video thumb

چرا دیفای، در وضعیت کنونی خود به مقصد نمی‌رسد ؟

امور مالی غیرمتمرکز، نویدبخش شفافیت است و شرایط مفیدی را برای وام گیرندگان ارائه می دهد. پلتفرم های دیفای

دیفای به وام گیرندگان اجازه می دهد بدون دردسر وام بگیرند: لازم نیست نگران ایجاد حساب بانکی، بررسی طولانی مدت برنامه ها یا کارهای اداری باشید. دیفای فرصتی را برای دارندگان ارز دیجیتال به منظور قرض دادن دارایی های خود به سایر کاربران ارائه می دهد، که در این صورت حدود ۲۰ درصد سود کسب می کند. صرافی های غیرمتمرکز اغلب به عنوان متولی وجوه عمل می کنند، بنابراین دوباره آن واسطه آزار دهنده از بین می رود. این روشی است که دیفای باید عمل کند و احتمالاً روزی هم همین گونه عمل خواهد کرد. و آنچه در زیر می آید وضعیت واقعی کنونی است.

وضعیت کنونی دیفای چه مشکلی دارد ؟

تمرکززدایی واژه ای بسیار مفید است. فلسفه پشت آن نسبتاً به اصطلاح صادقانه تر آرمانشهر است: جهانی بدون نظم عمودی و قوانینی که توسط دولت ها، سازمان ها و بانک های ستی اعمال می شود. همه چیز توسط جامعه ای از علاقه مندان اداره می شود که شفافیت را می پرستند که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مسئله این است که چنین تفکری می تواند منجر به هرج و مرج شود که بسیاری آن را پس زمینه مطلوبی برای “دنیای جدید” می دانند – اما نه در مورد امور مالی شخصی و پس انداز. در اینجا، ما هنوز هم خواهان حداقل برخی نظم ها و قوانین بازی هستیم.

و این زمانی است که آن روی حیله گر و ریاکار دیفای پدیدار می شود، یعنی: بی توجهی به مقررات و فرآیند شناسایی هویت مشتری / روش های مبارزه با پولشویی. این امر منجر به خطر بالای پولشویی از طریق استخرهای نقدینگی می شود. و اشتباه نکنید، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به زودی متوجه چنین فعالیت هایی خواهد شد. بسیاری از پروژه های دیفای وجود دارد که “حباب” به نظر می رسند، اما برای کاربران عمومی سخت است که در برابر چنین تقلب هایی ایستادگی کنند. بنابراین، مبالغ هنگفتی از دست می رود.

ما به دیفای در وضعیت فعلی اعتقادی نداریم. در آغاز، زمانی که ما یک پلتفرم همتا به همتا بودیم، اوضاع به گونه دیگری بود. اما ما به سرعت فهمیدیم که چشم انداز نسخه فعلی دیفای مبهم است. فقط پلتفرم های وام دهی متمرکز آینده امیدوار کننده ای دارند و آنها اعتبار خود را قبلاً ثابت کرده اند. آنها عملکرد و سرعت بیشتری ارائه می دهند، درک و استفاده از آنها آسان است و نرخ ها برای وام گیرندگان ثابت است، در حالی که وام دهندگان می توانند سود ثابت سپرده های خود را بدست آورند.

دیفای در یک بازار بسیار بی ثبات و غیر قابل پیش بینی فعالیت می کند. با وجود همه ادعاهایی که مدام می شنویم، کاربر پسند نیست. قراردادهای هوشمند، کیف پول های ارز دیجیتال خود مدیریت شده – کاربران عمومی چقدر با این شرایط آشنا هستند؟ حتی لازم نیست تعداد اشکالات پلتفرم های غیرمتمرکز ذکر شود.

اگرچه هزینه های معاملاتی مضحک است و آنها به تنهایی تقریباً تمام مزایای موجود دیفای را باطل می کنند. هزینه اجرای یک عملیات در دیفای می تواند تا ۱۰۰ دلار باشد. بنابر این، استفاده از آن منطقی نیست.

