکراسی سنگین وزن کنار بیاید.

آیا قانون لیختن اشتاین شکست خورد؟

با درک اینکه مقررات نیاز به تغییر دارد، برخی از کشورها تلاش کردند تا اصلاحیه های قانونی را ارائه دهند. متأسفانه، آنها نمی توانند فراتر از الگوی مقررات روی کاغذ رفتار کنند. هیچ قانون هوشمند و هیچ سیستم تصمیم گیری خودکار وجود ندارد.

به عنوان مثال، لیختن اشتاین، پس از دو سال کار قانون گذاری، قانون اساسنامه جدیدی را در سال ۲۰۱۹ با عنوان قانون بلاک چین معرفی کرد. دستگاه بوروکراتیک جدیدی که بتواند اهداف ICO و سایر اقدامات فین تک را در اختیار داشته باشد در حال اجراست، اما هیچ کس نمی خواهد از آن استفاده کند. از امروز، ثبت عمومی آن فقط شامل یک ارائه دهنده فین تک است که برای چهار نوع فعالیت ثبت شده است.

برخی از مشاوران حقوقی اصرار دارند که این تنها آغاز کار است، اما از آنجا که ثبت نام تا سه یا چهار ماه طول می کشد و دست و پاگیر و بوروکراتیک است، بعید به نظر می رسد این عمل آینده روشنی داشته باشد. همانطور که یکی از محبوب ترین الگوهای رفتاری دیفای می گوید: “یک ساعت اینجا معادل هفت سال روی زمین است.”

نتیجه گیری

همانطور که روند فناوری دیفای به طور مداوم در برابر قوانین پیروز می شود، ممکن است در نهایت شاهد پاسخ بهتری از سوی مقامات باشیم. آنها اکنون رفتارهای نادرست را با سرعت بیشتری شناسایی کرده و به نتیجه گیری دقیق می پردازند. آنها تحصیل کرده و دارای ابزارهای قدرتمندی برای ردیابی و تجزیه و تحلیل تراکنش ها هستند. اما آنها هم فرد متقلب و هم کارآفرین صادق را به دلیل عدم پیروی رسمی از مقررات منسوخ شده تعقیب خواهند کرد.

بنابراین، یک آینده احتمالی برای دیفای این است که این صنعت در حال ظهور فرصت های کوتاه تری نسبت به دیگران (ICO ها، IEO ها، STO ها و غیره) دارد. در عین حال، کلاهبرداران بیشتری می توانند وارد عمل شوند، رسوایی های احتمالی توجه مقامات را به خود جلب می کند و نهادهای نظارتی با محدودیت های جدیدی برای نجات بازار و محافظت از مردم روبرو می شوند.

تنها پاسخ مناسب، بازنگری در مدل تنظیم فین تک از ابتدا و انصراف از ابزارهای سنتی مانند دیوان سالاری و قوانین روی کاغذ به نفع سیستم های تصمیم گیری خودمختار است. اما این موضوع بحث دیگری است.