دیفای اخیر با رشد قابل توجهی روبرو شد و در نتیجه منجر به ازدحام شبکه اتریوم شد. از این رو، کارمزد تراکنش های آن بسیار افزایش یافت و ناگهان، آنچه ادعا می شد برای همه در دسترس است، اکنون چنین نیست!

خطرات اصلی برای کسانی که اکنون با پلتفرم های دیفای در تعاملند، چیست ؟

خطر اصلی آسیب پذیری قرارداد هوشمند است. یک “اشکال” می تواند منجر به انسداد کلیه دارایی ها یا حتی از بین رفتن وجوه شود. مثال های بسیاری در این زمینه وجود دارد، از DAO گرفته تا هک شدن اخیر پلتفرم های دیفای. در مورد اخیر، اوراکل ها که بر قیمت ها نظارت می کنند، مسئول تقلب و برداشت وجوه از قراردادهای هوشمند بودند.

خطر دیگر خطای اجتناب ناپذیر انسانی است. توسعه دهندگان می توانند ادعا کنند کدهایشان شکست ناپذیر است، اما نمی توانند بر نحوه تعامل هر کاربر با برنامه ها و پلتفرم ها نظارت کنند. همه ما داستان از دست رفتن وجوه به دلیل اشتباه کردن در آدرس را شنیده ایم.

بازار هنوز بسیار غیرقابل پیش بینی است و تقریباً هیچ بیمه ای برای سرمایه گذاران وجود ندارد. بنابراین، خطر از دست دادن بودجه بسیار قابل توجه است.

و البته، واژه دیگری نیز وجود دارد، “ییلد فارمینگ”، که در واقع در پشت رشد ناگهانی دیفای قرار دارد. به زبان ساده، ییلد فارمینگ به معنای ایجاد توکن برای پاداش دادن به کاربرانی است که نقدینگی پروژه را تأمین می کنند. ترفند در اینجا این است که کاربران باید توکن های خود را در پروژه سرمایه گذاری کنند، بنابراین نمی توانند این توکن ها را معامله کنند یا بفروشند. تعداد بیشتری از توکن در دیفای دخیل هستند زیرا بازده بالایی ارائه می شود و مردم سود سریع می خواهند، اما این امر ناگزیر به کاهش عرضه موجود برای معامله منجر می شود. ییلد فارمینگ منجر به ایجاد حباب می شود.

همانطور که قبلاً اشاره شد، در حال حاضر شرایط مانند انگیزش ایجاد شده به واسطه عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ به نظر می رسد. افراد زیادی در آن زمان وسوسه شدند و در نهایت پول خود را از دست دادند. اگرچه با وجود دیفای، خطر بیشتر است، چرا که شما می توانید تمام پس انداز خود را از دست بدهید.

چه کسی یا چه چیزی در پشت رشد ناگهانی دیفای قرار دارد؟

غریزه جمع گرایى در پشت آن است، نه چیزی بیشترکه باید بگوییم چنین مسئله ای در جامعه ارز دیجیتال بسیار قوی است. هر زمانی که یک توئیت از جانب برخی از “بشارت دهندگان” ارسال می شود، یک هیجان جمعی رخ می دهد. بنابراین، در اینجا هیچ چیز شگفت انگیزی وجود ندارد. همچنین، توکن های دیفای در مقایسه با اتر(ETH) و بیت کوین(BTC) دارای نرخ سرمایه پایین هستند و افزایش قیمت بر روی آنها بسیار آسان است.
اخیراً، ویتالیک بوترین، بنیان گذار اتریوم در مورد توکنومیکس دیفای اظهار کرد:

“به طور جدی، حجم گسترده ای از کوین هایی که باید بدون وقفه منتشر شود تا به ارائه دهندگان نقدینگی در این رژیم های ییلد فارمینگ، بازده ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در سال پراخت کند، باعث می شود، چنین به نظر برسد که همه بانک های مرکزی دولتی توسط Ron Paul اداره می شوند.”

اما وقتی این هیاهو تمام شد، به دنبال سقوط توکن های دیفای باشید، چنین مسئله ای نسبتا چشمگیر خواهد بود. متأسفانه، با اشتیاق زیاد و سود بالا، مردم ضرر مالی خواهند کرد. باید گفت که حرص و طمع یک “انگیزه” خطرناک است.